Eleganţa ca design al frumuseţii

Cristian CRISBĂŞAN
Publicat în Dilema Veche nr. 84 din 25 Aug 2005
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

"Mănîncă mai puţin decît crezi că poţi - hrăneşte-te cu inteligenţa, nu cu stomacul. Nu te ridica niciodată de la masă sătul şi vinovat că ai mîncat ca un porc ." Coco Chanel "Singura eleganţă adevărată este aceea a minţii - dacă o ai, restul vine de la sine. Eleganţa este înnăscută. Nu are nimic de a face cu a fi bine îmbrăcat. Eleganţa e refuz ." Diana Vreeland Eleganţa este un subiect foarte vast şi, explorîndu-l, există pericolul căderii în locuri comune, platitudini, utopii sau idei sofisticate. Pe de altă parte, este extrem de greu să-l "rezolvi" într-un articol, mai ales că percepţia generală despre eleganţă este limitată şi de aceea deformată. Faptul că scriu de peste cinci ani despre kitsch nu-mi face sarcina mai uşoară acum. Atîta vreme cît kitsch-ul nu este definibil exact, nu i se poate găsi nici oponentul exact, 100%. Da, eleganţa este unul dintre antonimele kitsch-ului. Kitsch-ul nu este numai prost-gust. Eleganţa nu este doar bun-gust şi, mai ales, nu se referă doar la maniere, imagine sau, şi mai superficial presupus, la modele vestimentare. Kitsch-ul şi eleganţa sînt nişte dimensiuni psihologice ale fiinţei umane, nişte stări de spirit, anumite tipuri de gîndire şi comportament care generează obiecte sau acţiuni de prost-gust sau de bun-gust. Dar absenţa kitsch-ului nu înseamnă neapărat eleganţă. Şi, aparent paradoxal, kitsch-ul are eleganţele lui. Aici este de remarcat o notă explicativă pe care dicţionarul Webster (1913) o dă graţiei - o componentă indispensabilă a eleganţei: "Graţia, aşa cum este înţeleasă (ca parte a eleganţei), se referă la mişcările corpului şi este un grad inferior al frumuseţii. Poate să fie un dar nativ, şi astfel manierele unei ţărănci pot fi graţioase, dar cu greu pot fi considerate şi elegante". În toate definiţiile pe care le-am găsit pentru eleganţă, se repetă aceleaşi caracteristici: graţie, rafinament, bun-gust, absenţa ostentaţiei sau a aroganţei, echilibru, proporţie, stil, inteligenţă, detaşare, seninătate. Şi nonşalanţa ca lipsă de efort în a exercita toate aceste lucruri minunate. Iar această nonşalanţă duce la o altă trăsătură: autenticitatea. Altfel spus, efortul vizibil de a fi elegant distruge imediat eleganţa, transformînd-o în opusul ei şi o deconspiră ca impostură. Există o eleganţă nativă (graţia) şi una care se poate dobîndi. Ambele au neapărată nevoie de rafinare prin exerciţiu şi practică. Eleganţa fără continuă rafinare moare precum o plantă neudată şi, mai ales, neiubită. Nu poţi fi elegant o zi da şi una nu şi nici selectiv, numai în relaţie cu anumite persoane sau în funcţie de anumite evenimente - asta este o impostură a eleganţei, o şmecherie ieftină. Dacă eşti elegant cu tine însuţi, de la sine şi fără efort, atunci poţi fi cu toată lumea şi oricînd. Eleganţa este şi o formă de apărare împotriva unei realităţi înconjurătoare