Farmecul şi tristeţile unui amor definitiv

Adrian MUREȘAN
Publicat în Dilema Veche nr. 851 din 30 iulie - 5 august 2020
Farmecul şi tristeţile unui amor definitiv jpeg

Citind corespondenţa (Timp al inimii, trad. de Iulia Dondorici, Bucureşti, ART, 2010) dintre tînăra şi exuberanta Ingeborg Bachmann şi, aparent, apaticul, indiferentul Paul Celan, am putea foarte uşor rămîne cu impresia că bărbatul nu iese deloc avantajat din poveste, şi atunci la ce bun toată această caravană într-un Dosar dedicat marelui poet? Această ezitare mi-a fost însă repede spulberată atunci cînd mi-am adus aminte că, spre groaza unora ori spre uşurarea altora, nimic nu clarifică mai bine anumite aspecte din viaţa pe care am dus-o decît femeile pe care le-am iubit. Sau cele care ne-au iubit, mai bine spus. Privind astfel, unghiul din care merită repovestită dramatica poveste a lui Celan poate lumina noi colţuri şi noi sertare.

Mie, unuia, tînăra austriacă mi s-a părut admirabilă. Din acest punct de vedere, prefaţa semnată de Barbara Wiedemann şi Bertrand Badiou pare a fi excesiv de îngăduitoare cu Celan şi întrucîtva nedreaptă cu femeia. Mi s-a părut că autorii au încercat, în oarecare măsură, să îi minimalizeze ponderea de-a lungul discuţiilor, mai cu seamă prin încadrarea (retrogradarea?), vădind un soi de oroare faţă de sentimentalism, a discursului ei epistolar în categoria unei îndrăgostite leşinate, a unei ambetate de amor care se exprimă folosind un „ton de basm”, romanţios. Şi totuşi, „Inge”, prin căldura şi prin sinceritatea ei (nu îi poate ascunde ştirea despre legătura cu Max Frisch, care survine în viaţa ei, pe cînd el preferă să treacă sub tăcere relaţia cu Gisѐle, viitoarea soţie, sau să creadă că prin tăcere amorul şi scrisorile ei înduioşătoare vor înceta), încearcă permanent să îl ajute, să îl apere, să îl tempereze, să îi insufle o încredere şi un optimism deloc tîmpe, să îl avertizeze asupra derapajelor sale iminente, aflate sub înrîurirea unui stres posttraumatic din ce în ce mai accentuat.

Altfel, premisele atitudinii lui Celan, privite prin propria grilă de lectură (amară), ocolesc radiografiile clare. Uneori pare atît de evident că scurtele sale răspunsuri trădează filiaţii suprarealiste. Nu poţi, uneori – scrie el într-o proză de tinereţe –, zgudui temeliile lumii spunînd lucrurilor pe numele lor adevărat, decît asumîndu-ţi, eventual, reîntoarcerea către o naivitate necondiţionată (v. Meridianul şi alte proze, traducere şi note de Andrei Corbea, Iaşi, Polirom, 2020, p. 11). Or, Celan detestă reîntoarcerile, din motive lesne de înţeles. Acestora le preferă, mai degrabă, răsturnările. Pare figura cel mai des întîlnită în veritabilele sale poeme în proză. Fireşte, sînt răsturnări amare, adesea metamorfozate aforistic în reflecţii traumatice, schizoide, însă în compania fermentului suprarealist, capătă un farmec straniu, kafkian: „Îngroapă floarea şi pune omul pe acest mormînt” sau „Ora sări din ceas, se proţăpi în faţa lui şi-i porunci să meargă exact”. Ori, în alt loc: „Ziua Judecăţii sosise şi, pentru a cerceta cea mai grozavă dintre fărădelegi, crucea fu bătută în cuie pe Cristos”. Unele reflecţii mi-au adus aminte, paradoxal, de vechile anecdote ori povestioare evreieşti ale lui Şalom Alehem, reluate, desigur, într-o cheie gravă, precum aceasta: „Cînd şeful oştirii a pus căpăţîna însîngerată a rebelului la picioarele domnitorului său, acesta a fost cuprins de o sălbatică mînie. «Ai îndrăznit să umpli sala tronului de putoarea sîngelui», strigă dînsul, încît şeful oştirii se îngrozi” (op. cit., pp. 27-28). Ultima anecdotă mi-a adus aminte de încă una, similară ca mesaj, repovestită cu verbul inconfundabil al unui alt evreu: „Într-un spital de pe front e adus un ofiţer care şi-a pierdut în bătălie amîndouă braţele şi amîndouă picioarele. La inspecţia generalului, colonelul comandant de spital se opreşte la patul eroului şi atrage atenţia generalului. Care se uită cu atenţie la erou şi apoi se adresează colonelului: dar de ce nu-i tuns? regulamentul prevede ca toţi spitalizaţii să fie tunşi” (N. Steinhardt, Jurnalul fericirii: manuscrisul de la Rohia, Polirom, pp. 239-240).

