Jurnal din trib

Alexandru N. STERMIN
Publicat în Dilema Veche nr. 1002 din 22 iunie – 28 iunie 2023
© wikimedia commons
© wikimedia commons

Eram în trib, de cîteva zile deja, se întunecase și am ajuns în colibă. Coliba mea, din tribul Uapo, aflat la întîlnirea pădurii amazoniene cu Cerrado (savana braziliană). Sub un acoperiș din frunze de palmier aveam un spațiu de zece metri pătrați împrejmuit de pereți din lemn. Niște scînduri printre care venea lumina laptop-ului din coliba de lîngă mine, coliba lui Doug, camaradul meu, biolog brazilian cu experiență în relația cu triburile. Dacă era întuneric afară și voiam, puteam, printre scînduri, să mă uit pe laptop-ul său. Dar nu am vrut, nu mă lăsa conștiința. Conștiința care, în situațiile care te scot din mediul tău familiar și din viața cu care ești deprins, ori vine intim aproape de tine și îți devine casă, ori se depărtează și uiți de ea. Relația asta stranie cu conștiința este, cred, unul dintre motivele pentru care noi, oamenii, călătorim.

Pe un perete al colibei stătea prinsă orizontal o scîndură, o poliță lată, un fel de masă la care m-am așezat, am deschis jurnalul și am început să scriu, așa cum scriam în fiecare seară. Atunci însă n-am mai pus în memoria lui întîmplările zilei, ci gîndurile de peste zi. A fost pentru prima dată, de cînd stăteam în trib, cînd am vrut să am acces la spațiul meu privat.

Un afară ca o sufragerie

De cum am ajuns acolo, în prima zi, m-am simțit în mijlocul colibelor ca în colibă. Parcă nu eram afară, eram într-o sufragerie. Peisajul tribului era dat de un cerc enorm înconjurat de junglă. În acest cerc erau colibele, cîțiva pomi, iar pe margine terenuri agricole, parcele mici cu porumb, manioc și ananas. Printre colibe era parcă un gazon de golf. Cum pica o frunză sau o creangă, imediat era luată și dusă la marginea junglei, ca nu cumva sub ea să se ascundă șerpii ori scorpionii. La cîteva ceasuri de la sosire, am avut impresia că vreau să mă descalț ca să calc prin iarbă, așa cum vrei să te descalți cînd ajungi la cineva acasă și nu vrei să îi murdărești covorul.  Îmi era greu și să fac poze dacă erau oameni prin jur, chiar dacă erau afară din colibă. Spațiul public avea energia unui spațiu privat și era privat, dar nu era al individului, ci al tribului. Am înțeles astfel că în trib nu există spațiu privat, ca spațiu personal, ci doar două spații, unul intim, ascuns în întunericul colibei, și altul public – cel al tribului.

Văd spațiul privat ca fiind format din zone ale existenței noastre populate de lucrurile care ne aparțin, care sînt ale noastre, dar rupte de noi. Nu sînt esențial și organic legate de noi, așa cum sînt cele din spațiul intim, dar nu sînt nici în afara proprietății, ale altora ori ale tuturor, așa cum sînt cele din spațiul public. Spațiul privat este undeva la mijloc, între cel intim și cel public, este spațiul manifestării credinţelor, valorilor, creativității și personalității noastre. Spațiul în care putem să ne exprimăm în raportul nostru de indivizi cu lumea. Spațiul în care, luînd distanță față de lume, venind înspre noi, putem să spunem ceva despre ea sau despre noi înșine și să rămînem în siguranță. Acest spațiu nu își găsea locul în trib, căci spațiul privat este spațiul modernului. Modernul s-a născut prin creația acestui hibrid între intim și public. 

Identitatea

În trib, identitatea ca individ îți este dată de trib, iar identitatea tribului de credințele, valorile și ecuațiile cosmogonice care curg de mii de ani prin interstițiile culturale ale acestui superorganism. Dacă îți permiți să iei distanță față de trib, să chestionezi realitatea și s-o analizezi din afară, riști să îți pierzi identitatea. Formulînd idei care contravin identității tribului, riști excluderea. Acesta este unul dintre motivele pentru care cei din trib păstrează secretul credințelor și le împărtășesc doar celor pe care îi consideră de-ai lor. Căci a ști și a crede ce știu și ce cred ei înseamnă a fi parte integrantă din identitatea lor, din trib.

