Europa și enervantele, dar fecundele ei incertitudini

Romanița CONSTANTINESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 991 din 6 aprilie – 12 aprilie 2023
© wikimedia commons
© wikimedia commons

Discuţia despre ceea ce i-ar fi propriu Europei e prilej de ironie într-o lume sceptică în privința valorilor și calităţilor. Cînd spun asta mă gîndesc, fireşte, la romanul lui Robert Musil, Omul fără însușiri (1930-) sau la eseul aceluiași, Europa neajutorată (1922). În Omul fără însușiri, Musil scoate din uz orice mit politic coagulant în Europa, pe fundalul prăbușirii Imperiului Austro-Ungar, dar și al coruptibilității alianțelor și valorilor într-o lume care se pregătea de un nou război. 

Mă mai gîndesc și la romanul lui Joseph Roth, Fuga fără sfîrşit (1927), care ne aduce de asemeni la întîlnire cu propriile sentimente de neplăcută confuzie şi deficit personal stîrnite de întrebarea despre ceea ce este definitoriu pentru Europa. Cititorii lui Roth ştiu că nu sînt mai puţin ridicoli decît acel personaj care nu merge niciodată la biserică, dar mizează în chestiunea valorilor culturale europene pe religie, decît doamna ale cărei legături ilegitime sînt cunoscute de întreaga societate, dar care pune preţ în Europa pe moravuri, sau decît diplomatul fără prea multe amintiri din vremea şcolii care însă preţuieşte arta bătrînului continent. Uneori devin valori de patrimoniu tocmai acele aspecte deficitare, mai degrabă dezirabile decît reale, ale practicii cotidiene. Faptul că luăm drept valori propriile noastre dorinţe arată că legătura dintre valoare şi dorinţă este una deosebit de fină. Sociologul german Hans Joas încercase să evite o confuzie (în cartea sa Apariția valorilor, 1997), arătînd că valorile şi dorinţele nu au totuşi acelaşi conţinut propoziţional: dorinţele conţin factic ceea ce se doreşte, în vreme ce valorile sînt mai degrabă orientări care exprimă ceea ce ne imaginăm că ar fi demn de a fi dorit. Valorile ne pun în situaţia de a putea aprecia dacă dorinţele noastre sînt dezirabile sau nu. Ele însele nu au o anume „plinătate” discursivă, ci au mai degrabă caracter imagistic, ce nu se lasă predicatizat. Sînt, ca să vorbim în termenii lui Musil, „fără însuşiri”. Tocmai de aceea implică, aşa cum spune şi Hans Joas, un moment pasiv: ne simţim ataşaţi de o valoare, nu ne cuplăm la ea. Hans Joas dă un exemplu elocvent: Luther, în faţa dietei de la Worms, dă expresie, potrivit legendei, propriei perplexităţi care nu cunoaşte argumente: „Aici sînt/stau şi nu pot altfel” („Hier stehe ich und ich kann nicht anders”). Prin urmare, orice tentativă esenţialistă de a numi şi descrie valori are o componentă utopică, pîndită de pericole. Totuși, Hans Joas, împreună cu Klaus Wiegandt, îi va da curs, răspunzînd unei cerinţe de piaţă, într-o carte masivă și de succes, publicată cu titlul expozitiv Valorile culturale ale Europei (2005, engl. 2008). Am mai scris despre această carte la vremea apariției ei, dar cum ea nu a fost tradusă în românește și este în continuare puțin cunoscută publicului românesc, revin aici pentru a comenta mai pe larg prima contribuție din această carte, datorată sociologului religiilor Shmuel N. Eisenstadt. Ea identifică prima trăsătură ancestrală și totuși încă activă a culturii europene: axialitatea ei. 

Despre o „epocă axială” și culturile axiale asociate a vorbit pentru prima dată Karl Jaspers (Despre originea și scopul istoriei, 1949). Între anii 800 şi 200 î.Hr. iau naştere marile religii hegemoniale („religii ale lumii”) – în China lui Confucius şi Lao Zi, în India Upanişadelor şi a lui Buddha, în Iranul patosului vizionar al lui Zarathustra, în Palestina profeţilor Ilie, Isaia şi Ieremia, în Grecia antică de la Homer, Parmenide, Heraclit, Platon, tragici şi pînă la Tucidide şi Arhimede. Sistemele religioase ale acestei epoci procedează la o despărţire aproape spaţială, pe o axă sus-jos, între mundan şi supramundan, între o ordine ultimă şi una derivată, între realitatea imediată (întotdeauna deficientă) şi temeiul ei. Tensiunea nemaiîntîlnită între imanent şi transcendent are consecinţe grele: conducătorul nu mai poate fi egalul zeului şi poate fi silit să se justifice în raport cu un transcendent din care nu face parte. Se conturează dispute privind adevăratulzeu sau adevărata poruncă, ia naştere ideea necesităţii fundamentale de reconstrucţie a ordinii lumii în funcţie de imperative transcendente. Transcendentul este cel dinspre care îşi trag raţiunea de a fi indivizii, grupurile, instituţiile şi practicile asociate acestora. Cu ideea transcendenţei, spune Jaspers, se deschide istoria: ea se dispută între grupări heterodoxe, cu discursuri autolegitimatoare din ce în ce mai elaborate care produc conflict, dar care conduc în acelaşi timp spre „civilizarea” heterodoxiei şi a sectelor. Culturile axiale produc justificări pe care le evaluează permanent – nimic nu e cert și dat, totul e de discutat. 

