├Änv─â┼ú─âm├«ntul rom├ónesc ┼či evolu┼úia " <i>interviu cu Remus CERNEA, pre┼čedintele Asocia┼úiei Umaniste Rom├óne -

Publicat în Dilema Veche nr. 265 din 12 Mar 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Dup─â ordinul semnat de ministrul Mihail H─ârd─âu ├«n decembrie 2006, teoria evolu┼úiei nu s-a mai predat ├«n ├«nv─â┼ú─âm├«ntul preuniversitar. P├«n─â atunci se studia la clasele a XI-a ┼či a XII-a, ├«n func┼úie de profilul liceului. Atunci c├«nd am aflat de aceast─â decizie a Ministerului Educa┼úiei, ├«n octombrie 2007, am reac┼úionat pentru prima dat─â, trimi┼ú├«ndu-i o scrisoare ministrului Cristian Adomni┼úei, ┼či am fost nepl─âcut surprin┼či de r─âspunsul ministerului, care a spus c─â "teoria evolu┼úiei se studiaz─â implicit". Este evident c─â nu po┼úi studia o teorie ┼čtiin┼úific─â ├«n mod implicit. Teorema lui Pitagora sau tabelul lui Mendeleev nu se studiaz─â implicit, ci c├«t se poate de explicit. R─âspunsul ministerului denot─â aceea┼či lips─â de viziune cu care ne-a obi┼čnuit ├«n privin┼úa a numeroase alte decizii bizare. Ulterior, am organizat un protest, la acea vreme ├«n numele organiza┼úiei Solidaritatea pentru Libertatea de Con┼čtiin┼ú─â, ├«n prim─âvara lui 2008. Am depus ┼či textul unei scrisori deschise ├«nso┼úite de semn─âturi, inclusiv ale unor profesori de la universit─â┼úi prestigioase " Harvard, Cambridge, Princeton. De asemenea, semn─âturile au fost ob┼úinute ┼či de la organiza┼úii educa┼úionale sau umaniste din 15-20 de ┼ú─âri. Teoria evolu┼úiei a fost scoas─â de minister din proprie ini┼úiativ─â sau au fost presiuni externe ├«n acest sens? Nu ┼čtiu exact ce s-a ├«nt├«mplat ┼či nici nu vreau s─â speculez. ┼×tiu ├«ns─â c─â se formeaz─â ni┼čte comisii de profesori care decid programele pentru viitorii ani. Este mai pu┼úin important care a fost motivul. Subiectul discu┼úiei este acest lucru grav " c─â teoria a fost eliminat─â. Ea reprezenta cam 15% din programa pentru clasa a XI-a sau a XII-a. Erau c├«teva lec┼úii ├«n care se prezentau inclusiv dovezi paleontologice legate de evolu┼úia speciilor. Desigur, teoria evolu┼úiei prin selec┼úie natural─â formulat─â de Darwin nu este o dogm─â, ┼či ea nu trebuie predat─â ca o dogm─â. Dar este foarte important ca demersul ┼čtiin┼úific s─â nu urm─âreasc─â scopuri extra┼čtiin┼úifice, a┼ča cum intelligent design sau crea┼úionismul o fac. Ele vor s─â ├«nt─âreasc─â o credin┼ú─â religioas─â care nu are nici o relevan┼ú─â pentru un demers pur ┼čtiin┼úific. Putem avea, fiecare dintre noi, orice viziune asupra vie┼úii, ┼čtiin┼úa ├«ns─â nu are ca scop confirmarea acestei viziuni, ci ├«n┼úelegerea proceselor naturale. Profesorii care au luat decizia erau exclusiv profesori de biologie? Da. S├«nt comisii formate din profesori speciali┼čti ├«n disciplina respectiv─â. Am v─âzut lista profesorilor, s├«nt ├«n jur de 15-20, ┼či de liceu, ┼či universitari. Astfel de comisii se fac pentru fiecare materie. Se pare c─â s-a hot─âr├«t, din toamn─â, reintroducerea teoriei evolu┼úioniste ├«n ┼čcolile noastre. Deocamdat─â avem un anun┼ú. ┼×i anul trecut am avut ├«n var─â un anun┼ú, din partea unui secretar de stat. ┼×i atunci am sperat c─â din 2008-2009 teoria va fi reintrodus─â, ┼či nu s-a ├«nt├«mplat nimic. Acum avem o declara┼úie din partea unui director din minister care spune c─â din 2009-2010 va fi reintrodus─â ├«n programa de clasa a VIII-a. Dar asta ├«nseamn─â a sacrifica ├«nc─â patru promo┼úii de elevi, cei care vor fi la liceu ├«ncep├«nd cu anul ┼čcolar 2009-2010, ┼či care nu se vor ├«nt├«lni cu ea pe parcursul anilor de liceu. Deci: ┼čase promo┼úii sacrificate. Un Minister al Educa┼úiei care ia astfel de decizii se comport─â, din punctul meu de vedere, absolut iresponsabil. Cu at├«t mai mult cu c├«t exist─â o Rezolu┼úie a Consiliului Europei, nr. 1580 din 2007, care ├«ndeamn─â statele membre ca teoria evolu┼úiei s─â ocupe un loc central ├«n programele ┼čtiin┼úifice din ├«nv─â┼ú─âm├«ntul preuniversitar. Rom├ónia ├«ns─â se comport─â exact contrar. Cu at├«t mai dramatic este c─â, dup─â "s─âp─âturi", am g─âsit manuale de biologie de liceu explicit crea┼úioniste, aprobate de c─âtre Ministerul Educa┼úiei, precum acesta aflat acum pe pia┼ú─â: "Biologie clasa a IX-a " M─âiestrie ┼či str─âlucire divin─â ├«n biosfer─â", avizat de c─âtre Ministerul Educa┼úiei ┼či Cercet─ârii cu nr. 71817 din 25.07.2002. Acest manual de biologie afirm─â ├«nc─â de la prima pagin─â c─â "Numele Dumnezeului nostru se dore┼čte a fi prosl─âvit prin acest manual" ┼či consider─â c─â evolu┼úionismul "este ├«n sine o religie", c─â nu este fondat ├«n ┼čtiin┼ú─â, iar conceptul de baz─â al acestuia ar fi ateismul. Ce au spus exact membrii comisiei respective din minister? C─â programa era prea ├«nc─ârcat─â? Da. Ei pot veni cu astfel de explica┼úii absurde care arat─â c─â nu au o viziune asupra educa┼úiei. Oricum, educa┼úia, ├«n ultimii 19 ani, a fost lovit─â sub foarte multe aspecte. Numeroasele decizii "experimentale" i-au bulversat pe elevi ┼či pe p─ârin┼úi. ├Än contextul acesta, este clar c─â nu vedem ├«n comportamentul ministerului ni┼čte idei directoare clare. Mai grav este c─â, ├«n acest fel, este practic ├«nc─âlcat dreptul elevilor de a avea acces la cunoa┼čterea ┼čtiin┼úific─â. Teoria evolu┼úiei este coloana vertebral─â a biologiei, nu pot fi ├«n┼úelese mecanismele biologice f─âr─â ea. De asemenea, a avut ┼či are implica┼úii ├«n numeroase alte discipline ┼čtiin┼úifice, ┼či exacte, ┼či socio-umane. Important este ce semnal se d─â pentru Rom├ónia: se pune accent pe ┼čtiin┼ú─â, este stimulat interesul pentru cunoa┼čterea ┼čtiin┼úific─â? ├Än acest moment, orele de religie s├«nt singurele care direc┼úioneaz─â ├«n mod clar g├«ndirea ┼či viziunea asupra vie┼úii. Filozofia se studiaz─â abia ├«n clasa a XII-a, a┼ča cum se studia teoria evolu┼úiei. Primul nostru protest s-a f─âcut ┼či ├«n leg─âtur─â cu alt lucru regretabil: p├«n─â ├«n anul 2000, ├«n programa de filozofie de clasa a XII-a era un capitol intitulat "Dumnezeu". Acolo erau texte