Îndoiala ca virtute

Nicolae-Andrei POPA
Publicat în Dilema Veche nr. 830 din 16 - 22 ianuarie 2020
Îndoiala ca virtute jpeg

În discuţiile de zi cu zi, majoritatea interlocutorilor refuză nuanţele, diferenţele de perspectivă, îl iau pe mai mult ca sigur în braţe şi îşi transformă interlocutorul într-un sac de box. De cîte ori nu aţi avut un schimb de replici cu cineva mai încăpăţînat din fire: „Eşti sigur că vrei să procedăm aşa?“ „A, cum să nu, sînt foarte sigur!“ „Dar ne mai putem gîndi…“ „A, nu… Facem aşa, aşa e bine.“ Cînd vine vorba de opţiuni personale, emitem judecăţi de genul (gusturile nu se discută, dar nu facem asta mereu?): „Mai mult ca sigur că X e un nemernic“ sau „Vinul alb e prost, eu prefer mereu vinul roşu“. În eseul intitulat „Despre creşterea copiilor“, filosoful Michel de Montaigne afirmă că doar nebunii sînt „nezdruncinaţi şi neclintiţi“ (Montaigne, 175)1. Pentru aceştia, realitatea e ori albă, ori neagră, fără nuanţe intermediare. Ca să nu devenim ceea ce francezii numesc „opiniâtre“, adică „încăpăţînaţi“, „inflexibili“, ar fi bine să tratăm îndoiala drept un exerciţiu critic.

Autorul de cărţi self-help Rolf Dobelli vorbeşte despre un „second self“, un al doilea eu, o mască pe care o folosim atunci cînd ne afişăm în public ca fiind oameni foarte siguri pe noi, oameni feriţi de orice îndoială2. Răbufnirile emotive sînt pentru prieteni şi familie, dar masca pe care o punem în societate ar trebui să fie una profi, să afişăm un eu serios, care îşi duce la îndeplinire scopurile (Dobelli 39). De altfel, majoritatea cărţilor de self-help încearcă să promoveze un eu indestructibil, care manageriază foarte bine emoţiile, care crede în el excesiv de mult. Crezîndu-se de neclintit, acest eu învaţă să mascheze lipsa oricărei slăbiciuni. În cartea intitulată The Art of the Good Life, Dobelli ne îndeamnă să nu cădem în plasa unei autenticităţi prost înţelese, mai ales cea promovată de social media, unde dăm totul în vileag, pozîndu-ne şi filmîndu-ne tot timpul şi pretutindeni, din nevoia de a fi văzuţi de un public cît mai larg (Dobelli 39).

Cel care se îndoieşte este dispus să înveţe, este mai deschis spre perspective noi decît un om cu opinii fixe, imuabile. Acesta din urmă rămîne un dogmatic pentru care presupunerile sînt literă de lege, convingeri ferme. Să vă spun o poveste petrecută pe net. Am intrat vara asta pe un grup Facebook făcut pentru locuitorii sectorului 3 din Bucureşti. M-am gîndit să postez nişte poze cu starea proastă a unor drumuri pe care le-am parcurs într-o plimbare cu bicicleta. După cîteva ore, sînt acuzat de cineva că locuiesc într-o astfel de zonă şi că, după logica personajului respectiv, îmi merit soarta. Aşa merită cineva care stă „în cîmp“, acuma ce, să se aştepte să aibă drumurile „poleite cu aur“? Am explicat că intenţia mea a fost să arăt că ar trebui îmbunătăţite nişte drumuri publice din sector, nu să fac un comentariu despre statutul oamenilor care locuiesc în zonă, despre preţul sau facilităţile zonei rezidenţiale în cauză. În orice caz, stimabilul răuvoitor nu s-a îndoit o clipă că aş fi altcineva decît un sărăntoc care stă în cîmp și care se minte că drumurile Lunca Cetăţii şi Lunca Dochiei vor deveni într-o zi un fel de zonă centrală a Bucureştiului. Nu am fost singur în disputa cu această persoană care vorbea cu atît de multă siguranţă încît părea a fi expert în drumuri şi imobiliare. Au mai intervenit două persoane, iar în final, user-ul agramat cu convingeri ferme a spus că părăseşte de bunăvoie discuţia. Iar noi, ceilalţi, am rămas de veghe în cîmp, contemplînd visul românesc de la firul ierbii…

Cred că a te îndoi înseamnă a şti să asculţi, înseamnă a evita să jigneşti cu „certitudinile“ tale, înseamnă, în ultimă instanţă, a înţelege că există întotdeauna posibilitatea de a te înşela. Astfel, îndoiala este o virtute fiindcă îţi oferă şansa să te corectezi, să te adaptezi unei situaţii noi, să te reevaluezi şi să îţi modifici comportamentul. Nu vorbesc despre situaţiile în care prin îndoială înţelegem „suspiciune“, o stare permanentă de neîncredere care îl transformă pe cel în cauză într-un soi de arici, mereu precaut, mereu reticent şi negativist. În ciuda părerilor că îndoiala ar fi o formă de slăbiciune atribuită doar celor neinformaţi şi indecişi, ea este o virtute atunci cînd este văzută ca un exerciţiu critic sănătos ce permite empatizarea şi facilitează comunicarea cu cei din jurul nostru.

--------------------------------

1 Michel de Montaigne, „Despre creşterea copiilor“, Eseuri, trad. Mariella Seulescu, Bucureşti, Biblioteca pentru toţi, 1984.

2 Rolf Dobelli. The Art of the Good Life. London, Sceptre Books, 2018.   

Nicolae-Andrei Popa este profesor de engleză și doctorand la Facultatea de Limbi și Literaturi Străine, Universitatea din București.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.