Eleganţa & fetele de la Elegance

Serinella ZARA
25 august 2005
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Trebuie s─â v─â previn c─â Elegan┼úa este o tem─â "de dreapta"! A┼ča mi-a zis redactorul-┼čef al revistei, a┼ča v─â spun ┼či eu, dintru ├«nceput, ca s─â n-avem probleme pe urm─â, prin pagina 2. ├Än al doilea r├«nd, Elegan┼úa este una dintre cele mai inactuale teme ale Dilemei (vechi). ┼×i cum ar putea fi altfel? E suficient s─â privim ├«n jur - Elegan┼úa nu prea se mai vede pe nic─âieri... Ea nu este doar stingher─â, str─âin─â de spiritul acestui "d├â┬╝rftiger Zeit"; este, pur ┼či simplu, discret─â p├«n─â ├«n punctul dispari┼úiei din orizontul de a┼čteptare. ┼×i chiar dac─â mai exist─â, ici ┼či colo, (tot mai pu┼úini) oameni elegan┼úi - dintre aceia pentru care exteriorul nu e dec├«t o extensie & o expresie a interiorului -, este absolut evident c─â ace┼čtia nu s├«nt percepu┼úi dec├«t ca o excep┼úie de la regula care spune c─â "nu mai exist─â Elegan┼ú─â". C─âci aceast─â Elegan┼ú─â - natural─â, fundamental─â, deloc fandosit─â - n-are nici o leg─âtur─â cu Casele de Mod─â. Pe undeva, este o tr─âdare a spiritului acestei Elegan┼úe s─â se vorbeasc─â despre ea: caracterizat─â de lipsa oric─ârei ostenta┼úii - ├«n vestimenta┼úie ca ┼či ├«n comportament -, Elegan┼úa nu poate fi "publicitat─â" asemenea unui produs oarecare. La limit─â, se poate spune c─â Elegan┼úa ├«ncepe abia atunci c├«nd isteria consumului a ├«ncetat. Nu un "a fi la mod─â cu orice pre┼ú" - van ┼či vanitos -, ci o trecere dincolo de aceast─â nevroz─â p─âstr├«nd esen┼úialul: ideea de Stil. Iar Stilul - cine n-o ┼čtie? - este Omul. ├Än vremurile acestea paradoxale, c├«nd Elegan┼úa a disp─ârut sub straturi-straturi de brand-uri, logo-uri & fast-cool-uri, c├«nd s├«ntem bombarda┼úi de "stili┼čti" de ocazie, de "relook"-─âri second-hand & de diktaturi de imagine, este greu - dac─â nu imposibil - s─â dai jos, ca pe un machiaj, toat─â aceast─â retoric─â a zorzoanelor. Ne-am dezobi┼čnuit - de vom fi ┼čtiut c├«ndva! - s─â consider─âm c─â "less is more" ┼či ne complacem, placizi, ├«ntr-o existen┼ú─â ├«n cel mai ├«nalt grad fals─â, frenetic─â & finalmente frustrant─â din exces de furnic─âreal─â frou-frou... Toate aceste lucruri nu ne fac nici mai frumo┼či, nici mai ferici┼úi. Iar Elegan┼úa - care ├«nseamn─â a tr─âi ├«n acord cu un Stil unic - piere sufocat─â, bruiat─â, abrutizat─â de supermarket-urile care ofer─â tuturor, la gr─âmad─â, acela┼či "stil"! Recunosc, cumva contrariat, c─â, pentru mine, Elegan┼úa este pu┼úin altceva dec├«t spun unii & al┼úii. Adic─â, ea nu se confund─â cu common sense-ul ┼či, de┼či la origine discret─â, nu se d─â ├«n l─âturi de la gesturi extreme - atunci c├«nd circumstan┼úele extreme o cer. ┼×i asta pentru c─â, mai mult ca orice, Elegan┼úa nu e - nu poate fi! - ipocrit─â. Ea ┼úine de ceea ce Baudelaire