Finanţare privată pentru proiecte de interes public

5 iulie 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

În ciuda crizei financiare, cel puţin două dintre evenimentele culturale majore din România au reuşit să-şi păstreze sponsorii şi partenerii tradiţionali. Festivalul Internaţional de Film Transilvania, de la Cluj, s-a ţinut anul acesta în condiţii excelente cu o finanţare mult mai mică de la bugetul de stat; iar Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu a avut probabil cea mai bună ediţie, în ciuda tăierilor de fonduri publice. În comparaţie cu anul trecut, ambele evenimente au reuşit să atragă semnificativ mai multe sponsorizări. Reuşita spune multe despre mediul cultural şi relaţia sa cu banii din surse private: nu contează atît situaţia economică a companiei care sponsorizează, cît anvergura evenimentului şi portanţa beneficiarului. Cele două mari festivaluri au un public tot mai mare, de la an la an, participanţi de cel mai înalt nivel, o acoperire mediatică adecvată. Nu-i de mirare că firme importante " chiar dacă se află într-un (momentan) impas financiar " continuă parteneriatul cu asemenea evenimente. Pentru ele, cîştigul obţinut din această asociere " pentru că sponsorizarea e, de fapt, aproape o asociere " nu vine imediat, şi nu se cuantifică în bani. Însă obţinerea sponsorizării nu e chiar floare la ureche. Chiar şi organizatorii unor evenimente majore îşi găsesc greu argumentele care să convingă. Mai ales în perioadă de criză şi mai ales atunci cînd nici legislaţia nu-i ajută prea mult. În România, legea sponsorizării e greoaie, depăşită... Companiile care sponsorizează evenimente culturale pot deduce din baza de calcul a impozitului pe profit sumele respective, în limita a cel mult 1% din cifra de afaceri pe anul respectiv şi 20% din impozitul pe profit datorat statului. Cheltuielile de sponsorizare şi mecenat sînt deductibile în limita unei cote de 20%. Facilităţile fiscale există, însă nu sînt suficient de atractive (ele se situează sub media europeană şi mult sub nivelul scutirilor acordate în Franţa, de pildă). Oricum, nu aceste facilităţi fiscale sînt elementul hotărîtor pentru companii, cît profitul (de imagine, evident) pe care îl pot obţine. Şi tocmai aici sînt deficitare dispoziţiile legii sponsorizării: aspectele privind promovarea numelui şi a mărcii sînt neclare, ba chiar contradictorii. Iată un exemplu: potrivit legii, "sponsorul ori beneficiarul poate să aducă la cunoştinţa publicului sponsorizarea numai prin promovarea numelui sau a mărcii ori a imaginii sale"; aceeaşi lege menţionează că "se interzice ca prin operaţiunea de sponsorizare beneficiarul ori sponsorul să efectueze reclamă comercială anterioară, concomitentă sau ulterioară activităţii sponsorizate, în favoarea sponsorului sau a altor persoane decît beneficiarul". Pe scurt, promovarea sponsorului este permisă, dar e interzisă! Această contradicţie nu împiedică numeroase companii să se implice în susţinerea unor evenimente culturale, însă clarificarea acestor aspecte ar convinge, cu siguranţă, şi alte firme că sponsorizarea poate fi profitabilă. Deocamdată, producţia culturală din România depinde în foarte mare măsură de bugetul de stat. În acest an, Cultura a primit o finanţare echivalentă cu 0,25% din PIB. Suma alocată finanţării evenimentelor culturale se ridică (de fapt, se coboară!) la doar 4,7 milioane de lei. Mai puţin, mult mai puţin decît costurile pentru construcţia unui kilometru de autostradă, ca să folosesc argumentul lui André Malraux de pe vremea cînd pleda în favoarea constituirii unui buget pentru Ministerul Culturii. O lege a sponsorizării bine ţintită, pragmatică şi uşor de aplicat ar degreva bugetul şi ar mai micşora dependenţa organizatorilor de evenimente culturale, de finanţări publice. (M. M.)

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

studenti  jpg
Cum își alungă România tinerii din universități: „Țara are nevoie de oameni care să lucreze cu mâinile, nu cu capul”
Într-o Românie deja codașă în privința educației superioare, cu cei mai puțini absolvenți de facultate din UE, Guvernul lovește din nou în studenți. Tăierile masive ale burselor, anunțate recent, nu par a fi doar o măsură bugetară, ci o strategie de descurajare a învățământului superior.
image png
O rețetă de clătite delicioase cu banane cu doar 3 ingrediente. Fără făină, fără zahăr, fără lapte!
Uită de clătitele clasice care necesită jumătate de raft de ingrediente și te lasă cu un sentiment de vinovăție după ultima îmbucătură. Dacă ai crezut vreodată că o alimentație sănătoasă înseamnă mese plictisitoare și fără gust, această rețetă te va surprinde plăcut.
coada comunism
Cum a ajuns România o țară îndatorată la străini. Credite cheltuite pe afaceri păguboase, proiecte megalomanice și lipsă crasă de viziune
România a fost o țară care a trăit pe datorie încă de la începuturile existenței sale. Statul a contractat în ultimii 150 de ani credite externe mari, ajungând la un vârf în anul 2013. Majoritatea banilor din credite s-au dus pe investiții păguboase, dar și pentru rezolvarea unor probleme interne.
Delta Dunării Rusalii Asociaţia de Management al Destinaţiei Turistice Delta Dunării
Turismul în Delta Dunării, în scădere accelerată. Nemulțumirile care alungă vizitatorii
Cifre cu 10% mai mici, în prima jumătate a acestui an, comparativ cu cele de anul trecut pentru Delta Dunării, destinația care pare să fi scăzut cel mai mult în preferințele turiștilor. Motivele sunt numeroase.
femeie insarcinata jpg
Care este vârsta optimă pentru a rămâne însărcinată. Ce spun medicii
Decizia de a deveni mamă nu este una simplă, iar vârsta la care o femeie alege să rămână însărcinată are un impact major, atât din punct de vedere biologic, cât și emoțional, social sau financiar.
ciocan judecator bani
Bonusuri generoase pentru „tăcere”. Cât câștigă cu adevărat magistrații: unii au sporuri suprapuse pentru aceleași atribuții
Intenția Guvernului de a crește vârsta de pensionare a magistraților la 65 de ani și de a le reduce cuantumul lunar pe care aceștia l-ar primi la pensie a stârnit nemulțumirea breslei pentru că veniturile le-ar scădea substanțial, cu atât mai mult cu cât salariile sunt, în prezent, uriașe.
maaia zelenski nicusor jpg
Miza alianței de securitate cibernetică din care face parte România. Rolul pe care îl va juca la alegerile din Republica Moldova
O alianță între România, Ucraina și Republica Moldova în domeniul securității cibernetice nu numai că va contribui la obiectivul asumat de România, acela de a se poziționa ca actor activ și relevant în regiune, dar poate reprezenta și un sprijin pentru Republica Moldova.
CSU Craiova Spartak Trnava (Sportpictures) jpg
ion iliescu profimedia jpg
Modelul economic al lui Iliescu: „Eșecurile economice erau puse pe seama lui Ceaușescu nu a socialismului real”
Economistul Cornel Ban explică proiectul economic al epocii Iliescu început în 1990. Specialistul crede că s-a dat o luptă între socialiștii de piață și neodezvoltaționiști, câștigată de primii, care a avut ca efect o lovitură politică grea dată reformelor cabinetului Roman.