Gen fără jenă

Călin-Andrei MIHĂILESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 1014 din 14 septembrie – 20 septembrie 2023
image

Astfel,

din fermecata lampă a evilor vetuști, la lumină scoțînd geniul limbii române, geniul culturii române a mîntuit acest loc numit România, astfel devenindu-i geniu tutelar. Şi pentru că toate aceste genii trebuiau să poarte un nume, cei ce freacă monumenta i-au spus Eminescu. Mihai Eminovici, care vorbea ruteana în copilărie, precum Arghezi maghiara: în parte. Mihai Eminescu, mutilat antum și postum! Din zeii seculari, el ce ne-a mai rămas să fie sacrificat la nevoie ori din nărav (căci din ceilalți, morți toți, doar Norocul mai trăiește ca să ne muncească, o știm de la Lefter Popescu). În viziunea asta romantic-monolingvă, ea însăși devenită vetustă, dar eternizată patriotic, monumentalizarea geniului se traduce ca transformare a lui în acel gen proxim din care toate diferențele noastre specifice pot, și deci trebuiesc, deduse. Proxim, adică următor. În acest timp, mitico-militar înghețat sub arătătorul Puterii, de geniul lui Eminescu nu are cum scăpa nici Mihai Eminescu. Nu-i o mare nerușinare să-l ții pe poet zălog în cușca aurită pe care i-ai menit-o ca aură, cătușă, fanfară și dezastru? O fi, dar e a noastră, și unde-i jenă, nu-i plăcere la nevoi și la durere. Or, plăcerea maselor, inerția confortabilă a majorităților mediocre, se împlinește ritual prin invocarea geniului miraculos care le singularizează și pe dînsele, și, cu dînsele, pe fiecare membru-al lor, astfel scutindu-l de corvoada gîndirii.

Va fi fiind patria, à la Cioran, un cort ridicat în deșert; dar un cort al abundenței – săltat altar pe stîlpii pleonastici ai naționalismului – care dă toate darurile din raiul său și alungă nisipul, clepsidra și scorpionii deșertului. Şi, cînd deșertul n-are norocul de-a fi siberian, frigul. Dar scînteind sub luna geniului național, cortul patriei freamătă și se nutrește din blînda-i energie luminoasă nicicînd amenințată de-astrofiere iar.

Altminteri,

mutanți ca geniul modern sînt entități șui generis. Sînt, probabil au fost, și cu siguranță vor fi extirpați, exilați, explicați, autorizați, re-clamați, adoptați, adulați, mitologizați, deificați, etcauterizați de Leviathanul mulțimilor ce greu se mută. Dar în erele pre- sau timpuriu moderne, geniul nu îi era lipit subiectului uman. Genii bune și genii rele, răsfirate prin tot locul; apoi genius loci, care era, firește, -al locului, mai ales al celor romane, pînă cînd augustului Octavianus i s-a revelat că el însuși era geniul locului numit imperiu. Apoi, din veacul al șaptesprezecelea francez etc., geniul i-a fost atribuit limbilor, ca un nimb al gloriei graiurilor vernaculare eliberate, în fine, de tirania latinei mănăstirești. Şi tot în același veac francezii au năimit întîia École de Génie, unde imberbii erau instruiți să devină ingineri (cam militari, nu cam civili ca venețienii din secolul al cincisprezecelea care au năimit vorba ingegno spre a numi facultatea care putea ghida și gustul estetic în lupta sa de apărare împotriva kitsch-ului numit mai tîrziu astfel, și arta evadării acvatice în fața invadatorilor bipezi), la intersecția ingeniului cu inocența cunoașterii practice, exacte. Aceste avataruri necum subiective au dispărut sub manta cît cerul a geniului romantic, unicul subiect singular care putea absorbi ironia naturii (Fr. Schlegel, Novalis, Byron…) și a neromanticei istorii (Napoleon; Hegel), și a se măsura cu ele. Din acest geniu derivă, în cele din urmă, eminescianismul ca ideologie de stat cultural, hieraticul său daimonism, de care mă îndepărtez acum spre-a spune ce voiam, din titlu încă. 