numea "pl─âcerea aristocratic─â de a displ─âcea". Nu e "sotto voce" - vorbe┼čte pe acela┼či ton & nu duce m├«na la gur─â c├«nd roste┼čte ceva neconvenabil. ├Äntr-o polemic─â, a-i spune celui cu care polemizezi "amice, e┼čti idiot!" ├«ntr-o form─â ferm─â, expresiv─â & definitiv─â nu este o insult─â, ci o prob─â de pana┼č: duelul n-ar trebui s─â ocoleasc─â "zg├«rietura", dup─â cum nici crudul adev─âr - altminteri nu se poate numi duel, ci mim─â, o maimu┼ú─âreal─â v─âtuit─â, un balet b─âltit pe muzic─â de salon, cu florete de plu┼č. Elegan┼úa presupune a g─âsi ("touch├ę"!) punctul vulnerabil ├«n care po┼úi s─â-┼úi ├«n┼úepi - sportiv - adversarul, nu a fanda ┼či a fenta la nesf├«r┼čit: prea multe din dojenile celor care arbitreaz─â conflicte miros a corectitudine politic─â, a "diploma┼úie" mediocr─â & a cripto-b├«rf─â de bloc, ├«n care adev─ârurile s├«nt spuse moale pe la col┼úuri, cu un aer complice & sub├«n┼úeles, dar niciodat─â pe fa┼ú─â, tare, cavalere┼čte! Exist─â o elegan┼ú─â a sincerit─â┼úii pe care, vai, nu prea mai ┼čtim s─â o gestion─âm... ├Än concluzie - la ce bun Elegan┼úa ├«ntr-un timp ┼či-ntr-o ┼úar─â ├«n care ea se confund─â cu Elegance? Elegance este numele unei trupe de fete "penale" care c├«nt─â ceva ce rimeaz─â cu manelele; s├«nt trupe┼če, vag proletare & dau din buric. S├«nt discrete ca profesionistele de pe centur─â & elegante ca ni┼čte n─â┼čici din Lehliu. Iar atunci c├«nd, cu o ultim─â a┼ú├«┼ú─âtoare zv├«cnire de ┼čolduri, f─âtucile ies din c├«ntat & din clip, nu po┼úi dec├«t s─â te iei cu m├«inile de cap ┼či s─â ├«njuri, din r─ârunchi, televizorul, compozitorul, "finan┼úatorul", agentul & casa de discuri... Elegant ar fi s─â le ignori. Dar po┼úi? (a. l. ┼č.)

Vie╚Ťile netr─âite jpeg
Păsările par că știu mereu unde să se ducă
P─âs─ârile par c─â ╚Ötiu mereu unde s─â se duc─â. Nu e nimic neclar ├«n zborul lor. E o limpezime care m─â emo╚Ťioneaz─â.
p 10 jpg
Muze. Gem├╝se*
La sat e important ce ai, unde ai, c├«t ai, de unde ai. Prezen╚Ťa ta este vizibil─â celorlal╚Ťi, iar ├«ntreb─âri care s├«nt mai mult dec├«t evitate la ora╚Ö devin aici punctele principale ├«n func╚Ťie de care e╚Öti privit.
foto  Daniel Mih─âilescu jpg
ÔÇ×O gr─âdin─â cu deschidere la mare ╚Öi oceanÔÇŁ ÔÇô interviu cu scriitoarea Simona POPESCU
Gr─âdina de la ╚Ťar─â a bunicilor Ana ╚Öi Nicolae, magic─â. Era, mai departe, via, cu strugurii grei, parfuma╚Ťi, dup─â care urmau lanurile de porumb, un labirint verde.
p 12 sus jpg
ÔÇ×├Änceputul a fost nevoia de evadare ├«n afara cotidianului urbanÔÇŁ ÔÇô interviu cu Mona PETRE, autoarea proiectului ÔÇ×Ierburi uitateÔÇŁ
ÔÇ×Ierburi uitate. Noua buc─ât─ârie vecheÔÇŁ, ap─ârut─â toamna trecut─â la Editura Nemira, este o ├«ncununare, dup─â o decad─â, a muncii mele de cercetare ╚Öi experiment─âri culinare, una dintre manifest─ârile fizice ale acestui efort lung de peste zece ani.