ale mai multor filozofi, ┼či opinii filozofice de factur─â religioas─â, gen Pascal sau Toma dÔÇÖAquino, dar ┼či c├«teva texte critice, Epicur, Voltaire, Nietzsche. Ei bine, s-a scos ┼či acel capitol. Astfel ├«nc├«t nici ├«n clasa a XII-a elevii nu au ┼čansa unei dezbateri critice, ├«n care s─â fie examinate puncte de vedere diferite. Efectele s├«nt dramatice: ├«n acest moment, aspira┼úiile tinerilor s├«nt ├«ndreptate ├«ntr-o mult mai mic─â m─âsur─â spre o carier─â ┼čtiin┼úific─â. ├Än schimb, num─ârul studen┼úilor la teologie este dep─â┼čit ├«n Rom├ónia doar de cel al studen┼úilor la Drept. C─âtre facult─â┼úile cu profil ┼čtiin┼úific se ├«ndreapt─â tot mai pu┼úini tineri, iar mul┼úi pleac─â s─â-┼či continue studiile ┼či s─â fac─â cercetare acolo unde se pune pre┼ú pe cunoa┼čterea ┼čtiin┼úific─â. Iat─â, ┼či anul acesta bugetul cercet─ârii a fost redus de trei ori. Toate aceste semnale care vin din direc┼úia politic─â sau educa┼úional─â ad├«ncesc marasmul axiologic din Rom├ónia, iar tinerii s├«nt tot mai lipsi┼úi de repere. Ace┼čti factori aduna┼úi " subfinan┼úarea, lipsa unei viziuni asupra educa┼úiei, prezentarea crea┼úionismului ├«n variant─â hard " cel cu ┼čase zile ale crea┼úiei etc. " compromit ┼čansele unor ├«ntregi genera┼úii. Vreau s─â v─â anun┼ú c─â Asocia┼úia Umanist─â Rom├ón─â va organiza un concurs pentru elevi ┼či studen┼úi pe teme de evolu┼úionism. El va ├«ncepe pe 20 martie ┼či va dura circa ┼čapte s─âpt─âm├«ni. Va fi online, pe site-ul www.evolutionism.ro. Sper─âm s─â avem ┼či premii consistente, acum discut─âm cu posibilii sponsori. Acolo unde sistemul e┼čueaz─â, societatea civil─â trebuie s─â ├«ncerce pe cont propriu s─â suplineasc─â e┼čecul sistemului. a consemnat M─âd─âlina ┼×CHIOPU

Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg
Nu mai citi╚Ťi nimic!
Noua lege a Educa╚Ťiei face cititul op╚Ťional, un prim pas ├«nainte de a scoate cu totul educa╚Ťia din ╚Öcoal─â. ├Än locul reformei, s-a ales abandonul.
3251104421 3a5f60ad8c k jpg
ÔÇ×Por╚Ťii mici ╚Öi gustoaseÔÇŁ
Oamenii vor continua s─â citeasc─â, dar acea lume veche a disp─ârut. H├«rtia ÔÇô dispare. ╚śtirile ÔÇô dispar.
CeMaFac ro, #TuCeFaciAcum?, taxiuri gratuite jpeg
Ce citesc tinerii adul╚Ťi ├«ntre BookTok ╚Öi wattpad
╚śtim ce se cite╚Öte, ce se caut─â, ce a╚Ötept─âri au ╚Öi ne-am ├«nsu╚Öit ╚Öi un limbaj specific.
p 1 jpg
Liste alternative
Mul╚Ťi citesc literatura str─âin─â ├«n original, ├«n special ├«n limba englez─â, chiar ╚Öi atunci c├«nd au la dispozi╚Ťie traducerile rom├óne╚Öti.
p 12 jpg
Alfabetul imaginilor pentru cultura din spatele blocului
Sînt picături într-un ocean, sticle cu răvașe aruncate-n mare.
p 13 jpg
Gîndirea critică morală și alte fantezii de deșteptat copiii
Cum educ─âm, cum ne autoeduc─âm ╚Öi cum ne l─âs─âm ast─âzi educa╚Ťi pentru a ne forma abilit─â╚Ťile morale de m├«ine?
p 14 jpg
Lecturi alternative din romanul românesc modern
Care ar trebui s─â fie scopul acestor lecturi formatoare? S─â creeze oameni care s─â func╚Ťioneze moral?
