Identitatea de grup " de la alternativă la unica şansă - interviu cu Radu MĂLUREANU, sociolog " </i>

Publicat în Dilema Veche nr. 278 din 13 Iun 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Dincolo de apartenenţa şi simbolurile comune, se formează un gen de loialitate faţă de modelele din acel grup. După mine, acesta ar fi cel mai important mecanism psihologic de aderare la un grup, la o subcultură: un model împărtăşit. Sigur, există motivaţii personale pentru fiecare dintre cei care aspiră să fie membri, dar pînă la urmă fidelitatea faţă de un gen de muzică, un stil de viaţă, cred că ţine de relaţiile interpersonale şi de dorinţa de a fi aproape de o persoană, de un model, de cineva dezirabil de acolo. Subcultura nu presupune marginalitate Valorile unui astfel de grup sînt definite întotdeauna în opoziţie cu ale majorităţii? Nu neapărat. Subcultura nu presupune obligatoriu marginalitate. Dacă vorbim de grupuri de tineri, de adolescenţi, există adesea şi un element de rebeliune, dar asta nu transformă un grup, automat, într-unul marginal. Această dorinţă de a aparţine unui grup, de a-ţi marca într-un fel sau altul o identitate de grup ţine de o anumită vîrstă? Da, e mai greu de imaginat că o persoană la 50 de ani ar vrea să facă parte dintr-un grup care să se deosebească de majoritate. Dar depinde într-o mare măsură şi de experienţa personală, de gusturi, de familie. Există grupuri marginale în care nu pot intra orice tineri, ci unii care vin dintr-un anumit mediu social, în funcţie de ce resurse deţin familiile lor, de ce contacte personale sau reţele de cunoştinţe au, unde interacţionează social. Într-o şcoală unde " să zicem " profesorii nu-şi dau silinţa pentru elevii lor este mai probabil ca aceştia să formeze grupuri deviante, decît într-o şcoală unde disciplina este altfel definită. Observaţi vreo diferenţă între felul în care se manifestă aceste grupuri în România şi în Occident? Ca dinamică şi reguli generale de psihologie socială a grupului nu sînt diferenţe. Probabil cele de aici au un element specific local, în măsura în care aşa se manifestă peste tot, îmi imaginez că şi în Budapesta grupurile urbane de acest tip prezintă unele particularităţi faţă de cele de la Viena sau Bruxelles. Dacă sînt diferenţe, ele ţin de specificul populaţiei din România, nu pentru că am avea noi ceva special. Există riscuri ca astfel de grupuri să fie folosite din punct de vedere politic? Întotdeauna. Dacă ne referim la grupuri care pot fi considerate marginale, pornesc de la premisa că sînt grupuri cu resurse financiare scăzute şi, în consecinţă, vulnerabile la orice tip de mesaj demagogic. Pentru că există şi grupuri care dispun de resurse financiare, şi fenomenele de tip Dorobanţi " copiii de bani gata " formează subgrupuri în cadrul tineretului bucureştean, şi aceia au un stil de viaţă aparte, un stil de consum specific etc. Dar şi ei sînt vulnerabili în faţa unor mesaje politce. Însă dacă aş fi politician, n-aş încerca prea mult să-i atrag, fiindcă este puţin probabil ca ei să fie şi genul de cetăţeni care să se ducă la vot, miza ar fi prea mică şi prea multe resurse ar fi de investit într-o campanie de atragere a unor astfel de subgrupuri. Dar, cu toate acestea, ei rămîn vulnerabili în faţa mesajelor politice demagogice, poate într-o măsură mai mare decît cei "nealiniaţi" la astfel de subculturi. Există perioade istorice mai vulnerabile la apariţia unor astfel de mişcări? Depinde şi de geografia locului. Nu ştim mai nimic despre ce se întîmplă în Indonezia sau India. În Europa au fost perioade cînd s-au format anumite mişcări de emancipare culturală, etnică etc., iar unele au pornit de la astfel de grupuri minoritare care pînă la urmă au coagulat mişcări importante. Fenomenul globalizării subculturilor se va extinde în continuare? Depinde de conservatorismul fiecărei societăţi în parte. România nu este o ţară izolată şi aspiră la tot ce este dezirabil ca structură europeană, occidentală. Şi la noi, aproape fiecare metrou are desenat un graffiti sau o încercare de graffiti. E clar că aceste obiceiuri au pătruns prin globalizare şi comunicare internaţională. Dar e mai greu de imaginat că va apărea prea curînd o grupare feministă în Iran sau de cultură şi de activism civic în Coreea de Nord sau în alte ţări unde se manifestă un deficit de democraţie. Dar