vulgare, agresive şi de prost-gust. Această "armură de stil" era una dintre armele defensive ale dandysm -ului. Eleganţa este indisolubil legată de adecvare şi autentic, de aceea snobii nu pot fi cu adevărat eleganţi - maxima lor performanţă fiind o mimare, mai mult sau mai puţin reuşită, a unei eleganţe artificiale şi deci, kitsch. Dar ce este eleganţa asta, pînă la urmă? Dincolo de haine, de look, de imagine, de comportament, de atitudine, de life-style? Este frumuseţe, adică plăcere procesată inteligent. Eu cred că principiul care călăuzeşte viaţa fiinţei umane este continua căutare a plăcerii. Iar eleganţa este modul rafinat, rasat, elevat, inteligent şi natural de a căuta, găsi, administra şi manageria plăcerea - indiferent că este vorba de plăceri ale trupului sau ale spiritului. Elegant este, în general, să savurezi orice obiect/subiect al plăcerilor tale, nu să te înfrupţi animalic. Să păstrezi un echilibru între excese şi reţineri - practicîndu-le pe ambele fără efort şi asumîndu-ţi conştient şi senin consecinţele. Dacă eleganţa nu poate exista fără exerciţiu, atunci acest exerciţiu nu poate fi fertil decît aplicat unui proiect, unui plan, unui DESIGN. Design-ul nu este nici pe departe numai forma caroseriei de Porsche, a pantofilor Gucci, a genţilor Prada, a ceasurilor Cartier sau a ochelarilor de soare Mikli. Design-ul este un set de soluţii pentru rezolvarea unei probleme date - problemă de miros, de imagine, de structură, de construcţie, de planificare de viaţă sau familială, de orientare profesională - de navigare inteligentă prin viaţă, în general. De aici esenţa design-ului de calitate - forma urmează funcţiunea - şi uriaşa influenţă a Şcolii Bauhaus. Iar adecvarea funcţională şi estetică a design-ului la problema dată înseamnă stil. Antoine de Saint-Exupéry, scriitorul, dar mai ales excelentul designer, definea subtil această "inginerie a eleganţei" - design-ul: "Un designer ştie că e aproape de perfecţiune atunci cînd nu mai are nimic de scos, nu atunci cînd nu mai are nimic de adăugat". Ar mai fi de luat aminte la originea cuvîntului eleganţă. În latină, ELEGANS însemna discriminare în sensul de elecţiune, alegere, de opţiune. Coco Chanel intuia bine: "Eleganţa nu este prerogativul celor care de abia au scăpat de adolescenţă, ci al celor care şi-au luat deja viitorul în posesie". Vorbim deci de maturitatea necesară discriminării ca alegere. În fine, eleganţa nu este deloc exclusivism, aroganţă şi superioritate elitistă. În acest mediu izolat, agresiv, snob şi înfumurat, eleganţa devine o caricatură grotescă. Eleganţa spiritului este calm, detaşare, echilibru, umanitate, dialog, polemică, bunăvoinţă, toleranţă şi, neapărat, altruism. Am să închei cu o idee de-a lui Pierre Cardin, care ilustrează perfect acest lucru: "Mă irită profund oamenii care cred că, dacă îţi pui semnătura pe un flacon de parfum, eşti un aristocrat, dar eşti un ţărănoi dacă îţi pui numele pe o cutie de sardele. În fond, ambele trebuie să miroasă bine, nu?"

