Goana după vîrsta tuturor posibilităţilor

Raluca POPESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 262 din 24 Feb 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Aud tot mai mult în jurul meu vorbindu-se despre cum să-ţi trăieşti viaţa ca în tinereţe, să experimentezi. De fiecare dată cînd îmi serbez ziua de naştere urările variază de la "să rămîi la fel de tînără" pînă la "să creşti mică". Fac parte din categoria adulţilor tineri care îşi acceptă cu greu trecerea la maturitate, a femeilor cochete care nu-şi mărturisesc vîrsta şi care, în ciuda conotaţiilor, preferă ca modalităţi de adresare "fată" sau mai formalul "domnişoară". Pentru mine şi probabil pentru mulţi din generaţia mea şi de după, tinereţea a început să fie măsura tuturor lucrurilor, încă de cînd sfîrşitul ei era departe. Lumea în care trăim este o lume a tinereţii. Bătrînii au un loc marginal în ea, sînt depăşiţi pe toate planurile: de la nesiguranţa cu care folosesc calculatorul sau telefonul mobil, pînă la modul în care încurcă traficul sau felul în care votează. Revolta tinereţii care nu mai recunoaşte autoritatea părinţilor şi vrea să-şi creeze propria societate şi-a pierdut miza. Ideologia individualistă potrivit căreia individul este artizanul propriului destin a condus pe termen lung la victoria tinereţii: tinerii pot umbla nestînjeniţi în costume de baie pe plajă, nu sînt nevoiţi să se resemneze cu un partener pe care nu îl mai doresc, pot munci de acasă pe net sau pot pierde cu lejeritate relativă un anumit loc de muncă, pot deveni free-lancer-i sau staruri rock. Tinerii sînt mai flexibili, mai toleranţi, au o mobilitate mai ridicată - geografică, profesională, socială. Caracteristicile şi valorile tinerilor au fost preluate de toate categoriile de vîrstă şi integrate în viaţa de zi cu zi pe toate planurile, de la disponibilitatea la schimbare privind locul de muncă pînă la libertatea şi experimentarea în planul relaţiilor de cuplu. Tinerii erau în mod tradiţional cea mai dezavantajată categorie de vîrstă. Fără resurse, dependenţi de suportul şi material, şi social al familiei şi comunităţii, împlinirea personală avea loc de regulă după dispariţia generaţiilor mai vîrstnice. Astăzi, multe companii se laudă cu o medie de vîrstă sub 35 de ani şi apar tot mai mulţi tineri în topul celor mai bogaţi oameni ai lumii. Şi ideologic tinereţea este preferabilă, pentru că nu a apucat să greşească. Preferinţa românilor, cel puţin declarată, pentru mai mulţi tineri în structurile politice are drept justificare trecutul "pătat" al celorlalţi. În acelaşi timp, majoritatea consideră că atunci cînd sînt puţine locuri de muncă disponibile, tinerii ar trebui să aibă mai multe drepturi la ocuparea lor. Angajatorii preferă tinerii pentru că învaţă mai repede, pot munci mai mult, sînt mai maleabili, se integrează mai uşor în echipă. Tinereţea, ca orice vîrstă, este definită social. În contemporaneitate ea pare să-şi fi mutat coordonatele pînă spre 35 de ani. Cuprins tot mai mult în şcoală, amînînd intrarea pe piaţa muncii, căsătoria şi reproducerea, interiorizînd un mod de viaţă instabil şi experimental - acestea ar fi cauzele pentru care "maturitatea" psihosocială a individului survine mai greu. Devenim adulţi mai tîrziu, iar atunci cînd devenim, ne străduim să găsim o soluţie de compromis în care să conservăm îndrăzneala, entuziasmul, libertatea, promisiunea că orice este în continuare posibil şi vieţile noastre nu au intrat pe un făgaş predictibil. Trăim ca tineri într-o lume tot mai îmbătrînită demografic. În trecut bătrîneţea era valorizată şi pentru că prea puţini oameni ajungeau la ea. La începutul secolului al XX-lea, speranţa medie de viaţă în România era în jur de 36 ani, în prezent este dublă. Într-o lume cu tot mai puţini copii şi tot mai mulţi bătrîni, aspiraţia omului este de a păcăli destinul său biologic şi de a-şi prelungi tinereţea. Prelungirea speranţei de viaţă s-a făcut însă prin ani de boală, speranţa de viaţă sănătoasă fiind considerabil mai mică. Tinereţea este noul nazism al lumii contemporane. Indivizii sînt socializaţi încă de foarte tineri în spiritul luptei cu ridurile, celulita sau alopecia şi capătă repede obsesia de a nu rămîne în urmă, de a nu fi demodaţi, expiraţi. Bătrîneţea este pentru mulţi mai rea decît moartea. "Live fast, die young and leave a good-looking corpse" pare să reprezinte idealul într-o lume în care speranţa de viaţă tinde spre 80 de ani. Libelula din spotul publicitar al unei companii de telefonie mobilă trăieşte o singură zi, dar face de toate. Aspiranţi la stilul de viaţă al libelulei, indivizii trebuie să împace cumva obsesia de a cîştiga pe toate planurile şi a nu pierde nici una dintre posibilităţi. Oamenii îşi doresc să aibă o viaţă ca a libelulei, dar trăiesc în medie 26.000 zile, jumătate dintre acestea într-o pantă descendentă, iar un sfert - bolnavi, singuri, uitaţi. Tinereţea a devenit, prin compromis cu efectele distructive ale timpului, o stare de spirit. Cum procesul de îmbătrînire nu poate fi oprit, oamenii luptă pentru încetinirea sau cosmetizarea sa: frecventează săli de sport, folosesc o alimentaţie sănătoasă, apelează la serviciile medicale de prevenţie şi monitorizare. Clinicile de medicină estetică, saloanele de înfrumuseţare încearcă să reconstituie tînărul din fiecare. Produsele naturale, cu proprietăţi regenerative, sînt tot mai căutate, iar terapiile alternative - tot mai explorate. Indiferent de vîrstă, modalităţile de petrecere a timpului liber specifice tinerilor sînt tot mai populare: party-uri, baruri, discoteci, turism urban, chiar sporturi extreme. Ca la tinereţe, tindem să adoptăm aceeaşi detaşare şi acelaşi sentiment al libertăţii, chiar dacă înaintarea în vîrstă impune constrîngeri. Avem mai puţini copii şi îi creştem mai detaşat, cu mai puţine sacrificii. Partenerii de viaţă tind să se multiplice într-o monogamie serială. Colegii şi locurile de muncă se succed într-un ritm accelerat. Vieţile sînt un voiaj, se construiesc din mers, improvizat, la mîna a doua. A fi tînăr înseamnă a avea toate porţile deschise, fără să o fi apucat încă pe nici un drum. Nostalgia tinereţii a fost transpusă în societatea contemporană în sindromul călătorului, al individului trecător prin propria-i viaţă. Idealul vieţii este unul vag, aidoma celui adolescentin: "să cunoaştem oameni, să ni se întîmple lucruri", într-o incapacitate de a alege pînă la capăt, de a închide uşi, de a anula oportunităţi.

Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Creșteri și descreșteri
Noi, românii, avem vorba aceasta despre noi înșine, „Ce-am fost și ce-am ajuns”.
Sever jpg
Cazaban jpg
„Adame, unde ești?“ Imagini și simboluri ale căderii omului
Semnificativ foarte este faptul că Adam și Eva nu au rămas cu rezultatul artizanatului lor grăbit și ipocrit, legat de conștiința propriei vini.
Stoica jpg
Ungureanu jpg
Bătaia cea ruptă din rai
Toată această conştiinţă a violenței creează o imagine a societății românești
Popa jpg
Mărire și decădere în istoria contemporană a Rusiei
Sigur, Putin încearcă să justifice ideologic acest război, însă justificările sale sînt străvezii, inconsistente, necredibile.
Mîntuirea biogeografică jpeg
Aurul pur, urina sinceră
Amprenta creatorului va dispărea, opera de artă va arăta impecabil, dar autenticitatea ei va fi o iluzie.
p 10 WC jpg
Eul adevărat, eul autentic, eul perfect, eul dizolvat
David Le Breton evoca tentația „evadării din sine” ca „soluție la epuizarea resimțită în urma faptului de a trebui să fii în mod constant tu însuți”.
p 11 WC jpg
Autenticitate „Made in China”
Aceste grifonări rapide pe marginea conceperii autenticității în China sînt menite să arate că aceasta depășește antiteza paradigmatică dintre original și fals.
p 12 1 jpg
Autenticitatea românească între războaie: (dez)iluzii
Ce rămîne din subcultura românească interbelică a autenticității?
p 13 jpg
Biografiile culturale ale unui tricou
Un tricou alb de bumbac este la fel de banal, la o adică, și dacă are, și dacă nu are marca Kenvelo inscripționată pe față.
Bran Castle View of Countryside (28536914551) jpg
Pledoarie pentru metisaj
Scuze, dar nimeni sau nimic nu s-a născut dintr-unul…
640px Copyright (Simple English) Wikibook header png
Lista de supraveghere a raportului 301
Grație eforturilor noastre conjugate, România a reușit, după 25 de ani, să nu mai apară pe această „listă a rușinii”.
p 13 sus M  Chivu jpg
Două mesaje de la Greenpeace România
Oare cîți dintre noi nu s-au entuziasmat în fața unei oferte de 9 euro pentru un bilet de avion?
index jpeg 5 webp
„Turiști funerari”
Oare să rămînem acasă este cel mai cuminte lucru pe care l-am putea face spre binele planetei, adică al nostru?
p 10 M  Chivu jpg
Spovedania unui globe-trotter
Dar toate aceasta înseamnă că turismul de masă nu mai poate continua ca pînă acum, ci trebuie reinventat cu inteligență și sensibilitate.
997 t foto AN Stermin jpg
p 12 adevarul ro jpg
„Turiști mai puțini, impact economic mai mare” interviu cu Andrei BLUMER
Să caute destinații mai puțin populare și cu o ofertă bogată de experiențe în natură.
997 t foto Cosman jpeg
„One dollar” și o sticlă de apă
„One dollar”, atît este prețul unei sticle de apă de 0,5 litri în Cambodgia.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
p 10 jpg
Surpriza Bizanțului vesel
Nu s-a vorbit niciodată despre sexul îngerilor, în timpul asediului de la 1453 chiar nu avea nimeni timp de așa ceva.
p 13 jpg
„Cred că Cehov e mulțumit de spectacolul nostru“
Cehov este generos, are multe fațete și poți să-i montezi spectacolele în modalităţi stilistice foarte diferite.
p 14 jpg
E cool să postești jpeg
Să-ți asculți sau nu instinctul?
Totuși, urmînd ispita de a gîndi rapid, nu cădem oare în păcatul gîndirii pripite, în fapt un antonim pentru gîndire?