p 13 jpg
O gr─âdin─â ca o via╚Ť─â. De la ghivecele studen╚Ťe╚Öti cu violete de Parma ╚Öi cactu╚Öi la gr─âdina apocalipsei ╚Öi cea a degetelor verzi
Așa că Grădina Apocalipsei, a cărei creștere am început-o în mod simbolic odată cu intrarea în lockdown-ul din 15 martie 2020, întotdeauna va avea o legătură ascunsă cu o grădină în care am așteptat toată copilăria mea să intru, giardino meraviglioso, grădina misterelor, grădina Bomarzo.
Dmitri Nabokov's garden in Montreux jpg
ÔÇ×S─â nu uit─âm c─â toate formele s├«nt ├«n natur─âÔÇŁ ÔÇô interviu cu artista vizual─â Chantal QU├ëHEN
Gr─âdina face parte dintr-o construc╚Ťie, o compozi╚Ťie ca un tablou. Monet a excelat ├«n asta la Giverny. Poate c─â asta m-a adus la peisaj, dar imagina╚Ťia mea a dat totul peste cap.
p 14 jpg
Fascina╚Ťia lucrurilor mici
├Äntr-o not─â similar─â, ├«mi place s─â folosesc fotografia de aproape a naturii pentru a urm─âri via╚Ťa dincolo de ceea ce vedem ├«n grab─â.
Rustic fence (Unsplash) jpg
Trăim într-un multivers aici, pe Pămînt
Bunica mea vorbea cu animalele, iar eu o priveam fascinat─â, ca pe o mare vr─âjitoare, ╚Öi eram convins─â c─â ╚Öi ele o ├«n╚Ťelegeau.
p 21 jpg
ÔÇ×S─âlb─âticia devine un vis de intimitate, siguran╚Ť─â, control ╚Öi libertateÔÇŁ interviu cu Oana Paula POPA, cercet─âtoare la Muzeul Na╚Ťional de Istorie Natural─â ÔÇ×Grigore AntipaÔÇť
Micu╚Ťii care ast─âzi stau s─â ne asculte pove╚Ötile cu animale sper─âm s─â se transforme ├«n adul╚Ťi responsabili, ├«n sufletele c─ârora au fost s─âdite, de la v├«rste fragede, semin╚Ťe din care vor rodi respect ╚Öi dragoste pentru natur─â.
ÔÇ×Am avut coviduÔÇÖ!ÔÇŁ, iar ÔÇ×de murit, murea oricum   ÔÇŁ jpeg
Omul sfin╚Ťe╚Öte locul?
Un loc banal, dar cu oameni calzi, primitori, devine ├«n memorie un loc minunat, la fel cum un loc unde am avut experien╚Ťe proaste legate de oamenii de acolo se poate transforma ├«ntr-un loc detestabil. Totu╚Öi, ce ├«nseamn─â p├«n─â la urm─â spiritul locului?
p 10 sus Martin Heidegger jpg
Locul mîndru, locul relevat, locul primit de la primărie
├Än arhitectur─â locul construirii este parte ├«n diferite ecua╚Ťii de ordine; de la c─âsu╚Ťa din P─âdurea Neagr─â la templu, de pild─â, la Martin Heidegger, considerat inspiratorul unei ├«ntregi direc╚Ťii din arhitectura contemporan─â.
p 11 Casa lui Marguerite Duras la Neauphle jpg
Turism fic╚Ťional
Oamenii dragi care nu mai s├«nt devin ╚Öi ei ni╚Öte personaje fic╚Ťionale, ca ╚Öi locurile ├«n care i-am ├«nso╚Ťit.
