Fantezii comice la Arad

Publicat în Dilema Veche nr. 996 din 11 mai – 17 mai 2023
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg

Ca în fiecare primăvară, Conferințele Dilema veche au revenit la Arad în 20-22 aprilie a.c. De această dată, am adus cu noi o temă care s-a dovedit a fi de mare succes: ◊Comedia lumii“. De ce ne ocupăm de comedii?  Răspundem cu vorbele de la începutul cunoscutei cărți a lui Henri Bergson despre rîs: "Cei mai mari gînditori, de la Aristotel încoace, au atacat această mică problemă care întotdeauna s-a sustras efortului lor, a glisat, a scăpat și s-a redresat ca o sfidare impertinentă la adresa speculației filozofice. Scuza noastră că abordăm tema este că nu încercăm să închidem fantezia comică într-o definiție. Noi vedem în ea, înainte de orice, ceva viu“. 

De aceea, credem că nu se poate mai bine explora comedia lumii altfel decît vizitînd‑o în specificul ei. Nu putem vorbi despre comedia lumii altfel decît văzînd-o în cîteva dintre formele ei geniale de exprimare. Am început cu o conferință a lui Teodor Baconschi despre două forme mai puțin cunoscute de sfințenie ortodoxă prezente în Bizanț: sfinții mimi și nebunii pentru Hristos. Puteai ajunge sfînt, în Bizanț, distrîndu-te sau distrîndu-i pe ceilalți. În conferința "Surpriza Bizanțului vesel“, am văzut cum. Apoi, am conferențiat eu despre Figaro și "tatăl“ lui, scriitorul Pierre Augustin Caron de Beaumarchais, încercînd să explic starea umorului în Franța scoasă din țîțîni de la finalul secolului al XVIII-lea. În seara a doua, pe scena Teatrului "Ioan Slavici“, publicul arădean a putut rîde și aplauda văzînd comedia Măscăriciul de A.P. Cehov, cu doi mari actori, Horațiu Mălăele și Nicolae Urs. După spectacol a urmat o discuție cu cei doi actori despre Cehov și umorul cehovian. În fine, în cea de-a treia seară, Toni Grecu și Ioan T. Morar au încercat o istorie a umorului politic de la Ceaușescu la Iohannis. Amintiri mai vechi, cu Divertis-ul anilor ’80, dar și momente comice mai noi, cum ar fi cel cu cormoranii ministrului Daea, au dat publicului arădean convingerea că umorul politic nu dispare pentru că, vorba celor doi protagoniști ai serii, "umorul politic este acolo unde e politica“. 

De ce ne ocupăm de comedii tocmai acum? Pentru că istoria ne-a arătat ce succes enorm au comediile în vremuri de mare criză, cît de mare nevoie au oamenii de comedii cînd le este frică. Pentru că cel mai omenesc mod de a înfrunta moartea și spaima în numele vieții și al încrederii este rîsul. În cea mai intimă fibră a țesăturii din care e făcută lumea noastră e ceva ridicol, nu pentru că vreun Creator ludic e ironic cu noi, ci pentru că ni se dă astfel o șansă de supraviețuire. Și e foarte important, tocmai acum, să ne aducem aminte de ea. 

Conferințele Dilema veche de la Arad au fost organizate de Grupul pentru Management și Mediere Culturală (GMMC) și au fost finanțate de Centrul Municipal de Cultură Arad. Mulțumim mult pentru sprijin sponsorului Grup West Arad – dealer Opel, Peugeot, Citroën – și mulțumim enorm lui Michael Bulzan pentru prietenie! Teatrului "Ioan Slavici“ și, last but not least, Primăriei Arad, recunoștința noastră! 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.