Globalizarea libertății

Radu NECHITA
Publicat în Dilema Veche nr. 965 din 6 octombrie – 12 octombrie 2022
© C.Hord
© C.Hord

Voi începe prin a spune că globalizarea poate să însemne foarte multe lucruri. Pentru mine, globalizarea înseamnă extinderea la scară mondială a posibilităţilor de acţiune şi interacţiune umană. Ceea ce se globalizează sînt posibilităţile. Așadar, în viziunea mea, globalizarea se referă la oameni și abia în subsidiar la mărfuri sau servicii. De asemenea, globalizarea libertăţii individuale înseamnă cu totul altceva decît globalizarea puterii politice. În prezent, unii se proclamă ca fiind „pro-”, alții ca fiind „antiglobalişti”. Eu n-aș ști să spun dacă sînt pro- sau antiglobalist, pentru că globalizarea nu înseamnă acelaşi lucru pentru persoane diferite. În cele ce urmează, cînd mă voi referi la globalizare, mă voi referi la globalizarea libertăţii individuale, la posibilitatea oamenilor de a face ceea ce consideră ei că este mai bine pentru ei înșiși în cadrul unor state a căror interferenţă în deciziile lor este tot mai redusă (...). 

În primul rînd, trebuie să nu uităm că niciodată n-a fost mai bine decît acum. E important să insistăm încă de la început asupra acestui fapt, pentru că trăim într-o ambianţă intelectuală a depresiei, în care toată lumea se uită spre trecut căutînd epoci de aur spre care să aspirăm. Epocile de aur sînt în viitor! Prosperitatea este mai mare ca niciodată acum, numai că prosperitatea trebuie obţinută, trebuie creată, şi depinde de capacitatea noastră de a fabrica bogăţii. Nostalgia este nejustificată. Gîndiți-vă că trăim mai mult. Începînd cu a doua jumătate a secolului al XVIII-lea, speranța de viață crește semnificativ, aproape continuu, cu anumite fluctuaţii, dar într-un trend clar crescător. Iar această tendință o putem constata chiar şi în cele mai sărace ţări de pe planeta asta. În al doilea rînd, ne înmulțim. Sîntem din ce în ce mai mulți, am năpădit planeta în asemenea măsură încît, prin anii ’70, erau voci care prevedeau foamete globală și cereau restrîngerea populaţiei. Nu era prima dată cînd se făceau astfel de previziuni care s-au dovedit întotdeauna nefondate. Iar creşterile de populaţie au loc în special în Africa, dar mai ales în Asia. În fine, toți sîntem mai bogaţi, după milenii de stagnare. Sub aspectul ameliorării nivelului de trai al oamenilor, de la anul minus 1000 la anul plus 1000, nu sesizăm, practic, nici o schimbare. Dacă un om din anul minus 1000 ar fi fost adus în anul plus 1000, nu ar fi fost şocat de nimic în materie de tehnologie sau în privința traiului celor mai săraci semeni. Schimbările majore au loc după 1800, dar creşterile pot fi constatate de pe la 1750, poate şi mai devreme. 

Apare, firesc, întrebarea dacă aceste creșteri de nivel de trai îi vizează pe toți. Răspunsul este da, pe toţi, dar nu deodată, nu la fel, nu în acelaşi ritm. Astăzi, după două secole de capitalism inegal repartizat pe planetă, toată lumea are o speranţă de viaţă mai mare decît în urmă cu două secole. Din acest punct de vedere, indicatorii țărilor sărace sînt mai ridicaţi chiar decît indicatorii celor mai bogate ţări de pe planetă de acum 200 de ani și, cu puţine excepţii perfect explicabile, toată lumea are un nivel de trai mult mai ridicat decît în urmă cu 200 de ani.

