Istoria şi perspectivele ideologice - interviu cu Walter FAMLER</i>

Publicat în Dilema Veche nr. 276 din 28 Mai 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Din perspectiva noastră, Cortina de Fier nu mai există. Barierele nu au dispărut doar fizic, ci şi în percepţia oamenilor. Desigur, asta s-a întîmplat după doar cîţiva ani în domeniul schimbului internaţional, atît la nivelul statului, cît şi al afacerilor. Există însă mentalităţi conturate diferit, ceea ce are legătură cu comportamentul în societate. Asta se vede mai puţin la tinerele generaţii, dar printre cei mai în vîrstă se observă, în Est, o anume dependenţă de Stat şi de ajutoarele sale: oamenii vor ca Statul să îi sprijine. Dar cred că noile tehnologii şi mass-media anulează diferenţele. Televiziunile comerciale, de exemplu, sînt la fel " în Vest şi în Est. Modul în care oamenii sînt "construiţi" de noile tehnologii ale comunicării este acelaşi: există o tendinţă generală de a adopta noul, bazată pe competenţe şi "facilităţi", ceea ce creează un anume tip de egalitate între Est şi Vest, dar " paradoxal " generează şi inegalităţi, pentru că felul de a se adapta la noile tehnologii depinde încă de formaţia individuală, de diferenţele între bogaţi şi săraci şi de altele. Cine spune că nu mai există diferenţe de clasă spune o mare minciună. Socialismul şi comunismul au fost bazate strict pe diferenţele dintre clase, ceea ce a fost, desigur, şi un instrument de propagandă pentru nomenclatură, dar a fost şi un fel de iluzie în care oamenii au ajuns să creadă. Acum, oamenii te privesc ciudat cînd vorbeşti despre diferenţele de clasă, pentru că există această nouă "ideologie" a individului care se poziţionează într-o anume ierarhie. Şi există societatea de consum, în Est şi în Vest... Cuceriţi fiind de noua tehnologie şi de societatea de consum, vi se pare că tindem să ne uităm trecutul recent? Dincolo de ce ne leagă astăzi, amintirile noastre sînt diferite, istoriile sînt diferite... Şi interpretarea istoriei e diferită, în special în privinţa Holocaustului " aşa cum s-a văzut şi la această reuniune de la Vilnius. În Vest, dezbaterile despre Holocaust au început în anii ’60, au existat cîteva mari procese ale celor care au săvîrşit crime. Ce-i drept, puţini dintre criminali au fost judecaţi şi condamnaţi, mulţi au dispărut pur şi simplu, alţii au murit între timp. Dar tot acest fenomen de dezbatere şi asumare a Holocaustului a culminat, în anii ’90, cu un fel de entuziasm memorial de stat. Asta se poate vedea foarte bine în Memorialul Holocaustului de la Berlin, al cărui design e, după părerea mea, pur şi simplu greşit: apar acolo sicrie de beton " e ca şi cum ai pune o lespede turnată din ciment peste memorie. Sigur, la mijloc e multă cercetare istorică şi expertiză, dar ea rămîne doar la nivel academic, cine merge la acel monument nu vede decît beton turnat. Dincolo de cercetările academice şi de rituri memoriale, educaţia publică s-a făcut în spiritul recunoaşterii şi asumării istoriei recente. În Germania şi în Europa de Vest în general au existat, şi la nivelul marelui public, dezbateri, pagini întregi din ziare ori filme documentare despre crimele de război. Acestea din urmă fac, paradoxal, şi un fel de propagandă nazismului, pentru că vezi în ele oameni mărşăluind, fragmente din discursurile lui Hitler, scene de război, Wehrmacht-ul în ipostaze eroice şi altele. Sigur, scenele sînt comentate, iar comentariul nu e favorabil nazismului. Dar limbajul imaginilor e diferit de cel verbal. Există în Austria noi mişcări de extremă dreaptă care, în întrunirile lor, reiau şi imită scenele văzute în astfel de documentare şi