<i>La zi în cultura urbană</i>

Laura SITARU
27 octombrie 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

"La 22 ianuarie 1963 în Palatul Elysée din Paris, cancelarul federal al Germaniei Konrad Adenauer şi preşedintele Franţei Charles de Gaulle semnau Tratatul de Prietenie între Franţa şi Germania, numit şi Tratatul Elysée. Se puneau bazele reconcilierii franco-germane şi ale cooperării pe principii de prietenie. Cu prilejul împlinirii a 40 de ani de la semnarea Tratatului Elysée, cele două state au decis instituirea unui fond care să promoveze derularea unor proiecte culturale comune franco-germane în străinătate. Proiectele se aşteaptă să creeze relevanţă/impact şi continuitate în ţara-gazdă în raport cu situaţia culturală, socială şi politică, realizîndu-se astfel cadrul unor posibile colaborări în viitor şi cu alte ţări europene. Din anul 2003, centrele culturale germane şi franceze au organizat cu succes o serie de proiecte în colaborare cu instituţii-partenere din România, repere importante ale scenei culturale, care se bucură de prestigiu şi apreciere. Germania şi Franţa deţin în România o reţea de centre culturale care activează în cele mai importante oraşe ale ţării (în afară de Bucureşti, la Timişoara, Cluj-Napoca, Sibiu, Braşov, Iaşi). Ediţia din acest an reuneşte aceste centre împreună cu proiectele propuse sub o temă comună: Cultura urbană. Fiecare oraş dezbate prin proiectul său cîte o faţetă a acestei tematici. De asemenea, faptul că centrele culturale funcţionează într-o reţea teritorială contribuie la dinamica unui proiect de asemenea anvergură. În România, buna colaborare între centrele culturale ale Germaniei şi Franţei au făcut ca de la o ediţie la alta aceste proiecte să beneficieze de finanţări tot mai generoase." Proiectul braşovean (vezi p. 11) a demarat primul, la sfîrşitul lunii mai. Cel ieşean (vezi p. 11) începe azi. Cel timişorean (vezi p. 10) este în plină desfăşurare. Cel clujean (pe care-l vom cuprinde într-un material ulterior) demarează în cursul lunii noiembrie. Iar cel bucureştean (vezi p. 12) se urneşte fix în 6 noiembrie, concretizat - pînă la urmă - prin două expoziţii la Sala Dalles... Proiecte diferite, aşadar, care ţin cont de specificul locului şi de disponibilităţile locuitorilor săi. Ce se va-ntîmpla mai departe, odată aceste proiecte încheiate? Evident, vom continua să trăim în oraşele noastre - bune sau rele, după administraţie şi posibilităţi. Dar "cultura urbană" nu este făcută - nu trebuie făcută - (numai!) de autorităţi; noi toţi facem cultură urbană, zi de zi - iarăşi, după cultura fiecăruia (şi după posibilităţi). Cum vor arăta - şi ce vor arăta, despre noi - aceste oraşe depinde în mare măsură de ceea ce facem, acum, cu ceea ce ni s-a lăsat. Radu Pavel Gheo spune, în finalul articolului său, că ar lăsa - în peisajul urban - căruţa şi ar scoate BMW-ul. Eu aş trage - totuşi - căruţa pe dreapta, aş încetini BMW-ul şi aş scoate din peisaj Maybachul. Cu şofer cu tot. (a. l. ş.) Mulţumim Oanei Davidescu şi Dr. Florian Rudolph, de la Secţia culturală a Ambasadei Germaniei, pentru sprijinul esenţial pe care ni l-au acordat.

