Întoarcerea acasă

Călin ANDREI
Publicat în Dilema Veche nr. 865 din 5 - 11 noiembrie 2020
Întoarcerea acasă jpeg

În noiembrie, cînd am plecat din China înapoi în România, era deja frig. O trecere rapidă de la briza plăcută de pe malul Lacului de Vest din Hangzhou la clima boreală de început de iarnă în București. Încă-mi aduc aminte ziua aceea cenușie, friguroasă, eu fiind îmbrăcat doar într-un pulover. Îmi place atît de mult vîntul proaspăt și rece care-mi bate în față, trece prin pulover și parcă prin fiecare celulă din corp.

Între plecări și întoarceri, observ lucruri, contraste, subtilități. Țin minte că, în drumul înapoi spre casă, am intrat într-o benzinărie unde era foarte cald. Atunci am realizat pentru a nu știu cîta oară cît de manierați sînt oamenii aici. E reconfortant. Oamenii la noi sînt mai intenși, dar și mai politicoși. Femeile – mai senzuale, cu forme mai feminine, parfumate, cu gesturi mai delicate. Bărbații – mai bine făcuți. În comparație cu asiaticii, la noi se simte parcă un potențial de agresivitate, sub aparența civilizată și politicoasă. E ceva foarte subtil, care creează un contrast aparent șarmant pentru asiaticii care nu-s obișnuiți cu așa ceva.

Alt lucru pe care-l observ imediat la fiecare întoarcere în țară e privirea românilor. Nici măcar nu am nevoie s-o văd, o cunosc prea bine. În China, sînt obișnuit ca oamenii să se holbeze întruna la mine. E o concepție total diferită a normelor sociale – nu este atît de condamnabil gestul de a te uita fix la o persoană, mai ales dacă e un străin. Izolarea de mii de ani a format un popor pe cît de numeros, pe atît de uniform etnic, ceea ce scoate imediat în evidență orice lucru diferit. O colegă, de pildă, mă întreba naiv dacă-mi vopsesc părul și s-a mirat foarte tare cînd i-am spus că blondul e culoarea mea naturală. Alt amic mă întreba dacă mustața mea e adevărată sau falsă. L-am privit direct în ochi și i-am spus că este făcută din coada unei veverițe europene foarte rare și că e foarte scumpă. M-a crezut.

Cînd ajung acasă, însă, știu din priviri că toată lumea judecă pe toată lumea. Dar știm să mascăm naivitatea sau ignoranța cu trufie și tupeu. Noi, românii cei „harnici” și „dîrzi”, avem multe de învățat de la hotărîrea și dîrzenia chinezilor, inteligența și creativitatea lor. Chinezii „copiază”, poate, de aproximativ un secol, dar să nu uităm mileniile de inovație și nenumăratele lor invenții care au schimbat fața lumii. Să nu ne lăsăm păcăliți. În realitate, „copiatul” reflectă pragmatismul chinezesc: de ce să reinventăm roata, să pierdem timp și resurse încercînd să ajungem și noi industrializați? E vorba aici de un conflict între două valori fundamentale: individualismul occidental și colectivismul asiatic. Mai ales individualismul nostru superficial, prost asimilat – asta duce la invidie, paranoia și lipsa unei gîndiri creative.

Mai demult, cînd locuiam în campusul academiei – unul idilic, verde, curat, liniștit, civilizat și cu arhitectură superbă –, aveam obiceiul să ies și să merg într-o zonă din dreptul Porții de nord, numită junk street – o zonă extrem de insalubră, dar foarte animată, cu un aer de favela – haos, mizerie, magazine, restaurante, cafenele, baruri și un furnicar de studenți. Mirosul de afară era cu adevărat insuportabil, mai ales în zilele de vară fierbinți și umede ca la sfîrșitul lui august. Plăcerea mea era să intru într-o cafenea curată și liniștită, cu aer condiționat și o aromă puternică de cafea și patiserie. Acolo mă duceam foarte des să citesc și să scriu. Îmi lipsește tocmai eclectismul exagerat de acolo. Cred că el stimulează imaginația, te împiedică să intri într-o stare letargico-senilă. Bineînțeles, eu sînt, totuși, un citadin. Asta se întîmplă doar în orașele mari, dar e o diferență – viața într-o metropolă chinezească e foarte bogată și dinamică.

