Grupări artistice

Rozana MIHALACHE
Publicat în Dilema Veche nr. 704 din 17-23 august 2017
Grupări artistice jpeg

Eram cinci oameni la o masă-n Green, într-o seară de iulie a acestui an. Eu mă simțeam cam sufocată. Pentru mine, Greenu-i loc de muncă, nu neapărat de relaxare, plus că oboseala și căldura de peste zi mă cotropiseră.

Am părăsit masa ca să-mi iau lucrurile din birou. Cinci minute mai tîrziu, cînd am revenit, atmosfera era încărcată. Unul dintre noi spusese că nu e o greșeală să fii oportunist, că e o calitate. Că el se simte oportunist, că oportunist înseamnă să profiți de ocaziile care ți se oferă și asta nu-i deloc rău. Ceilalți trei rămași argumentau la unison că „oportunist“ e mult mai apropiat de definiția din DEX decît de ceea ce încerca el să spună. N-am intervenit în discuție, avînd în vedere momentul de tensiune în care nimerisem. 

Mai tîrziu în aceeași seară, ajunsă acasă, mi-am amintit de una dintre întrebările care sînt baza acestui „mini-eseu“: Este talentul suficient sau ai nevoie (și) de relații pentru a ajunge în lumina reflectoarelor? Cum se descurcă independenții în România? și mi-am dat seama că amicul meu avea într-o măsură dreptate, că poate exista un tip de oportunism care să nu fie atît de blamabil precum cel pe care îl (re)cunoaștem de obicei, acela de a profita de oportunități. 

Oportunitate/oportun/oportunism. Cred că în lumea independenților oportunitatea a devenit ceva sacru, iar oportunism poate înseamna, de fapt, să te regăsești la locul potrivit, într-un moment oportun. Asta nu înseamnă că trebuie să devii oportunist!

Cum zicea Audrey Hepburn că „Nothing is impossible, the word itself says «I’m possible»!“, la fel și independent, pentru unii, poate însemna să fii dependent de „in“. Adică să fii „in“, nu-i așa?

Se vorbește în mod curent despre cît de greu intrai înainte la Institut și cît de puțini absolveau. Despre „generații de aur“. Azi sînt mai mulți actori decît teatre care să-i primească și mai multe cafenele cu veioze decît scene cu reflectoare. Fiecare își încearcă norocul unde și cum poate. E un fel de ruletă rusească. Poate așa a fost întotdeauna, pentru că vremurile se repetă inevitabil – sau cel puțin așa pare – și aproape totul s-a inventat deja. Dar e un pic dezolant să privești oameni talentați care nu au unde să se producă. Sau dacă au, nu e suficient. Suficient public, suficienți bani, suficiente condiții. Și concluzia e că după atîtea „insuficiențe“ ajungi să crezi că lumea asta e frumoasă doar atunci cînd sînt reflectoarele pornite. 

Pe măsură ce scriu, mi se pare că am acceptat să încalț niște pantofi un pic prea mari, după doar șase ani de cînd mă învîrt în lumea asta… 

Revin la acele întrebări care mi-au fost trimise: Este talentul suficient sau ai nevoie (și) de relații pentru a ajunge în lumina reflectoarelor? Cum se descurcă independenții în România? Talentul e suficient într-o anumită măsură și în anumite circumstanțe. Pe scenă e nevoie, cred, în primul rînd de știința de a-ți asculta partenerul și de inteligența care naște/recunoaște simțul penibilului. Nici relațiile, bineînțeles, nu sînt de prisos. Pentru că în artă lucrurile se pot petrece la fel ca în tîmplărie, de exemplu. „Nu te cunosc, nu te știe nimeni din jurul meu, nu te iau.“ Un soi de „nu te știe lumea, nu te bag în seamă“. 

Dar în arte s-a născut o nouă sem-ni-fi-cație a cuvîntului „relație“. Există regizori care ani de zile lucrează cu același/aceiași actor/i. Și atunci ia naștere o legătură extrem de specială, în care deseori cuvintele nu-și mai au locul. Actorul continuă gîndul regizorului, scenograful îi așază pe hîrtie imaginea care i-a bîntuit visele și tot așa. 

