Genii, gene și alte mutagene… morbigene

Octavian BUDA
Publicat în Dilema Veche nr. 1014 din 14 septembrie – 20 septembrie 2023
Cesare Lombroso
Cesare Lombroso

Nu în sensul bun al creativității, al reprezentării idealurilor și valorilor culturale perene, ci într-un sens deconcertant, opus: există oare și o „genialitate“ a răului?

Să ne imaginăm o scenă sumbră, ce amintește de romanul Frankenstein al lui Mary Shelley, în care se făcea că un doctor, în morga unei închisori, „într-o dimineață rece și cenușie de noiembrie“, în timp ce studia oasele unui criminal notoriu care murise în închisoare, medita asupra comportamentului antisocial al acestuia:

„Acest bărbat deținea o așa extraordinară agilitate, că se știe că escalada înălțimile munților, purtînd o oaie pe umerii lui. Obrăznicia sa cinică a fost așa de mare încît se lăuda deschis cu crimele sale. La moartea sa […] am fost desemnat să fac autopsia, și în craniul deschis, am găsit un punct slab ca la animalele inferioare. Aceasta n-a fost nu doar o idee, ci o revelație. La vederea acelui craniu, dintr-o dată m-am luminat asupra problemei naturii criminalului […] o ființă atavică ce reproduce în propria-i persoană instinctele feroce ale unui om primitiv“. 

Să ni-l imaginăm pe acest doctor, într-o postură hamletiană, contemplînd craniul acela „atavic“ și interogîndu-se asupra genezei maleficului din acest univers...

Un pic de lămurire istorică: aici ne-am permis să vorbim despre nimeni altul decît Cesare Lombroso. Născut la Verona în 1835, a studiat medicina la Torino, devenind psihiatru la ospiciul din Pesaro în 1871. A fost de asemenea profesor de medicină legală și igienă (1878), de psihiatrie (1896) și apoi de antropologie criminală (1906) la Universitatea din Torino. Este teoreticianul cel mai reprezentativ al orientării determinist biologice în teoriile cauzale din criminologie. El a făcut din ideea tipologiei biologice o cauză intrinsecă a crimei susținînd că, în esență, caracteristicile fizice ale individului criminal sînt indicatorii de bază ai degenerării biologice și inadaptării sociale. Teoriile biologice constituționale, evoluționiste, au clasificat atavismul ca pe o formă incipientă a vieții animale apărută din timpuri ancestrale la anumiți oameni, sub forma unor ,,stigmate anatomice“, ele reprezentînd o „oprire“ în dezvoltare în lanțul filogenetic al devenirii unei specii. După Lombroso, fără a exclude influența factorilor sociali și fizici, ereditatea, din punctul de vedere al influenței ei asupra criminalității, a avut o mare importanță deoarece a considerat actul criminal ca pe o „fatalitate ereditară“. 

Cartea sa fundamentală, L’uomo delinquente, din 1876, a cunoscut cinci ediții adăugite pînă în 1897, ultima sa versiune fiind expandată la patru volume. A strîns tot ce se putea strînge în a-și susține atavismul ca sistem filozofic și antropologic, și a avut grijă să-și revizuiască constant acest concept. O altă fază a teoriilor lombrosiene se referă la „malformațiile“ morfo-funcționale de natură degenerativă, cercetările axîndu‑se în special asupra tulburărilor psihice. Examinarea „criminalului nebun“ scoate și ea la iveală existența unor stigmate oarecum similare „omului criminal“, dar care sînt, de data aceasta, explicate psihiatric prin teoria degenerescenței.

Desigur, toate aceste considerații sînt foarte tehnice, dar de la acest sistem de gîndire antropologică și pînă la explicarea genialității, ca excepționalitate, nu a fost decît un singur pas. În 1864, și reeditată amplu în 1877, Lombroso a publicat Genio e follia, o carte ce se constituie într-un fel de etalare de tip „freak show“ cu „prognostic“ social nefast, dar cu stigmate… geniale. 