Viețile netrăite jpeg
Păsările par că știu mereu unde să se ducă
Păsările par că știu mereu unde să se ducă. Nu e nimic neclar în zborul lor. E o limpezime care mă emoționează.
p 10 jpg
Muze. Gemüse*
La sat e important ce ai, unde ai, cît ai, de unde ai. Prezența ta este vizibilă celorlalți, iar întrebări care sînt mai mult decît evitate la oraș devin aici punctele principale în funcție de care ești privit.
foto  Daniel Mihăilescu jpg
„O grădină cu deschidere la mare și ocean” – interviu cu scriitoarea Simona POPESCU
Grădina de la țară a bunicilor Ana și Nicolae, magică. Era, mai departe, via, cu strugurii grei, parfumați, după care urmau lanurile de porumb, un labirint verde.
p 12 sus jpg
„Începutul a fost nevoia de evadare în afara cotidianului urban” – interviu cu Mona PETRE, autoarea proiectului „Ierburi uitate”
„Ierburi uitate. Noua bucătărie veche”, apărută toamna trecută la Editura Nemira, este o încununare, după o decadă, a muncii mele de cercetare și experimentări culinare, una dintre manifestările fizice ale acestui efort lung de peste zece ani.
p 13 jpg
O grădină ca o viață. De la ghivecele studențești cu violete de Parma și cactuși la grădina apocalipsei și cea a degetelor verzi
Așa că Grădina Apocalipsei, a cărei creștere am început-o în mod simbolic odată cu intrarea în lockdown-ul din 15 martie 2020, întotdeauna va avea o legătură ascunsă cu o grădină în care am așteptat toată copilăria mea să intru, giardino meraviglioso, grădina misterelor, grădina Bomarzo.
Dmitri Nabokov's garden in Montreux jpg
„Să nu uităm că toate formele sînt în natură” – interviu cu artista vizuală Chantal QUÉHEN
Grădina face parte dintr-o construcție, o compoziție ca un tablou. Monet a excelat în asta la Giverny. Poate că asta m-a adus la peisaj, dar imaginația mea a dat totul peste cap.
p 14 jpg
Fascinația lucrurilor mici
Într-o notă similară, îmi place să folosesc fotografia de aproape a naturii pentru a urmări viața dincolo de ceea ce vedem în grabă.
Rustic fence (Unsplash) jpg
Trăim într-un multivers aici, pe Pămînt
Bunica mea vorbea cu animalele, iar eu o priveam fascinată, ca pe o mare vrăjitoare, și eram convinsă că și ele o înțelegeau.
p 21 jpg
„Sălbăticia devine un vis de intimitate, siguranță, control și libertate” interviu cu Oana Paula POPA, cercetătoare la Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa“
Micuții care astăzi stau să ne asculte poveștile cu animale sperăm să se transforme în adulți responsabili, în sufletele cărora au fost sădite, de la vîrste fragede, semințe din care vor rodi respect și dragoste pentru natură.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Omul sfințește locul?
Un loc banal, dar cu oameni calzi, primitori, devine în memorie un loc minunat, la fel cum un loc unde am avut experiențe proaste legate de oamenii de acolo se poate transforma într-un loc detestabil. Totuși, ce înseamnă pînă la urmă spiritul locului?
p 10 sus Martin Heidegger jpg
Locul mîndru, locul relevat, locul primit de la primărie
În arhitectură locul construirii este parte în diferite ecuații de ordine; de la căsuța din Pădurea Neagră la templu, de pildă, la Martin Heidegger, considerat inspiratorul unei întregi direcții din arhitectura contemporană.
p 11 Casa lui Marguerite Duras la Neauphle jpg
Turism ficțional
Oamenii dragi care nu mai sînt devin și ei niște personaje ficționale, ca și locurile în care i-am însoțit.
Oprirea, s  Mandrestii Noi, r n Sangerei, Republica Moldova Bus stop, Mandrestii Noi Village, Sangerei District, Republic of Moldova (50098746828) jpg
O capsulă a viitorului
Dar dacă nu am apucat să cunosc o altă Moldovă decît pe cea din copilăria mea și dacă Moldova copilăriei mele e dată uitării, nu e cumva Moldova din mine un fel de capsulă a timpului?
p 12 sus jpg
Pe teren
Așadar, uneori, locul despre care scrii e vedeta, dar – de cele mai multe ori – locul nu poate fi separat de oameni, de poveștile lor, de viața lor. Se influențează reciproc.
p 13 jpg
Tango
Tangoul a fost și opera exilaților. Iar eu de oamenii aceia mă simt legat mai mult decît de oricare alții, chiar dacă nu am fost niciodată nici în Argentina, nici în Uruguay și încă îmi caut curajul să-mi împlinesc destinul de a merge acolo chiar la căderea cortinei.
Sozopol view jpg
Cum ne-am petrecut vacanța de vară – fragmente de jurnal –
Pînă la Histria nu sîntem cruțați aproape deloc, drumul e dur, pietre mici și ascuțite supun pneurile unui atac permanent, dar, cum-necum, reușim să ajungem.
p 14 jpg
Ghid practic: cum să ajungi acasă
Pariul scrisului a apărut de-abia cînd mi-am zis că e cazul să mă implic cu orașul în care m-am născut.
Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg
Nu mai citiți nimic!
Noua lege a Educației face cititul opțional, un prim pas înainte de a scoate cu totul educația din școală. În locul reformei, s-a ales abandonul.
3251104421 3a5f60ad8c k jpg
„Porții mici și gustoase”
Oamenii vor continua să citească, dar acea lume veche a dispărut. Hîrtia – dispare. Știrile – dispar.
CeMaFac ro, #TuCeFaciAcum?, taxiuri gratuite jpeg
Ce citesc tinerii adulți între BookTok și wattpad
Știm ce se citește, ce se caută, ce așteptări au și ne-am însușit și un limbaj specific.
p 1 jpg
Liste alternative
Mulți citesc literatura străină în original, în special în limba engleză, chiar și atunci cînd au la dispoziție traducerile românești.
p 12 jpg
Alfabetul imaginilor pentru cultura din spatele blocului
Sînt picături într-un ocean, sticle cu răvașe aruncate-n mare.
p 13 jpg
Gîndirea critică morală și alte fantezii de deșteptat copiii
Cum educăm, cum ne autoeducăm și cum ne lăsăm astăzi educați pentru a ne forma abilitățile morale de mîine?
p 14 jpg
Lecturi alternative din romanul românesc modern
Care ar trebui să fie scopul acestor lecturi formatoare? Să creeze oameni care să funcționeze moral?