Dar cum se produce bogăţia? Nu am timp acum să combat anumite explicaţii eronate care s-au dat: că decisive au fost resursele naturale, că decisiv a fost sistemul colonial etc. Bineînțeles că prosperitatea, dezvoltarea, fericirea presupun resurse. Iar aceste resurse trebuie produse, căci altfel nu vom avea suficiente pentru dorința noastră de a prospera. Subliniez că nu există nimic de-a gata, totul trebuie produs. Tot ce ne face viaţa mai bună, mai simplă, mai uşoară, mai interesantă trebuie produs. Pe de altă parte, prosperitatea presupune că această producție trebuie să crească într-un ritm mai accelerat decît ritmul creșterii populaţiei. Mecanismul prin care crește producția, deci productivitatea, este expus de mult de Adam Smith în Avuția națiunilor. Crucială e diviziunea muncii, specializarea, ceea ce implică o diviziune a cunoașterii. Reversul acestei specializări este că depindem din ce în ce mai mult unii de ceilalți – nimeni nu mai este în stare să-și producă singur resursele pentru prosperitate. Or, relația dintre noi, din punct de vedere economic, se cheamă „piață”. Admit, trebuie să fii economist ca să vezi legătura dintre fericire și piață. Insist pe această idee de diviziune a muncii şi a cunoaşterii reamintindu-vă că, de pildă, nimeni pe această planetă nu este în stare să fabrice un creion de la început la sfîrşit. Ca să producem un creion, mii, poate zeci de mii sau sute de mii de oameni trebuie să cooperăm. Iar acest lucru se întîmplă în mod descentralizat: piaţa este un mecanism de planificare descentralizată, de coordonare a planurilor individuale, uneori contradictorii, ale unor oameni care nu se cunosc între ei, care poate se urăsc între ei, care cunosc, fiecare dintre ei, doar o bucăţică din această totalitate amorfă de cunoaştere a umanităţii. Or, pentru ca piața să funcționeze eficient trebuie să fie liberă.

Există oameni care au încercat să măsoare libertatea economică și să o coreleze cu prosperitatea locuitorilor unor țări. Legătura s-a impus imediat: țările în care există mai multă libertate economică sînt mai prospere. S-a spus: „Bine, aceste țări îşi permit libertatea economică pentru că sînt deja bogate”. Dar realitatea care reiese din analize e exact pe dos. Întîi vine libertatea economică, apoi creşterea economică şi bogăţia. 

În multe analize veți sesiza că se face o confuzie între sărăcie și inegalitate. Analizele ne spun că inegalitățile se găsesc peste tot în spațiul economiilor libere, dar că sărăcia este relativă, pentru că cei mai săraci oameni din economiile libere mențin distanța față de săracii din economiile cel mai puțin libere proporțională cu distanța generală de prosperitate dintre locuitorii celor două țări: săracii economiilor libere sînt în genere de opt ori mai bogați decît săracii economiilor lipsite de libertate. 

În încheiere, aș vrea să vă dau cîteva vești. Unele bune, altele rele. Cea mai importantă veste rea este că producţia de bogăţie nu se întîmplă de azi pe mîine, ci e un proces cronofag. De aceea, vă sfătuiesc să vă feriți de politicienii care vă promit altceva. În general, creşterea economică, procesul de dezvoltare și de creștere a prosperității este foarte fragil, este, cum am văzut, asimetric, greu de condus și de coordonat. Tot efortul spre prosperitate se poate ușor nărui și, în prezent, există multe ameninţări la adresa acestui proces. Vestea bună, asupra căreia noi, economiştii, insistăm, este că bogăţia nu e într-o cantitate fixă; nu „e cîtă e și se termină”. Și precizez imediat că nu se confundă bogăția cu elementul material al ei. Creşterea bogăţiei este posibilă. De două-trei secole avem această veste bună: putem produce mai multă bogăţie într-un ritm mai accelerat decît creşterea populaţiei. Și încă o veste bună: ştim cum se face această creștere de bogăție. Sau cel puțin o parte dintre economişti avem pretenţia că ştim direcţia în care trebuie să mergem, şi sensul. Pentru ca mecanismul care produce bogăție în ritm continuu și accelerat să funcționeze este nevoie de trei elemente: libertate, proprietate, responsabilitate. Toate trei la un loc. Două din trei nu e suficient. 

În fine, vreau să vă atrag atenția asupra acelor antiglobalişti care înţeleg globalizarea altfel, ca pe o globalizare politică. Ei vă vor vinde izolarea ca soluţie la problemă. Nu-i ascultaţi decît cu atenţie şi îngrijorare. Nu-i urmaţi, pentru că izolarea a fost mereu calea către pierzanie. 

Radu Nechita este conferențiar univ. dr. la Facultatea de Studii Europene a Universității „Babeș-Bolyai“ din Cluj, unde predă economie. 

* Acest text reprezintă versiunea scrisă a unui fragment din conferința susținută de autor în cadrul Conferințelor „Dilema veche” care au avut loc la Cluj Napoca în zilele de 14, 15 și 16 septembrie. Inevitabil, trecerea de la versiunea orală la forma scrisă a impus editarea materialului.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.