Flori de mucegai

Emanuel CIOCU
Publicat în Dilema Veche nr. 691 din 18-24 mai 2017
Flori de mucegai jpeg

În CosmoCaixa din Barcelona, un spațiu dedicat științei susținut de o bancă comercială, Leo – fiul meu în vîrstă de 6 ani și jumătate – se urcă pe un aparat care îi va determina cantitatea de bacterii din organism. E o determinare statistică, nu o măsurătoare precisă, dar rezultatul e impresionant. Aparatul apreciază, în funcție de vîrstă și de greutatea subiectului, că din cele douăzeci de kilograme pe care le cîntărește, un kilogram îl reprezintă bacteriile. Adică 5% din greutatea lui! Practic, nu cresc și dezvolt doar o ființă, ci hrănesc și miliarde și miliarde de alte organisme care îl compun și îl definesc pe el. Nu am doar un copil, am un întreg microunivers. „Un kilogram de bacterii?!“, exclamă Leo și surpriza se amestecă cu groaza pe fața lui.

E vina mea și a celor ca mine că e îngrozit copilul. A celor care îi repetă să se spele pe dinți minimum cinci minute, privind nisipul care se scurge din clepsidră, și să se săpunească bine de fiecare dată pentru a omorî bacteriile și germenii. E vina etichetelor care ne promit că omoară cel puțin „99% din bacteriile și germenii cunoscuți“. E vina medicinei arhaice, nesigură și îngrozită de bacterii și viruși, care propune aproape preventiv tratamentul cu antibiotice pentru a ucide orice risc și, odată cu el, și flora bacteriană, parte integrantă a sistemului nostru digestiv și imunitar.

E vina educației pe care a primit o generația noastră de a respinge și de a anihila tot ce este străin, de a urî și a ignora tot ceea ce îi e străin sau nu înțelege. E vina celor care ne-au predat primele ore de matematică, mințindu-ne – pentru a nu ne bulversa, zic ei – că după egal trebuie să fie un număr pozitiv. Pentru ca după un an sau doi să aflăm că minus și cu minus pot să dea și plus, că după semnul egal poate să fie și un număr negativ. Că nu totul e alb și negru așa cum ne-au spus înainte.

Dar ce îi spun eu acum copilului? Pentru că dincolo de bacteriile cu care îl inoculăm de la naștere, prin sînge, lapte și salivă, sîntem responsabili și de ideile pe care i le transmitem. Pentru că cultivăm deopotrivă, nu de fiecare dată conștient, culturi de idei și bacterii în cei pe care îi creștem. Și de multe ori preferăm să îl ferim pe copil de ce îi face rău pe moment, în loc să-l „construim“ în așa fel încît să se dezvolte și să se protejeze singur, într-o atitudine proactivă, deschisă față de mediul biologic și ideologic.

Să le spunem, de exemplu, că e important să spele fructele și legumele, fără să le ascundem că de multe ori calitatea lor depinde de calitatea fecalelor de animale și chiar umane cu care fertilizăm solul în care cresc. Că o treime din alimentația noastră e formată în urma proceselor de fermentare. Că dacă fierberea omoară bacteriile și sterilizează, fermentarea le dezvoltă și le transformă. Că zaharurile se convertesc în urma fermentației lactice și se metamorfozează în lucrurile care ne plac: pîinea, iaurtul sau brînza, berea sau vinul, murăturile sau socata. Sigur, alcoolul și zahărul ne fac rău în cantități mari, dar vinul și ciocolata, rezultatul fermentării boabelor de strugure și a celor de cacao, au calități incontestabile.

Am crezut în mod eronat că sarea omoară bacteriile din carne și brînză, dar, de fapt, nu face decît să deshidrateze rapid, refuzînd mediul în care bacteriile dăunătoare ar putea să se dezvolte. Iar ce oferă este un teren propice și timpul necesar pentru maturare și multiplicare a bacteriilor bune, care să formeze brînza învechită sau jamon-ul maturat, adică florile și fructele mucegaiurilor.

