În căutarea analistului de stînga

Rodica CULCER
Publicat în Dilema Veche nr. 89 din 29 Sep 2005
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Prima dată cînd mi-am pus acut problema importanţei unui analist politic de stînga a fost la concursul pentru ocuparea postului de director al Direcţiei ştiri. După ce mă străduisem să demonstrez cît de bine înţeleg imperativele pluralismului politic şi de opinie într-o televiziune publică, unul din membrii comisiei m-a întrebat pe cine aş propune ca analist de stînga, capabil să contrabalanseze într-o dezbatere opiniile celor consideraţi de dreapta. A fost singurul moment de panică din timpul interviului: nu cunoşteam efectiv nici un analist independent care să fi declarat public că are convingeri de stînga. Nu-mi veneau în minte decît numele unor membri PSD, intelectuali, fără îndoială, dar în nici un caz independenţi politic. Din fericire, un alt membru al comisiei a sesizat absenţa intelectualilor de stînga de pe scena noastră publică şi nimeni nu a putut să-l contrazică. Spre uşurarea mea, s-a trecut la întrebarea următoare. De atunci am rămas însă cu o nelămurire: pe cine pot invita într-o emisiune pentru a afla punctul de vedere al stîngii? Mi-am dat seama însă că, pentru a răspunde la această întrebare, va trebui să definim întîi ce înseamnă stînga în România, în 2005. Cu un efort de memorie, mi-am amintit conversaţiile purtate cu doi intelectuali de marcă, membri ai unor prestigioase ONG-uri. Ambii se revendicau de la stînga occidentală: unul era alter-mondialist, adversar înverşunat al capitalismului, dar şi un critic acerb al guvernărilor de stînga din România, cărora le atribuia proliferarea corupţiei; celălalt, mai apropiat de cercurile intelectuale americane, se considera de stînga pentru că susţinea separarea bisericii de stat şi căsătoriile între homosexuali. Dacă aş îndrăzni însă să-i prezint drept reprezentanţi ai stîngii intelectuale, într-un talk-show, aş stîrni hohote de rîs şi aş genera îndoieli cu privire la integritatea facultăţilor mele mintale. Amîndoi sînt consideraţi în România reprezentanţi ai dreptei, doar pentru că au făcut parte din Coaliţia pentru un Parlament Curat. Logica simplistă a propagandei politice de la noi a decretat că toţi cei care au criticat un partid politic declarat de stînga trebuie etichetaţi drept reprezentanţi ai dreptei. Cu alte cuvinte, dacă îndrăzneşti să critici un politician al PSD pentru corupţie înseamnă că eşti de dreapta. Dacă-i iei un interviu lui Traian Băsescu atunci cînd toţi îl boicotează eşti tot de dreapta, deşi domnul Băsescu însuşi probabil că nu se consideră un reprezentant al dreptei. Nu ţin minte să se fi purtat vreodată o dezbatere intelectuală pe temele stîngii contemporane. Blocaţi în vechile noastre stereotipuri ideologice, nu prea sîntem la curent cu evoluţiile gîndirii de stînga din afara graniţelor. Marginalizaţi în timpul regimului comunist, atunci cînd nu au fost de-a dreptul persecutaţi, intelectualii autentici nu au avut nici o apetenţă pentru o ideologie care le amintea de dictatură şi s-au lansat cu frenezie în frecventarea Occidentului interzis atîtea decenii. Era desigur mult mai interesant să poţi vorbi dintr-o dată despre democraţie în America şi despre multe alte teme care fuseseră inabordabile şi de la care aşteptam soluţii miraculoase. Universitarii mai tineri, care au profitat din plin de bursele în străinătate, au luat contact în America cu o stîngă cu totul diferită de cea care marcase viaţa părinţilor lor: affirmative action, political correctness, altermondialism, gay rights şi un ateism agresiv, printre altele. Prea puţine din aceste teme ar fi bine primite în România, motiv pentru care nimeni nici nu le menţionează. În schimb, nu avem o viziune de stînga, bine fundamentată, asupra problemelor politice, economice şi sociale ale societăţii româneşti. Probabil că ne va lipsi multă vreme. Nici în perioada interbelică nu am beneficiat de o stîngă democratică puternică, iar regimul comunist, singura noastră experienţă de stînga, numai democratic nu a fost. De fapt, de aici se trag şi necazurile stîngii de astăzi. Conservarea metodelor, a practicilor, a mentalităţilor şi personalităţilor regimului comunist, multă vreme după evenimentele din decembrie 1989, a redus drastic atractivitatea ideologiei de stînga. Înlăturarea efectelor acestei prelungiri a comunismului după comunism a trenat. Abia acum, la aproape 16 ani de la Revoluţie, începe o adevărată reformă a Justiţiei, se pune problema reformei clasei politice, a combaterii corupţiei şi a restituirii integrale a proprietăţii. Nici capitalismul, nici democraţia, nici statul de drept nu au avut timp să se afirme şi să genereze reacţii şi corecţii. Bătăliile aşa-numitei drepte nu s-au încheiat, iar momentul unei stîngi autentice în România încă nu a sosit. E prea tîrziu pentru vechea stîngă şi prea devreme pentru cea nouă. După cum se vede, nu am nici o şansă să rezolv prea curînd problema analistului de stînga. Ceea ce nu înseamnă că aş putea reproduce argumentaţia de mai sus în cadrul unui eventual viitor concurs fără a risca să fiu descalificată. Nu este încă momentul. Analiştii autentici, de stînga şi de dreapta deopotrivă, ştiu de ce.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Premieră pentru cercetători: un urangutan, observat folosind plante medicinale pe o rană deschisă
Nivelurile ridicate de inteligență ale urangutanilor au fost recunoscute de multă vreme, parțial datorită abilităților lor practice, cum ar fi folosirea instrumentelor pentru a sparge nuci și a căuta insecte.
image
Ilinca Tomoroveanu, amintiri din turnee: „Aveam impresia că, dacă aș fi trăit cu 100 de ani în urmă, ne-ar fi dus cu trăsura până la hotel“ VIDEO
Ilinca Tomoroveanu, o prezență distinsă a scenei românești, a murit în urmă cu cinci ani, la 2 mai 2019, dar moștenirea sa este neprețuită.
image
Caz revoltător în Parcul Natural Apuseni. Polonezi prinşi cu 22 de maşini într-un raliu off-road clandestin FOTO
Un grup de polonezi, îmbarcaţi în 22 de maşini de teren, au fost opriţi de rangerii Parcului Natural Apuseni. Polonezii veniseră pentru un raliu în munţi, dar au fost nevoiţi să renunţe, alegându-se şi cu amenzi de 50.000 lei

HIstoria.ro

image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.
image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.