Adevarul.ro

image
Panourile solare, un dezastru ecologic care așteaptă să se întâmple? Ce spun experții
În timp ce sunt promovate în întreaga lume ca o armă crucială de reducere a emisiilor de carbon, panourile solare pot provoca un dezastru ecologic după 25-30 de ani, cât este durata lor de viață.
image
Cauzele cutremurelor din vestul României. INFP: „Asta pune o presiune enormă”
Cutremurul din Arad s-a simțit în Ungaria, Croația și Serbia. Seismologii explică ce cauze produc cutremurele din zona de vest a țării.
image
Cum a murit de fapt regele Decebal. Principalele ipoteze privind sfârșitul regelui dac
Decebal, regele dacilor, a murit în anul 106 d Hr, în urma înfrângerii în fața legiunilor romane, după două războaie epuizante. Deși, aparent, modul în care regele dac a murit este bine cunoscut, există mai multe ipoteze privind sfârșitul acestuia.

HIstoria.ro

image
Cine au fost cele trei soții ale lui Ștefan cel Mare? Familia și copiii domnului Moldovei
Ștefan cel Mare al Moldovei a fost căsătorit de trei ori, de fiecare dată luându-și de soţie o reprezentantă a unei mari familii aristocrate, de confesiune ortodoxă. Mai întâi, Ștefan s-a căsătorit, în vara anului 1463, într-un context în care plănuia organizarea unei cruciade ortodoxe împotriva Imperiului Otoman, cu Evdochia, care descindea după tată din neamul marilor duci ai Lituaniei. Tatăl ei, Alexandru al Kievului, era văr primar cu Cazimir al IV- lea, regele Poloniei și marele duce al Lit
image
Drumul României către Tratatul de la Trianon
Nimeni nu s-ar fi putut gândi la începutul anului 1918 la o schimbare totală în doar câteva luni a condițiilor dramatice în care se găsea România.
image
Tancurile în timpul Războiului Rece
Conflictul ideologic izbucnit între Uniunea Sovietică și aliații occidentali a dus la acumularea unor cantități enorme de material militar și la dezvoltarea inevitabilă a armei tancuri.