Prin contrast cu China, viața de București pare mai mult una liniștită, de orășel de provincie – dar nu pot să spun că-mi displace. Acum mult timp, adolescent fiind, am învățat un lucru care întotdeauna face viața mai „trăibilă”, care te ajută să înaintezi spre viitor: acceptă schimbarea! E un element de bază al vieții. Fără schimbare, viața nu poate deveni mai bună. Chinezii au un proverb pentru asta: dacă vechiul nu pleacă, noul nu vine.

Călin Andrei este artist. S-a mutat în China pentru a studia caligrafia chineză și a locuit acolo timp de aproape 11 ani, în Hangzou, fosta capitală a dinastiei Song.

Foto: Irina Munteanu

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Eugen Ionescu stând la birou   portret alb negru GettyImages jpg
Eugen Ionesco și absurdul din Diaspora înainte de ’89: condamnat în România, sărac în Franța
Plecat în Franța împreună cu familia în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, Eugen Ionesco a fost salahor într-o fabrică de vopseluri.
Agim Ademi federatia Kosovo jpg
Silviu Purcarete by Peter Uhan jpeg
INTERVIU Silviu Purcărete, regizor: „În comunism funcționa un fel de autocenzură: încercai să găsești un compromis prin care să spui ce voiai“
Ascunse în spatele replicilor bine tâlcuite și al recuzitei atent realizate, mesajele spectacolelor de teatru au trecut de multe ori nebăgate în seamă de comuniști – nu toți însă au fost dispuși să facă un compromis, iar pentru asta au plătit un preț mare.
shutterstock 1352925575 jpeg
Povestea Castelului Sturdza din Miclăușeni care a supraviețuit războaielor și comunismului
Pe colinele molcome ale Moldovei, la limita dintre județele Neamț și Iași, pe teritoriul comunei Butea, se ascunde în pădure o bijuterie arhitecturală unică: un castel neogotic ale cărui ziduri au rezistat în ciuda războaielor, invaziei sovietice, incendiilor și comunismului.
calarasi finantare pentru reabilitarea sistemului de irigatii foto anif.ro
INTERVIU Cum ar deveni eficiente și sustenabile vechile sisteme de irigații din comunism: „Pot fi combinate cu diverse tehnologii specifice”
Cu peste 20 de ani de experiență internațională practică în facilitarea dezvoltării și implementării politicilor privind resursele și serviciile de apă în țări subdezvoltate, Håkan Tropp explică pentru „Weekend Adevărul” cum pot fi eficiente sistemel de irigații existente.
Abdulrazak Gurnah foto AFP jpeg
Abdulrazak Gurnah, Premiul Nobel pentru Literatură: „Ce ironie profundă că tocmai politicienii cu părinți imigranți închid ușa țării pentru noii imigranți“
Marele scriitor Abdulrazak Gurnah, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură, a acordat un interviu exclusiv pentru „Weekend Adevărul”, interviu în cadrul căruia a vorbit și despre cum a fost pentru el la început scrisul un act privat de terapie.
cancer Colorectal
Cancerul asociat cu abuzul de antibiotice în unele studii științifice. Motivul
Cel mai frecvent tip de cancer în România este cancerul colorectal, care include atât cancerul de colon, cât și pe cel de rect. Cunoașterea factorilor de risc este esențială.
Wim Hof Sursa facebook jpg
Cinci remedii naturale pentru astenia de toamnă, recomandate de Wim Hof. Efectul surprinzător al muzicii
Starea de spirit tot mai scăzută și sentimentele de anxietate mai intense pe măsură ce zilele se scurtează iar soarele își pierde puterea ar putea fi semne ale asteniei de toamnă. Efectele acesteia pot fi diminuate în mod natural.
Fabrica Autoturisme din Timișoara FOTO Facebook/ Catalog Lastun Dacia 500 Club
Aberația industriei auto comuniste, încropită într-o fabrică de cuști de animale. „Mercedes și BMW ar fi dat orice să-i oprească producția”
La sfârșitul anilor 80, pe porțile unei fabrici din Timișoara ieșea una dintre cele mai caraghioase mașini din întreaga istorie a industriei auto: Lăstunul. Aceste mașini erau destinate clasei muncitoare din România socialistă și erau parodiate inclusiv în acei ani.