Farmecul şi tristeţile unui amor definitiv

Adrian MUREȘAN
Publicat în Dilema Veche nr. 851 din 30 iulie - 5 august 2020
Farmecul şi tristeţile unui amor definitiv jpeg

Citind corespondenţa (Timp al inimii, trad. de Iulia Dondorici, Bucureşti, ART, 2010) dintre tînăra şi exuberanta Ingeborg Bachmann şi, aparent, apaticul, indiferentul Paul Celan, am putea foarte uşor rămîne cu impresia că bărbatul nu iese deloc avantajat din poveste, şi atunci la ce bun toată această caravană într-un Dosar dedicat marelui poet? Această ezitare mi-a fost însă repede spulberată atunci cînd mi-am adus aminte că, spre groaza unora ori spre uşurarea altora, nimic nu clarifică mai bine anumite aspecte din viaţa pe care am dus-o decît femeile pe care le-am iubit. Sau cele care ne-au iubit, mai bine spus. Privind astfel, unghiul din care merită repovestită dramatica poveste a lui Celan poate lumina noi colţuri şi noi sertare.

Mie, unuia, tînăra austriacă mi s-a părut admirabilă. Din acest punct de vedere, prefaţa semnată de Barbara Wiedemann şi Bertrand Badiou pare a fi excesiv de îngăduitoare cu Celan şi întrucîtva nedreaptă cu femeia. Mi s-a părut că autorii au încercat, în oarecare măsură, să îi minimalizeze ponderea de-a lungul discuţiilor, mai cu seamă prin încadrarea (retrogradarea?), vădind un soi de oroare faţă de sentimentalism, a discursului ei epistolar în categoria unei îndrăgostite leşinate, a unei ambetate de amor care se exprimă folosind un „ton de basm”, romanţios. Şi totuşi, „Inge”, prin căldura şi prin sinceritatea ei (nu îi poate ascunde ştirea despre legătura cu Max Frisch, care survine în viaţa ei, pe cînd el preferă să treacă sub tăcere relaţia cu Gisѐle, viitoarea soţie, sau să creadă că prin tăcere amorul şi scrisorile ei înduioşătoare vor înceta), încearcă permanent să îl ajute, să îl apere, să îl tempereze, să îi insufle o încredere şi un optimism deloc tîmpe, să îl avertizeze asupra derapajelor sale iminente, aflate sub înrîurirea unui stres posttraumatic din ce în ce mai accentuat.

Altfel, premisele atitudinii lui Celan, privite prin propria grilă de lectură (amară), ocolesc radiografiile clare. Uneori pare atît de evident că scurtele sale răspunsuri trădează filiaţii suprarealiste. Nu poţi, uneori – scrie el într-o proză de tinereţe –, zgudui temeliile lumii spunînd lucrurilor pe numele lor adevărat, decît asumîndu-ţi, eventual, reîntoarcerea către o naivitate necondiţionată (v. Meridianul şi alte proze, traducere şi note de Andrei Corbea, Iaşi, Polirom, 2020, p. 11). Or, Celan detestă reîntoarcerile, din motive lesne de înţeles. Acestora le preferă, mai degrabă, răsturnările. Pare figura cel mai des întîlnită în veritabilele sale poeme în proză. Fireşte, sînt răsturnări amare, adesea metamorfozate aforistic în reflecţii traumatice, schizoide, însă în compania fermentului suprarealist, capătă un farmec straniu, kafkian: „Îngroapă floarea şi pune omul pe acest mormînt” sau „Ora sări din ceas, se proţăpi în faţa lui şi-i porunci să meargă exact”. Ori, în alt loc: „Ziua Judecăţii sosise şi, pentru a cerceta cea mai grozavă dintre fărădelegi, crucea fu bătută în cuie pe Cristos”. Unele reflecţii mi-au adus aminte, paradoxal, de vechile anecdote ori povestioare evreieşti ale lui Şalom Alehem, reluate, desigur, într-o cheie gravă, precum aceasta: „Cînd şeful oştirii a pus căpăţîna însîngerată a rebelului la picioarele domnitorului său, acesta a fost cuprins de o sălbatică mînie. «Ai îndrăznit să umpli sala tronului de putoarea sîngelui», strigă dînsul, încît şeful oştirii se îngrozi” (op. cit., pp. 27-28). Ultima anecdotă mi-a adus aminte de încă una, similară ca mesaj, repovestită cu verbul inconfundabil al unui alt evreu: „Într-un spital de pe front e adus un ofiţer care şi-a pierdut în bătălie amîndouă braţele şi amîndouă picioarele. La inspecţia generalului, colonelul comandant de spital se opreşte la patul eroului şi atrage atenţia generalului. Care se uită cu atenţie la erou şi apoi se adresează colonelului: dar de ce nu-i tuns? regulamentul prevede ca toţi spitalizaţii să fie tunşi” (N. Steinhardt, Jurnalul fericirii: manuscrisul de la Rohia, Polirom, pp. 239-240).

