Fețele deghizate ale rușinii

Alina NECȘULESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 1016 din 28 septembrie – 4 octombrie 2023
p 12 sus jpg

Sentimentul de bază al mîndriei constitutivă de narcisism sănătos se sprijină pe plăcerea obținută din momentele în care o persoană este competentă. Mîndria patologică era numită de greci Hybris și reprezenta pierderea acordajului la realitate prin generalizarea unui motiv de mîndrie legat de o competență la totalitatea competențelor pe care o ființă umană le-ar putea avea. O cădere în „păcatul mîndriei”, în care imaginea unei persoane este gonflată cu atributele unui zeu, micșorîndu-i pe cei din jur în mod ocolitor sau nemijlocit. Hybris este Trufia, cea care se împăunează cu realizările altora și care folosește manevre pervertite pentru a obține beneficii nemeritate de la ceilalți, Vanitatea, care îi face pe cei din preajma ei să se simtă mereu inadecvați și mărunți, și Orgoliul, care se înstrăinează de orice recunoaștere a propriilor greșeli și inaderențe la o imagine perfectă.

Deși la prima vedere ar putea părea că antiteza trufiei, vanității și orgoliului este modestia, cu o dioptrie ajustată la o analiză amănunțită putem lesne observa că acestea sînt derivate directe ale sentimentului de rușine patologică. Rușinea patologică, cea care îmbolnăvește, nu cea obișnuită care ajută la consolidarea bunului-simț, este cea care întunecă omul și îl determină să „îmbrace” hainele amare ale aroganței, o piele alunecoasă și prețioasă precum a unui șarpe. Persoanele care se deghizează masiv de propria rușine sînt măcinate pe interior și de propria invidie. Devalorizarea celor din jur sau a lucrurilor primite care au fost utile și bune sînt expresii vădite ale invidiei. Există o plăcere sadică în acțiunea de a bagateliza și lua în bășcălie o altă persoană sau munca acesteia. Invidia împiedică dezvoltarea recunoștinței, a mulțumirii de sine și a bucuriei de viață, prin urmare acea stare de serenitate nu poate fi atinsă și rămîne stranie. Serenitatea este capacitatea oamenilor de a se bucura de fericirea și creativitatea altora, fără a fi însoțiți de ranchiună. Aspectul cel mai de preț invidiat este un caracter bun și sănătatea psihică ce facilitează această bucurie, îmbolnăvirea fiind pricinuită tocmai de neostoirea invidiei și rușinii. Persoana invidioasă nu se recunoaște pe sine ca fiind invidioasă, ci ca fiind nedreptățită de ceilalți prin faptul că nu i se recunoaște superioritatea, antidot la otrăvirea interioară resimțită din sentimentul de rușine de a fi plin de lipsuri și din sentimentul de neînsemnătate pentru ceilalți. „Ceilalți” nefiind cei din exterior cu adevărat, ci lumea din mintea proprie, care desigur are legătură cu prima relație cu lumea, de cînd lumea era mama. Toți oamenii trăiesc pe linia fină dintre rușine și mîndrie, însă la cei la care afectele invidiei și rușinii rămîn neîmblînzite ele nu mai sînt tranzitorii și nu pot găsi alte debușee care să ofere alinare. Rușinea poate fi diminuată pe moment de rîs, de furie sau de retragere. La curtea medievală, singurul care putea să spună adevărul despre rege era bufonul, al cărui rol era jucat de o persoană care avea o diformitate, o creatură considerată demnă de milă. Umorul bufonului venea din abilitatea lui de a expune și a jena în limite riguros definite. Dacă depășea limita, sentința era moartea. În societățile în care nu era facilitat rolul bufonului, putem observa apariția satirei și a comediei. Clovnul este cel care renunță la o bucățică din stima de sine pentru a simți un sentiment de mîndrie, generat de succesul pe care îl obține făcîndu-i pe ceilalți să rîdă la comanda lui. Astfel, clovnul se simte puternic și mîndru, nu neputincios și rușinat. Steve Martin este un exemplu de actor care ne permitea să rîdem de narcisismul lui exagerat, de atitudinea orgolioasă, vanitoasă și trufașă.