Așadar,

geniul post-romantic păstrează singularitatea antecesorului său, dar nu se lasă transformat într-un gen – logic, ontologic sau teologic: din el nu au a se deduce diferențele specifice sistemelor naționale, „existențiale” sau sublunare. După ce Rimbaud scrisese Je est un autre, discursurile identitare au luat-o în sensul opus, au crescut în popularitate mai ceva decît fetișurile ce adesea sînt, și au ajuns să dividă aprig umanitatea în denaturalizantul secol al XXI-lea. O frumoasă continuitate. Logica lui „a avea”, sfînta proprietate extinsă la sine ca „sînt ce am și astfel mă am” oprea diviziunea internă a subiectului burghez, astfel garantîndu-i mecanic libertatea, egalitatea și in-dividualitatea: prin reflex aproape-cugetat, identitatea. Poeții, boemii, „geniile” neștiute sau ignorate erau cel mult pete de culoare pentru subiectul burghez ghiftuit de otrăvurile și darurile proprii. Doar cînd indivizibilitatea ori recunoașterea publică a acestui subiect erau amenințate recurgea acesta la alegerea unui token genius, un paratrăsnet bun pentru furtunile de care tînăra sau neînchegata nație, ori populație, ori urbe, ori teritoriu, ori limbă, le (pre)simțea. Poeți de secol XIX, mari poeți fascinînd prin puterea lor de a crea imanența limbilor literare a națiilor lor, erau croiți să fie asemenea paratrăsnete: Mickiewicz, Petöfi, Heine, Eminescu… Apoi, moda lor a trecut, căci sus-numitul subiect își găsise habitatul liniștit în națiile etc. acum coagulate și gata de alte fumuri ori furtuni. Trec peste faptul că dominația criteriului estetic în arte a rămas în zoo-ul oazelor de nișă după ce cultura de masă s-a impus pe piața și în viața reproduse de Hollywood și Disney, de (jadis) Mosfilm și (azi) de Bollywood, de literatura de (d)uzină, de pop-ul de plastic ori de sumedenia de întîmplarnițe maneliste numite instalații. În vremea lui Steve Bezos (da, știu, îl cheamă Jeff) și a lui Elon Musk, geniul artistic a rămas de căruță. Lentoarea fie-i sculă și mîntuire!

Dar geniul (îi numesc la singular deoarece-i multiplu), acum ca acum un veac, două, douăzeci, venind de dincolo de reprezentare ori voință, e un gen nesupus, nesupus genocidului, nesupus denaturalizării. Genul geniului e proxim nu în sensul logic. Simply, genius it is too close for comfort. Francezii-ar zice că e en deça, dincoace de vizibilitate, cum am traduce noi. Sau că e virusul alterității care vine înspre și în noi, epidemic, că geniul nu e ceea ce ne confirmă așteptările, că nu ne drăgălește prin leagănul lui Același, că zeilor geloși le e mereu satană, ca o charismă de neprins, că strică alianțe menite să, la urma urmei, ucidă prin automatismele banale, neatente.