Pentru că asta e, în fond, diferența dintre educația rigidă și anacronică pe care am primit-o și cea modernă pe care trebuie să o transmitem mai departe. Că nu trebuie să fim mai răi, în sensul războinic al cuvîntului, față de cei cu care intrăm în competiție, ci mai buni, la modul calitativ, decît ei. Să cultivăm probiotic, nu antibiotic.

Am văzut cu propriii ochi cît de stupidă poate să fie dorința aseptică a spiritelor slabe și nevoia lor exagerată de igienă, pornită din nesiguranță, cînd am scris, acum 15 ani, despre singura brînză fermentată, cu mucegai, din România, maturată într-o grotă. Legenda spune că efectul mucegaiului din grotă, care se imprimă și se dezvoltă natural pe cașul pus la maturat, fără a fi nevoie de cultivarea lui artificială, cum se întîmplă cu alte brînzeturi, a fost descoperit întîmplător de ciobanii care depozitau brînza acolo. În grota originară, bacteria a fost omorîtă de către comuniști, care au „igienizat-o“ cu var. Și tot ei au încercat, fără succes, să spoiască cu bacterii un tunel din beton construit în apropiere, pentru a crește producția de brînză, limitată inițial la dimensiunile mici ale grotei originare.

Generația mea și cele anterioare au crescut cu mitul igienizatorului absolut care este varul, cel care omoară toate bacteriile, pe care trebuie să-l pui pe pereți și în apa de fîntînă, pentru a o purifica. Eu aș vrea să-l învăț pe Leo că apa este cea care întreține viața. Că primul semn al faptului că apa este potabilă nu este faptul că e sterilă, ci faptul că poate întreține viața, că poate hrăni, și chiar e populată de plante și pești.

Jared Daimond, cîștigător al premiului Pulitzer, a dezvoltat, în cartea sa Viruși, arme și oțel, teoria potrivit căreia cucerirea Americii de Sud de către conchistadorii spanioli a fost facilitată, printre altele, de decimarea numeroaselor armate de băștinași de germenii aduși de coloniști (inferiori numeric) și în fața cărora aceștia nu erau imunizați. Germeni care nu ar fi afectat nici un copil european au reușit să doboare mari războinici de pe continentul sud-american. O civilizație a fost cucerită de cultura de viruși adusă de noii veniți…

Probabil nu e întîmplător faptul că Louis Pasteur, cel care a definit procesul de fermentație a zaharurilor, este totodată și cel care a inventat procesul de sterilizare a produselor alimentare care îi poartă numele (pasteurizarea), dar, mai ales, vaccinul împotriva holerei și a rabiei, cel care ne-a învățat că singura șansă pentru a lupta împotriva virușilor este să ne folosim chiar de viruși.

Iar analogiile între inocularea de bacterii/viruși și idei se contopesc aproape fizic în campaniile antivaccinare, în care bagajul redus de informații și cunoștințe cu care fiecare a fost inoculat la un moment dat produce un anumit tip de reacție și idei. Dar, așa cum se întîmplă în natură, cel mai ușor ne răpun virușii și ideile cu care nu am venit niciodată în contact și pentru care nu am dezvoltat un răspuns imunitar. Ignoranța e cel mai fertil teren pentru intoleranță, la fel cum lipsa bacteriilor din sistemul imunitar ne lasă expuși în fața celor din exterior. Unicul răspuns e dezvoltarea bacteriilor și ideilor care să ne mențină sănătoși.

Multiculturalismul, înainte de a fi o coexistență a ideilor și a oamenilor proveniți din culturi și regiuni diferite, a fost cu siguranță o coexistență a culturilor bacteriologice, atunci cînd simplul contact dintre oameni proveniți din regiuni diferite nu mai reprezintă risc epidemiologic. Oamenii, indiferent cît de diferiți, ajung să coexiste atîta timp cît reușesc să se pună în acord bacteriologic și ideologic. De aceea este foarte important ce bacterii și idei cultivăm în copiii noștri. Și, mai apoi, cu ce fermenți îi hrănim. 