Oprirea, s  Mandrestii Noi, r n Sangerei, Republica Moldova Bus stop, Mandrestii Noi Village, Sangerei District, Republic of Moldova (50098746828) jpg
O capsul─â a viitorului
Dar dacă nu am apucat să cunosc o altă Moldovă decît pe cea din copilăria mea și dacă Moldova copilăriei mele e dată uitării, nu e cumva Moldova din mine un fel de capsulă a timpului?
p 12 sus jpg
Pe teren
A╚Öadar, uneori, locul despre care scrii e vedeta, dar ÔÇô de cele mai multe ori ÔÇô locul nu poate fi separat de oameni, de pove╚Ötile lor, de via╚Ťa lor. Se influen╚Ťeaz─â reciproc.
p 13 jpg
Tango
Tangoul a fost ╚Öi opera exila╚Ťilor. Iar eu de oamenii aceia m─â simt legat mai mult dec├«t de oricare al╚Ťii, chiar dac─â nu am fost niciodat─â nici ├«n Argentina, nici ├«n Uruguay ╚Öi ├«nc─â ├«mi caut curajul s─â-mi ├«mplinesc destinul de a merge acolo chiar la c─âderea cortinei.
Sozopol view jpg
Cum ne-am petrecut vacan╚Ťa de var─â ÔÇô fragmente de jurnal ÔÇô
P├«n─â la Histria nu s├«ntem cru╚Ťa╚Ťi aproape deloc, drumul e dur, pietre mici ╚Öi ascu╚Ťite supun pneurile unui atac permanent, dar, cum-necum, reu╚Öim s─â ajungem.
p 14 jpg
Ghid practic: cum s─â ajungi acas─â
Pariul scrisului a apărut de-abia cînd mi-am zis că e cazul să mă implic cu orașul în care m-am născut.
Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg
Nu mai citi╚Ťi nimic!
Noua lege a Educa╚Ťiei face cititul op╚Ťional, un prim pas ├«nainte de a scoate cu totul educa╚Ťia din ╚Öcoal─â. ├Än locul reformei, s-a ales abandonul.
3251104421 3a5f60ad8c k jpg
ÔÇ×Por╚Ťii mici ╚Öi gustoaseÔÇŁ
Oamenii vor continua s─â citeasc─â, dar acea lume veche a disp─ârut. H├«rtia ÔÇô dispare. ╚śtirile ÔÇô dispar.
CeMaFac ro, #TuCeFaciAcum?, taxiuri gratuite jpeg
Ce citesc tinerii adul╚Ťi ├«ntre BookTok ╚Öi wattpad
╚śtim ce se cite╚Öte, ce se caut─â, ce a╚Ötept─âri au ╚Öi ne-am ├«nsu╚Öit ╚Öi un limbaj specific.
p 1 jpg
Liste alternative
Mul╚Ťi citesc literatura str─âin─â ├«n original, ├«n special ├«n limba englez─â, chiar ╚Öi atunci c├«nd au la dispozi╚Ťie traducerile rom├óne╚Öti.
p 12 jpg
Alfabetul imaginilor pentru cultura din spatele blocului
Sînt picături într-un ocean, sticle cu răvașe aruncate-n mare.
p 13 jpg
Gîndirea critică morală și alte fantezii de deșteptat copiii
Cum educ─âm, cum ne autoeduc─âm ╚Öi cum ne l─âs─âm ast─âzi educa╚Ťi pentru a ne forma abilit─â╚Ťile morale de m├«ine?
p 14 jpg
Lecturi alternative din romanul românesc modern
Care ar trebui s─â fie scopul acestor lecturi formatoare? S─â creeze oameni care s─â func╚Ťioneze moral?

HIstoria.ro

image
Prea multe crize pentru o singur─â planet─â
Luna ├«n care vin scaden┼úele nu e niciodat─â pl─âcut─â, dar, c├ónd toate notele de plat─â se str├óng ├«n aceea╚Öi zi, ea este greu de dep─â╚Öit. ╚śi ziua aceea pare s─â fi sosit, la nivel mondial.
image
Una dintre cele mai mari bătălii de tancuri din istorie, în Historia de august
Născut în vara anului 1943, mitul despre bătălia de la Prohorovka a rezistat timp de mai multe decenii, deoarece sovieticii au avut toate motivele să preamărească și să se laude cu victoriile obţinute.
image
Cum a ajuns Vlad Țepeș ostatic la Înalta Poartă
Pacea semnată în 1444 între unguri și turci îl prevedea și pe Vlad al II-lea Dracul.