Sub umbrela rușinii se află sentimente de inadecvare, incompetență și eșec, pe cînd sub umbrela mîndriei se află competența, adecvarea și reușita. Rușinea urmează întotdeauna unui moment de expunere a unui aspect privat, pe care persoana respectivă ar fi dorit să îl păstreze intim. Atunci cînd propriile inadecvări, incompetențe și eșecuri sînt expuse unor oameni în relație cu care persoana nu se simte iubită și în siguranță, jena trecătoare ca un bulgăre de zăpadă se transformă într-o avalanșă a umilinței și rușinii morbide, precum în notoria expresie „îmi venea să intru în pămînt de rușine”. 

Precum o armură, vanitatea, trufia și orgoliul joacă o funcție de protecție artificială care acoperă sinele în fața unei furtuni de rușine. Reacția oamenilor la rușine, acceptarea sau evitarea ei, ghidează atitudinea socială. Rușinea poate fi creatoare de modă și combustibil pur pentru umor. Ea poate lăsa cale liberă resurselor vitale sau se poate interpune în accesarea lor, lăsînd sinele secat și arid. Puține experiențe din viață sînt atît de plăcute precum momentul de eliberare de rușine sau realizarea că defectele sînt acceptate cu iubire și înțelegere de ceilalți. Omul, în esența sa, precum întîlnim și în culturile iudeo-creștine, este o ființă decăzută, adică o ființă imperfectă, care prin natura sa plină de cusururi este inerent dezamăgitoare. Acest lucru nu înseamnă că nu progresează. Omul poate să se apropie de idealul lui învățînd din propriile greșeli și din experiență. Aceasta este tragedia naturii umane, de a se lupta să facă mai bine și totodată de a continua să greșească învățînd din greșeli. Acceptarea acestei condiții umane generează compasiune față de sine și de cei din jur și este ceea ce determină o persoană să fie modestă în relație cu propriile limite, mîndră de propriile abilități și recunoscătoare pentru ce primește de la ceilalți.

Alina Necșulescu este psihoterapeut specializat în psihanaliză.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Drumul Vinului în Toscana României, printre podgoriile Drăgășaniului. „Zona a înflorit, practic!” FOTO VIDEO
Un vechi drum agricol printre podgoriile de pe dealurile Drăgășanilor a fost asfaltat pentru prima dată în istorie grație unui proiect cu fonduri europene în valoare de 1 milion de euro.
image
Craterele uriașe de pe dealurile Hunedoarei, rămășițe din anii '50 ale Războiului Rece VIDEO
Dealurile care înconjoară municipiul Hunedoara păstrează rămășițele puțin cunoscute ale unor locuri interzise în primele decenii de comunism. Câteva cratere mari stârnesc curiozitatea localnicilor.
image
Femeia prinsă făcând plajă pe șalupa Poliției Locale din Timișoara a revenit a doua seară la locul faptei. Ce gest ciudat a făcut acolo
Tânăra care a făcut plajă pe șalupa Poliției Locale Timișoara a revenit în seara următoare la ambarcațiune și a urcat pe ea cu loțiune de plajă și o lumânare.

HIstoria.ro

image
Un asalt dincolo de orice imaginație, în „Historia” de mai
„Un asalt îndrăzneţ, dincolo de orice imaginaţie“. Așa a numit Churchill operațiunea de salvare a lui Benito Mussolini din hotelul Campo Imperatore, în ziua de 12 septembrie 1943. Dosarul de luna aceasta este dedicat unui raid ca în filme, prezentat pas cu pas. Revista vă așteaptă și cu alte surpri
image
Spitalul de la Palatul Regal: Regina Maria, „mamă a răniţilor”
Regina Maria începuse, încă din anii neutralităţii, un plan de susţinere al războiului din punct de vedere sanitar şi medical, bazându-se pe experienţa – ce-i drept, mai redusă – din timpul războiului balcanic.
image
Căsătoria lui Caragiale cu gentila domnişoară Alexandrina Burelly
Ajuns director la Teatrul Naţional, funcţie care nu l-a bucurat atât de tare precum credea, Ion Luca Caragiale a avut în schimb o mare şi frumoasă împlinire: a cunoscut-o pe viitoarea doamnă Caragiale.