Geniul, între Carpați și prăpastie

Bogdan POPA
Publicat în Dilema Veche nr. 1014 din 14 septembrie – 20 septembrie 2023
A. Dure
A. Dure

În urmă cu aproape zece ani, într-o expoziție Albrecht Dürer organizată la Muzeul Brukenthal putea fi văzută gravura „Visul doctorului (Ispita leneșului)”. La sfîrșitul secolului al XV-lea (1497/1498), Dürer imaginase un învățat adormit, căruia un drăcușor îi insuflă fantezii cu o pereche de foale. În timp ce doarme, o femeie goală chiar apare lîngă învățatul adormit, care însă nu reușește să se trezească. Un îngeraș rotunjor, care se străduiește în zadar să se urce pe catalige, completează imaginea. Trîndăvia la gura sobei, care favorizează tentațiile diavolești, este interpretarea firească a unei teme recurente în secolul al XV-lea.

Mărturisesc că, pînă la o documentare mai atentă, gravura mi-a apărut într-o altă lumină. Învățatul era într-adevăr un leneș, dar diavolul îi picura cunoașterea în ureche fără nici un efort, în timp ce o reprezentare a științei încearcă să-l trezească pentru a-l îndruma către cercetare. Dobîndirea științei fără muncă, cu alte cuvinte fără lecturi, experimente, creație, polemici, este un vis atemporal. Interpretat liber (pentru a nu spune direct: scos din contextul epocii sale), „doctorul visător” al lui Albrecht Dürer are suficienți corespondenți în societatea noastră actuală. În zilele noastre, învățatul cu titluri obținute fără efort este un personaj real, dar cu rădăcini adînc înfipte în istoria ultimului secol. 

Gravura lui Dürer este un început potrivit pentru o discuție despre oamenii ale căror realizări au fost caracterizate – pe drept cuvînt sau doar în sens propagandistic și lingușitor – ca fiind geniale. Desigur, se pot da citate, unele extrase din studii pe drept cuvînt savante, despre cine poate fi considerat geniu și ce poate fi considerat genial. Dacă pentru cei din viitor ar rămîne doar avalanșele de postări pe rețelele sociale ce glorifică realizările românilor și româncelor din ultimul secol și jumătate, impresia categorică ar fi cea a unui popor de genii. Neînțelese, ar completa, zîmbind, mulți dintre cei care își amintesc glumele amare ale altor timpuri.

Geniul în sine este un obiect de studiu pentru psihologi. Coeficientul de inteligență și capacitatea de a produce teorii științifice revoluționare sau opere de artă fără precedent, calități adesea însoțite de capacități reduse de relaționare socială, sînt îndeobște considerate ca atribute ale geniilor. Definirea geniului rămîne o problemă complexă, deschisă stereotipurilor (arată studii precum cele ale Tanjei G. Baudson), uneori greu de reconciliat cu realitatea imediată sau chiar cu trecutul istoric. Creativitatea, reprezentativitatea pentru un popor sau o cultură, în egală măsură și nebunia au fost considerate ca fiind trăsăturile specifice geniilor. Geniul apare astfel ca înzestrare individuală și construct social în egală măsură.

Mihai Eminescu este, din foarte multe puncte de vedere, un exemplu desăvîrșit: poet romantic, autor al unor texte într-o limbă română incomparabil mai frumoasă decît cea a contemporanilor săi, în nici un moment străin de bucuriile vieții, de ideile dominante negative și pozitive ale epocii sale, mort în condiții ce au dat naștere unui număr hilar de teorii ale conspirației. Genialitatea i-a fost recunoscută lui Mihai Eminescu încă din timpul vieții, în primul rînd datorită influenței lui Titu Maiorescu în viața publică de la sfîrșitul secolului al XIX-lea. Reducerea lui Mihai Eminescu la condiția de geniu, prin urmare la cea de creator absolut și inatacabil, spirit tutelar al unei întregi culturi, ascunde însă munca propriu-zisă, perfecționismul său în poezie. Ideile economice și politice necesită totuși analize mai puțin entuziaste. Genialitatea lui Mihai Eminescu, ca întrupare a tuturor calităților reale și imaginate ale unui singur popor, a devenit exemplul la îndemînă al autorilor de dicționare ale limbii române, precum Lazăr Șăineanu.

Infailibilitatea ce pare a însoți creația geniului conține germenii pericolului de a-l rupe de contextele universale în care se mișcă literatura, artele și științele. Există numeroase cazuri de români geniali, precum Aurel Vlaicu sau Henri Coandă, ale căror realizări au rămas, din motive foarte diferite, cunoscute superficial sau doar în cercuri extrem de specializate din lumea largă. Foarte puțini sînt feriți de controverse generate de opțiuni politice sau de viața personală. Nicolae Iorga este un alt exemplu excelent, deși opera sa este imposibil de negat. Pe Mircea Eliade căutarea obsesivă a individului de geniu care să întrupeze geniul colectiv, de fapt specificul poporului român, l-a condus către o alternativă. În opera plină de „armonii”, „corelații” și cu apel constant la „științe” a lui Bogdan Petriceicu Hasdeu, tînărul istoric al religiilor credea că găsise dovada geniului.

