Excesul de accesibilitate

Publicat în Dilema Veche nr. 1006 din 20 iulie – 26 iulie 2023
Mîntuirea biogeografică jpeg

„La fel ca și spațiul, ecranul modifică felul în care percepem timpul”, spunea Valérie Charolles în Philosophie de l’écran.Plasarea în contextul continuumului spațiu-timp lansează ecranul pe traiectoria unui fenomen cosmic, prin anvergură și complexitate. Ecranul e „astral”, folosind emisia de lumină ca materie primă, și angoasant, prin neantul care se află în spatele său. 

Punctul de pornire al acestui Dosar e, de altfel, ideea unei posibile analogii între găurile negre (cosmice) și ecrane: găurile negre sînt definite ca „obiecte astronomice limitate de o suprafaţă în interiorul căreia gravitația este atît de puternică, încît nimic nu poate scăpa din interiorul ei”; la rîndul lor, ecranele – televizoare, calculatoare, smartphone-uri etc., definibile, în fond, tot ca obiecte delimitate de o suprafață (ecranul) – captează, concentrează o cantitate imensă, virtual infinită, de informație; și, la fel cum găurile negre devorează materia, absorbind chiar şi lumina, ecranul dispozitivelor electronice îl captează pe utilizator, absorbindu-i iremediabil privirea, atenția și timpul.

Începînd cu anii 1950, ecranele TV au început să concureze marile ecrane. În 1953, în Franța existau 24.000 de televizoare; zece ani mai tîrziu, în 1963, 3,5 milioane; în 1978, nouă gospodării din zece aveau televizor. Micul ecran devenise un „echipament de bază al confortului modern”, la fel ca mașina de spălat, aspiratorul sau aragazul. Începînd cu anii 2000, migrația ecranului spre spațiul privat cunoaște o nouă etapă. Micul ecran, un accesoriu casnic, tinde să fie detronat de și mai micul ecran ale telefoanelor mobile, devenite deja o „extensie a propriei persoane”. Dacă un european petrece, în medie, unsprezece ani din viață în fața televizorului, în fața ecranelor telefoanelor mobile petrecem, se pare, mult mai mult de atît.

Dacă proiecția unui film cinematografic e limitată temporal și spațial (are un început și un sfîrșit, și are loc într-un spațiu special amenajat), micile ecrane, aflate permanent la dispoziția posesorului, deversează un flux cvasi-neîntrerupt, hipnotic, de sunet și lumină, constituind un așa-numit „robinet de imagini” (Gilles Lipovetsky, Jean Serroy).

Noile ecrane interactive promit accesul virtual nelimitat și facil la orice informație – text, sunet sau imagine. Dar această accesibilitate cvasi-totală duce mai degrabă la un paroxism al răsfoirii decît la un exces de lectură.

În alegoria platoniciană a peșterii, prizonierii înlănțuiți în subterană sînt dispuși să-l ucidă pe eliberatorul „ce încearcă să-i dezlege și să-i conducă pe drum în sus” (Republica, Platon, Cartea a VII-a, 517a). Încercați să-i smulgeți unui copil tableta din mînă și aveți toate șansele să fiți, dacă nu ucis, mușcat zdravăn.

Pe de altă parte, a te certa cu ecranul e un fel de a te supăra „ca văcarul pe sat”. Nu poți combate radical sau critica în mod plauzibil un dispozitiv devenit inconturnabil, pe care îl folosești, chiar dacă excesiv, de bunăvoie – și, pe alocuri, cu beneficii. „În apărarea ecranului” se spune adesea că un instrument nu poate fi bun sau rău în sine, utilizatorul îl face să fie ca atare, ceea ce e adevărat. Cu rezerva că un evantai este, chiar și luat în sine, mai puțin primejdios decît un pistol. Dezbaterea în jurul întrebării dacă ecranul este bun sau rău poate continua la nesfîrșit – și pesemne că aceasta nu e întrebarea potrivită. Ecranul înseamnă cu mult mai mult decît televizoarele, tabletele și smartphone-urile omniprezente ale zilelor noastre; Dosarul de față o dovedește cu prisosință. 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.