Eroism și adaptare

Alina PAVELESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 1007 din 27 iulie – 2 august 2023
image

În civilizația noastră, adaptarea n-a prea fost pînă acum la mare preț. „Adaptatul” e un produs de serie; „inadaptatul” e, în felul lui, un unicat și, ca atare, e considerat mult mai prețios. Despre inadaptați s-au produs tone de literatură; adaptații sînt cel mai adesea personaje secundare, anonimi evoluînd în fundal, pentru umplutură. Iar cînd ajung totuși în prim-plan, atunci sînt mai degrabă personaje negative: conformistul, obedientul, arivistul, funcționarul șters, cu personalitatea anihilată de mașinăria socială sau, mai nou, împrumutînd caracteristici de la fiecare dintre tipologiile anterioare, angajatul de multinațională. A fi „în rînd cu lumea” e, s-ar zice, o non-virtute. A aspira să fii în rînd cu lumea pare, în schimb, o antivirtute manifestă a epocii în care trăim. Și totuși, e un paradox aici, fiindcă, așa cum nu e foarte greu să-ți dai seama, fiecare inadaptat poartă în raniță, dacă nu bastonul de adaptat, cel puțin dorința secretă de a ajunge într-o zi în rîndul adaptaților.

Omul e, oricît ar încerca el să oculteze aspectul ăsta, o ființă socială. Ca să se simtă fericit, are nevoie de recunoașterea celorlalți, pe orice căi ar veni aceasta. În fond, suprema suferință a „inadaptatului” – și singura care îl face interesant pentru literatură – rezidă în dificultatea de a obține recunoașterea celorlalți pentru ceea ce este. Dacă nu am avea deloc, dar chiar deloc nevoie să fim recunoscuți de semenii noștri, atunci umanitatea ar fi, pur și simplu, un conglomerat de inadaptați, trăind fiecare, pe deplin împăcat, în propria fortăreață interioară. N-ar fi, cu siguranță, prea multă fericire în aceste fortărețe ale eului, dar n-ar fi nici întristare, nici suspin. Și, ca atare, nici creativitate. 

S-o spunem direct: toate lucrurile bune care s-au scris/făcut/inventat de umanitate sînt rezultatul unor eforturi de adaptare individuală. Sau cel puțin al unor eforturi de expiere a inadaptării individuale. Omul muncește mult mai mult ca să se adapteze decît ca să refuze adaptarea. Căci un refuz, așa cum știm cu toții, e întotdeauna (aproape) simplu: nu vreau și gata, cine ce treabă are?! În schimb, acceptarea constrîngerii, contrară instinctului natural de libertate, are, tocmai din această cauză, o incontestabilă doză de eroism. Una mult mai mare decît sîntem dispuși să o recunoaștem. 

Adaptarea presupune întotdeauna un efort dureros de autodisciplină. Nici o formulă de „dresaj” social, nici un model de educație nu e cu totul scutit de latura constrîngătoare. Dar, mai ales, nu e considerat eficient decît dacă obține, în cele din urmă, consimțămîntul celui educat. A merge în pas cu lumea, a te integra, a respecta termenii contractului social e o treabă cît se poate de dificilă și care presupune o mulțime de calități: inteligență (socială și nu numai), versatilitate, toleranță, flexibilitate etc. Traiul împreună – asta o știe orice cuplu căsătorit de cîțiva ani – implică o permanentă negociere între indivizi, iar inadaptații sînt, în fond, doar cei care nu au destule instrumente intelectuale pentru o negociere reușită. Așadar, de ce ar fi tocmai ei eroii acestei lumi?

