Într-o relaţie de lungă durată

Ioana Bogdana NEAGU
Publicat în Dilema Veche nr. 717 din 16-22 noiembrie 2017
Într o relaţie de lungă durată jpeg

Septembrie 2001. În prima zi de grădiniță, părinții mă pasează, cu chiu, cu vai, cu lacrimi în ochi și noduri în gît, educatoarei. Străina îmi întinde mîna, eu o apuc. Mă întreabă cum mă cheamă, îi răspund. Mă trage spre sala de clasă, o urmez, fără să mai arunc vreo privire înapoi. Ai mei, neavînd de ales, își înghit emoțiile și își eliberează fiica pentru prima dată, fără un rămas bun.

Flash-forward peste 15 ani:

Septembrie 2016. Aeroportul Otopeni este plin de studenți, adolescenți care se întorc sau zboară pentru prima dată la facultățile lor din străinătate. Familia mea trage patru trollere masive după ea. La poarta de îmbarcare, stewardesa ne cere biletele. Tata, mama și soră-mea își scot biletele dus-întors, eu arăt unul doar dus. Ei sînt acolo să mă conducă și să își facă vacanța la Londra, eu emigrez.

Pe axa vieții mele se află aceste două puncte, care delimitează o porțiune considerabilă în care raportul meu cu necunoscutul s-a tot alterat, cu fluctuații ale stimei de sine, cu anxietăți și neliniște. Inițial, experiența din școala generală m-a ajutat. Din varii motive, în acei opt ani, m-am tot deplasat dintr-o clasă într alta, iar la finalul ciclului gimnazial aveam la activ patru colective diferite de elevi. Exercițiile de adaptare prin care am trecut m-au întărit și mi-au schimbat perspectiva față de necunoscut. Deși nu eram cel mai dezinvolt și mai expansiv copil, confruntarea cu integrarea într-un nou grup sau acomodarea cu un nou spațiu nu mă destabilizau deloc.

Cu anii însă, a devenit din ce în ce mai dificil, iar cînd am început liceul am realizat că nu îmi mai este atît de firesc ca pînă atunci. Acela a fost apogeul anxietății mele sociale. Cînd am realizat că toate blocajele datorate fricii încep să mă acapareze, mi-am propus să ies cît mai des din zona de confort ca să scap de ele. M-am provocat singură. M-am plasat de bunăvoie în situații incomode și m-am comportat de parcă nu aveam de ales. Dar evident că în cazul de față mereu ai de ales: să rămîi într-o zonă sigură și previzibilă sau să îți asumi un risc și să te confrunți cu necunoscutul, și implicit cu avantajul posibilității unui rezultat pozitiv și neobișnuit.

Nu am plecat din țară căutînd „ceva mai bun“. Nu am plecat pentru că eram convinsă că viața mea va fi mai deosebită, că voi fi mai fericită, că școala pe care o voi face acolo va fi calitativ superioară uneia românești. Am fost destul de privilegiată cît să îmi permit să experimentez și să decid ca, după 18 ani petrecuți în București, să schimb peisajul. Relocarea în Anglia a fost clar facilitată de susținerea părinților. Și am decis să profit de resursele primite din partea lor și să mă provoc încă o dată să mă adaptez la un mediu nou. De data asta la nivel macro, pe mai multe planuri, cu mai multe în joc.

Mutîndu-mă în Londra, mi-am călcat în picioare toate îndoielile și temerile și mi-am asumat un risc. Sînt într-un mediu complet opus celui cu care mă obișnuisem, un mediu pentru care nu știu cum m-aș fi putut pregăti în prealabil. Un mediu pe care mi-e greu să îl cuprind în cuvinte, pe care nu cred că îl înțelegi decît dacă îl simți pe pielea ta. Și mă amuz extrem de tare încercînd să mă prind cum să îl abordez și să îi dau de cap.

Din fericire, structura mea internă, din naștere, dar și prin exercițiu, se pliază ușor pe necunoscut. Nu se chircește speriată. Din contra, este fascinată de multitudinea de posibilități care se întrezăresc, prin pînza de dubii și angoasă, dincolo de granița zonei mele de confort. 

Ioana Bogdana Neagu are 20 de ani și studiază Film și Televiziune la Universitatea de Arte din Londra.

Foto: flickr

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

banner mircea diaconu 1 png
Cariera impresionantă a actorului Mircea Diaconu. Filmele și piesele de teatru care l-au consacrat
Actorul Mircea Diaconu, simbol al teatrului și cinematografiei românești, s-a stins din viață pe 14 decembrie 2024, la vârsta de 74 de ani, după o lungă luptă cu cancerul de colon.
12688059 jpg
Rușii au început să piardă din avantajul în privința artileriei
Avantajul pe care îl avea Rusia în raport cu Ucraina în privința artileriei se diminuează treptat, potrivit lui Nazar Voloșhin, purtătorul de cuvânt al grupului operațional și strategic de trupe Hortiția, relatează presa ucraineană.
image png
Femeia cu care Mircea Diaconu a fost căsătorit 44 de ani. A cerut-o de soție la a doua întâlnire
Lumea artistică, din nou în doliu! Mircea Diaconu, unul dintre cei mai mari actori ai României, s-a stins din viață cu puțin timp înainte de a împlini 75 de ani. Moartea sa îndoliază inimile celor care l-au cunoscut și care l-au iubit.
banner mircea diaconu lumanare png
A murit actorul Mircea Diaconu
Actorul Mircea Diaconu a murit. Anunțul a fost făcut, în această dimineață de soția acestuia, Diana Lupescu.
masina de pompieri   FOTO Isu Facebook jpeg
Incendiu violent la o fabrică din România. Șase persoane s-au autoevacuat
Un incendiu a izbucnit, sâmbătă dimineaţă, la o fabrică de utilaje pentru construcţii din municipiul Câmpina, şase persoane care se aflau în interior autoevacuându-se.
mircea diaconu jpg
A murit Mircea Diaconu. Actorul avea 74 de ani
Distrubuția din cer este azi completată de încă un mare actor. Mircea Diaconu, unul dintre cei mai apreciați actori români cu o carieră de peste 40 de ani,
Yoon Suk Yeol. Foto: captură video
Preşedintele Coreei de Sud va fi suspendat din funcţie şi pus sub acuzare. Peste 200.000 de oameni, așteptați la manifestații
Seul, Coreea de Sud – Președintele Coreei de Sud, Yoon Suk Yeol, se confruntă cu o criză politică majoră după ce Adunarea Națională a votat sâmbătă pentru punerea sa sub acuzare. Decizia a fost luată în urma încercării controversate a liderului de a impune legea marțială la începutul acestei luni.
Au fost furate mai multe bunuri Foto Mănăstirea Râșca Transilvană jpg
O mănăstire din județul Cluj a fost prădată. Hoții au furat mai multe obiecte prețioase
Polițiștii clujeni au deschis un dosar penal după ce mai multe persoane au furat obiecte confecționate din metale prețioase dintr-o mănăstire din zona de munte a județului Cluj.
Ciocan justitie proces FOTO Shutterstock
România a devenit impredictibilă. Viitorul guvern riscă să rămână fără bani de pensii şi salarii bugetare
Ultimele evenimente legate de alegerile prezidenţiale şi parlamentare au alimentat opinia că România a devenit o ţară impredictibilă.