La dolce vita vs La deutsche vita

Publicat în Dilema Veche nr. 961 din 8 septembrie – 14 septembrie 2022
Mîntuirea biogeografică jpeg

Se vorbește tot mai adesea de „calitatea vieții” în diferitele părți ale lumii și chiar de gradele de fericire ale națiunilor (a se vedea „The Happy Planet Index”, happyplanetindex.org) – pornind de la feluriți indicatori, mai mult sau mai puțin obiectivi, universali și convingători. La o primă vedere, se conturează două modele sau „școli” diametral opuse, de unde și dilema chestiunii: paradigma rural-sud-est-mediteraneeană sau „paradisul natural însorit”, cu exemplul țăranului centenar cretan (sau sard, sud-italian, okinawan etc.) care se bucură de soare, aer curat, hrană „sănătoasă”, de siestă și de o viață socială bogată; și paradigma urban-nord-vest-scandinavă sau „paradisul civilizațional umbros”, cu reprezentarea cetățeanului emancipat, educat, bine remunerat, susținut de un sistem social și de un stat puternic, cu instituții eficiente, infrastructură performantă ș.a.m.d. Ei bine, care e adevărul? Ce se află în spatele acestei dihotomii? Cum împăcăm cele două viziuni? Există acești „poli” cu adevărat sau sînt doar proiecții ale unor forme ideale din mintea noastră? Iată cîteva dintre întrebările de la care pornește Dosarul de față.

Deplasarea dinspre nord spre sud – sau invers – e o călătorie în spațiu și în timp totodată. Mergînd spre sudul pitoresc, originar, primordial, călătorim în trecut; migrînd spre nordul modern, performant, eficient, călătorim în viitor.

Vechiul, romanticul „Drang nach Süden” (propensiunea către sud) pălește în fața unui nou, pragmatic „Drang nach Norden”. Pitorescul solar și vestigiile sudului continuă să farmece, dar preamărita bunăstare scandinavă îi atrage în tot mai mare măsură pe noii imigranți din sud-est și pe nord-vest-europeni deopotrivă. Germanii de azi privesc spre țările scandinave cu același jind și admirație candidă cu care ne uităm și noi sau italienii la „nemții înstăriți”.

Față de nordul protestant, sudul pare să sufere, pe plan socio-economic, în cheie weberiană, de o carență de capitalism. Dar nu de o lipsă sau de un refuz e aici vorba, ci mai degrabă, după cum remarcă Jean-Michel Schmitt, de un alt tip de capitalism: „în timp ce protestantismul a instalat în nord un capitalism rațional, «Europa de Sud s-a plasat într-un capitalism de lux și plăceri» – capitalismo con un po’ di riposino… Astfel, nu este de mirare că aceste țări «nu au reușit niciodată să realizeze o relație de adeziune a Poporului la Stat», pe care l-au eludat sistematic prin evaziune și clientelism: statul este totdeauna anti-riposino!” [riposino (it.) – „pui de somn, ațipeală, siestă”] (Vintilă Mihăilescu, Riposino, Max Weber și Europa cu două direcții”, Dilema veche, nr. 695, 15-21 iunie 2017).

O recentă zicală germană evocă, plastic și concis, „relația” dintre Germania și Italia – țările care ilustrează îndeobște șablonul nord-sud la nivel european: „Italienii îi respectă pe nemți, dar nu-i iubesc; nemții îi iubesc pe italieni, dar nu-i respectă”. La dolce vita sau La deutsche vita – aceasta e întrebarea. 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.