Viețile netrăite jpeg
Păsările par că știu mereu unde să se ducă
Păsările par că știu mereu unde să se ducă. Nu e nimic neclar în zborul lor. E o limpezime care mă emoționează.
p 10 jpg
Muze. Gemüse*
La sat e important ce ai, unde ai, cît ai, de unde ai. Prezența ta este vizibilă celorlalți, iar întrebări care sînt mai mult decît evitate la oraș devin aici punctele principale în funcție de care ești privit.
foto  Daniel Mihăilescu jpg
„O grădină cu deschidere la mare și ocean” – interviu cu scriitoarea Simona POPESCU
Grădina de la țară a bunicilor Ana și Nicolae, magică. Era, mai departe, via, cu strugurii grei, parfumați, după care urmau lanurile de porumb, un labirint verde.
p 12 sus jpg
„Începutul a fost nevoia de evadare în afara cotidianului urban” – interviu cu Mona PETRE, autoarea proiectului „Ierburi uitate”
„Ierburi uitate. Noua bucătărie veche”, apărută toamna trecută la Editura Nemira, este o încununare, după o decadă, a muncii mele de cercetare și experimentări culinare, una dintre manifestările fizice ale acestui efort lung de peste zece ani.
p 13 jpg
O grădină ca o viață. De la ghivecele studențești cu violete de Parma și cactuși la grădina apocalipsei și cea a degetelor verzi
Așa că Grădina Apocalipsei, a cărei creștere am început-o în mod simbolic odată cu intrarea în lockdown-ul din 15 martie 2020, întotdeauna va avea o legătură ascunsă cu o grădină în care am așteptat toată copilăria mea să intru, giardino meraviglioso, grădina misterelor, grădina Bomarzo.
Dmitri Nabokov's garden in Montreux jpg
„Să nu uităm că toate formele sînt în natură” – interviu cu artista vizuală Chantal QUÉHEN
Grădina face parte dintr-o construcție, o compoziție ca un tablou. Monet a excelat în asta la Giverny. Poate că asta m-a adus la peisaj, dar imaginația mea a dat totul peste cap.
p 14 jpg
Fascinația lucrurilor mici
Într-o notă similară, îmi place să folosesc fotografia de aproape a naturii pentru a urmări viața dincolo de ceea ce vedem în grabă.
Rustic fence (Unsplash) jpg
Trăim într-un multivers aici, pe Pămînt
Bunica mea vorbea cu animalele, iar eu o priveam fascinată, ca pe o mare vrăjitoare, și eram convinsă că și ele o înțelegeau.
p 21 jpg
„Sălbăticia devine un vis de intimitate, siguranță, control și libertate” interviu cu Oana Paula POPA, cercetătoare la Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa“
Micuții care astăzi stau să ne asculte poveștile cu animale sperăm să se transforme în adulți responsabili, în sufletele cărora au fost sădite, de la vîrste fragede, semințe din care vor rodi respect și dragoste pentru natură.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Omul sfințește locul?
Un loc banal, dar cu oameni calzi, primitori, devine în memorie un loc minunat, la fel cum un loc unde am avut experiențe proaste legate de oamenii de acolo se poate transforma într-un loc detestabil. Totuși, ce înseamnă pînă la urmă spiritul locului?
p 10 sus Martin Heidegger jpg
Locul mîndru, locul relevat, locul primit de la primărie
În arhitectură locul construirii este parte în diferite ecuații de ordine; de la căsuța din Pădurea Neagră la templu, de pildă, la Martin Heidegger, considerat inspiratorul unei întregi direcții din arhitectura contemporană.
p 11 Casa lui Marguerite Duras la Neauphle jpg
Turism ficțional
Oamenii dragi care nu mai sînt devin și ei niște personaje ficționale, ca și locurile în care i-am însoțit.
Oprirea, s  Mandrestii Noi, r n Sangerei, Republica Moldova Bus stop, Mandrestii Noi Village, Sangerei District, Republic of Moldova (50098746828) jpg
O capsulă a viitorului
Dar dacă nu am apucat să cunosc o altă Moldovă decît pe cea din copilăria mea și dacă Moldova copilăriei mele e dată uitării, nu e cumva Moldova din mine un fel de capsulă a timpului?
p 12 sus jpg
Pe teren
Așadar, uneori, locul despre care scrii e vedeta, dar – de cele mai multe ori – locul nu poate fi separat de oameni, de poveștile lor, de viața lor. Se influențează reciproc.
p 13 jpg
Tango
Tangoul a fost și opera exilaților. Iar eu de oamenii aceia mă simt legat mai mult decît de oricare alții, chiar dacă nu am fost niciodată nici în Argentina, nici în Uruguay și încă îmi caut curajul să-mi împlinesc destinul de a merge acolo chiar la căderea cortinei.
Sozopol view jpg
Cum ne-am petrecut vacanța de vară – fragmente de jurnal –
Pînă la Histria nu sîntem cruțați aproape deloc, drumul e dur, pietre mici și ascuțite supun pneurile unui atac permanent, dar, cum-necum, reușim să ajungem.
p 14 jpg
Ghid practic: cum să ajungi acasă
Pariul scrisului a apărut de-abia cînd mi-am zis că e cazul să mă implic cu orașul în care m-am născut.
Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg
Nu mai citiți nimic!
Noua lege a Educației face cititul opțional, un prim pas înainte de a scoate cu totul educația din școală. În locul reformei, s-a ales abandonul.
3251104421 3a5f60ad8c k jpg
„Porții mici și gustoase”
Oamenii vor continua să citească, dar acea lume veche a dispărut. Hîrtia – dispare. Știrile – dispar.
CeMaFac ro, #TuCeFaciAcum?, taxiuri gratuite jpeg
Ce citesc tinerii adulți între BookTok și wattpad
Știm ce se citește, ce se caută, ce așteptări au și ne-am însușit și un limbaj specific.
p 1 jpg
Liste alternative
Mulți citesc literatura străină în original, în special în limba engleză, chiar și atunci cînd au la dispoziție traducerile românești.
p 12 jpg
Alfabetul imaginilor pentru cultura din spatele blocului
Sînt picături într-un ocean, sticle cu răvașe aruncate-n mare.
p 13 jpg
Gîndirea critică morală și alte fantezii de deșteptat copiii
Cum educăm, cum ne autoeducăm și cum ne lăsăm astăzi educați pentru a ne forma abilitățile morale de mîine?
p 14 jpg
Lecturi alternative din romanul românesc modern
Care ar trebui să fie scopul acestor lecturi formatoare? Să creeze oameni care să funcționeze moral?

HIstoria.ro

image
Prea multe crize pentru o singură planetă
Luna în care vin scadenţele nu e niciodată plăcută, dar, când toate notele de plată se strâng în aceeași zi, ea este greu de depășit. Și ziua aceea pare să fi sosit, la nivel mondial.
image
Una dintre cele mai mari bătălii de tancuri din istorie, în Historia de august
Născut în vara anului 1943, mitul despre bătălia de la Prohorovka a rezistat timp de mai multe decenii, deoarece sovieticii au avut toate motivele să preamărească și să se laude cu victoriile obţinute.
image
Cum a ajuns Vlad Țepeș ostatic la Înalta Poartă
Pacea semnată în 1444 între unguri și turci îl prevedea și pe Vlad al II-lea Dracul.