„Ireversibilul și nostalgia”

Publicat în Dilema Veche nr. 969 din 3 noiembrie – 9 noiembrie 2022
© I.Moroșan
© I.Moroșan

Un filosof francez pentru care am dezvoltat o fascinație neînduplecată în studenție, Vladimir Jankélévitch, a scris un studiu formidabil dedicat nostalgiei, analizînd toată încărcătura emoțională, socială și chiar politică a noțiunii care ajunge să definească viața în exil, condiția celui „plecat”. A fi și/și sau nici/nici, un etern străin printre alți străini, a fi prezent și totuși absent din viața ta, cum e să fii acasă și totuși în exil? În fața unei întrebări de tipul „Ce lăsăm în urmă?” n-aș putea răspunde decît raportîndu-mă referențial la ceea ce Jankélévitch numește „viața dublă”. N-aș putea spune că viața dublă se înscrie exclusiv în datele existențiale ale exilatului per se, ci este un dat imanent al vieții pe care-l purtăm cu noi în parcursurile noastre galopante. Devenim conștienți de viețile noastre duble atunci cînd spunem nostalgie. Nostalgia ca – așa cum spune în sine etimologia cuvîntului – suferință după un acasă (nostos – acasă și algos – suferință), o suferință provocată de un soi de dezrădăcinare, de acea schimbare de macaz pe cît de necesară poate uneori, pe atît de tranșantă psihologic și emoțional. 

Din acest unghi, o să răspund întrebării printr-o altă întrebare: cît de flexibilă e granița între „a lăsa în urmă” și nostalgia ca suferință după un timp și spațiu? Mai nuanțat: oare nu cumva ceea ce lăsăm în urmă e pură nostalgie? O nostalgie după lucrurile neîncepute sau lăsate neterminate în locurile din care am plecat, cu oamenii de care ne-am alienat sau cărora nici măcar nu le-am acordat o șansă să-i cunoaștem mai bine? E nostalgia regret? E nostalgia dor: dorul de casă, de părinți, de rețetele mamei sau ale bunicii, de străzile pe care hoinăream în alte vremuri sau pur și simplu dorul de oameni? Cînd, de fapt, tot ceea ce numim amintiri sînt încorporate în prezentul nostru și înmagazinate în memoria care ne produce gîndurile și stările curente. Cînd lucrurile pe care le-am lăsat în urmă se supraimprimă pe viețile noastre monocorde și banale, ca să-l citez din nou pe Jankélévitch. Cum gîndim trecutul și cum ne raportăm la el? Cum trăim prezentul în care, volens nolens, încorporăm mereu ceea ce lăsăm constant în urmă? 

Se împlinesc aproape zece ani de cînd m-am mutat din orașul în care m-am născut. Aradul, pentru mine, e azi un loc străin, un loc din care nu mai recunosc nimic, ale cărui străzi nu-mi spun nimic. Teatrul de păpuși unde mergeam odată cu mama e doar o altă clădire veche și insipidă azi, în proximitatea căruia nu mai sînt decît cafenele și baruri „boeme” ale căror mese sînt ocupate de oameni despre care mi se pare că trăiesc o formă de viață alternativă față de cum arată viața mea și a oamenilor cu care trăiesc în București. Dar asta nu e dezrădăcinare, căci, sub o formă sau alta, eu am luat Aradul cu mine. Locul a rămas încapsulat într-un timp care pentru mine e încă viu. Mă întreb adesea ce ar fi fost dacă. Ce ar fi fost dacă n-aș fi plecat? Ce ar fi fost dacă m-aș fi inserat și eu în evoluția organică a acestui loc? Ce ar fi fost dacă aș fi spus lucruri pe care m-am temut să le spun sau care m-ar fi întors? Cum ar fi arătat, la fața timpului, ultima discuție cu bunicul, alături de care am crescut, exact în ziua de dinaintea AVC-ului care l-a ruinat? Pentru mine, Aradul a încetat să mai fie un loc propriu-zis și au rămas numai aceste întrebări deschise. Nostalgia e legată de viețile pe care (nu) le-am (fi) avut și din care am rămas cu mici relicve personale, eu: cu gustul napolitanelor spirală cu cremă de cacao și cu zgîlțîitul tramvaielor Tatra pe piatra cubică din centrul orașului.

Într-o vreme m-am ocupat de studiul scriitorilor maghiari din Transilvania care au emigrat în anii grei ai comunismului. Rețin aici o anecdotă a lui György Dragomán, unul dintre cei mai apreciați scriitori maghiari contemporani. Aflat într-o călătorie „nostalgică” la Tîrgu Mureș în anii 2000, Dragomán spune cum orașul i-a lăsat un sentiment înfiorător de stranietate. Dar a simțit exilul, în egală măsură, ca pe un „nou acasă” impus, artificial și fabricat de urmările unei istorii nefaste. Și atunci răspunsul lui la exercițiul dedublării este literatura, unde rămîne intact tot ceea ce a lăsat în urmă. Singurul „acasă” pe care Dragomán îl recunoaște este orașul natal proiectat în literatura lui, în care (re)trăiește ceea ce a lăsat în urmă, își (re)trăiește viața din punctele în care dramatismul istoriei a suspendat-o în realitate.

Factual, întrebarea mă duce și mai mult cu gîndul la niște prieteni ucraineni, Maria și Andrei, pe care i-am cunoscut într-un bar din Barcelona și cu care am petrecut cîteva nopți vorbind despre ce au lăsat ei cu adevărat în urmă acum mai bine de o jumătate de an, cînd au plecat definitiv din Kiev. La nici 35 de ani, ei au lăsat în urmă nu doar un loc pe care nu-l va mai aduce înapoi nici moartea subită a lui Putin, nici o victorie spontană a Ucrainei, ci un sac de proiecte, aspirații și speranțe pe care le-au creat acolo, care erau încarnate în spiritul acelui spațiu. Acum, viețile lor din Kiev au rămas o capsulă dureroasă supraimprimată pe viețile lor de hoinari, de străini eterni printre străini. 

Lucrurile pe care le lăsăm în urmă sîntem, de fapt, noi. În noi ele continuă să existe sub o formă sau alta. Sau, mai degrabă, sînt acea nostalgie care declanșează gîndul a ceea ce am fi fost noi dacă... – sînt viața dublă. Ce lăsăm în urmă este, de fapt, fermentul de idei, de gînduri și nostalgii care ne împresoară prezentul.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.