Impostură și alienare în noul „imperialism” digital

Publicat în Dilema Veche nr. 1022 din 9 noiembrie – 15 noiembrie 2023
image

În 1981, Jean Baudrillard publica studiul său despre Simulacre și simulare, un studiu în care lansează așa-zisul concept de hiperrealitate (prolific la momentul respectiv în cadrul pieței de idei academice, în special în cercetările dedicate studiilor media), care astăzi pare ușor datat și destul de steril în economia disciplinei. În sfîrșit, dincolo de limitele reflecțiilor propuse, Baudrillard așază hiperrealul în siajul unui proces de simulare, adică de a te preface că ai ceea ce nu ai, fapt care își omologhează o absență, firește, fluidizînd granițele dintre real și imaginar. Aș porni de la o aserțiune care merită reținută, în acest context, a lui Baudrillard despre cum funcționează principiul hiperrealității, pe care îl apropie de „alegoria Imperiului”, căci tot acest mecanism de simulare conține o fibră imperialistă în care simulanții pervertesc realul și produc forme de simulare proprii. Cu alte cuvinte, e vorba aici despre a crea o lume care funcționează după propriile reguli. Și cred că platformele de social media nu fac decît să-și imprime propriile paradigme de reprezentare, de acțiune și de gîndire pe care le găzduiesc teritoriile lor. Altfel cum putem explica regulile sensibile și totodată netransparente după care Facebook sau Twitter cenzurează și elimină discreționar conținuturi? Unde încep corectitudinea politică, bunăstarea utilizatorilor, normele sociale sau lezarea și unde se termină principiile? Care sînt definițiile pe care le dau bunului-simț acești stimulanți? Și despre al cui bun-simț e vorba aici? E un bun-simț general care guvernează circulația datelor în acest mare hău digital în care trăiesc miliardele de oameni sau el joacă de o singură parte a baricadei, iar utilizatorii nu sînt decît colonii ale acestor medii, învățîndu-le politicile de reprezentare și de producție de idei?

De la Facebook la listele electorale

Platformele de socializare au creat de-a lungul timpului nu doar un spațiu generos de dezbatere și au constituit importante instrumente de moderare a discursului public, ci aproape că au servit fără restricții interesele unor grupări ideologice radicale care au reușit, grație lor, să marcheze o mobilitate politică bazată pe o propagandă absolut incredibilă. Noul extremism de dreapta românesc s-a coagulat și a capitalizat simpatia populară via Facebook. Mai mult, popularitatea pe Facebook a bifat toată munca electorală. Sigur, e greu să incriminăm o entitate media precum Facebook pentru această dramă națională și colectivă care bate la ușă; însă rămîne totuși deschisă chestiunea agendei relative și ambigue după care algoritmii acestor platforme sociale igienizează propriul spațiu de teorii conspiraționiste și ideologii extremiste. De ce un cuvînt deranjează, dar sute de mii de urmăritori ai unei grupări extremiste trec nevăzuți pe lîngă camerele de supraveghere ale acestor spații media? În mod mascat, cît de blînde și reziliente sînt Facebook-ul sau Twitter-ul în fața propagandei? Cîtă performativitate și impostură ascund măsurile lor? Și, în fond, cît de sănătos e să ne alăturăm acestei lumi? Cît de real e ceea ce trăim odată ce ajungem în aceste malaxoare?

Lumi paralele: Instagram vs. realitate 

Mai mult, un studiu publicat în New Media and Society acum cîțiva ani punea în lumină tocmai faptul că social mediaexercită o formă de constrîngere asupra femeilor și arată cum Instagram-ul, de exemplu, devine noua formă care contribuie la reprezentarea sexualizată și la obiectificarea corpului feminin. Caracterul toxic al spațiului media, în ceea ce privește femeile, prin potențarea unei reprezentări normative a corpului feminin, determină un model de supunere media marcată de scindarea imaginii femeilor în real vs. Instagram. Cea din urmă funcționează nu doar ca mecanism represiv asupra modului în care se pot afișa femeile online, dar și ca un consum de resurse temporale și materiale însemnate din partea lor pentru realizarea conținuturilor care urmează a fi postate. Dihotomia corpul instagramabil vs.corpul real deschide din nou problema hiperrealității: și anume că Instagram nu face decît să vîndă o imagine dezirabilă și lipsită de referințele realului. Extinzînd puțin, nu există doar corpuri „instagramabile”, ci există multă inflație a „perfecțiunii” pe platformele de socializare și tot atît de multă acrobație intelectuală, mai ales acolo unde resursele lipsesc cel mai mult; platformele răspund onorabil complexului de „ceea ce nu ai” și unei absențe generale. Tocmai de aceea au un efect alienant asupra unora și captivant deopotrivă, căci rămîn o sursă nesecată de ridicol și ipocrizie. Instagram vinde o imagine care nu ține de referințele reperabile de către om în mod obișnuit, la fel cum alte platforme dau curs dezbaterilor în tușe groase, fără nici o responsabilitate pentru ceea ce ajunge să fie scris, postat și să se propage. Sigur, sfîrșitul presei se leagă implicit de supradimensionarea platformelor de social media, însă dincolo de cauzele și efectele discutate pe marginea subiectului, faptul ridică o întrebare și mai sensibilă despre demnitate intelectuală și cît valorează ea, de fapt, dacă sîntem dispuși să o măsurăm printr-un like.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cum a luat naștere Partidul Comunist, care urmărea dezmembrarea țării: Dobrogea să fie dată Bulgariei, Ardealul Ungariei, iar Basarabia „măreței Uniuni Sovietice“ VIDEO
La 8 mai 1921, a început la București Congresul Partidului Socialist din România, când s-a hotărât transformarea formațiunii în Partidul Comunist din România. În 1924, formațiunea politică a fost scoasă în afara legii.
image
Ce s-ar întâmpla dacă Rusia ar folosi o armă nucleară. De ce amenințarea nu trebuie ignorată
Cu cât NATO se apropie mai mult de Ucraina, cu atât Putin va flutura mai mult armele nucleare și cu atât mai mare este riscul ca el să le folosească, spune Christopher S. Chivvis, fost ofițerul național de informații al SUA pentru Europa în perioada 2018-2021
image
Gunoiul unora, comoara altora. Cât câștigă, zilnic, un român care adună PET-uri reciclabile din coșurile de gunoi
Gunoiul produs de unii s-a transformat, în ultimele luni, în comoara altora. La nivel național au apărut tot mai multe persoane care colectează PET-uri, din diverse locuri, pentru a obține garanția de 50 de bani în schimbul lor.

HIstoria.ro

image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a
image
Au reușit sovieticii să decripteze mesajele Enigma înainte de Bătălia de la Stalingrad?
Dacă despre succesele occidentalilor pe frontul invizibil se cunosc destul de multe aspecte, nu același lucru se poate spune despre reușitele sovieticilor. Au reușit sovieticii să decripteze comunicațiile Enigma?
image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.