Shmuel Noah Eisenstadt identifică cultura europeană drept o cultură axială, pe urmele lui Karl Jaspers, aducînd acestui model o corecţie. Dacă Jaspers numea epocă axială perioada cuprinsă între anii 800 şi 200 î.Hr., Eisenstadt extinde acest interval axial către anul 500 şi consolidarea  islamului. Care sînt argumentele de politică culturală pentru un astfel de retuş al modelului ecumenic care îi aparţinuse lui Jaspers? 

Jaspers însuşi încercase să depăşească acea viziune a istoriei centrată pe creştinism şi europenism pe care o găsise la Hegel în Prelegerile de istoria filosofiei. Intenţia lui Jaspers fusese aceea de a nu izola izvoare ale culturii europene de încrengăturile lor mai largi şi mai îndepărtate. Fără să încerce să-l elucideze, Jaspers semnalează un paralelism în reflecţia asupra existenţei omului în civilizaţiile axiale: descrierea existenţei omului are loc în categorii transcendentale şi construcţia instituţională urmează imperativele acestei noi viziuni cosmologice. Observaţia după care civilizaţiile axiale au în comun modelarea existenţei şi a proiectelor ei în funcţie de transcendenţă constituie în modelul ecumenic jaspersian condiţia de posibilitate pentru observabilitatea şi înţelegerea reciprocă a acestor culturi. Eisenstadt doreşte să extindă acest beneficiu asupra unor complexe culturale ulterioare, precum creştinismul şi islamul. În ceea ce priveşte islamul, ar trebui observat şi că el este, în chip mai vizibil decît creştinismul, interior şi exterior totodată identităţii culturale europene, în vreme ce exterioritatea creştinismului (datorată Luminilor, dar nu numai) nu este la fel de sesizabilă, motiv pentru care chiar s-a propus preluarea definiţiei creştine în proiectul de Constituţie europeană.

Dacă cele două complexe sînt recunoscute drept axiale, atunci ele, în egală măsură, împărtăşesc o altă caracteristică ce derivă din exerciţiul perechii imanent/transcendent. Căci dacă se produce şi aici despărţirea „cvasi-spaţială” între mundan şi supramundan, atunci orice proiect imediat trebuie să se justifice în raport cu un transcendent, ale cărui imperative sînt pe cît de stringente, pe atît de nesigure. Civilizaţiile axiale sînt promotoarele discursurilor legitimatoare, iar apartenenţa islamului şi creştinismului la axial ar presupune că cele două complexe cultivă o cultură comună a legitimării. Cu atît mai mult, pretenţiile reciproce la legitimitate ar fi reciproc inteligibile.

Se poate vorbi despre prezenţa unora dintre trăsăturile de axialitate enumerate de Jaspers atît în creştinism, cît şi în islam. Cea mai importantă rămîne aceea că amîndouă cunosc divizări religioase şi că suferă şi profită în acelaşi timp de pe urma heterodoxiilor. Tentativa de a da o nouă înfăţişare lumii mobilizează purtători privilegiaţi ai viziunii transcendentale, creează în ambele cazuri o elită culturală autonomă, civilizaţională. Prin urmare, avem de a face – în ceea ce priveşte ambele complexe – cu o dinamică intelectuală şi socială nouă, cu o nouă creativitate culturală, cu noi forme de a exprima protestul, de a exprima şi gestiona disensiunile, de a elabora şi formaliza discursul politic, teologic şi filozofic. Pe de altă parte însă, este evident că exportul viziunii cosmologice în plan politic şi social este limitat: creştinismul medieval cunoaşte investitura divină a conducătorului, ceea ce nu îl face egalul divinităţii, deci îl poate sili pe principe să se justifice ca unul din lumea aceasta în faţa lumii de dincolo, dar ideea mandatului divin descurajează formele de critică a puterii. 