în spaţiul european, da, fenomenul se extinde de la o ţară la alta. În apărarea hip-hopper-ilor În privinţa curentului hip-hop, de exemplu, este uluitor ce repede şi natural a fost împrumutat la noi de către tinerii din cartierele periferice ale oraşelor importante. Asta înseamnă că există şi nişte condiţii sociale asemănătoare cu cele de acolo. Dacă era ceva complet străin, ar fi fost respins. Da, condiţii sociale asemănătoare: mediu urban, sărăcie, industrializare accelerată " nu numai comunismul s-a remarcat prin industrializare forţată. SUA ar fi un bun exemplu, fosta centură de rugină şi cărbune, nord-estul Statelor Unite, toate acele oraşe au avut astfel de zone urbane sărace. Evident, cultura hip-hop nu putea apărea într-un orăşel burghez de pe Valea Loarei, ci în zona săracă a unei metropole. Există neapărat un potenţial mai ridicat, în cazul acestor grupuri, să se manifeste violent, în comparaţie cu restul societăţii? Nu. Omul are nişte constante în orice circumstanţe: chiar dacă sîntem agresivi, avem şi un instinct de apărare în faţa agresivităţii. Nu există nici un deziderat universal de a fi violent, ci doar în măsura în care o cer condiţiile exterioare. O cultură a violenţei se poate naşte numai în context psiho-social violent. Valorile lor nu se definesc neapărat violent, e vorba mai degrabă de o valorizare, în anumite cazuri, a expresiei violente. Cel puţin formaţiile cunoscute de hip-hop din România nu atacă "societatea" în ansamblu, ci politicienii sau agresivitatea organismelor de control, gen poliţie, parvenitismul. Sigur, se poate pune întrebarea dacă nu sînt cumva lupi moralişti, dar asta e deja altă discuţie. Pot să amintesc, de exemplu, o expoziţie de artă contemporană din Varşovia, foarte apreciată de intelectuali, de oamenii de cultură, în care artistul s-a filmat fiind sodomizat de dobermanul lui (erau efecte speciale, nu ceva real, dar oricum…). Toată lumea aplauda pentru că era vorba de un artist contemporan. Cred că era ceva mai agresiv decît toate versurile hip-hopper-ilor noştri. Oricum, există alte genuri de muzică mult mai vulgare prin mesaj, deşi nu folosesc cuvinte cu puncte-puncte şi steluţe. Vorbesc de genul "să moară duşmanii mei / că am faimă, bani, femei". Chiar i-aş apăra pe hip-hopper-i, din acest punct de vedere. Stiluri muzicale şi preferinţe comune De ce mai ales stilurile muzicale au forţa să coaguleze în jurul lor subculturi? Fiindcă muzica este accesibilă şi poate transmite uşor un mesaj. Mai ales în cazul adolescenţilor, care ascultă muzică mult mai des decît adulţii. Iar fiind atît de accesibilă, e uşor să fie împărtăşită de cît mai mulţi, şi astfel se formează grupuri, în funcţie de preferinţele comune. E un proces natural. E mai greu de imaginat că se poate forma un astfel de grup în jurul unui film sau al unui scriitor. Muzica e mai la îndemînă, cel puţin din punctul de vedere al comunicării în masă. Formarea unor astfel de grupuri este simptomul unui eşec la nivel social? Nu, e ceva natural. Însă ce se întîmplă cu ei, ce resurse au la îndemînă pentru creativitatea proprie, pentru o viaţă normală şi frumoasă ar putea reprezenta un eşec la nivel naţional, fiindcă România " e limpede " are o problemă în privinţa educaţiei. Poate fi considerat un eşec, vorbind din nou de cazul României, cînd apartenenţa la un grup devine, dintr-o simplă alternativă, unica şansă. Dar altminteri, cîtă vreme reprezintă doar o alternativă, cît timp nu este singurul lucru din viaţa unui tînăr, formarea şi existenţa acestor grupuri cred că ar trebui chiar încurajate. Dacă şi familia este funcţională, şi şcoala, şi oraşul (un tînăr are unde să se plimbe, să se ducă la un spectacol etc.), iar viaţa lui nu se desfăşoară în întregime într-un context restrîns, identitatea de grup nu reprezintă o problemă. a consemnat Mădălina ŞCHIOPU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

GABRIELA BONDOC mp4 thumbnail png
Gabriella Bondoc, medic primar psihiatru, la Interviurile Adevărul: De la suferința emoțională la dezvoltare personală, fără rețete miraculoase
La Interviurile Adevărul, Gabriela Bondoc, medic primar psihiatru și psihoterapeut, fondator al Clinicii HOPE și autor la Editura For You, a vorbit despre cum pot oamenii să facă față presiunilor emoționale din perioada sărbătorilor, despre importanța recunoașterii simptomelor.