Emanuel Ciocu este scriitor și editor al cevabun.ro.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Emigrarea este o decizie dificilă pentru multi romani  Foto Freepik com jpg
Țările din Vest unde românii ezită să se întoarcă: „Cei mai mulți sunt nostalgici. Vorbesc numai despre pământul matern”
Anual, peste 200.000 de români părăsesc țara ca emigranți. Mulți dintre cei întorși după câțiva ani susțin că, în ciuda unui nivel de trai mai ridicat, nu au reușit să se adapteze societăților occidentale, mai ales în comunități în care numărul românilor este redus.
masini second hand jpeg
Cât de des își schimbă românii mașinile. Din ce țări ar trebui să evitați să le cumpărați
O mașină care și-a schimbat proprietarul de prea multe ori nu va mai fi foarte căutată pe piața second-hand, existând posibilitatea să fi fost prost întreținut sau să ascundă defecte tehnice pe care foștii proprietari nu doreau să le rezolve.
Imperiul rus
Rusia și obsesia imperiului. De ce Kremlinul nu renunță la războaiele de expansiune
Mulți observatori ai Rusiei continuă să spere că statul rus va ajunge să se comporte ca un actor responsabil pe scena internațională. Evoluțiile recente sugerează însă că impulsul imperial rămâne o constantă dificil de abandonat.
portofel digital
Tinerii de până în 30 de ani tratează banii cash ca pe o glumă
Dacă ai un tânăr de până în 30 de ani în apropiere, poate ar fi bine să renunți la ideea de a-i face cadou clasicul portofel, pentru că nu-l va folosi. Tinerii tratează banii cash ca pe o glumă, folosindu-i doar pentru mici răsfățuri, de parcă n-ar mai avea valoare, scrie presa internațională.
inteligenta artificiala foto shutterstock png
Românii, extrem de sceptici în folosirea AI, deși le-ar putea crește productivitatea și creativitatea
Angajații din România sunt printre cei mai puțin entuziasmați de impactul inteligenței artificiale asupra muncii lor, doar o treime declarându-se astfel, sub media globală de 41%.
Bani castig FOTO Shutterstock jpg
Cum să economisești ca un milionar. Sfaturi simple de urmat în noul an
Mentalitatea face diferența în modul în care ne gestionăm banii. Psihologii spun că optimismul și poveștile scurte care explică concepte financiare complexe pot transforma economisirea dintr-o corvoadă într-un obicei natural, chiar și pentru cei cu venituri mai mici.
Grasi obezi care fac sport miscare alergare parc slabire FOTO Shutterstock
De ce e important să faci mișcare zi de zi? Exercițiile ușoare care fac minuni pentru creier și te mențin energic și după 60 de ani
Chiar și mișcarea ușoară, făcută regulat, poate avea efecte surprinzătoare asupra creierului tău. Pașii mici, plimbările scurte sau câteva minute de stretching nu doar că aduc energie corpului, dar pot reduce cu până la 45% riscul de demență mai târziu în viață.
summit ue jpg
O săptămână decisivă pentru UE. Poate demonstra Europa că nu este „slabă” în fața lui Trump?
Uniunea Europeană se află într-un moment critic, încercând să dovedească faptul că este mai mult decât un actor secundar pe scena geopolitică.
muncitori brasov 1987 FOTO memorialsighet ro jpg
Primii români care au avut curajul să strige „Jos Ceaușescu”. Revolta anticomunistă care a prefigurat Revoluția din 1989
Prima mare revoltă a românilor contra regimului comunist a avut loc, de fapt, cu doi ani mai devreme față de evenimentele din 1989. Este vorba despre protestele de mare amploare ale muncitorilor de la Uzinele „Steagul Roșu” din Brașov, aspru reprimate de Securitate.