refac tot ritualul militar nazist. Au şi site-uri pe Internet şi unii dintre membrii acestor "cercuri ideologice" au ajuns chiar să deţină funcţii importante în administraţie şi politică. Există apoi cazul Jörg Haider, liderul unui partid de extremă dreaptă, fost guvernator al provinciei Carinthya, care a murit într-un accident de maşină produs din vina sa: era beat şi mergea cu 247 de km/h. După moarte, a fost "eroizat" şi privit ca o victimă, iar acum există un număr destul de mare de oameni convinşi că a fost ucis de agenţii Mossad. Aici acţionează un fel straniu de antisemitism, pentru că cei mai mulţi nici nu ştiu exact ce este Mossad, ştiu doar că e o agenţie evreiască. Dar noile mişcări de extremă dreaptă tocmai pe asta ştiu să mizeze " pe ceea ce oamenii au în minte într-un mod destul de confuz. În Austria, de pildă, mulţi tind să revalorizeze dimensiunea "socialistă" a naţional-socialismului, gîndind foarte simplist: e adevărat că eram liberi şi naziştii ne-au ocupat, e adevărat că nazismul a omorît mulţi evrei şi nu trebuia s-o facă, dar era totuşi o formă de socialism " s-au construit autostrăzi, nu exista şomaj, locurile de muncă erau sigure etc. Un astfel de discurs a fost reciclat de partidul lui Haider timp de 25 de ani. În Ungaria a apărut Garda Naţională, care a omorît mai mulţi romi. Dar opinia publică nu pare foarte neliniştită din cauza unor fenomene de acest gen: trăim într-un fel de leisure society, oamenii nu vor să privească dincolo de imaginile şi percepţiile de suprafaţă. Iar la suprafaţă totul pare că funcţionează bine. Problema este însă cum proiectezi o societate, dincolo de aparenţa de succes. Comunismul " o foarte ciudată religie... În Est se discută nu doar despre crimele nazismului, dar şi despre ale comunismului, şi se cere condamnarea regimului comunist. Sînteţi de acord? Sînt de acord cu cele mai multe argumente în favoarea condamnării comunismului şi nazismului. Dezbaterea de la Vilnius a fost foarte interesantă din acest punct de vedere. Am fost impresionat de intervenţia doamnei Irena Veisaite " care a supravieţuit Holocaustului, dar este şi o personalitate foarte puternică. Toată familia sa a murit într-un lagăr de concentrare. La sfîrşitul discursului său, se întreba dacă poate avea loc un proces împotriva comunismului, asemănător celui de la Nürnberg. Cred că e imposibil aşa ceva. Procesul de la Nürnberg a fost "ghidat" şi condus de armatele aliate. Nu se poate face aşa ceva acum. Şi apoi, despre care crime ale comunismului vorbim? Despre cele de după război? Despre cele de după 1917 şi din vremea stalinismului? Pe care şi cum le aducem în faţa instanţei? Este vorba de o istorie care îşi are rădăcinile în secolul al XIX-lea. Şi atunci, ca să mergem pînă la capăt, ar trebui să judecăm şi alţi oameni, şi chiar partide. E prea complicat. Bineînţeles, crimele trebuie discutate şi analizate, arhivele serviciilor secrete trebuie deschise. Dar nu numai în Est: şi la noi, în Vest, pot apărea lucruri interesante. De exemplu, despre rolul CIA în Războiul Rece. Recent, în Austria s-a permis accesul la documente de arhivă din anii ’40-’50. Acum cîteva săptămîni, a apărut o relatare, pe baza acestor documente, despre un important editorialist de la Die Presse, un jurnalist foarte respectat în vremea sa (acum decedat). S-a dovedit că avea dese contacte cu agenţi CIA şi îşi scria articolele şi comentariile la sugestia lor şi exprimînd punctul lor de vedere. Nu era plătit de CIA, dar avea o colaborare strînsă cu agenţia americană. S-a mai aflat că CIA a finanţat unele societăţi literare austriece. Pe de altă parte, după război, pînă în 1955 (cînd Austria