În Suedia, două roți sînt mai bune decît patru

Constantin DRĂGAN
Publicat în Dilema Veche nr. 951 din 30 iunie – 6 iulie 2022
image

Un urbanist-șef al Londrei aflat în vizită la București îmi spunea, acum aproape douăzeci de ani, că problemele de trafic dintr-un oraș nu se vor rezolva vreodată prin construirea de șosele mai largi. Acestea doar vor încuraja oamenii să cumpere mai multe mașini. Soluții există însă, adăuga el: un transport în comun eficient și ieftin, taxe pentru condusul în centru și reducerea drastică a locurilor de parcare, aceasta din urmă la pachet cu amenzi mari pentru parcarea neregulamentară. Altfel spus, un soi de educație cu de-a sila.

Dar se poate oare face altfel pentru a obține rezultate? Autoritățile locale suedeze par a crede că nu. Așa că folosesc cam toate sugestiile de mai sus și adaugă încă un element important în lista măsurilor pentru descongestionarea traficului: bicicleta. Protejarea mediului înconjurător este o grijă asumată de foarte mulți suedezi. Partidul de Mediu este permanent în Parlament, motorina suedeză are mult mai mult ulei de rapiță decît cea din celelalte țări europene, iar numărul mașinilor electrice de pe străzi e important. La fel și cel al bicicletelor și trotinetelor. Sigur că sînt probabil destui suedezi care lasă mașinile acasă din convingere și sînt destui care refuză să călătorească cu avionul din pricina poluării, însă e cert că oamenii care trebuie convinși să o facă sînt și mai numeroși.

Așa că, încă de acum cîțiva ani, foarte multe municipalități suedeze au început să reducă drastic numărul locurilor de parcare din centru, înlocuindu-le cu parcări pentru biciclete, marcate în așa fel încît să devină evident că, în spațiul în care înainte încăpea o mașină, acum încap cinci biciclete. În plus, foarte mulți angajatori propun „avantaje” constînd în biciclete și trotinete, în majoritatea lor electrice. Altfel spus, angajații pot adesea să închirieze o bicicletă la un preț interesant, urmînd să o predea sau să o cumpere la sfîrșitul anului. Per total nu e prea ieftin, dar asemenea leasing-ului la mașini, suma lunară nu e mare, iar întreținerea bicicletei e inclusă în preț.

De fapt, încă din 2017, guvernul suedez a publicat un document de 28 de pagini intitulat „Strategia națională în privința creșterii folosirii bicicletelor în condiții de siguranță – ceea ce contribuie la o societate sustenabilă și la un nivel de trai ridicat în toată țara”. Acolo, după ce se pomenesc avantajele evidente ale folosirii bicicletelor în locul mașinilor (mai puține noxe, sănătate mai bună datorită mișcării, aglomerație mai mică în autobuze), se vorbește despre bugetul alocat de țara scandinavă pentru încurajarea și facilitarea folosirii bicicletelor: aproximativ 480 de milioane de euro în perioada 2015-2025.

Consecința directă este că puține sînt la ora actuală trotuarele din orașele suedeze care să nu aibă și o pistă pentru biciclete, adesea semnificativ mai lată decît cea pentru pietoni. Apoi, pentru ca suedezii să folosească bicicletele cît mai mult pe drumul de acasă pînă la serviciu, foarte multe trenuri și autobuze regionale acceptă astăzi la bord nu doar pasageri, ci și biciclete, ca să nu mai spunem că alături de fiecare gară există un garaj în care bicicletele pot fi lăsate gratuit pe parcursul întregii zile. Copiii au la școală ore de trafic în care li se explică regulile de circulație, iar municipalitățile au primit misiunea să găsească mijloace prin care să îi convingă să folosească bicicleta chiar și pe cei care încă nu o fac. Imigranții proaspăt sosiți în Suedia constituie un grup menționat explicit în strategie, autoritățile fiind încurajate să îi familiarizeze cu avantajele acestui mijloc de transport.

Nici turiștii nu sînt uitați. Suedia a inaugurat deja cîteva circuite ce le sînt destinate și care se fac doar cu bicicletele. Să nu uităm și că din localitatea Jönköping se dă în fiecare an startul celei mai mari competiții mondiale de ciclism pentru amatori, numită Vätternrundan și care constă într-un tur ciclist în jurul celui de-al doilea cel mai mare lac suedez, un traseu de peste 300 km.

Iar dacă vă gîndiți că într-o țară nordică bicicletele se pot folosi doar cîteva luni pe an, o să vă spun că magazinele de piese de schimb au permanent în ofertă cauciucuri dotate cu crampoane care oferă o aderență bună chiar și în miezul iernii.