Scriind în jurnal, n-am făcut decît să iau distanţă față de trib, să experimentez spațiul privat, să gîndesc diferit și să simt astfel, de undeva din adîncul ADN-ului meu tribal, pericolul excluderii. El a rămas pînă astăzi în genetica noastră, a celor moderni, dacă ne gîndim la Darwin și la cum a fost exclus din multe cercuri-triburi, pentru că și-a permis să aducă în spațiul public un fel de a vedea lumea construit în spațiul său privat. Am înțeles atunci că acolo, în trib, întunericul din colibă era spațiul meu intim, cercul tribului era spațiul public, iar cei 20 de centimetri pătrați ai jurnalului erau spațiul meu privat. 

În vizită la cacique

În următoarele zile, am plecat împreună cu cacique – șeful tribului în care stăteam – în vizită la cacique-ul din tribul central. Cel mai mare trib din cele 15 ale etniei Umutina, din rezervația cu același nume,  mărginită de două rîuri: Rîul Paraguay, pe care l-am trecut cu pluta ca să ajungem între triburi, și rîul Bugres.

În tribul central, ca urmare a întîlnirii lor istorice cu mareșalul Rondon, sînt case din cărămidă,  joase, cu încăperi largi și cu terase extinse. Am ajuns acasă la cacique și ne-am așezat pe o bancă de pe terasă. Cacique era în fața casei cu încă cineva. Mama lui gătea în bucătărie și pe terasă mai erau încă vreo șase oameni din tribul lor. Au schimbat două trei vorbe cu cacique-ul meu, ne-au întrebat dacă vrem cafea și, apoi, unul sau doi au continuat un dialog cu noi, restul tăceau. Stăteau și tăceau. Atît de firesc, atît de viu și natural cum n-am mai văzut pînă atunci tăcerea. Robert Levine, psiholog social, povestește în Geografia timpului. De ce timpul nu se măsoară la fel în toate culturile cum, în India și în Nepal, în societăți construite în jurul comunității, al castei, deci al tribului, avea „prieteni care se vizitau reciproc și pur și simplu stăteau acolo fără să zică nimic – vizite în timpul cărora lumea se simțea foarte confortabil”. Cu excepția lui.  

Îi înțelegeam starea lui Levine. Ca să fac față disconfortului, m-am uitat la ochii lor și am avut intuiția că în spatele acelei tăceri e un întreg dialog, cu ei, cu tribul, cu lumea, cu viața. Eram într-o agora a tăcuților. M-am gîndit că așa, tăcînd, ei trăiau experiența spațiului lor privat. Cum jurnalul era spațiul meu privat, universul gîndirii era al lor.

Gîndurile sînt stranii

Cînd stau să apară, pentru o fracțiune de clipă sînt pre-gînduri, parte din noi, din intimitatea noastră, conectate cu mintea. Ca pen-insulele de continent. Imediat se rup parcă din ea și devin gînduri. Insule în apele litorale. Sînt proprietatea noastră privată, dar nu mai sînt parte din noi. Majoritatea gîndurilor pleacă departe, departe de noi. Unele nu se mai întorc. Insule pierdute în larg, măcinate de valuri și scufundate în marele ocean. Pe cînd altele vin, se amestecă cu gînduri care ne populează mintea, dansează între ele, încep un război sau pur și simplu rămîn tăcute o vreme. Altele ne bîntuie ca un blestem și nu ne lasă să trăim. Toate acestea se întîmplă într-un perimetru al spațiului nostru privat, la umbra intimității noastre.

Am crezut pînă atunci că doar noi, modernii, avem spațiul privat. După întîlnirea cu tăcerile lor sînt convins că și ei îl aveau, de multă vreme. La noi doar a ajuns să se concretizeze. Poate că acesta este motivul pentru care ne este atît de ușor să gîndim, dar atît de greu să ne formulăm gîndul rostit sau scris. Căci exercițiul gînditului îl avem de sute de mii de ani, dar exercițiul spațiului privat formulat, concretizat, doar de cîteva veacuri. Noi, oamenii, prima dată am vorbit în gînd și abia mai tîrziu în agora și în jurnal.