şi-a declarat neutralitatea), sovieticii au influenţat şi ei multe lucruri, au arestat ori şantajat oameni, pe unii politicieni i-au corupt ş.a.m.d. Aşa încît, dacă vorbim despre istorie, trebuie să avem în vedere toate aceste episoade, privite din perspective ideologice diferite. Şi cred că e bine să ne declarăm de la început poziţia ideologică. Eu, de pildă, recunosc că vorbesc din punctul de vedere al unui social-democrat. Dintr-o perspectivă estică, există senzaţia că, tocmai pentru că mulţi intelectuali vestici sînt marxişti, este refuzată condamnarea comunismului. Cred că intelligentsia de stînga trebuie să gestioneze această problemă uzînd de o trăsătură care îi e caracteristică: spiritul critic. Cunosc destui intelectuali, scriitori, universitari şi ştiu pe ce poziţii erau în anii ’60, aşa că ei nu condamnă comunismul pentru că au fost cîndva maoişti, troţkişti etc. Pe de altă parte, cred că este şi o problemă a "generaţiei ’68" (căreia eu nu îi aparţin, sînt ceva mai tînăr, dar de care am fost puternic influenţat în adolescenţă), care trebuie reanalizată din alt unghi. Istoria intelectuală a Vestului din ultimii 50 de ani este şi o istorie politică, pentru că începînd cu anii ’60 publicul intelectual occidental a fost politizat din direcţia stîngii. Apoi intelectualii au fost, într-un fel, "adoptaţi" de Sistem şi au devenit agenţi ai schimbării. Există, de exemplu, cazul foarte interesant al lui Joschka Fischer, care dintr-un stîngist radical a devenit ministru de Externe al Germaniei. Iar ca ministru nu putea fi, evident, un stîngist radical. El a repus pe agenda publică problema trimiterii de trupe în afara ţării, iar acum avem soldaţi germani în Afganistan. Această transformare e de fapt un fel de convertire " aşa cum au fost atîtea, în orice societate. E un fapt religios, deşi se discută despre astfel de convertiri în termeni politici. E de fapt şi o problemă de credinţă: oamenii cred în ceva, inclusiv în ideologii. Comunismul a fost şi el o foarte ciudată religie " de exemplu, pentru comuniştii sovietici Kremlinul avea rolul unei Catedrale. Mă ocup de o vreme de studierea lui Iuri Gagarin, care după părerea mea a fost, în URSS, transformat într-o figură religioasă, într-o icoană. Credeţi că, în societăţile noastre de astăzi, invadate de prezent, mai există " în special din partea tinerilor " dorinţa de a afla mai multe despre trecutul recent? Sînt foarte sceptic în această privinţă. În copilărie, eram înconjurat de istorie. Cunoşteam oameni care făcuseră războiul şi rămăseseră blocaţi mental în acea perioadă: vorbeau tot timpul despre război. Bunicii noştri ne povesteau despre trecut, aşa încît creşteam cu astfel de poveşti. Sînt născut în 1958 şi am cunoscut oameni care îl văzuseră pe Hitler " aşa încît am aflat destule despre el într-o vreme cînd accesul la documente care îl priveau nu era posibil. În copilărie, ne jucam cu arme rămase din război şi asta ne stîrnea curiozitatea. Aveam o relaţie directă cu trecutul şi cu istoria. Acum nu se mai întîmplă aşa ceva. E o problemă majoră. Oamenii sînt "antrenaţi", prin cultura de masă, să-şi piardă anumite însuşiri, inclusiv aceasta: curiozitatea faţă de trecut. Vilnius, 10 mai 2009 interviu realizat de Mircea VASILESCU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Lucian Mîndruță a fost invitat în cadrul emisiunii „40 de întrebări cu Denise Rifai”, difuzată la Kanal D
Prezidențiabilii de pe Facebook. Pe cine nominalizează internauții pentru candidatura la Cotroceni
După anularea alegerilor, negocierile politice au trecut pe Facebook, unde numele potențialilor candidați pentru prezidențiale sunt deja pe buzele tuturor.
