„Începutul a fost nevoia de evadare în afara cotidianului urban” – interviu cu Mona PETRE, autoarea proiectului „Ierburi uitate”

Publicat în Dilema Veche nr. 958 din 18 august – 24 august 2022
© A. Mitran
© A. Mitran

Ce înseamnă acum proiectul „Ierburi uitate"? Cîți ani au trecut de cînd l-ați început și cum a devenit o pasiune o lume în sine?

În urmă cu o decadă, știam la fel de puțin ca oricine despre lumea vegetală. Educația și pregătirea mea profesională sînt legate de artă și istorie. Am lucrat aproape fără pauză în publicitate, încă din vremea ultimului an la Liceul de Arte Plastice din București, variind în timpul lungilor veri din anii facultăților pe cîteva situri arheologice din țară, unde am lucrat diverse, de la săpături la desene specifice acestei activități – profile de șanț și inventar arheologic, în special ceramică, activitate care mi-a deschis o fascinație aparte pentru această disciplină artistică.

Treptat, însă, publicitatea mi-a acaparat tot mai mult timp, reducîndu-mă pe nesimțite la un birou și un computer. Astfel, au trecut ani în care libertatea mea de mișcare a ajuns echivalentă cu drumul pe care îl parcurgeam cu bicicleta în fiecare dimineață și seară de acasă la birou și invers. Mi-a luat timp să conștientizez că ceva lipsește; ce-mi lipseau cu ardoare erau natura, verdele, iarba și copacii, băile în rîu, soarele pe piele, orizontul fără margini.

Începutul „Ierburilor” a fost această nevoie de evadare într-un alt univers, în afara cotidianului urban și a unui program extrem de solicitant. Iar primii ani, cam asta a fost – o fugă virtuală într-un tărîm despre care aveam cunoștințe minime, amintirile copilăriei pe balta Dîmboviței, grădinile bunicilor și minimul de botanică pe care-l învățasem în gimnaziu.

Această fascinație aproape subită pentru vegetal s-a suprapus și împletit rapid cu vechea pasiune pentru istorie și-am început, astfel, să explorez poveștile utilizării plantelor mai puțin comune. În primii ani am catalogat, urmînd un sistem foarte personal, zeci, poate sute de specii din ce în ce mai obscure, plante și ciuperci spontane cu potențial alimentar, (re)descoperind un număr neașteptat de mare de „ierburi” comestibile, majoritatea uitate astăzi sau, în mod cert, pierdute din consumul larg.

Dacă la început m-am limitat la a aduna informații din surse web imediat disponibile, cu timpul mi-am mutat activitatea în biblioteci, am refăcut abonamentele din timpul anilor de studiu și am făcut altele noi, documentînd cu aviditate tot ce găseam legat de subiect. Am început să urmăresc publicații internaționale și am contactat specialiști biologi, oferindu-mi timpul și disponibilitatea pentru orice activitate asociată la care puteam participa chiar și din poziția de șofer, de fotograf, de orice îmi oferea posibilitatea să fiu aproape, să pun întrebări și să învăț.

Cu timpul, pasiunea mea a căpătat și dezvoltat o nouă dimensiune, aceea a experimentării. Anii de acumulări mi-au dat încrederea să pot identifica corect și culege o paletă largă de specii de plante și de ciuperci spontane. Mi-am dorit să scot vechile povești culinare din cărți, să gust ingrediente pe care nu le știam și mîncăruri din alte epoci, să le readuc în actualitate. Am fost și rămîn propriul cobai în acest experiment care însumează deja ani buni. Astfel, din culegătoare și povestitoare am devenit... chef. Discursul meu, transformat într-unul public căci a atins în prezent cifra de 100.000 de urmăritori, a căpătat și o dimensiune ecologică. Sustenabilitatea, nevoia de-a proteja habitatele spontane, dar și speciile periclitate în urma activităților umane apar aproape reflexiv, se nasc organic, atunci cînd foraging-ul devine parte din stilul tău de viață.

De ce credeți că sînt atîția oameni pasionați de întoarcerea la „natural“, la o viață cît mai conectată cu natura?

Răspunsurile pot fi tot atît de multe pe cîți oameni sîntem, dar cred că o bună parte din cei ce simt nevoia unei „întoarceri” către natură se pot regăsi în rîndurile de mai sus. Ritmul actual al vieții cotidiene – grăbit, nestatornic, senzaționalist – ne obosește atît fizic, cît și filozofic. Generațiile noi sînt tot mai epuizate înainte de vreme. Poluarea, temperaturile ridicate ca urmare a schimbărilor climatice la care sîntem martori, aglomerația, consumul insațiabil și iresponsabil al resurselor planetare – toate acestea creează o nevoie de escapism, conștientă și asumată sau nu. În aceste condiții, căutarea „naturalului”, a naturii așa cum este ea înțeleasă de fiecare, dar și trend-ul contemporan al orășenilor mutați la sat prevestesc nu doar o modă trecătoare, ci un întreg curent viitor de pendulare către regiuni unde „natura” încă poate fi regăsită.