Toate aceste chinuri interioare, temeri justificate, dar şi excesive, redate mai mult sau mai puţin criptic, par a fi descifrate, înţelese, resimţite cu o comprehensivă grijă de către tînăra Ingeborg. Oricît s-ar închide poetul în formule alegorice, în chinuitorul sentiment al persecuţiei, apelînd la justificări adînci prin care „tăcerea mea e mai uşor de înţeles decît a ta, pentru că şi întunericul care mi-o impune e mai vechi” (Timp al inimii, ed. cit., p. 23), tînăra nu renunţă. Deşi îşi rezervă adesea dreptul la ezitare, netrimiţîndu-i unele scrisori, ştergînd şi revenind asupra lor (asemenea îndrăgostiţilor de astăzi, pe care aplicaţiile smartphone-urilor îi trădează scriind de zor, prin formula „typing…”, ca apoi mesajul extrem de laconic, deşi trimis după cîteva minute, să le dezvăluie ştergerile inerente, ezitarea ori timiditatea), femeia nu ezită să-i dibuiască şi să-i traducă cele mai adînci temeri şi exigenţe, încercînd să-i ofere un punct de reper. „În curînd va veni primăvara…”, îi scrie încurajator într-o epistolă celui care notează, altundeva, cu verbu-i caracteristic: „Era primăvară: copacii zburau spre păsările lor” (Meridianul şi alte proze, ed. cit., p. 26), deşi ea însăşi se zbate în mizerie (nu atît morală, cît materială, chinuită fiind de diverse strîmtorări şi de „îngrozitoarea hidră cu o sută de capete” (Timp al inimii, ed. cit., p. 29). „Cît de departe sînt lunile noastre, mai şi iunie…”, se întreabă el retoric; „mai şi iunie sînt pentru mine astă-seară sau mîine la amiază…”, îi întoarce ea, seducător şi, deopotrivă, înduioşător, reflecţia amară, continuînd: „Iar dacă te-ai scufundat deja într-o altă mare, vino să mă iei cu mîna rămasă liberă pentru ceilalţi” (op. cit., pp. 23-26).

Permanenta autointerogare, strecurarea fină a incertitudinilor (obsedanta revenire a adverbului interogativ „oare”), sentimentul persecuţiei, răsturnările dureroase ale existenţei devin, direct şi indirect, teme ale acestei corespondenţe, dar şi frînturi ale unui (auto)portret credibil, cîtă vreme aceasta este purtată mai cu seamă în jurul personalităţii lui Celan şi al scrierilor sale. Tristeţile unui amor definitiv („Ştiu că tu nu mă mai iubeşti acum…”; „Noi ştim doar că ne e aproape imposibil să trăim alături de o altă persoană…”, îi scrie ea; „Ah, am fost atît de nedrept faţă de tine în toţi aceşti ani…”, va recunoaşte el, mai tîrziu, op. cit., pp. 46, 72, 101) nu o împiedică pe Ingeborg să se concentreze, cu o uimitoare luciditate, asupra cauzei, în fapt, centrale care îl împiedică pe iubitul ei îndepărtat să se împace cu trecutul şi să îşi poată regăsi echilibrul de mult pierdut. Este vorba despre risipirea încrederii în valoarea dreptăţii, răsturnarea ei şi proclamarea radicală a eşecului punerii ei în practică, întărite şi de acuzele (injuste) de plagiat, la care poetul a fost supus, mai cu seamă începînd cu 1960. Obsesia persistentă a acestui eşec îi defineşte, de altfel, alături de deschiderile onirice, livreşti şi suprarealiste, într-o mare măsură scrisul, adesea în formele cele mai concentrate, aforistice: „Ulciorul sfărîmat merge de-atîtea ori la fîntînă, pînă cînd aceasta seacă. Degeaba vorbim despre dreptate, cîtă vreme cea mai grozavă dintre navele de război nu se face ţăndări lovindu-se de fruntea unui înecat. (…) Trăim sub ceruri întunecate – şi există puţini oameni. De aceea există şi atît de puţine poeme” (Meridianul şi alte proze, ed. cit., pp. 26, 52-53).

În consecinţă, deloc orbită de amorul pe care i-l poartă, tînăra scriitoare îi dă de înţeles, cît se poate de clar, de-a lungul cîtorva scrisori remarcabile, care sînt cele două mari pietre care atîrnă în spatele său de Sisif: pe de-o parte, „a nu ierta niciodată şi a nu uita niciodată”, iar pe de altă parte: „Adesea mi se pare că persecuţiile ne pot afecta numai dacă sîntem pregătiţi să ne lăsăm persecutaţi” (Timp al inimii, ed. cit., pp. 50, 92). 

