Impactul pandemiei asupra educației
Potrivit unui studiu al Organizației „Salvați Copiii România”, Impactul COVID-19 asupra copiilor din România, realizat în urma consultării a 5.000 de copii din România, din ciclul de învățămînt primar, gimnazial și liceal, prin intermediul unui sondaj online, închiderea școlilor și pandemia de COVID-19 au avut consecințe negative atît asupra progresului educațional al copiilor, cît și asupra sănătății emoționale a acestora și, mai mult, asupra siguranței lor online.
„Datele unui sondaj «Salvați Copiii» arată că aproape jumătate dintre copii nu au acces la o tabletă sau la un computer, singurele dispozitive care pot permite o participare reală la lecțiile online, iar peste 50% spun că unul dintre riscurile majore ale acestei perioade a fost dependenţa de Internet și, ca atare, expunerea la conținut agresiv și la fake news.”
Potrivit aceluiași studiu, 47% din copii au folosit doar telefonul mobil pentru participarea la cursurile online. „Închiderea școlilor și organizarea arbitrară a unor cursuri școlare online, acolo unde a fost posibil și fără instrumente de evaluare a calității procesului de educație, au dus la situații-limită. Una dintre acestea este deosebit de gravă: îngrădirea accesului la educație pentru copiii vulnerabili, fără acces la Internet și/sau la dispozitive care să le permită participarea online. Inechitățile sociale au fost agravate, în cazul copiilor care nu au avut acces la școala online, iar izolarea, marginalizarea și discriminarea au repercusiuni atît educaționale, cît și psiho-emoționale pe termen lung.”
Ce spun copiii:
„47% din copii au avut la îndemînă doar telefonul mobil pentru participarea la cursurile online, iar 27,2% din copii au avut materii școlare neacoperite pe durata suspendării cursurilor.
Plictiseala este principala stare resimţită negativ de copii (47,5%), urmată de oboseală (32,7%), tristeţe (27,1%) şi furie (23,2%). Copiii de vîrste mici, în special din ciclul primar de studii, au resimţit mai puternic impactul negativ al izolării. Adolescenţii spun într-o măsură semnificativ mai ridicată că s-au simțit singuri, triști sau furioși. 57,4% din copii au declarat că jocul pe telefon, tabletă sau calculator a fost principala activitate recreativă, urmată de timpul petrecut în faţa televizorului (44,9%) şi de timpul petrecut pe reţelele sociale (40,8%). 7 din 10 copii admit că au petrecut între trei şi patru ore online pe zi, iar 20,7%, peste șase ore. 54,7% din copii recunosc că cel mai mare risc la care au fost expuşi în această perioadă a fost dependenţa de Internet. Informaţiile false se situează pe locul următor, urmate de bullying-ul online.”
Ce recomandă copiii?
„Întrebaţi ce cred că ar trebui să facă autoritățile pentru ca orele școlare online să fie mai atractive și mai utile, 36,7% din copii au propus crearea unui website general care să conțină o bază de date cu lecții și exerciții pentru toate clasele, iar 28,9% au considerat necesară pregătirea profesorilor pentru folosirea aplicațiilor și predarea lecțiilor online. 70,6% din respondenţi au cerut să se asigure curățenia în școală și materiale igienice sau de protecție medicală (măști, dezinfectanți, săpun, hîrtie igienică etc.), iar 40,7% au solicitat autorităţilor programe școlare mai simple și mai potrivite pentru această perioadă, în timp ce 29,6% au considerat important ca autorităţile şi profesorii să ceară permanent opinia elevilor despre schimbările din școală și despre ce trebuie făcut pentru lecții online mai atractive și mai utile.”
(sursa: www.salvaticopiii.ro)
Foto: adevarul.ro