Gînduri răzlețe despre publicul de teatru

Bogdan BUDEȘ
Publicat în Dilema Veche nr. 983 din 9 februarie – 15 februarie 2023
image

Cînd mă gîndesc la publicul de teatru, n-am în minte o imagine unitară. Nu cred că există un public de teatru, așa cum există un public pentru fotbal. Publicul de fotbal mi-l imaginez omogen, înclinat să aprecieze jocul de fotbal care, în esență, e mereu același: se aleargă după o minge cu scopul de a o băga în poarta adversarului. Microbistul se uită, în principiu, cam la orice meci. Publicul de teatru e variat, așa cum, variate, sînt și spectacolele de teatru. N-am pretenția că rîndurile astea acoperă toate tipurile de public; scriu despre publicuri cu care am avut ocazia să mă întîlnesc în diferite împrejurări. 

 Unii oameni vin la teatru doar ca să se relaxeze, preferă spectacolele ușoare, de obicei comedii de situație, care nu-i solicită excesiv, nici intelectual, nici emoțional. Vin la spectacole ale căror titluri le uită, de regulă, imediat ce au ajuns acasă. Ca un fel de spa cu o tușă de cultură. E publicul care vrea să uite de greutăți, de rate, de facturi, de eșecuri… 

 Există apoi publicul care vine la teatru nu ca să uite, ci ca să-și amintească: să-și amintească lucruri pe care, în tăvălugul grijilor zilnice, le uită: că sîntem muritori, că a-ți fi milă nu e un semn de slăbiciune, că frica pe care o simți în sala de spectacol te poate ajuta să scapi de frică în viața ta. 

 E limpede că toată lumea vrea povești, dar există povești care rezistă în amintire o zi, ca o mică bîrfă auzită în tren, și altele care rezistă toată viața. Și, la teatru, există un public pentru povești-de-o-zi și public pentru povești-de-o-viață.

 Recunosc că nu m-am gîndit niciodată la ce vrea publicul în sensul alegerii unor texte care să satisfacă anumite criterii care să acopere nevoile publicului. Cred că teatrul este o ocupație îndreptată spre comunitate, spre oamenii concreți, și nu o activitate menită să satisfacă pornirile narcisiste ale regizorului sau actorilor. Deși, în sinea lui, orice regizor (sau actor) e cu desăvîrșire convins că alegerea unui text în funcție de criterii strict persoanle se întîlnește obligatoriu și cu ce vrea publicul. Și nici eu nu fac excepție… Dar cred că e fundamental greșit să cauți deliberat să satisfaci gustul publicului.

 Cele două publicuri de mai sus nu sînt nici ele omogene, asemenea unor blocuri de granit, ele sînt tipurile mari, însă dacă mă gîndesc la fiecare om în parte, văd o întrețesătură de gusturi, nevoi, căutări particulare care îl pot face pe un om anume să migreze de la un tip de spectacol la altul.

 Am observat și eu, ca mulți alții, obiceiul publicului de a se ridica în picioare la aplauze; din păcate, n-am reușit să diferențiez nici măcar între cele două mari categorii de sus. În ultima vreme, ridicarea în picioare la teatru a devenit ca aplaudarea la aterizarea avionului. O gesticulație cu un aer conformist pentru care nu am o explicație. Nu se poate ca toate spectacolele să fie excepționale. În timp, ca persoană care face teatru, lucrul ăsta te poate induce în eroare: cînd vezi că publicul se ridică în picioare la aplauze, deși tu știi că reprezentația n-a fost dintre cele mai reușite, ajungi fie să te îmbeți de succes, fie, dacă ești o fire mai acră, să disprețuiești spectatorii ca fiind niște ignoranți. Ambele direcții sînt periculoase fiindcă una te plafonează, iar cealaltă te îndepărtează de bucuria întîlnirii cu publicul.

 Nu știu să analizez și să măsor publicul de teatru, dar ce cred e că publicul de teatru e cu siguranță format din oameni care caută să fie laolaltă cu alții ca ei, dar și cu actorii vii de pe scenă. Schimbul acela de energii e ceva ce doar pe stadion mai găsești. Sigur, sînt energii de alt tip, dar materialul teatrului e tocmai energia care se naște între cel care face ceva și cel care privește.

 Pomeneam la început de publicul de fotbal. Poate părea straniu, dar cred că e ceva, undeva adînc, care apropie publicul de teatru de publicul de fotbal: și pe stadion avem un conflict între un protagonist (echipa cu care ținem) și un antagonist (echipa adversă), un conflict cu peripeții (meciul), scopuri și intenții (golul, pasele, driblingurile), ba chiar și catharsis (momentul înscrierii golului), cînd tribunele se dezlănțuie. Unii pierd, alții cîștigă. La fel e și la teatru. Mi-aș dori ca spectacolele de teatru să producă emoții atît de puternice încît să-l pună pe spectator în mișcare, să-l zguduie interior, și emoțional, și intelectual, așa cum o face un gol înscris pe un stadion de fotbal.

Bogdan Budeș este regizor de teatru. 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.