„Animalele sociale sînt animale deștepte”

Spațiul privat este cel în care se negociază integrarea noastră în lumea și în grupul din care facem parte. Se pare că acest spațiu s-a născut în orizontul gîndirii și un argument că intuiția mea s-ar putea să fie valabilă vine nu doar din lumea oamenilor, ci și din lumea rudelor noastre, unele foarte îndepărtate. R.I. Dunbar publică, în 1993, un studiu (Coevolution of neocortical size, group size and language in humans. Behavioral and Brain Sciences) în care demonstrează cum, în rîndul vertebratelor (cimpanzei, ungulate, reptile, păsări și chiar pești), creierul se mărește pe măsură ce grupurile pe care le formează indivizi din diferitele specii cresc. Logaritmul dimensiunii creierului este aproape proporțional cu logaritmul grupului social. Analizînd asta, Haidt conchide, în cartea sa Ipoteza fericirii: armonia dintre știința modernă și vechea înțelepciune: „Animalele sociale sînt animale deștepte”. Plastic vorbind, creierul s-a extins, într-o formă organică a spaţiului privat, pentru a putea gestiona relația vietăților cu lumea, cu grupul.

O luptă continuă cu tribul și cu noi

Am început să înțeleg acum ce înseamnă expresia „cuvintele sînt mai puternice decît sabia”. Gîndurile noastre formulate în spațiul privat și ajunse în cel public au uneori forța de a-l schimba. Tribul se teme de spațiul nostru intim și privat, din el poate să apară o amenințare. În unele situații, se străduiește să îl invadeze, să-l restrîngă, sperînd la anihilarea lui. Uneori reușește și ajungem în situația în care spunem că oamenii nu mai gîndesc cu mintea lor.  Alteori nu, sau cel puțin nu pentru multă vreme. Așa sîntem croiți, într-o luptă continuă cu tribul și cu noi. Sîntem urmașii celor care de milioane de ani au rămas pe cîmpul acestui război. Cei care s-au rupt de trib au pierdut șansele supravieţuirii lor, iar cei care s-au identificat total cu tribul au ratat șansa adaptării tribului la lumea din jur. Dacă tribul ne dă siguranța și confortul, creativitatea și inovația tribului le dă individul, prin personalitatea lui. Materializarea gîndurilor, expandarea spațiului privat și deschiderea lui spre cel public au pus bazele modernității, au adus pe lume știința și tehnica, instrumentele care ne ajută astăzi să supravieţuim ani mulți în triburi enorme.

Experiența jurnalului din trib a mișcat tectonic limitele spațiilor bine delimitate în lumea din care veneam. În modernitate, unde spațiul privat este atît de larg, jurnalul și spațiul gîndirii noastre sînt considerate planuri ale intimului. În trib, acolo unde nu există concret un spațiu privat, jurnalul și pelagicul gîndirii devin planuri ale acestui spațiu. Pare că lărgirea spațiului privat naște în noi nevoia extinderii spațiului intim, iar reducerea spațiului privat o renegociere a intimității și utilizării ei. Spațiul intimității noastre, la fel ca spațiul nostru privat, își schimbă mereu limitele în funcție de societatea și vremurile în care trăim. Un singur lucru pare că rămîne constant, nevoia noastră de intim și privat.

M-am întors din trib cu cîteva lucruri, toate nespus de prețioase pentru mine. Podoabe din costumul tradițional pe care l-am purtat la plecare, într-un ritual, și jurnalul. Ele nu sînt decît extremele intervalului în care se mișcă ființa speciei noastre. De la nevoia de a fi parte din intimitatea a ceva mai vast decît noi și nemăsurata dorință de a ne rupe de tot și a exista liberi, în intimitate cu noi înșine. 

Alexandru N. Stermin este biolog, explorator și scriitor. Cea mai recentă carte a sa este Cum am devenit vrăjitor, Editura Humanitas Junior, 2023.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Premieră pentru cercetători: un urangutan, observat folosind plante medicinale pe o rană deschisă
Nivelurile ridicate de inteligență ale urangutanilor au fost recunoscute de multă vreme, parțial datorită abilităților lor practice, cum ar fi folosirea instrumentelor pentru a sparge nuci și a căuta insecte.
image
Ilinca Tomoroveanu, amintiri din turnee: „Aveam impresia că, dacă aș fi trăit cu 100 de ani în urmă, ne-ar fi dus cu trăsura până la hotel“ VIDEO
Ilinca Tomoroveanu, o prezență distinsă a scenei românești, a murit în urmă cu cinci ani, la 2 mai 2019, dar moștenirea sa este neprețuită.
image
Caz revoltător în Parcul Natural Apuseni. Polonezi prinşi cu 22 de maşini într-un raliu off-road clandestin FOTO
Un grup de polonezi, îmbarcaţi în 22 de maşini de teren, au fost opriţi de rangerii Parcului Natural Apuseni. Polonezii veniseră pentru un raliu în munţi, dar au fost nevoiţi să renunţe, alegându-se şi cu amenzi de 50.000 lei

HIstoria.ro

image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.
image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.