Încă mai interesant decît faptul, observat de Eisenstadt, că nici una dintre culturile axiale nu este uniformă şi că potenţialul de creaţie instituţională deţinut de viziunile lor se concretizează diferit şi limitat este luarea în consideraţie a supravieţuirii unor componente non-axiale în culturile axiale, care împiedică multiplicarea perspectivelor şi suspendă comerţul cu argumente. O astfel de componentă non-axială în islam, spre exemplu, este prezentă în ritualurile de venerare a sanctuarului Ka’ba de la Mecca. Sanctuarul adăpostește Piatra Neagră, socotită, din vremurile preislamice, de origine divină. Ea nu respectă interdicţia axială a închiderii transcendentului într-o formă. Și teofania creştină în Fiul Omului nu este mai puţin o mărturie irefutabilă decît prezenţa divinului în piatra Ka’bei. 

Prin urmare, Europa cultivă o cultură a legitimării, dar nu numai pentru că s-ar putea defini, în termenii lui Jaspers, drept o cultură axială, ci tocmai pentru că ea se confruntă şi cu componente non-axiale (cu fundamentalismul acelui „nimic nu mai este discutabil”). Ea înclină către heterodoxie și dispută, dar nevoia de certitudini, de o ideologie imuabilă, care nu trebuie să se mai justifice, de „providențial”, de „chip cioplit”, de reducere la tăcere a complexității și multitudinii, este încă la fel de prezentă.

Romanița Constantinescu este lector de limba și literatura română la Universitatea din Heidelberg.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

romania tragere la sorti captura tv jpg
mircea diaconu film profetul aurul si ardelenii jpeg
Cariera impresionantă a marelui actor Mircea Diaconu și rolurile care l-au consacrat
Mircea Diaconu a avut o carieră impresionantă în teatrul și cinematografia din România. Marele actor s-a stins din viață sâmbătă la 74 de ani, după ce s-a confruntat cu o boală grea.
banner mircea diaconu 2 png
Locul care a rămas mereu în sufletul actorului Mircea Diaconu. Visa să-și trăiască acolo bătrânețile iar în ultima vreme îl vizita tot mai des
Actorul Mircea Diaconu s-a luptat în ultimii ani cu o boală cumplită, cancerul de colon. De altfel, actorul stătea tot mai mult la casa părintească de la țară.
Autoturism de lux căutat de autoritățile din Polonia, descoperit de poliţiştii de frontieră în Portul Constanța Foto Poliția de Frontieră jpg
Autoturism în valoare de un milion de lei, căutat de autoritățile din Polonia, descoperit în Portul Constanța. Cine era șoferul vehiculului de lux
Poliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au descoperit, pe 12 decembrie, în Portul Constanța un autoturism de lux căutat de către autoritățile din Polonia. Autovehiculul este evaluat la aproximativ 200.000 de euro.
image png
Dorel Vișan deplânge moartea lui Mircea Diaconu: „Marii artiști se duc și nimeni nu mai spune un cuvânt despre ei”
Dorel Vișan, afectat de moartea colegului său de breaslă și prieten Mircea Diaconu! Remarcabilul actor a acceptat să stea de vorbă cu Click! și să ofere o primă reacție legată de trecerea în neființă a lui Mircea Diaconu.
mircea diaconu jpg
Boala cruntă de care suferea Mircea Diaconu. Ce este cancerul de colon și ce simptome provoacă
Mircea Diaconu, unul dintre cei mai îndrăgiți actori și politicieni din România, a plecat dintre noi lăsând în urmă o carieră remarcabilă, dar și o poveste tristă despre lupta cu o boală nemiloasă.
tragerea la sorti M 2026 FIFA webp
Diana Lupescu si Mircea Diaconu jpg
Femeia alături de care Mircea Diaconu a stat 44 ani. „Dacă te-aș cere de soție, ce-ai zice?”
Mircea Diaconu, actorul care s-a stins din viață sâmbătă, 14 decembrie 2024, cu zece zile înainte de a împlini 75 ani, a stat alături de aceeași femeie timp de 44 ani. Cum a cucerit-o pe Diana Lupescu.
oala presiune jpeg
Cum să gătești sarmalele în mai puțin de o oră. Trucul știut doar de bucătarii din restaurante de lux
Sarmalele sunt cele mai cunoscute și mai delicioase preparate tradiționale din țara noastră. Însă, în ciuda gustului delicios al acestora, cu toții știm că trebuie să stea foarte mult pe foc pentru a se face așa cum trebuie. Din fericire, există un truc care ne ajută să le gătim mult mai repede!