image png
Prognoza meteo joi, 12 decembrie. Vreme închisă şi precipitaţii uşoare. Unde sunt anunţate ninsori
Vremea va fi predominant închisă în cea mai mare parte a ţării, cu temperaturi cuprinse între -1 şi 9 grade Celsius şi ninsori slabe în zonele montane.
meritocratie candidat alegere shutterstock 743670856 jpg
Care este profilul ideal de candidat pentru cetățeni? Analist: „Nu cred în varianta anonimilor scoși din joben”
Un candidat ideal pentru România trebuie să fie onest, autentic și să aibă experiență politică solidă, spun analiștii Valeriu Turcan și Adrian Zăbavă. Într-un context intern și internațional tot mai provocator, portretul liderului de care țara are nevoie devine tot mai clar.
Sens giratoriu FOTO Shutterstock jpg
Regula de circulație pe care mulți șoferi o ignoră! Ce trebuie să facem când ieșim dintr-un sens giratoriu
Atunci când ne urcăm la volan, vom ajunge destul de rapid la un sens giratoriu. Acestea sunt extrem de comune de-a lungul țării, iar în ciuda faptului că par destul de simplu de navigat, există anumite reguli la care trebuie să fim atenți.
profimedia 0945201513 jpg
Ultimele zile ale lui Assad la putere. Ce s-a găsit în biroul său
Luptători rebeli și civili s-au plimbat marți prin palatului prezidențial al lui Bashar al-Assad, călcând pe afișe făcute bucăți ale fostului dictator sirian care fugise în Rusia cu câteva zile înainte.
image png
Cum a reacționat o femeie pe care soțul a înșelat-o cu „duduia” de la cantină: „Are în jur de 60 de ani și defilează prin oraș îmbrăcată ca o tânără de 20 de ani”
Infidelitatea, din nou o problemă care duce la destrămarea relației de cuplu. O tânără de 31 de ani a povestit cum soțul său cu un an mai mare ar fi înșelat-o cu femeia de la cantina locului de muncă, ea în vârstă de 60 de ani.
Iernile de alta data  Foto Facebook, Muzeul Transilvaniei, Scinteia jpg
Cum arătau iernile de altădată ale românilor: „Satele sunt terorizate de haite de lupi. Lumea arde gardurile, cine mai are”
Numeroasele fotografii publicate pe rețelele de socializare înfățișează „iernile de altădată”,cu copii jucându-se pe ulițele satelor înzăpezite și familii strânse în jurul meselor de sărbători. Imaginile fac furori, trezesc nostalgii, dar și controverse.
Romania   Schengen Foto shutterstock 2345910601 jpg
LIVE TEXT Aderarea completă la Schengen a României și Bulgariei se discută azi în Consiliul JAI
România intră în linie dreaptă spre accederea completă la spațiul de liberă circulație european. Ridicarea controalelor la frontierele terestre cu România şi Bulgaria de la 1 ianuarie 2025, ajunge joi pe masa Consiliului Justiţie şi Afaceri Interne (JAI).
Pietoni, oameni  Foto Pixabay jpg
Au fost publicate rezultatele testărilor PISA pentru adulți: La nivel global o cincime din totalul participanților sunt analfabeți funcțional
La nivel internațional, competențele adulților în ceea ce privește alfabetizarea, alfabetizarea numerică și capacitatea de rezolvare a problemelor au stagnat sau chiar au scăzut, arată Studiul privind Competențele Adulților 2023, publicat de OCDE.