Mîntuirea biogeografică jpeg
În capul mesei și în băncile dintîi
Ambi╚Ťia pare s─â fie una dintre cele mai dilematice ╚Öi contrariante tr─âs─âturi de caracter.
p 10 sus jpg
Jocuri ┼či poturi ale ambi┼úiei
Ambi┼úia devine o poft─â de m─ârire ┼či faim─â pe care nimic nu ar putea-o vreodat─â ostoi.
Silk route jpg
Amb├«╚Ť strategic Made in China
Suprema╚Ťia Chinei este pe c├«t de ÔÇ×inevitabil─âÔÇť, pe at├«t de ÔÇ×natural─âÔÇť.
p 12 jpg
De-a dreapta ╚Öi de-a st├«nga ambi╚Ťiei: a pl─âcea oamenilor sau lui Dumnezeu?
Adev─âratul cre╚Ötin este un str─âin pentru aceast─â lume, adev─ârata lui ╚Ťint─â fiind via╚Ťa cereasc─â.
p 10 jos jpg
Scurte considera╚Ťii psihologice despre ambi╚Ťia la rom├óni
Ambi╚Ťia nu este pozitiv─â (bun─â/func╚Ťional─â) sau negativ─â (rea/disfunc╚Ťional─â).
p 1 jpg
Radio Itsy-Ambitsy
ÔÇ×Dac─â eu n-am putut, m─âcar tu s─â po┼úi. R─âzbun─â-m─â, copile, ┼či o s─â fiu fericit. O s─â pot ├«nchide ochii cu inima ├«mp─âcat─â.ÔÇŁ
p 14 WC jpg
Ie╚Öirea din ÔÇ×Machu KitschuÔÇŁ / (Supra-)realism socialist
Replica din Bucure┼čti, realizat─â ├«n 1951, de┼či se aseam─ân─â izbitor ca planimetrie ┼či tipologie a decora┼úiei cu cele de la Moscova, este semnificativ mai joas─â dec├«t acestea.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Profesiunea: ÔÇ×dealerÔÇŁ de idei la m├«na a doua
Idealul intelectualiz─ârii vie╚Ťii politice r─âm├«ne controversat.
p 10 Ion D  Sirbu jpg
Amicul Dexter & amicul Sinister
V─âd ├«n Ion D. S├«rbu un fel de ÔÇ×ambasadorÔÇŁ necesar acelora dintre noi care au obosit s─â tot empatizeze cu colaboratorii Securit─â╚Ťii.
p 11 J  Habermas WC jpg
Între think-tank și Denk-Panzer: intelectualul german
Sincronizarea limbajului educa╚Ťional cu ├«mbog─â╚Ťirea limbajului specializat este imposibil─â.
p 12 sus WC jpg
Turma min╚Ťilor independente
Multe se iartă în America. Mai multe decît în Europa.
p 23 jos jpg
Rusia ╚Öi cultura ei (neo)imperial─â sau despre cum se auto├«ndeplinesc profe╚Ťiile politice
├Än realitate, nimeni nu-i pune la col╚Ť pe clasicii ru╚Öi, fie ei scriitori, compozitori sau poe╚Ťi.
p 22 jos jpg
Ecou (nu prea) îndepărtat. Intelectualii și puterea la 1996
Ar fi util cititorului dilematic de azi s─â vad─â cum g├«ndeau acest subiect, acum aproape 30 de ani, st├«rni╚Ťi de revista noastr─â, trei intelectuali rom├óni majori: ╚śtefan Augustin Doina╚Ö, Livius Cioc├órlie ╚Öi Ion Vianu.
