Impostură și alienare în noul „imperialism” digital

Publicat în Dilema Veche nr. 1022 din 9 noiembrie – 15 noiembrie 2023
image

În 1981, Jean Baudrillard publica studiul său despre Simulacre și simulare, un studiu în care lansează așa-zisul concept de hiperrealitate (prolific la momentul respectiv în cadrul pieței de idei academice, în special în cercetările dedicate studiilor media), care astăzi pare ușor datat și destul de steril în economia disciplinei. În sfîrșit, dincolo de limitele reflecțiilor propuse, Baudrillard așază hiperrealul în siajul unui proces de simulare, adică de a te preface că ai ceea ce nu ai, fapt care își omologhează o absență, firește, fluidizînd granițele dintre real și imaginar. Aș porni de la o aserțiune care merită reținută, în acest context, a lui Baudrillard despre cum funcționează principiul hiperrealității, pe care îl apropie de „alegoria Imperiului”, căci tot acest mecanism de simulare conține o fibră imperialistă în care simulanții pervertesc realul și produc forme de simulare proprii. Cu alte cuvinte, e vorba aici despre a crea o lume care funcționează după propriile reguli. Și cred că platformele de social media nu fac decît să-și imprime propriile paradigme de reprezentare, de acțiune și de gîndire pe care le găzduiesc teritoriile lor. Altfel cum putem explica regulile sensibile și totodată netransparente după care Facebook sau Twitter cenzurează și elimină discreționar conținuturi? Unde încep corectitudinea politică, bunăstarea utilizatorilor, normele sociale sau lezarea și unde se termină principiile? Care sînt definițiile pe care le dau bunului-simț acești stimulanți? Și despre al cui bun-simț e vorba aici? E un bun-simț general care guvernează circulația datelor în acest mare hău digital în care trăiesc miliardele de oameni sau el joacă de o singură parte a baricadei, iar utilizatorii nu sînt decît colonii ale acestor medii, învățîndu-le politicile de reprezentare și de producție de idei?

De la Facebook la listele electorale

Platformele de socializare au creat de-a lungul timpului nu doar un spațiu generos de dezbatere și au constituit importante instrumente de moderare a discursului public, ci aproape că au servit fără restricții interesele unor grupări ideologice radicale care au reușit, grație lor, să marcheze o mobilitate politică bazată pe o propagandă absolut incredibilă. Noul extremism de dreapta românesc s-a coagulat și a capitalizat simpatia populară via Facebook. Mai mult, popularitatea pe Facebook a bifat toată munca electorală. Sigur, e greu să incriminăm o entitate media precum Facebook pentru această dramă națională și colectivă care bate la ușă; însă rămîne totuși deschisă chestiunea agendei relative și ambigue după care algoritmii acestor platforme sociale igienizează propriul spațiu de teorii conspiraționiste și ideologii extremiste. De ce un cuvînt deranjează, dar sute de mii de urmăritori ai unei grupări extremiste trec nevăzuți pe lîngă camerele de supraveghere ale acestor spații media? În mod mascat, cît de blînde și reziliente sînt Facebook-ul sau Twitter-ul în fața propagandei? Cîtă performativitate și impostură ascund măsurile lor? Și, în fond, cît de sănătos e să ne alăturăm acestei lumi? Cît de real e ceea ce trăim odată ce ajungem în aceste malaxoare?

