Greva din învățămînt. Cîteva gînduri despre solidaritate

Oana BOCA-STĂNESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 1000 din 8 iunie – 14 iunie 2023
image

„Noi știm cum bat din palme două mîini. Dar cum bate din palme o singură mînă?” (paradox Zen). Cu citatul acesta începe una dintre mai frumoase cărți scrise vreodată: volumul de proză scurtă Nouă povestiri de J.D. Salinger (ediția a II-a, traducere de Marcel Corniș Pop, Editura Polirom, 2013). Întîmplarea face să fi recitit chiar zilele acestea cartea, în cea mai recentă mini-vacanță națională, iar citatul pe care îl amintesc m-a pus pe gînduri mai mult decît în trecut. Iar asta poate pentru că, în această perioadă a grevei din învățămînt care, recunosc, mă sperie puțin în calitate de părinte al unui adolescent de clasa a VIII-a, am ajuns în punctul în care se vorbește mult despre solidaritate. Mai exact, despre nevoia de solidaritate a părinților cu greva profesorilor și a personalului auxiliar din învățămîntul preuniversitar. 

Ca fiică de profesori, ca absolventă a Școlii Normale și, mai ales, ca părinte, cred sincer în nevoia de solidaritate dintre părinți și profesori. Apoi, la fel de sincer, cred în necesitatea gestului de revoltă de acum al profesorilor. Sînt unul dintre părinții care ar ieși astăzi în stradă alături de personalul didactic și nedidactic aflat acum în grevă. Cred însă că această solidaritate ar putea să înceapă cu un exercițiu de comunicare. Pentru că noi, în această perioadă, nu comunicăm. Noi doar ne informăm din media. Dinspre școala copiilor mei am primit doar un singur mesaj, atunci cînd a debutat greva, apoi a urmat o mare tăcere. Nu-mi dau seama cine cu cine a uitat să mai comunice. Sindicatele cu școlile? Școlile cu noi, părinții și elevii? Totul este o mare necunoscută, un provizorat pentru care am auzit cele mai halucinante formule de acceptare a situației, precum ar fi invitația de a ne bucura de acest timp, benefic pentru elevii de clasa a VIII-a, căci în loc să meargă la școală, unde pierd vremea, zilele acestea au șansa de a lucra intens la limba română și matematică. 

Or, dacă școala este percepută ca o pierdere de vreme, iar anumite obiecte clasate definitiv ca inutile, mă întreb cum arată solidaritatea. Noi, părinții care avem copii la gimnaziu, ne solidarizăm doar cu profesorii de limba română și de matematică? Și, dacă e așa, ne solidarizăm cu profesorii de la școală sau cu cei de la școala paralelă, cu cei cu care copiii noștri fac meditații, „amiralii” despre care credem că ne pot duce înspre un liceu bun? 

Îmi doresc ca toate revendicările profesorilor să fie rezolvate. Să primească măririle salariale pe care le solicită, pentru că veniturile lor din prezent sînt pur și simplu triste. Dar nu pot să nu mă întreb dacă asta va rezolva și problemele structurale grave pe care le are sistemul de învățămînt din România. Ce ne facem cu meditațiile la negru? Cine le va stopa? Se organizează profesorii, fac o ședință în care decid că renunță, iar apoi ne anunță și pe noi sau ne organizăm noi, părinții, și decidem că de mîine ne asumăm în masă că vrem să vedem cum arată niște rezultate reale la capacitate, obținute pe baza a ceea ce s-a lucrat la clasă? 

Apoi, care ar fi planul pentru un scenariu nu foarte vesel legat de lipsa acută de personal didactic care, bănuiesc, va afecta dramatic școala românească în viitorul nu foarte îndepărtat? Precum știm cu toții, visul absolventului de liceu din România este acela de a pleca la facultate în afara țării, iar tinerii din familiile cu venituri măcar medii chiar pleacă. Se vor întoarce acești tineri ca profesori în România, pe salariile care vor fi crescut vag între timp? Mă îndoiesc... Sigur, poate că vor exista cîteva excepții demne de a fi personaje la România, te iubesc, dar atît. 

În ultimii ani, în mediul urban, noi, părinți și profesori deopotrivă (ba chiar și polițistul care dă vize de flotant), am privit impasibili la nașterea și dezvoltarea, chiar sub ochii noștri, a unor experimente demografico-rutiere: școlile de top din cartiere – mici întreprinderi care îi angrenează pe părinți într-o vînătoare de oameni buni sau doar parteneri de „business” care să îi ia în spațiu pe lîngă o școală-mit (există tarife-standard pentru treaba asta, în euro...), focare care destabilizează traficul din anumite cartiere, sufocă copiii în clase supraaglomerate și îi educă în cîte trei ture. Directorii unor astfel de școli sînt, nu-i așa, doar niște victime: doar nu dau ei vize de flotant... Iar polițiștii nu au de ce să facă anchete, cînd știm bine că într-un apartament pot încăpea pe hîrtie cîte suflete este nevoie (căutați pe Google și veți afla că în trei apartamente din sectorul 3 locuiesc în jur de 15.000 de cetățeni moldoveni). Că tot veni vorba despre aceste experimente numite școlile de top, cred că ar fi sănătos să ne întrebăm ce facem cu ele în scenariul acela bun în care ne propunem să salvăm școala românească. 

Apoi, dacă este să ne solidarizăm cu profesorii și să ieșim în stradă, cred că este bine să îi atragem atenția Guvernului că sînt ani buni de cînd și-a uitat tema acasă. Mai exact, vorbim de ani la rînd de cînd cei care ne conduc nu respectă legea și amînă să doteze bibliotecile școlilor. Desigur, putem face asta dacă ne aflăm pe lista celor care se plîng că tinerii din ziua de azi nu mai citesc. Că poate nu ne deranjează asta... Și, dacă tot veni vorba de citit, poate pledăm în stradă și pentru reluarea unui obicei bun mai vechi și îi convingem pe cei din Guvern să le redea profesorilor cei 100 de euro alocați pentru achiziția de carte. 

Desigur, nu sînt eu în măsură să completez lista tuturor acțiunilor care ar trebui inițiate pentru a visa la începutul unei schimbări în sistemul de educație autohton – un teritoriu care pare stăpînit de haos, de o subfinanțare gravă, de sfere care se joacă de-a privatizatul școlii de stat pe furiș și, mai presus de toate, de multă frustrare. 

Mie, ca părinte și om care nu plănuiește să părăsească în curînd România, greva din aceste zile îmi dă un soi speranță. Dacă nu se împiedică politic sindicatele, poate fi începutul pentru schimbare, pentru o Românie educată pe bune, transformare la care este evident că aplaudatul cu o singură mînă nu poate face tonul.

Oana Boca Stănescu, manager cultural și consultant în comunicare, este mama a doi adolescenți aflați la gimnaziu într-o școală de stat din București.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.