Toate aceste chinuri interioare, temeri justificate, dar şi excesive, redate mai mult sau mai puţin criptic, par a fi descifrate, înţelese, resimţite cu o comprehensivă grijă de către tînăra Ingeborg. Oricît s-ar închide poetul în formule alegorice, în chinuitorul sentiment al persecuţiei, apelînd la justificări adînci prin care „tăcerea mea e mai uşor de înţeles decît a ta, pentru că şi întunericul care mi-o impune e mai vechi” (Timp al inimii, ed. cit., p. 23), tînăra nu renunţă. Deşi îşi rezervă adesea dreptul la ezitare, netrimiţîndu-i unele scrisori, ştergînd şi revenind asupra lor (asemenea îndrăgostiţilor de astăzi, pe care aplicaţiile smartphone-urilor îi trădează scriind de zor, prin formula „typing…”, ca apoi mesajul extrem de laconic, deşi trimis după cîteva minute, să le dezvăluie ştergerile inerente, ezitarea ori timiditatea), femeia nu ezită să-i dibuiască şi să-i traducă cele mai adînci temeri şi exigenţe, încercînd să-i ofere un punct de reper. „În curînd va veni primăvara…”, îi scrie încurajator într-o epistolă celui care notează, altundeva, cu verbu-i caracteristic: „Era primăvară: copacii zburau spre păsările lor” (Meridianul şi alte proze, ed. cit., p. 26), deşi ea însăşi se zbate în mizerie (nu atît morală, cît materială, chinuită fiind de diverse strîmtorări şi de „îngrozitoarea hidră cu o sută de capete” (Timp al inimii, ed. cit., p. 29). „Cît de departe sînt lunile noastre, mai şi iunie…”, se întreabă el retoric; „mai şi iunie sînt pentru mine astă-seară sau mîine la amiază…”, îi întoarce ea, seducător şi, deopotrivă, înduioşător, reflecţia amară, continuînd: „Iar dacă te-ai scufundat deja într-o altă mare, vino să mă iei cu mîna rămasă liberă pentru ceilalţi” (op. cit., pp. 23-26).

Permanenta autointerogare, strecurarea fină a incertitudinilor (obsedanta revenire a adverbului interogativ „oare”), sentimentul persecuţiei, răsturnările dureroase ale existenţei devin, direct şi indirect, teme ale acestei corespondenţe, dar şi frînturi ale unui (auto)portret credibil, cîtă vreme aceasta este purtată mai cu seamă în jurul personalităţii lui Celan şi al scrierilor sale. Tristeţile unui amor definitiv („Ştiu că tu nu mă mai iubeşti acum…”; „Noi ştim doar că ne e aproape imposibil să trăim alături de o altă persoană…”, îi scrie ea; „Ah, am fost atît de nedrept faţă de tine în toţi aceşti ani…”, va recunoaşte el, mai tîrziu, op. cit., pp. 46, 72, 101) nu o împiedică pe Ingeborg să se concentreze, cu o uimitoare luciditate, asupra cauzei, în fapt, centrale care îl împiedică pe iubitul ei îndepărtat să se împace cu trecutul şi să îşi poată regăsi echilibrul de mult pierdut. Este vorba despre risipirea încrederii în valoarea dreptăţii, răsturnarea ei şi proclamarea radicală a eşecului punerii ei în practică, întărite şi de acuzele (injuste) de plagiat, la care poetul a fost supus, mai cu seamă începînd cu 1960. Obsesia persistentă a acestui eşec îi defineşte, de altfel, alături de deschiderile onirice, livreşti şi suprarealiste, într-o mare măsură scrisul, adesea în formele cele mai concentrate, aforistice: „Ulciorul sfărîmat merge de-atîtea ori la fîntînă, pînă cînd aceasta seacă. Degeaba vorbim despre dreptate, cîtă vreme cea mai grozavă dintre navele de război nu se face ţăndări lovindu-se de fruntea unui înecat. (…) Trăim sub ceruri întunecate – şi există puţini oameni. De aceea există şi atît de puţine poeme” (Meridianul şi alte proze, ed. cit., pp. 26, 52-53).

În consecinţă, deloc orbită de amorul pe care i-l poartă, tînăra scriitoare îi dă de înţeles, cît se poate de clar, de-a lungul cîtorva scrisori remarcabile, care sînt cele două mari pietre care atîrnă în spatele său de Sisif: pe de-o parte, „a nu ierta niciodată şi a nu uita niciodată”, iar pe de altă parte: „Adesea mi se pare că persecuţiile ne pot afecta numai dacă sîntem pregătiţi să ne lăsăm persecutaţi” (Timp al inimii, ed. cit., pp. 50, 92). 

