La Conferinţă

I.G.
Publicat în Dilema Veche nr. 80 din 28 Iul 2005
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Anul de graţie 2005. Iunie, 29. Într-o cafenea elegantă din inima Centrului Istoric al Bucureştiului se pune la cale planul de revitalizare a acestei zone. Sub sloganul "DA - revitalizare Centru Istoric / NU - izolare", s-au adunat primarul general al Capitalei, Adriean Videanu, primarul sectorului 3, Liviu Negoiţă, Virgil Niţulescu, secretar de stat la Ministerul Culturii, arhitecţi, urbanişti, sociologi şi alte minţi luminate ale urbei, alături de oameni pur şi simplu interesaţi. Prilej de discuţii la obiect, dar şi de puţină campanie postelectorală, "DA"-ul pe fundal galben de pe afiş aducînd cu sigla Alianţei. Discuţiile debutează cu cifre: nouăzeci şi şapte de monumente, o sută douăzeci de clădiri ambientale în zonă, infracţionalitatea a scăzut cu optzeci la sută de cînd s-a interzis circulaţia maşinilor, există deja nouă virgulă cinci milioane pentru începerea lucrărilor etc. Cei prezenţi ascultă printre zgomote de pahare şi scîrţîit de scaune declaraţiile oficialităţilor: "Nu aşa arată istoria noastră. Dacă vă duceţi pe strada Şelari să vedeţi fostul hotel Concordia, unde a tras Cuza, şi vă uitaţi cum arată acum...", spune înfierbîntat primarul Liviu Negoiţă. Aşa că familiile de rromi care stau ilegal în casele de aici vor fi evacuate, iar celor care au acte li se vor da apartamente în alte zone ale sectorului 3. Cu totul, cam cinci mii de familii. La capitolul "întrebări din sală", surpriză! Ilie Dumitrescu, renumitul fotbalist, consideră că i s-a făcut o nedreptate cînd a cerut permis de trecere pentru maşină în calitate de proprietar la "Hanul cu Tei" şi a fost refuzat. "Undeva se face o discriminare pe care n-am văzut-o nici la Paris, nici la Londra". Rezemat de bar, cu un zîmbet înţelegător, George Mihăiţă stă a uimire cu mîna în şold: "Mă bucură treaba asta. Turiştii nu au ce vedea acum aici, oamenii nu sînt civilizaţi. Să vină omu' să vadă obiecte de artă, nu bişniţă", spune directorul Teatrului de Comedie, ce-şi are sediul foarte aproape de locul conferinţei. După aproape o jumătate de oră de bătut moneda pe necesitatea revitalizării Centrului Istoric se trece la interviuri, cafele, mult fum de ţigară şi discuţii libere. "Domnu' Videanu, mai uşor dau de Ariel Sharon decît de dumneavoastră", rîde cu tot trupul dolofan un evreu cu kipa . La ieşire din cafenea, locatarii din clădirile apropiate ne spun că nu se mută cu nici un chip. "Înainte să-i alegem ziceau că ne ajută, că nu avem apă, canalizare, acum ne evacuează, cică nu mai putem sta că nu sînt condiţii", îşi varsă năduful o tînără cu şlapi ieftini, de plastic. Pe lîngă cinstita adunare unde consilierii stau de vorbă ca între consilieri, după care acordă cîteva minute presei, trece un mustăcios de vreo 45 de ani, mormăind peltic: "Conferinţă - conferinţă, muncă - nimic!".

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Gheorghe Hagi, „fiert“ din cauza lui Ianis: întrebarea care l-a iritat după România – Ucraina
Fostul căpitan al tricolorilor a asistat din tribune la marea victorie a naționalei.
image
Cântărețul Florin Decuseară a căzut de la înălțime la Centrala de la Cernavodă. Șanse minime de supraviețuire
Un bărbat de 46 de ani este în stare gravă, la spital, după ce a căzut de la 10 metri înălțime la Unitatea 3 a Centralei Nucleare de la Cernavoda, în timpul serviciului. Victima este Florin Decuseară, un cunoscut cântăreț local.
image
Scăldătoarea ursului din Parcul Național Retezat. Imagini rare surprinse în sălbăticia munților VIDEO
Temperaturile ridicate de la începutul verii au fost resimțite și în Munții Retezat, unde animalele sălbatice au căutat locuri de scăldat pentru a se răcori. Camerele de monitorizare a faunei au surprins în imagini un urs, bucurându-se de o baie într-un ochi de apă.

HIstoria.ro

image
Iuliu Maniu interceptat de Siguranță la ordinul lui Armand Călinescu
În 1932 Armand Călinescu e subsecretar de stat la Interne. La 5 decembrie el se mărturisește Jurnalului, ținut zilnic și pe ascuns:
image
,,Haide, haide RPR, du-ne la victorie!” România la preliminariile „Euro 1960”
Pe 6 iunie 1958, Agerpres anunța că Uniunea Europeană de Fotbal (UEFA), în cadrul congresului său ținut la Stockholm, a luat hotărârea organizării competiției internaționale „Cupa Europei”.
image
Jurnalul lui Mihail Bulgakov, confiscat de NKVD
Manuscrisele nu ard!, proclamă solemn domnul Woland în Maestrul şi Margareta al lui Bulgakov.