De fapt, drumurile parțial înzăpezite nu prea sperie pe nimeni, indiferent de mijlocul de transport ales. Orice nemulțumit primește răspunsul standard: „Știați că e iarnă și că e firesc să faceți mai mult pînă la serviciu. Ar fi trebuit să plecați mai devreme”. Probabil că proverbul „Nu există vreme rea, există doar haine nepotrivite” a fost inventat în Suedia.

Constantin Drăgan este corespondentul RFI-România în Suedia.

Foto: C. Drăgan

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

sex sex 0 jpeg
Cum să ai o viață sexuală împlinită, indiferent de vârstă. Sfaturi de la experți care dețin secretele fericirii și sănătății
De-a lungul vieții, numeroși factori – de la stres și probleme de sănătate la schimbări hormonale și dinamica relațiilor – pot influența intimitatea. Specialiștii explică modul în care satisfacția sexuală poate fi menținută indiferent de vârstă.
Marcel Ciolacu FOTO Inquam Photos / Mălina Norocea
Homofobia la români, scrisă în ADN. Un sociolog explică de ce nu suntem pregătiți să renunțăm la discriminare: "idei vândute ca adevăruri absolute"
La 15 martie începe tipărirea primelor cărți electronice de identitate, iar premierul Marcel Ciolacu a anunțat evenimentul printr-o serie de declarații care au încins spiritele în rândul comunității LGBTQ.
Vreme de primăvară  Foto Freepik (1) jpg
Temperaturile scad cu 20 de grade de la o zi la alta. Sfaturile medicilor pentru a ne proteja de capriciile vremii
România va trece în câteva zile de la vremea de început de vară la cea de iarnă, cu oscilații mari de temperaturi. O astfel de perioadă poate fi extrem dificilă pentru români, arată specialiștii, care oferă câteva sfaturi sfaturi simple celor afectați de capriciile primăverii.
Gogosi -dulciuri - tanara mananca desert FOTO SHUTTERSTOCK
Vă este greu să rezistați la dulciuri? Aceste 6 trucuri științifice vă vor reduce pofta de zahăr
Mai ales când ești stresat, tentațiile dulci devin aproape imposibil de evitat. Prăjiturile, ciocolata și deserturile ne fac cu ochiul la fiecare pas, iar autocontrolul cedează ușor. Chiar și așa, există metode prin care putem ține pofta de dulce sub control.
Primarul Petre Florin de la Crevedia FOTO Facebook jpg
Când va începe procesul primarului PSD din Crevedia, care a chinuit timp de 8 ani un bărbat cu retard, punându-l să muncească 16 ore zilnic
În această primăvară, la Tribunalul Dâmbovița va începe procesul lui Petre Florin, primarul din comuna Crevedia, judecat pentru trafic de persoane și supunere la muncă forțată după ce ar fi obligat timp de opt ani un bărbat cu retard să muncească până la epuizare la ferma sa.
rosii izbiceni olt martie 2025   foto arhiva gigi gherghita (1) jpeg
Roșiile din solariile oltenilor, produse de lux în piețe. La cât ar putea ajunge prețul de Paște
Primele roșii produse în solariile legumicultorilor olteni au ajuns în piețe. Comercianții le cumpără în cantități mici, pentru că nu mulți cumpărători își permit să plătească prețul. Producătorii spun însă că au cheltuit enorm să le producă și, din nou, nu ei fac cel mai mare profit.
calarasi capre
Cum recunoaștem febra aftoasă la vaci, oi, capre și porci. „Boala nu afectează omul, dar produce pagube economice importante”
Autoritățile sanitar-veterinare atrag atenția asupra pericolului febrei aftoase, din cauza acestei boli fiind instituită, cu câteva zile în urmă, alerta, în urma confirmării unui focar în Ungaria. Fermierii care au importat animale din Ungaria și Slovacia vor fi controlate.
apartamente jpeg
Tot mai puțini români își permit să cumpere locuințe. Chiria devine o alternativă pe termen lung
Doar 73% dintre românii din mediul urban trăiesc într-o locuință pe care o dețin în proprietate, un procent semnificativ sub statistica oficială de 95%, potrivit unui studiu de specialitate.
Gorbaciov   GettyImages 539533386 jpg
15 martie, ziua în care Mihail Gorbaciov a devenit ultimul președinte al Uniunii Sovietice
Pe 15 martie 1990, Mihail Gorbaciov devenea primul și singurul președinte al Uniunii Sovietice. Mandatul său a fost marcat de reformele perestroika și glasnost, care au accelerat prăbușirea comunismului și, în final, destrămarea URSS.