La Zizin, un brand vechi
Într-o competiţie cîştigă cei mai buni... Concursul lansat de Reprezentanţa Comisiei Europene în România a fost o oportunitate pentru comunităţile care doreau ca ideile lor să fie materializate - acest lucru datorîndu-se bonus-ului de care beneficiau cîştigătorii - "asigurarea vizibilităţii, combinat cu expertiza gratuită a unor experţi în branding şi marketing şi/sau antreprenori interesaţi de... dezvoltarea locală". Nu ştiu alţii cum sînt, dar... să afli din ziar că un grup de iniţiativă a cîştigat un concurs naţional, fără alte amănunte sau detalii, mi se pare un lucru lipsit de eleganţă din partea organizatorilor. La nivel de judeţ nu se ştie nimic, iar în sat ştiu doar cei care nu sînt indiferenţi faţă de viitor - şi aceia sînt puţini. După ce comunitatea din Zizin a cîştigat concursul "Sat românesc, sat european" şi a beneficiat de "vizibilitate" suficientă, plus două table cu titulatura de "Sat european" - care între timp au fost demontate de o firmă locală pentru a fi "restaurate", şi demontate au rămas -, lucruri majore nu s-au întîmplat decît prin strădania autorităţilor sau a investitorilor privaţi: s-au inaugurat noul şi modernul sediu al Primăriei, un dispensar stomatologic şi o staţie de salvare, o farmacie în Zizin... Deci ce va urma, vom vedea.... Ideea proiectului a pornit de la un motto: "Trecutul e poarta deschisă spre viitor..." şi s-a bazat pe brandul neînregistrat al fostei staţiuni, celebră pe vremuri şi în străinătate, a cărei prezentare a fost făcută de Orbán Balász în Descrierea pămîntului secuiesc - Zizin şi atestată documentar de Ministerul Sănătăţii şi Ocrotirilor sociale în 4 martie 1927, ca "Întreprindere mică balneo-minerală". Proiectul a fost întocmit avînd la bază principiile dezvoltării durabile, fiind structurat pe trei capitole - economic, mediu, social - şi avînd ca scop punerea în valoare a ceea ce a mai rămas din fosta staţiune, păstrarea obiceiurilor locale şi menţinerea evenimentelor culturale noi, care socializează comunitatea. La fiecare capitol au existat mai multe obiective, dar în ansamblu ideile s-au vrut a fi o parte din strategia generală de dezvoltare a zonei, iar pentru a sublinia cît e de important ca "societatea civilă" din mediul rural să existe, au fost ataşate mai multe anexe cu acţiunile întreprinse-n sat în ultima perioadă de timp - activităţi culturale, de comunicare, de protecţie a mediului, de promovare a brandului. Pentru că în Zizin există mulţi tineri şi copii ce s-au implicat activ în viaţa comunităţii şi care ţin morţiş să facă lucruri deosebite, dar şi să trăiască într-un sat mai frumos, proiectul le-a fost dedicat lor!