E cool să postești jpeg
Un examen de con╚Ötiin╚Ť─â
MeToo poate ├«nsemna mai mult dec├«t mediatizare, scandal, procese: poate fi un real examen de con╚Ötiin╚Ť─â.
p 10 sus Alyssa Milano WC jpg
MeToo, scurt istoric
Incriminarea h─âr╚Ťuirii sexuale nu a ├«nceput cu mi╚Öcarea MeToo, iar cazul Weinstein nu a fost primul.
p 11 jpg jpg
De ce st├«rne╚Öte abuzul sexual at├«tea reac╚Ťii contradictorii?
Reac╚Ťia la trauma sexual─â este una social─â, cu r─âd─âcini ╚Öi ramifica╚Ťii profunde.
p,12 jpg
#MeToo, din nou. Tot despre putere, recunoaștere, dar și hermeneutică
Încercările de delegitimare a mișcării #MeToo înseamnă și o lipsă de recunoaștere a victimelor abuzurilor sexuale și conferă putere abuzatorilor.

Adevarul.ro

image
Bătaie generală la Untold, în faţa scenei la concertul lui David Guetta VIDEO
În cea de-a treia zi a Festivalului Untold, când au fost prezente peste 95.000 de persoane din peste 100 de ţări ale lumii, a izbucnit o bătaie între mai mulţi tineri, în timpul concertului lui David Guetta. Filmarea a devenit virală pe Internet.
image
Pericolul frumos ÔÇ×ambalatÔÇť care ├«i transform─â pe tineri ├«n victime. ÔÇ×Inima lor ajunge ca la 80-90 de aniÔÇť
Vârsta pacienţilor la care medicii au ajuns să trateze accidentul vascular cerebral sau infarctul miocardic acut a scăzut dramatic în ultimii ani. Produsele foarte populare printre tineri, consumate de la vârste mici, duc la un astfel de deznodământ.
image
Luptă contracronometru pentru a salva balena beluga blocată în râul Sena. Mamiferul refuză hrana VIDEO
Oficialii francezi ├«ncearc─â cu disperare s─â salveze o balen─â┬ábeluga blocat─â ├«n r├óul Sena, cu o injec┼úie cu vitamine pentru a-i stimula apetitul. Observatorii ┼čtiin┼úifici spun c─â balena pare s─â fie vizibil subnutrit─â, iar salvatorii sper─â totu┼či s─â o ajute s─â-┼či recapete apetitul ┼či energia necesar─â pentru a se ├«ntoarce pe mare.

HIstoria.ro

image
ÔÇ×R─âceala diplomatic─âÔÇŁ dintre Bulgaria ╚Öi Rom├ónia
Per ansamblu, climatul diplomatic de la sf├ór╚Öit de secol XIX poate fi definit ca fiind ÔÇ×destinsÔÇŁ. O dovad─â o constituie ╚Öi vizita lui Carol I, ├«nso╚Ťit de frunta╚Öul liberal D. A. Sturdza (un adept al Triplei Alian╚Ťe), la Sankt Petersburg, ├«n iulie 1898, unde s-a bucurat de o foarte bun─â primire.
image
Dacia roman─â, o provincie puternic militarizat─â
Distribu┼úia armatei ├«n interiorul teritoriului provinciei Dacia a servit scopului strategic principal al acestei provincii, ┼či anume de a separa ┼či supraveghea neamuri ÔÇ×barbareÔÇŁ care erau poten┼úial periculoase, ├«n special dac─â se aliau ├«ntre ele contra Romei, cum au fost ├«n special sarma┼úii iazigi.
image
Stalin îl întreabă pe Jukov dacă va putea apăra Moscova
├Ängrijorat de ├«naintarea germanilor ╚Öi de cucerirea Solnechnogorsk (23 noiembrie 1941), Stalin l-a ├«ntrebat pe Jukov dac─â va putea men╚Ťine Moscova. Jukov a r─âspuns afirmativ, cu condi╚Ťia trimiterii a ├«nc─â dou─â armate ╚Öi furniz─ârii a 200 de tancuri, dar Stalin a replicat c─â nu mai existau tancuri.