Scrisorile dintre cei doi nu au cum să nu lase loc pentru nostalgii unui cititor postdouămiist. Cînd parcurgi formulele unei epistole, pragul peste care se păşeşte înăuntru şi convenţia cu care se încheie o scrisoare, prin care se iese de sub acoperişul ei, ca dintr-o stare anume, grija aproape liturgică pentru conţinutul şi pentru redactarea ei („Nu te supăra – îi scrie ea la finalul cîtorva rînduri, de altfel, foarte frumoase – că a ieşit o scrisoare atît de tehnică…”, op. cit., p. 55), îţi este imposibil să nu te simţi întrucîtva ruşinat. Şi să te întrebi, fără naivităţi jucate, asemenea tinerei austriece: totuşi, cîte am ucis în noi în tot acest timp? Ceva îmi spune, totuşi, că fascinaţia, pe care o mai întîlnesc, rar şi doar în anumite cercuri, pentru „vechituri”, pentru scrisori prăfuite, pentru discurile de vinil etc., nu va dispărea niciodată. Fie şi pentru recurenţa acestora, de „obiecte-personaj”, pe versantul mai multor distopii. Or, după cum sîntem avertizaţi, în sfîrşit, într-una din prozele lui Paul Celan, parcă testamentar şi degajînd o salvă de tun în urmă, realitatea nu este, realitatea trebuie căutată şi cîştigată. Aici sîntem de acord.

Adrian Mureşan este eseist şi critic literar, doctor în filologie al Universităţii din Bucureşti.

Foto: Ingeborg Bachmann

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

sofer furios coada jpg
Un șofer de ridesharing a rămas fără 2.400 de lei. Cum a fost păcălit chiar de clientul său
Polițiștii atrag atenția cu privire la o nouă metodă de înșelăciune. Un șofer de ridesharing a rămas, recent, fără 2.400 de lei, în portofel. Cum s-a întâmplat totul: clientul i-a cerut să-i schimbe 500 de euro, pe motiv că este noapte şi nu sunt deschise casele de schimb.
horoscop png
Horoscop luni, 18 noiembrie. Vești bune pentru trei zodii, iar un nativ are probleme de sănătate la început de săptămână
Lorina, astrologul Click!, ne aduce horoscopul pentru luni, 18 noiembrie 2024. Iată care sunt cele mai norocoase zodii la început de săptămână.
masina politie foto: pexels
Polițiștii atrag atenţia asupra unei noi metode de înşelăciune. Cât de ușor a rămas un bărbat fără aproape 2.500 de lei
Poliţiştii suceveni atrag atenţia asupra unei noi metode de înşelăciune, după ce un şofer de ridesharing a rămas fără bani, fiind păcălit într-o noapte de un client să schimbe 500 de euro cu o hârtie imprimată.
sexy  foto   Shutterstock jpg
Zodii de femei care atrag cel mai mult bărbații și le cuceresc pe loc inima. Balanțele au un magnetism incontestabil
Anumite zodii feminine au o carismă aparte și un magnetism deosebit care le captivează instant atenția bărbaților. Farmecul lor, profunzimea emoțională, încrederea de sine și atitudinea le pun masculilor inima pe jar încă de la prima întâlnire. Iată despre ce semne zodiacale este vorba.
Copii in sala de clasa jpeg
Orașul în care primarul a cerut verificarea vizelor de flotant și face controale în școli: crede că traficul s-ar diminua dacă elevii ar învăța lângă casă
Un primar susține că traficul din oraș s-ar diminua dacă părinții și-ar înscrie copiii la școlile de cartier. Edilul a cerut controale în mai multe școli pentru a verifica vizele de flotant.
Ilie bolojan Inquam Photos / Octav Ganea
Bolojan, apel către candidații la prezidențiale: „Să găsească o soluție. Să nu fragmentăm voturile”
Preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Ilie Bolojan, a lansat un apel către Nicolae Ciucă, Mircea Geoană şi Elena Lasconi să găsească o soluţie pentru a „nu fragmenta voturile pentru modernizarea României”.
image jpeg
image png
Momente de groază pentru pasagerii unui avion care a căzut în gol peste două mii de metri: „Am crezut că vom muri, oamenii de lângă noi au intrat direct în tavan”
Pasagerii unei curse transatlantice au trecut prin momente de groază în timpul unui zbor între Stockholm și Miami. Mai mulți oameni au fost aruncați din scaune după ce aeronava a fost lovita de turbulențe.
Ioana Ginghină, la lansarea unui magazin de încălțăminte în Dâmbovița Mall foto: Alina Erimia