Lumi paralele: Instagram vs. realitate 

Mai mult, un studiu publicat în New Media and Society acum cîțiva ani punea în lumină tocmai faptul că social mediaexercită o formă de constrîngere asupra femeilor și arată cum Instagram-ul, de exemplu, devine noua formă care contribuie la reprezentarea sexualizată și la obiectificarea corpului feminin. Caracterul toxic al spațiului media, în ceea ce privește femeile, prin potențarea unei reprezentări normative a corpului feminin, determină un model de supunere media marcată de scindarea imaginii femeilor în real vs. Instagram. Cea din urmă funcționează nu doar ca mecanism represiv asupra modului în care se pot afișa femeile online, dar și ca un consum de resurse temporale și materiale însemnate din partea lor pentru realizarea conținuturilor care urmează a fi postate. Dihotomia corpul instagramabil vs.corpul real deschide din nou problema hiperrealității: și anume că Instagram nu face decît să vîndă o imagine dezirabilă și lipsită de referințele realului. Extinzînd puțin, nu există doar corpuri „instagramabile”, ci există multă inflație a „perfecțiunii” pe platformele de socializare și tot atît de multă acrobație intelectuală, mai ales acolo unde resursele lipsesc cel mai mult; platformele răspund onorabil complexului de „ceea ce nu ai” și unei absențe generale. Tocmai de aceea au un efect alienant asupra unora și captivant deopotrivă, căci rămîn o sursă nesecată de ridicol și ipocrizie. Instagram vinde o imagine care nu ține de referințele reperabile de către om în mod obișnuit, la fel cum alte platforme dau curs dezbaterilor în tușe groase, fără nici o responsabilitate pentru ceea ce ajunge să fie scris, postat și să se propage. Sigur, sfîrșitul presei se leagă implicit de supradimensionarea platformelor de social media, însă dincolo de cauzele și efectele discutate pe marginea subiectului, faptul ridică o întrebare și mai sensibilă despre demnitate intelectuală și cît valorează ea, de fapt, dacă sîntem dispuși să o măsurăm printr-un like.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Drumeție montană ghidată prin Anii Drumeției în Sibiu Sursă Colaj Anii Drumeției
Descoperă comoara ascunsă a României: peste 800 km de trasee spectaculoase în Munții Făgăraș, Cindrel și Lotru
Pe 11 decembrie, întreaga lume celebrează Ziua Internațională a Muntelui, un prilej perfect pentru a redescoperi comorile naturale ale României. Cu o treime din suprafața sa acoperită de munți și sute de kilometri de trasee spectaculoase, țara noastră se impune ca o destinație de vis pentru iubitori
sarmale freepik jpg
Rețeta tradițională de sarmale folosită de gospodinele din Maramureș! Vor fi perfecte pentru masa de Crăciun
Deja ne apropiem cu pași repezi de sărbătorile de iarnă, iar mulți dintre noi ne vom dori să pregătim sarmalele într-un mod cât mai tradițional și mai gustos! Din fericire, rețeta folosită de gospodinele din Maramureș este perfectă în acest scop!
bilet avion jpeg
Zboruri deasupra Rusiei: companiile aeriene chineze câștigă piața, cele europene pierd. Cu cât s-au scumpit biletele de avion
Zborurile europene către China au devenit mai lungi, mai scumpe și chiar mai greu de găsit, pe măsură ce tot mai multe companii aeriene anulează rute — dar companiile aeriene chineze nu se confruntă cu astfel de probleme.
AA1vAzLr jpg
Un chatbot i-a sugerat unui adolescent să-și ucidă părinții pentru că îi restricționau timpul pe telefon
Părinții a doi adolescenți din Texas au intentat proces companiei Character.AI, susținute de Google, acuzând faptul că boții, ce pot lua chipul unor personaje sau persoane reale, le-au abuzat copii, relatează presa americană.
horoscop jpeg
Horoscop joi, 12 decembrie. Nativii unei zodii primesc oportunități noi pentru venituri extra, în timp ce alții au nevoie de odihnă
Horoscopul zilei de joi, 12 decembrie, anunță o zi importantă pentru cele 12 semne zodiacale. Nativii unei zodii primesc oportunități noi pentru venituri extra, în timp ce alții au nevoie de odihnă. Lorina, astrologul Click!, a realizat predicții complete pentru fiecare semn zodiacal.
Pierdere in greutate FOTO Shutterstock jpg
Cum se pot pierde 10 kilograme în 9 săptămâni cu ajutorul tehnologiei, fără diete drastice
Tehnologia joacă un rol tot mai important în sănătate, iar integrarea unor dispozitive inteligente poate fi un aliat eficient în procesul de pierdere în greutate.
amza Pellea Caotura TVR jpg
12 decembrie, ziua în care a murit Amza Pellea. Controversa legată de cauza decesului marelui actor
La 12 decembrie 1983 a murit celebrul actor Amza Pellea, iar în 2021 poetul şi publicistul Lucian Avramescu. Tot într-o zi de 12 decembrie s-au născut Frank Sinatra și Monica Bîrlădeanu.
Banner Annes
Ce vedete au defilat pe podium în prima seară de Bucharest Fashion Week. Annes, preferata designerilor
Prima seară de Bucharest Fashion Week a avut loc aseară, în prezența a numeroase vedete și creatori de modă dar și fotbaliști, pentru că a avut loc totodată și Gala Fotbalului Românesc.
inchisoare medievala jpg
De ce erau temnițele medievale comparate cu Iadul. Ce secrete macabre ascundeau
În inima cetăților medievale, în spatele zidurilor groase și întunecate, temnițele serveau drept martori tăcuți ai cruzimii și disperării. Aceste încăperi, destinate celor condamnați, au fost comparate adesea cu Iadul însuși, datorită condițiilor de detenție infernale și pedepselor de o brutalitate