Astfel, după Lombroso, geniul, nebunul și delincventul sînt uniți printr-o caracteristică regresivă – atavismul – și se deosebesc doar prin intensitatea acestei caracteristici și, firesc, prin gradul de dezvoltare a calităților pozitive (!?). Şi toate au apărut din „adîncurile timpului“ printr-o întreagă gamă de caracteristici „ancestrale“, atît fizice, cît și morale. Astfel, etologia mitologică a animalului sălbatic se întîlnește cu mitologia antropologică a omului primitiv așa cum era ea teoretizată la sfîrșitul secolului al XIX-lea: din punct de vedere rasial și pe principiul absolutizant al rasei albe superioare, singura capabilă să genereze modele civilizaționale. Sălbaticul lui Lombroso era opusul polar al „sălbaticului nobil“ al lui Rousseau, primul fiind o formă ancestrală umană al cărei nivel scăzut al funcțiilor psihice superioare explica sărăcia moralității sale suprapusă peste „primitivitatea“ caracteristicilor sale somatice. Criminalul era mai aproape de acest tipar antropologic, prin faptul că avea un comportament aflat în antiteza celui al contemporanilor săi, dar în „armonie“ cu cele din epocile trecute, antisocialitatea acestuia fiind exemplificată de Lombroso ca o „așchie“ înfiptă în corpul civilizației. În conformitate cu teoria lui Ernst Haeckel, „ontogenia recapitulează filogenia“ (adică dezvoltarea unui individ este paralelă și urmează, la scara sa individuală, etapele evoluției biologice și mentale a omenirii), Lombroso a identificat copilăria ca fiind acea perioadă de dezvoltare oamenilor în care copilul corespunde comportamental omului primitiv și, în sens figurat, criminalului. Tinerețea este capabilă de diverse manifestări intrinsec criminale, scria Lombroso, nefiind considerată antisocialitate ca atare doar din cauza amplorii lor reduse. Un bărbat care nu și-a depășit perioada infantilă în timpul dezvoltării sale psihofizice a fost un bărbat care a rămas „fixat“ într-o fază ancestrală a filogeniei, practic un „delincvent înnăscut“. Așadar, avem aici un fel de psihanaliză freudiană, avant la lettre, dar foarte morbidă și „întoarsă pe dos“. Bine-bine, și unde-i geniul… bată-l vina?

Publicată pentru prima dată în limba engleză în 1891, cartea lui Lombroso despre geniu și nebunie a făcut valuri. Geniul, spune Lombroso, este o afecțiune morbidă, o formă de nebunie (deși una foarte specială), care apare adesea alături de anomalii fizice sau psihice. Iar galeria de monștri „geniali“ este spectaculoasă, dacă nu cel puțin tragi-comică: Alexandru cel Mare era foarte scund (adică nu era mare!! – n.a.); Girolamo Cardano – un ipohondriac; Socrate avea o fizionomie cretinoidă (…de aceea era atras de peșteri! – n.a.); Giotto avea rahitism; Kant a avut o dezvoltare anormală a osului parietal stîng; Erasmus avea balbism; Sfîntul Pavel era epileptic; Samuel Coleridge – un alcoolic; Gérard de Nerval – un maniaco-depresiv; Savonarola, Luther și Cristofor Columb – megalomani, Vol-taire și Molière – melancolici; Dante și Byron – infantili (aoleu! – n.a.). Lombroso a cercetat sute de figuri artistice, literare și religioase, observînd cu minuție aberațiile comportamentale în personalitatea lor, viața privată, obiceiurile, munca creativă, trăsăturile fizice și caracteristicile psihologice. Teoria prezentată aici, deși bizară și controversată chiar și la vremea ei, s-a dovedit totuși foarte influentă din punct de vedere cultural. În special, Lombroso a oferit una dintre cele mai timpurii expertize ale artei psihopatologice. Hans Prinzhorn, autorul cărții Bildnerei der Geisteskranken (Arta bolnavilor mintal), apărută în 1922, a fost inspirat de studiile lui Lombroso asupra artei psihiatrice. Opera lui Prinzhorn l-a inspirat, la rîndul său, pe Jean Dubuffet să întemeieze mișcarea Art Brut.