cargo bucuresti foto arhivă constantin cumpănă jpg
Povestea primei nave românești care a înconjurat Pământul, străbătând trei oceane și șapte mări
Acum 62 de ani, cargo-ul „București” era prima navă românească care reușea să facă ocolul Pământului pe calea apelor. Această aventură, în premieră, a marinei românești a durat 134 de zile. Celebra navă care a reușit această performanță a ajuns la fier vechi.
Numărul victimelor din decembrie 1989 a crescut după fuga lui Nicolae Ceaușescu, cu elicopterul, la ora 12 09 jpeg
22 decembrie 1989, ziua în care a avut loc fuga lui Ceaușescu. Momentul a pus capăt regimului comunist în România
22 decembrie 1989 a marcat prăbușirea regimului Ceaușescu, după o săptămână de proteste reprimate violent. Fuga dictatorului cu elicopterul a deschis drumul schimbării politice și a sfârșit oficial dictatura comunistă din România.
xu bo jpg
Miliardarul cu peste 100 de copii! A fost poreclit „Tăticul Chinei”
Miliardarul chinez Xu Bo, care s-a autointitulat „Tăticul Chinei”, a devenit tatăl a sute de copii, în mare parte prin intermediul mamelor surogat. Bărbatul este o figură cunoscută și controversată în industria chineză a jocurilor video.
viroza si gripa foto pexels jpg
Creștere neobișnuită a numărului de cazuri de gripă. Medicii trag un semnal de alarmă
5.700 de cazuri de gripă au fost înregistrate în România săptămâna trecută. Adică cu 88% mai multe decât în săptămâna anterioară. Medicul Octavian Jurma spune că în sezoanele precedente s-a ajuns la această cifră abia în vârf, nicidecum înainte de Sărbători.
Fontana di Trevi (foto: Pixabay)
Acces contra cost la Fontana di Trevi, pentru turiști
Turiștii vor fi obligați să plătească doi euro pentru a avea acces la Fontana di Trevi din Roma începând cu luna februarie, taxă care ar urma să aducă municipalității 6,5 milioane de euro pe an, a anunțat primarul Romei, Roberto Gualtieri.
Stalin, în  1937 (© Wikimedia Commons)
Decizia lui Iosif Vissarionovici Stalin din 11 ianuarie 1939
Anul 1939. Ianuarie. Ger cumplit prin Europa. Oamenii stau prin case sau merg zgribuliți spre locurile de muncă și se gândesc ce să mai facă să le fie bine. Grijile zilnice erau multe și fiecare om era preocupat să obțină ceva bani pentru a avea un trai mai bun și mai fericit.
601821454 10164679458664203 553866820226005632 n jpg
Ciprian Ciucu, după discuții cu premierul Ilie Bolojan și ministrul de Finanțe: Soluții de urgență pentru Termoenergetica și STB
Ciprian Ciucu a semnalat duminică, la Guvern, situația financiară „extrem de gravă” a primăriei municipiului București. De asemenea, a discutat cu premierul Ilie Bolojan și ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, măsuri urgente pentru salvarea Termoenergetica.
zodiac chinezesc jpeg
Horoscop luni, 22 decembrie. Berbecii și Leii trebuie să-şi tempereze impulsurile
Lorina, astrologul Click!, a pregătit previziunile complete pentru ziua de luni, 22 decembrie, pentru fiecare dintre cele 12 semne zodiacale, astfel încât fiecare să ştie la ce să fie atent.