Ecranul face diferența

Publicat în Dilema Veche nr. 1006 din 20 iulie – 26 iulie 2023
© wikimedia commons
© wikimedia commons

„Ecranul face diferența”, îmi zice amicul meu priceput, cînd îl rog să-mi spună care e mai bun dintre două telefoane. Mă uit la cele două telefoane. „Adică cum?” „Unul e LCD și altul e OLED.” Le privesc în continuare și cele două ecrane mi se par absolut la fel. „Ecranele LCD folosesc o lumină din spate pentru a-și lumina pixelii. OLED-urile nu au nevoie de așa ceva pentru că pixelii lor se luminează singuri.” Mă mai uit o dată. Explicația nu m-a luminat. Mie continuă să mi se pară că cele două ecrane sînt la fel. Mă las păgubaș, oricum nu pricep nimic. „Spune-mi, domnule, care e mai bun și pe ăla îl cumpăr.”

Nu cred că sînt singurul om în asemenea situații. Ba mai mult, cred că majoritatea oamenilor sînt mai degrabă ca mine. Noi toți avem cîte un amic priceput, pe care-l consultăm cînd vrem să ne cumpărăm ceva din categoria „electronice”. Sigur, fiecare are amicul pe care și-l permite. Îmi amintesc un interviu al Barbrei Streisand în care spunea că, de cîte ori o pune în dificultate Macbook-ul ei, îl sună pe Steve Jobs, care-i explică cum să facă. Asta era, desigur, acum vreo 15 ani. Eu rămîn cu prietenul meu, care nu e vreunul ca Steve Jobs, dar se pricepe foarte bine. Și-mi place de el nu doar pentru că e prietenul meu, ci și pentru că e (oleacă) filozof. Auzi tu: „Ecranul face diferența”. Cum să nu simți potențialul filozofic al acestei propoziții?

Ecran. Ambiguitatea cuvîntului e frumos servită de fermitatea obiectului. În românește, dar și în engleză ori franceză, ecranul este și obiectul care separă ori protejează, dar și suprafața pe care se proiectează ceva. Ecranul are, așadar, cînd utilitatea separației, cînd pe cea a aducerii împreună, căci a proiecta imagini pentru cineva înseamnă a-l pune pe privitor în legătură cu un spațiu, cu un om sau cu un mesaj de care este separat fie prin distanța în spațiu, fie prin distanța în timp. Locul regăsirii sau locul despărțirii – acesta este ecranul.

Să ne reamintim celebrisima alegorie a peșterii din Republica lui Platon. Oamenii care au trăit toată viața lor în lanțuri, cu fața la peretele unei peșteri, și tot ce au văzut au fost umbrele unor lucruri care se mișcau prin spatele lor, dar prin fața unui foc, vor lua acele umbre drept realitate. Mai mult, ei vor opune o rezistență puternică încercărilor de eliberare. Platon descrie asta prin orbirea dureroasă pe care oricine o simte cînd iese de la întuneric la lumină. După ce vor fi scăpat de lanțuri, li se vor arăta obiectele reale, dar ei tot vor întoarce capul spre perete, căci acolo vor fi ei convinși că e realitatea. În fine, dacă unul dintre acești prizonieri va apuca să cunoască adevărul și va încerca să îl explice prizonierilor, întorcîndu-se în captivitatea peșterii, nu doar că nu va reuși s-o facă, dar îi va determina pe ceilalți prizonieri să se opună eliberării inclusiv prin a-i ucide pe eliberatori. Cred că există sute de interpretări ale alegoriei peșterii. Toate cele pe care eu le cunosc și cred că (aproape?) toate cele pe care nu le cunosc vorbesc despre ce e cu acești oameni, despre cunoaștere, filozofie, educație, libertate. Nici una nu vorbește despre peretele peșterii. Adică despre ecran. Despre suportul umbrelor care sînt realitate pentru prizonieri. Ei bine, acel perete, pe care se mișcă umbre, deci sugestii înșelătoare ale lucrurilor reale, este, el, cît se poate de real. Poate că problema peretelui pare simplă în raport cu problema oamenilor. Foarte probabil, oamenii peșterii sînt actorii principali ai scenariului alegoric platonician și către ei trebuie să ne uităm ca să prindem ideea pe care Platon-Socrate voia(u) să o spună. Peretele a fost doar un decor pentru o piesă al cărei miez este în altă parte. Dar ceea ce diferenția umbra de realitate și face funcțională alegoria în întregul ei nu era comportamentul fizic al luminii în dispunerea de școală „sursa de lumina – obiect – ecran”, ci însăși existența ecranului. Cu tot cu sursa de lumină, obiectul nu „dă” umbră decît pe (un) ecran. Ecranul, vezi bine, nu doar că separă umbra înșelătoare de realitate, dar face posibilă umbra. Fără peretele-ecran „falsul” e imposibil și, prin urmare, toată tevatura adevărului își pierde sensul. În plus, peretele separă prizonierii înlănțuiți de oamenii liberi nu doar alegoric, ci fizic, stabilind astfel care-i prizonier și care-i liber. Nu lanțurile, ci peretele peșterii separă întunericul de lumină. Și fizic, și metaforic. Contemplînd peretele-ecran, prizonierii contemplă, înainte de orice, peretele. Acesta devine ecran cînd minte.

În orice caz, dintre toate limbile pe care le știu, engleza e cea mai clară în ambiguitatea ei cu privire la ecran. Cînd substantivul „screen” e verb, atunci înseamnă și a vedea adevărul prin testare, a vedea, cumva, în interiorul lucrurilor, adică a vedea ceva ascuns, dar și a obstacula această vedere. Ce fac ecranele în viețile noastre, nu știu. Unii cred că ne arată adevăruri. Alții cred că se interpun între noi și adevăr. Poate că la fel de ambiguu precum e cuvîntul e și obiectul. Fie el luminat din spate, fie luminat de sine însuși. Și chiar de e așa, tot el, ecranul, face diferența.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.