Scrisorile dintre cei doi nu au cum să nu lase loc pentru nostalgii unui cititor postdouămiist. Cînd parcurgi formulele unei epistole, pragul peste care se păşeşte înăuntru şi convenţia cu care se încheie o scrisoare, prin care se iese de sub acoperişul ei, ca dintr-o stare anume, grija aproape liturgică pentru conţinutul şi pentru redactarea ei („Nu te supăra – îi scrie ea la finalul cîtorva rînduri, de altfel, foarte frumoase – că a ieşit o scrisoare atît de tehnică…”, op. cit., p. 55), îţi este imposibil să nu te simţi întrucîtva ruşinat. Şi să te întrebi, fără naivităţi jucate, asemenea tinerei austriece: totuşi, cîte am ucis în noi în tot acest timp? Ceva îmi spune, totuşi, că fascinaţia, pe care o mai întîlnesc, rar şi doar în anumite cercuri, pentru „vechituri”, pentru scrisori prăfuite, pentru discurile de vinil etc., nu va dispărea niciodată. Fie şi pentru recurenţa acestora, de „obiecte-personaj”, pe versantul mai multor distopii. Or, după cum sîntem avertizaţi, în sfîrşit, într-una din prozele lui Paul Celan, parcă testamentar şi degajînd o salvă de tun în urmă, realitatea nu este, realitatea trebuie căutată şi cîştigată. Aici sîntem de acord.

Adrian Mureşan este eseist şi critic literar, doctor în filologie al Universităţii din Bucureşti.

Foto: Ingeborg Bachmann

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

image png
Igor Cuciuc a primit un semn din „lumea de dincolo”. Crede că vine din partea fiicei sale decedate, Andreea
Igor Cuciuc nu-și poate reveni în urma morții fiicei sale, Andreea. Tânăra în vârstă de 17 ani s-a stins vulgerător din viață în timp ce se afla la petrecerea de la Balul Bobocilor. Părinții ei încă nu pot accepta moartea sa și zilnic postează diverse mesaje pe rețelele de socializare.
Fly Project  photo credit Ramona Murgu(1) jpg
INTERVIU Tudor Ionescu – Fly Project: „Al doilea album l-am înregistrat într-o garsonieră plină de mucegai“ FOTO
Muzica nu a lipsit niciodată din viața lui Tudor Ionescu, însă, când era mic, fiecare membru al familiei îi vedea un alt viitor decât cel de artist.
irinel columbeanu jpg
Orgiile pe care le organiza Irinel Columbeanu la vila de la Izvorani, povestite de o vedetă TV: „Era Hugh Hefner de România!”
Acesta a vorbit de perioada de glorie a lui Irinel, când acesta o avea iubită pe Anna Lesko.
erotica 4512433 1280 jpg
Planul elaborat pe care un bărbat l-a pus la cale pentru a fugi cu amanta. Și-a înscenat moartea, dar a avut parte de o surpriză
Un bărbat din Statele Unite a pus la cale un plan care ar putea părea demn de un scenariu de film: și-a înscenat moartea pentru a fugi cu amanta, lăsând în urma sa o operațiune de căutare masivă și o întreagă familie îngrijorată.
FOTO IPJ Alba
Jandarmii au intervenit pentru deblocarea unei mașini din nămeți. În vehicul se afla și un copil
Jandarmii din Alba au deblocat din nămeţi, duminică seara, o maşină în care se aflau doi adulţi şi un copil în vârstă de doi ani. Ei au povestit jandarmilor că se întorceau de la ski şi s-au rătăcit, iar apoi au rămas blocaţi în stratul gros de zăpadă din zonă.
Schengen shutterstock 8 jpg
Cu cât ar putea să crească PIB-ul României după aderarea la spațiul Schengen. Principalii beneficiari în următorul deceniu
Aderarea României la spaţiul Schengen poate genera o creştere cu până la 2% a PIB-ului României anul viitor, cu beneficii ce se vor resimti pe parcursul următorilor 10 ani, arată un comunciat al asociaţiei patronale RESTO Constanţa.
ianis hagi rangers profimedia jpg
cat jpg
Miracol chiar înainte de sărbători: Un motan a fost găsit și s-a reunit cu stăpânul său după 11 ani. VIDEO
Aceste sărbători vor rămâne pentru totdeauna în memoria lui Dave Dexter, un tânăr din Statele Unite, care și-a regăsit motanul pierdut în urmă cu mai bine de un deceniu.
Cel puţin 40 de persoane au fost ucise într un atac israelian în nordul Fâşiei Gaza Foto   X jpg
Peste 40 de persoane au fost ucise într-un atac israelian în nordul Fâşiei Gaza. Și un jurnalist de la Al Jazeera a fost omorât
Peste 40 de persoane au fost ucise într-un atac israelian în nordul Fâşiei Gaza, a anunţat duminică organizaţia de apărare civilă din teritoriu, condusă de Hamas.