„Geniul lui Eminescu” ne-a influențat lumea de „doctori” asemănători celui gravat de Albrecht Dürer (el însuși considerat un „geniu artistic”) în foarte mică măsură, în comparație cu „geniul din Carpați”. Iar aici nu mă refer la spiritul protector al locului în sensul antic dat de vechii romani termenului, așa cum folosea sintagma Ștefan Grecianu (1825-1908) într-un discurs din 1904 despre trecutul și viitorul agriculturii românești: „apele pe care le varsă geniul Carpaților în cîmpiile noastre”. (În paranteză fie spus, fără un geniu sau o echipă de genii ale informaticii care să fi creat un algoritm excelent de căutare, această referință ar fi așteptat o descoperire întîmplătoare.)

„Geniul din Carpați” este astăzi o sintagmă pe care astăzi mulți nu o mai înțeleg. Considerată argotică, datorită utilizării excesive la începutul anilor 1990, ca ironie la adresa unei epoci ce s-a dorit a ajunge prin frig și foame la aur, „geniul din Carpați” a fost un element al cultului personalității ce îl înconjura pe Nicolae Ceaușescu. Singularizat, prin propria voință, dar cu complicitatea unui număr important de membri de partid și, în egală măsură, de intelectuali, drept conducător necontestat al statului, personaj cu ultimul cuvînt în aproape toate deciziile majore și minore, Nicolae Ceaușescu însuși a fost descris ca întruchipare a tuturor calităților unui întreg popor, întruparea sevelor neamului. În Nicolae Ceaușescu, se afirma deschis în presa și literatura propagandistică a anilor 1970-1980, geniul poporului român își găsise deplina afirmare. Un întreg aparat de propagandă acoperea prin viziunea geniului despre viitor toate eșecurile politice ce începuseră a se aglomera și a conduce, în ultimă instanță, la dezastrul economic al ultimului deceniu comunist. S-a spus adesea, și încă se observă, cum deciziile greșite ale acelor ani influențează absența de lungă durată a investițiilor în infrastructură, sănătate, educație. În acest caz, geniul nu poate fi nici măcar considerat, din nou ca în Antichitate, unul răuvoitor. Pur și simplu, geniul infailibil a fost un alibi pentru munca neproductivă și lipsa de răspundere colectivă.

Conducătorul ca geniu nu este, evident, un specific local al anilor 1970-1980. Dar nu poate fi ignorată înclinația politicienilor și intelectualilor către identificarea unui lider atotputernic, chiar și necharismatic. Cel puțin din acest punct de vedere, exista o tradiție ce preceda acumularea totală a puterii de către Nicolae Ceaușescu în anii 1970. Carol al II-lea, a cărui domnie merită o analiză în care viața amoroasă să joace un rol mai puțin important, a construit un cult al propriei persoane comparabil cu cel al altor dictatori din toate timpurile. Complicitatea cercurilor politice și intelectuale l-a transformat însă pe Carol al II-lea în întruchiparea eșecului României Mari, dar numai după ce i s-au dedicat ode, defilări și spectacole pe stadioane cu cifrul regal format din trupuri de tineri.

Indivizii geniali există, fără putință de tăgadă, poate în mai mică măsură decît cei care se cred astfel, indiferent de domeniul în care activează. Se fac în continuare descoperiri științifice geniale în timp ce se ascultă cîntece geniale și se dau pase de gol geniale. Dar ceea ce societatea contemporană pare a uita este munca propriu-zisă – eșecul, variantele, reluarea de la zero, acel 99% din geniul despre care vorbea Thomas Edison, el însuși socotit astfel. Inspirată mai degrabă de genii precum cel pretins „al Carpaților”, lumea de doctori care așteaptă cunoașterea dormind pare a prospera.

Bogdan Popa este doctor în istorie și cercetător la Institutul de Istorie „Nicolae Iorga“ din Bucureşti. Este autorul, printre altele, al volumului Educaţie fizică, sport şi societate în România interbelică, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2013.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Trucul WhatsApp pentru a afla locația unui contact fără ca acesta să știe
WhatsApp, una dintre cele mai populare aplicații de mesagerie din întreaga lume, se actualizează continuu pentru a-și îmbunătăți experiența pentru cei peste două miliarde de utilizatori activi.
image
Primul general român format la Harvard răspunde unei întrebări presante. Ce șanse mai are Ucraina să învingă Rusia EXCLUSIV
Ucraina se află într-o situație dificilă în fața unui inamic care are, aparent, resurse nelimitate. Generalul (r) Alexandru Grumaz explică, într-un interviu pentru „Adevărul”, la ce ne-am putea aștepta în perioada următoare.
image
Bijuteria istorică de pe Dunăre. Cea mai veche navă cu zbaturi din lume încă mai funcţionează VIDEO
Vasul de pasageri „Tudor Vladimirescu” a avut ca oaspeţi de seamă pe Regele Ferdinand, Regina Maria, generalul Averescu, iar în 1959, pe liderii comunişti Nikita Hruşciov şi Gheorghe Gheorghiu-Dej.

HIstoria.ro

image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a
image
Au reușit sovieticii să decripteze mesajele Enigma înainte de Bătălia de la Stalingrad?
Dacă despre succesele occidentalilor pe frontul invizibil se cunosc destul de multe aspecte, nu același lucru se poate spune despre reușitele sovieticilor. Au reușit sovieticii să decripteze comunicațiile Enigma?
image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.