Bănuiala mea e că ni se trage, întîi de toate, hăt din mitologia greacă. Acolo, eroii sînt întotdeauna niște oameni care se revoltă: împotriva zeilor, împotriva regulilor, împotriva autorității și a ierarhiilor, în general. Nu poți nega că e ceva romantic în această revoltă. Un romantism tragic fiindcă, cel mai adesea, eroul știe din start că e o luptă inegală, în care șansele lui de succes sînt minuscule. Și totuși, nu refuză lupta, nu se resemnează cu propria adaptare, iar asta le stîrnește admirația celorlalți, adaptații care îl privesc de pe margine. Poate și puțină invidie, la urma urmei. Și o superbă delectare oportunistă, în orice caz. Ce poate fi mai distractiv decît să te uiți de pe margine la „muncile” altcuiva, un altcineva care face ceea ce, în secret, tu însuți ți-ai dori să faci, doar că nu ești suficient de nebun ca să-ți asumi riscul? Așadar, ceea ce admirăm cel mai mult la eroii civilizației clasice e, în ultimă instanță, acel ceva care ne lipsește și după care tînjim: neînfrînarea, grăuntele de nebunie lipsă din bagajul nostru genetic. Eroii sînt eroi fiindcă – nu-i așa? – nu doar inadaptatul poartă în raniță bastonul de adaptat, ci și, în mod analog, adaptatul însuși poartă în sine sămînța prețioasă a inadaptării – pe care are nevoie să o ude din cînd în cînd, să o hrănească cu iluzia că într-o zi ar putea rodi.

Așa trăim, iată, de cîteva mii de ani, deși – să fim cinstiți! – nu intensitatea cu care visăm ne desparte cu adevărat pe unii de ceilalți, ci felul în care ne purtăm cu visele noastre. Unii le iau drept realitate – aceia sînt inadaptații. Alții se străduiesc să le transforme în realitate, cît mai aproape de forma în care le-au visat – aceia sînt, oricît de neplăcut ne-ar suna în urechi acest cuvînt, adaptații. În lumea de azi, cei care au inventat Internetul, rețelele sociale, jocurile video, Inteligența Artificială sînt orice, numai inadaptați, nu. Inadaptații – cu asta părem a fi cu toții de acord – sînt ființele slabe ce-și expiază frica (sau doar comoditatea) în lumea virtuală creată de adaptați. Oare această constatare simplă va răsturna, în lumea de mîine, paradigma antică a eroului „inadaptat”? Oare eroii viitorului vor fi acei „nebuni” ce vor avea curajul să trăiască în lumea reală, să se supună normei sociale, atît de concret de constrîngătoare, refuzînd escapismul facil oferit de cea virtuală? Oare străvechea definiție a adaptării și a inadaptării se va da peste cap și se va preface, ca murgul lui Făt-Frumos, în cu totul altceva decît o știm acum? Poate. Sau poate că nu. Sau poate că nu chiar așa. Dar eu presimt că adaptarea la lumea reală va deveni tot mai mult un act de eroism. Și, bineînțeles, tot chinuindu-ne să ne adaptăm, vom putea schimba lumea.

Alina Pavelescu este arhivistă și scriitoare. Cea mai recentă carte publicată: Sindromul Stavroghin, Editura Humanitas, 2019.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
O poliţistă i-a pulverizat colegului său spray paralizant în faţă. Reacții dure: „Din păcate de asemenea mimoze și botoxate este plină poliția”
Ceea ce trebuia să fie o intervenţie obişnuită pentru a calma o situaţie conflictuală s-a sfârşit prost pentru unul dintre poliţişti, dar şi pentru imaginea instituţiei, atunci când colega sa i-a pulveriza în faţă spray paralizant.
image
O româncă a comparat prețurile la cireșe din Londra cu cele din România. „Aici e vreo 17-18 lei doar o cireașă!”
O româncă din Londra ține să îi contrazică pe conaționalii care susțin că în România se găsesc cele mai scumpe cireșe din lume și a postat și o poză cu prețul cu care se vând două cireșe într-o piață din centrul capitalei britanice.
image
Proprietarul unei case s-a făcut stăpân pe terenul orașului și a pus taxă celor care aveau nevoie de parcare
În câteva zile pe terenul de lângă Badea Cârțan din Timișoara cei care vin la piață sau la biserică vor avea noi locuri de parcare. Spațiul a fost utilizat ilegal până acum, ca parcare contra cost.

HIstoria.ro

image
Sfârșitul cumplit al savantului Emil Racoviță
După încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, Emil Racoviță s-a mutat înapoi la Cluj, găsind nealterate Institutul de Speologie și bogatele sale colecții.
image
Cum au văzut otomanii asediul Constantinopolului?
La inițiativa premierului turc Erdogan, la Istanbul a fost inaugurat, la 31 ianuarie 2009, Panorama 1453, un muzeu centru consacrat cuceririi Constantinopolului de către Mehmet al II-lea în 29 mai 1453.
image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a