Dacă în urmă cu zece ani, cînd am început acest proiect, curiozitățile mele păreau o excentricitate, în prezent publicații științifice internaționale documentează valoarea alimentelor „sălbatice” în istoria lui Home sapiens, în dieta actuală, dar și cu perspectiva anticipării hranei viitorului. Restaurante de fine-dining premiate Michelin și-au asumat rolul de deschizători de noi drumuri în felul în care percepem și ne preparăm hrana, incluzînd în meniurile și discursurile lor preocuparea pentru ingrediente spontane, locale, cu amprentă carbonică și impact asupra mediului reduse (vezi Noma și fenomenul New Nordic Cuisine care reconturează gastronomia de top mondială).

Totuși, după cum caută să avertizeze cei care s-au dedicat studiului ingredientelor sălbatice și au integrat foraging-ul ca mod de viață, dacă alimentele sălbatice devin parte dintr-un nou curent generalizat de-a ne hrăni, toți cei implicați în acest fenomen trebuie să începem să luăm măsuri cu privire la felul în care ne folosim de resursele naturale. Privind în urmă, impactul speciei noastre asupra mediului a fost unul catastrofic, iar politicile actuale nu doar că nu se grăbesc să corecteze acest dezastru, dar par că ne conduc spre prăpastie. Hrana sălbatică nu poate deveni o comoditate de larg consum dacă nu implicăm în asta respectul pentru habitate și pentru alte specii, o mai mare atenție în ceea ce privește impactul speciei noastre asupra mediului și sustenabilitate în valorificarea resurselor.

Dacă hrana sălbatică devine un bun comercializat, trebuie să începem să reinvestim în mediul natural, să dezvoltăm strategii comune și durabile de valorificare a lui, transparente și obligatoriu de urmat atît de către indivizi, cît mai ales de către companiile de exploatare și de către autorități. Ba chiar mai mult, pentru că habitatele naturale au pierdut și continuă să piardă teren în ritm accelerat, ar fi mai viabil să (re)integrăm în culturile noastre plante „uitate”, astăzi regăsite doar spontan, sporind diversitatea culturilor și implicit a ofertei de hrană. Natura nu poate fi exploatată la infinit fără să oferim ceva înapoi.

image

Nu vă plictisiți niciodată să căutați? Să încercați rețete și să le împărtășiți cu ceilalți?

A cerceta, a identifica, a culege și a integra hrana sălbatică în mesele mele a devenit un stil de viață la fel de natural pe cît îmi este propria filozofie de viață. Plimbările zilnice, obligatorii indiferent de vreme și de anotimp atunci cînd îți asumi integrarea unui patruped în viața ta, îmi dau motivul și ocazia să întîlnesc natura la tot pasul. Iar schimbarea sezoanelor îmi oferă o uriașă diversitate alimentară și o provocare constantă care mă ține antrenată. Pentru inspirație folosesc întreaga istorie gastronomică a lumii, concentrîndu-mă mai mult pe bucătăria epocilor trecute din motive care țin nu doar de plăcerea scormonitului, cît de latura lor mult mai sustenabilă. Farfuriile, poveștile și fotografiile care ies din asta îmi oferă un rezultat care-mi satisface nu doar nevoia de cunoaștere, cît și latura creativă pentru care m-am pregătit o bună parte a vieții mele. Acest exhibiționism culinar, dacă vreți, nu are de-a face cu „blogăreala culinară” per se, cît mai degrabă cu o nevoie de exprimare artistică.

V-a schimbat în vreun fel această căutare? V-ați imaginat, cînd ați început proiectul, că o să ajungeți să inspirați atît de mulți oameni?

Cînd am început acest proiect nu mi-am imaginat nici o secundă că notele din catalogul meu virtual vor ajunge în căutările internauților. Dar asta s-a întîmplat și, conștientă că mai devreme sau mai tîrziu cineva, undeva, îmi va citi rîndurile, am căutat să le dau o mai mare unitate și coerență. În plus, am devenit mai responsabilă cu afirmațiile, în special cele legate de plantele și ciupercile ce pot fi ușor confundate cu altele similare sau informațiile legate de speciile amenințate. Discursul meu a căpătat, cum povesteam mai devreme, o componentă activistă – mi-am asumat un mic rol în educarea ecologică a celor care mă urmăresc și asta mă responsabilizează în fiecare zi. 

Cartea Ierburi uitate e o parte concretă a proiectului dvs. Am făcut-o cadou de mai multe ori și știu că e pe mîini bune, care o să încerce să pună în practică rețetele din ea. Cum a fost pentru dvs. să o vedeți tipărită?

Ierburi uitate. Noua bucătărie veche, apărută toamna trecută la Editura Nemira, este o încununare, după o decadă, a muncii mele de cercetare și experimentări culinare, una dintre manifestările fizice ale acestui efort lung de peste zece ani. Am adunat în ea peste 40 de specii spontane, din care, alăturîndu-le celor comune utilizate în mod curent în alimentația contemporană, am creat și propus cititorilor 120 de mîncăruri originale care acoperă o gamă largă de preparate, de la cele de bază la pîineturi, salate, fierturi, deserturi, băuturi fermentate, oțeturi de casă și multe altele, preluînd idei din modalități de preparare istorice sau asocieri de gusturi inspirate din vechile cărți de bucate. Dar nu m-am oprit aici. De la publicarea acestei cărți am continuat să experimentez și să propun noi feluri de-a găti și mînca, suficient material cît pentru o nouă carte sau mai multe. Vom vedea cînd va veni și timpul ei/lor, dacă toate stelele se aliniază.

interviu realizat de Ana Maria SANDU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.