Încerc să revin la „oportunitate“, la „șansă“. Șansa de a trage „lozul cel mare“… aduci un text și i-l dai unui director de teatru să-l citească. Directorul, pentru că întîmplător-fix-atunci are o oră liberă și e într-o dispoziție bună, merge în birou și se apucă de citit. Rîde singur, se bate cu palmele pe genunchi. Te caută imediat și-ți zice: „Facem!“

Asta-i povestea lui Piersic Jr. cu Teatrul LUNI (se întîmpla prin 2001, parcă), pe care am auzit-o de la Voicu Rădescu. Așa s-a născut Zaruri și cărți, care în cele din urmă a dus la Sex, Drugs, Rock and Roll, care a luat premiul UNITER etc. 

Sau Peca Ștefan, copilul teribil la începuturile teatrului independent, renegat de „ăi mari“ din pricina „vulgarității“ limbajului pieselor sale. Între timp, Peca montează în toată lumea și numele lui se rostogolește acum cu admirație pe cerul gurilor celor „mari“, celor de la teatrele de stat. 

…Lia Bugnar, cea mai talentată actriță dintre dramaturgi și cel mai talentat dramaturg dintre actori. 

Triada independenților la care Voicu Rădescu apelează pentru a fi parte din celebrarea a douăzeci de ani de Teatrul LUNI, pe 1 decembrie a.c.

De ce la ei? Pentru că și aici e vorba de o relație. O relație care se creează, se construiește, se poate uneori deșira, dar nu se năruie în timp. Aproape ca o relație de sînge, de rudenie. Oameni pe care i ai cunoscut în cele mai frumoase și mai ciudate ipostaze, artiști în care ai încredere. Te-ai arunca cu ei din avion. Știi că vor deschide parașuta, știi că, în ciuda distanțărilor inevitabile ce s-au creat de-a lungul anilor, nu-ți vor da drumul. Așa văd eu acest tip de relație, și atunci da, în felul acesta mă gîndesc pozitiv la „relații“ în teatrul independent din România.

Sau: acum vreo doi ani am început, la inițiativa lui Daniel (Doctoru’) Popa și ajutați de Marta Bănescu, un pro-gram care se numea „Stagiunea LUNIde-pen-den-ților de Teatru“. Am făcut, practic, o preselecție. Teatrul LUNI se afla în impas. Oamenii veneau (și problema încă persistă) la Green pentru muzică și atmosferă, nu atît pentru teatru… s-au deschis o mie de spații noi destinate teatrului în București, nici o promovare nu părea că funcționează, nu mai produceam, ci găzduiam ceea ce ni se oferea, iar oferta nu era întotdeauna grozavă. 

Trei spectacole au ieșit învingătoare din preselecție și ne-am bucurat să aflăm că există încă dorință, voință, inteligență artistică și da, talent! 

Două n-au avut o viață prea lungă, de o stagiune sau două, poate din lipsă de timp și coordonare; al treilea, Gabriel, sperăm noi, este într-o perioadă de pauză. Gabriel, însă, prin actorul care l-a creat, Dumitru (Dumi) Georgescu, ne-a făcut cunoștință cu una dintre cele mai grozave trupe de teatru independente, pe care scena contemporană românească începe, iată, să o recunoască de-acum: Frilensăr. Dați o căutare pe Google și o să înțelegeți ce spun. Ideea principală fiind că iac-așa, prin „relații“, a început o frumoasă prietenie-parteneriat între Teatrul LUNI de la Green Hours și trupa de moldoveni Frilensăr. 

Astea-s povești frumoase, chiar dacă nu au tot timpul un final fericit. Important e că sînt. Și în loc să ne gîndim la finaluri, ar trebui să încercăm permanent să începem alte și alte povești. Dar cum? Nu e așa simplu, deși sute de oameni din întreaga țară, an de an, absolvă o facultate de teatru. Însă doar unii dintre ei „supraviețuiesc“. Cei mai puternici. Unii sînt dispuși la compromisuri. Alții devin mercenari. Alții mor încă din fașă. Dar dintre puternici poți observa o categorie, una pe care îmi place s-o numesc „extraterestră“. Extratereștrii ăștia… orice ar face, pare magic. Nu renunță la ei, la sine, nici atunci cînd n-au ce mînca sau n-au cu ce să-și plătească facturile. Sînt cei care speră și muncesc și luptă să răzbată și… o fac. O fac datorită acestei magii. E greu de explicat în cuvinte, dar credeți-mă că există. Vorbesc de cele/cei care dacă joacă un cîine, cînd îi vezi pe scenă ești sigur că ai în față un cîine și nu un om care încearcă să imite un cîine.