Geniul e genul fără jenă. Merge pe căile sale și nici că-i pasă că e prea aproape de noi ca să ne putem feri. Creează revoluții în știință, și astea nu sînt vreodată deductibile ori previzibile – de aceea le vedem iscate accidental. Ori face literatură ori filosofie sublime, dar îi blamăm atîția autori de colaboraționism cu putoarea puterii (Platon la Siracusa, cum și sumedenia de filosofi pupincoroniști care s-au vrut și regi; Jünger, Schmitt și Heidegger la poalele lui Hitler; Maiakovski și cîți alții la ale lui Lenin-Stalin), de misoginism (Aristotel ejusdem farinae), de rasism (de la Thales mai la vale), mai nou, de antisemitism (Céline), de antisovietism (Arghezi), de anti-antisovietism (Arghezi), de cîte și mai cîte vremile or vrea s’ne cînte. Să fie astea dovezi că geniul e vinovat? Sau că e genul lipsit de jenă? Să fie făr’ de jenă! Să ne fie aproape ca să nu ne îndepărtăm de noi. Şi să nu judecăm pe nemîncate, chit că, atunci cînd afli că capra vecinului e genială, întrucît a luat Nobelul, ți se urcă sîngele la cap. Cînd agenții geniului suferă, mor tineri, ori sînt morali pînă la os, îi admirăm, că-i cheamă Isus, Cervantes, Simone Weil, Nino Stratan sau mai știu eu cum. Dar atunci noi, noi, venitorii devenim agenții acelei admirații perverse, purificate cînd, încercînd să ne ferim de nesimțire, simțim că geniul ne e aproape ca un glonț; și-i rece.

Da, geniul n-are jenă: trece prin tine ca un tren prin bucătăria bunicii, îți vine cînd nu te aștepți, măgarul, că tocmai te culcaseși, dar te inspiră irezistibil în nările-i subtile, așa că fii bun și trezește-te și nu ți-o lua în cap, că nici nu meritai, nici nu nemeritai să fii expirat ca Kafka; ori ca horcăitul nebunului satului care-ți spune un adevăr dintr-acelea care iau ceva vreme pînă să aibă tupeul să se întrupeze, doar profeții sînt atît de săraci de n-au cu ce să-și plătească dările în țara lor; ori ca grotescul Goya în mízerul război; ori ca parfumul unui trup cît pe ce să fie amușinat, care îi dă bobîrnace Chanelului global. Şi-o aluniță pe deasupra.

Iscă-se geniul pentru-a ne ține oameni în lumea de iască, neutru de goală ca o soacră simulacră.

Călin-Andrei Mihăilescu, profesor de literatură comparată, teorie critică și studii hispanice, a predat la University of Western Ontario (London, Canada), iar în ultimii anii la Facultatea de Litere a Universității din București. E autorul multor volume și articole în limbile română, engleză, franceză și spaniolă. Cea mai recentă carte publicată: Deunamor(Editura MLR, 2022).

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cum a luat naștere Partidul Comunist, care urmărea dezmembrarea țării: Dobrogea să fie dată Bulgariei, Ardealul Ungariei, iar Basarabia „măreței Uniuni Sovietice“ VIDEO
La 8 mai 1921, a început la București Congresul Partidului Socialist din România, când s-a hotărât transformarea formațiunii în Partidul Comunist din România. În 1924, formațiunea politică a fost scoasă în afara legii.
image
Ce s-ar întâmpla dacă Rusia ar folosi o armă nucleară. De ce amenințarea nu trebuie ignorată
Cu cât NATO se apropie mai mult de Ucraina, cu atât Putin va flutura mai mult armele nucleare și cu atât mai mare este riscul ca el să le folosească, spune Christopher S. Chivvis, fost ofițerul național de informații al SUA pentru Europa în perioada 2018-2021
image
Gunoiul unora, comoara altora. Cât câștigă, zilnic, un român care adună PET-uri reciclabile din coșurile de gunoi
Gunoiul produs de unii s-a transformat, în ultimele luni, în comoara altora. La nivel național au apărut tot mai multe persoane care colectează PET-uri, din diverse locuri, pentru a obține garanția de 50 de bani în schimbul lor.

HIstoria.ro

image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a
image
Au reușit sovieticii să decripteze mesajele Enigma înainte de Bătălia de la Stalingrad?
Dacă despre succesele occidentalilor pe frontul invizibil se cunosc destul de multe aspecte, nu același lucru se poate spune despre reușitele sovieticilor. Au reușit sovieticii să decripteze comunicațiile Enigma?
image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.