Adevarul.ro

image
Cu cât vor creşte salariile bugetarilor. OUG cu majorări şi sporuri a fost retrasă, un nou proiect a fost publicat de Ministerul Muncii
Ministerul Muncii a publicat, miercuri, în dezbatere publică un nou proiect de ordonanţă de urgenţă, care prevede majorarea salariilor tuturor bugetarilor, începând din luna august, cu un sfert din diferenţa dintre salariul prevăzut pentru anul 2022 în legea salarizării bugetare şi cel din luna decembrie 2021.
image
Fetiţa luată de curenţi la Vama Veche, salvată de Salvamar. Plutea pe o saltea pneumatică, spre Bulgaria
Salvatorii din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) al Judeţului Constanţa au fost solicitaţi pentru salvarea unui minor care plutea pe o saltea pneumatică pe mare.
image
Misterul decesului unui opozant al lui Putin, găsit mort în SUA. Soţia neagă varianta sinuciderii, susţinută de o jurnalistă rusă
Dan Rapoport (52 de ani),  un om de afaceri cu dublă cetăţenie letonă / americană, care a făcut o mulţime de bani în Rusia înainte de a deveni un critic al lui Vladimir Putin, a fost găsit mort în SUA.

HIstoria.ro

image
Una dintre cele mai mari bătălii de tancuri din istorie, în Historia de august
Născut în vara anului 1943, mitul despre bătălia de la Prohorovka a rezistat timp de mai multe decenii, deoarece sovieticii au avut toate motivele să preamărească și să se laude cu victoriile obţinute.
image
Cum a ajuns Vlad Țepeș ostatic la Înalta Poartă
Pacea semnată în 1444 între unguri și turci îl prevedea și pe Vlad al II-lea Dracul.
image
Iuliu Maniu, „un om de extremă rigiditate morală, în timp ce partidul s-a arătat dispus la tranzacţii“
Cea mai mare provocare politică internă PNŢ a primit-o nu de la muncitorii nemulţumiţi de scăderea salariilor și de șomaj sau de la opoziţia liberală, ci de la fostul principe Carol, îndepărtat de la tron prin actul din 4 ianuarie 1926.