Teatrul LUNI nu este o comunitate a artiștilor independenți. Nici nu știu dacă a fost, nici nu știu dacă există în România așa ceva. Teatrul LUNI a fost și îmi place să cred că este încă un „atelier“, un „laborator“, clar independent. Mi se pare că, mai degrabă, a lucrat la baza a ceva comunitar, iar artiștii care l-au străbătut (singular sau în grup) și au profitat – în sensul bun – de el au evoluat și continuă să evolueze pe cont propriu. Cum e normal în arte… 

Cred că există grupări de oameni care au interese și pasiuni similare. 

Green Hours este o astfel de grupare. Mai sînt: Replika, Macaz, Unteatru, Auăleu, Teatru Fix etc. Grupări artistice. Sună frumos, nu-i așa? 

Rozana Mihalache este coordonator artistic la Green Hours.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Nucile caju fructele bogate în colagen cunoscute drept „aurul tinereții” Colaj DMS
„Aurul tinereții”. Fructele uscate bogate în colagen care încetinesc îmbătrânirea și ajută la slăbit
Deși nu sunt printre cele mai consumate alimente de acest tip în România, nucile caju sunt o adevărată comoară nutrițională, oferind o sursă bogată de „vitamine, proteine și colagen”.
durere genunchi jpg
Planta medicinală cu proprietăți curative care alină durerea de genunchi și reduce rigiditatea
Durerea de genunchi este o afecțiune comună care afectează milioane de persoane din întreaga lume, cauzată de uzura articulațiilor, artrită sau îmbătrânirea naturală a corpului.
image png
Celebrul prezentator care spune „adio” unei cariere de 43 de ani în televiziune: „Nu e păcăleală!”
Unul dintre cei mai cunoscuți prezentatori de la TVR a anunțat ieri, 1 aprilie 2025, că pune punct carierei sale de 43 de ani în televiziune. Acesta a postat un anunț pe rețelele de socializare prin care își ia rămas-bun de la publicul său.
Cea mai bine vândută casă din Spania în acest moment   cabana din prefabricate Colaj El Espanol & pineca es
O casă de vis la preț de mașină second-hand. Unde și cum poți avea propria locuință cu doar 7.595 de euro
Îți poți imagina să ai o casă modernă, bine compartimentată și luminoasă, la un preț mai mic decât cel al unei garsoniere la marginea unui oraș din România sau chiar în mijlocul naturii?
Papadie  Sursa Freepik com jpg
Ierburile din farmacia dacilor, căutate de români primăvara. Cât de sănătoase sunt urzica, leurda, izma și păpădia
La început de aprilie, natura revine la viață, pajiștile înverzesc și se împodobesc de ierburi căutate pentru proprietățile lor curative. Folosite din cele mai vechi timpuri de români, urzica, leurda, izma și păpădia sunt printre cele mai apreciate.
evaluare nationala
Notele la Matematică de la simularea Evaluării Naționale, cele mai bune din ultimii ani. „Ne-am furat, din nou, căciula”
Rezultatele obținute de elevi la simularea examenului de Evaluare Națională 2025 la Matematică au fost cele mai bune din ultimii ani. Copiii au rezolvat subiectele pe bandă rulantă, unele exerciții fiind atât de simple încât, în anumite cazuri, nici nu au mai avut nevoie de ciorne.
luna 10 urss
3 aprilie, ziua în care stația sovietică Luna 10 a devenit primul satelit artificial al Lunii
La această dată se împlinesc 175 de ani de la înființarea Jandarmeriei Române. Pe 3 aprilie 1973, s-a înregistrat apariţia primului telefon mobil la New York și, astfel, prima convorbire telefonică.
1 zodii bani jpg jpeg
Mercur Retrograd vine și cu vești bune. Cele 3 zodii care vor fi răsplătite cu o sumă uriașă de bani, după prima săptămână a lunii aprilie
Deși Mercur Retrograd este cunoscut pentru provocările și haosul pe care îl poate aduce, acest fenomen astral, care începe la începutul lunii aprilie, va aduce și surprize financiare pentru trei semne zodiacale.
Tendinte manichiura 2025, foto Instagram jpg
4 trenduri de unghii pentru primăvara lui 2025. Modele care fac furori în acest sezon
Cauți inspirație pentru viitoarea ta manichiură? În primăvara lui 2025, cinci trenduri fac furori, așa că lasă-te inspirată și alege ce ți se potrivește!