Deși complet depășit ca sistem de studiu științific, cu fuziunea sa hazardată între criminologie, antropologie criminală, teoria degenerării, psihiatrie, fizionomie și darwinism social (acesta din urmă greșit interpretat), Genio e follia rămîne, totuși, un reper (al morbidului) în istoria ideilor. După Lombroso, Wilhelm Lange-Eichbaum a continuat acest gen de cercetări punînd accentul pe determinismul social și nu pe cel biologic. Şi, deși psihologia și psihiatria modernă clasează o mare parte din ceea ce Lombroso a considerat drept semne de nebunie, o serie de tulburări mai mult sau mai puțin minore, există totuși un element de adevăr în teoriile sale? Da, lipsa de empatie în cadrul tulburărilor de personalitate antisocială.

În căutarea geniului absolut, Lombroso s-a dus în 1897, în Rusia, la Iasnaia Poliana, să-l întîlnească personal pe Lev Tolstoi. Lombroso credea că scriitorul rus reprezintă „adevăratul geniu deghizat al… alienării“ (!?), cu morfologie de cretinoid degenerat (!?). Nu mică i-a fost surpriza să întîlnească un aristocrat cu un aspect bățos și cu o față osoasă, aspră, de țăran bărbos, cu sprîncene imense și ochi scrutători, hipnotici. Dialogul dintre ei, dominat de o stînjeneală reciprocă, a fost de-a dreptul suprarealist, Tolstoi fiind adeptul pacifist al suprimării pedepselor penale: la violență nu trebuie răspuns sub nici o formă cu violență. Lombroso a plecat de-acolo oarecum descumpănit, spunînd că acest concept al non-violenței „nu are nici o noimă“, iar Tolstoi comenta că doctorul „este ingenios, persuasiv, dar… bătut în cap“. Asta e foarte tare: un psihiatru genial… dar bătut în cap!

Puțină istorie contrafactuală... nu, mai bine zis ficțională: ce-ar fi fost ca Lombroso să se fi născut cu 50-60 ani mai tîrziu și să fi avut șansa unică de a-l autopsia pe Adolf Hitler cu mîna lui? Să fi avut posibilitatea, ca el, cel care a căutat mai profund decît oricare alt savant, originea biologică a crimei, să-i fi putut ține hîrca infectă în mînă. Şi să-i fi putut studia toate găurile craniene prin care i s-a scurs orice urmă de umanitate, în căutarea „organului“ absolut al răului…

Octavian Buda, medic primar psihiatru și istoric al medicinei, este profesor și titularul Catedrei de Istoria Medicinei din cadrul UMF „Carol Davila“ și fost președinte (2015-2017) al Asociației Europene de Istoria Medicinei și Sănătății. Cea mai recentă carte publicată: Giudețul nebuniei. Expertize psihiatrice în trecutul românesc: 1646-1940 (Editura Academiei Române, București, 2021).

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cum a luat naștere Partidul Comunist, care urmărea dezmembrarea țării: Dobrogea să fie dată Bulgariei, Ardealul Ungariei, iar Basarabia „măreței Uniuni Sovietice“ VIDEO
La 8 mai 1921, a început la București Congresul Partidului Socialist din România, când s-a hotărât transformarea formațiunii în Partidul Comunist din România. În 1924, formațiunea politică a fost scoasă în afara legii.
image
Ce s-ar întâmpla dacă Rusia ar folosi o armă nucleară. De ce amenințarea nu trebuie ignorată
Cu cât NATO se apropie mai mult de Ucraina, cu atât Putin va flutura mai mult armele nucleare și cu atât mai mare este riscul ca el să le folosească, spune Christopher S. Chivvis, fost ofițerul național de informații al SUA pentru Europa în perioada 2018-2021
image
Gunoiul unora, comoara altora. Cât câștigă, zilnic, un român care adună PET-uri reciclabile din coșurile de gunoi
Gunoiul produs de unii s-a transformat, în ultimele luni, în comoara altora. La nivel național au apărut tot mai multe persoane care colectează PET-uri, din diverse locuri, pentru a obține garanția de 50 de bani în schimbul lor.

HIstoria.ro

image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a
image
Au reușit sovieticii să decripteze mesajele Enigma înainte de Bătălia de la Stalingrad?
Dacă despre succesele occidentalilor pe frontul invizibil se cunosc destul de multe aspecte, nu același lucru se poate spune despre reușitele sovieticilor. Au reușit sovieticii să decripteze comunicațiile Enigma?
image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.