Ebrietate și autenticitate

Daniel NICA
Publicat în Dilema Veche nr. 992 din 13 aprilie – 19 aprilie 2023
image

In vino veritas, știm cu toții. Dar care este acest adevăr pe care beția îl scoate la suprafață? Să fie legat doar de divulgarea accidentală a unor secrete? Sau, mai degrabă, e vorba despre un eveniment mai cuprinzător al veridicității, care se întinde de la onestitatea involuntară pînă la autodezvăluirea totală?

Bețivii pot fi teribiliști, gălăgioși, dezorientați, dar sînt sinceri cu ei și cu ceilalți. Băutura înlătură fricile și subminează convențiile; amorțește cenzura conștiinței și dezleagă limbile, ducînd la destăinuiri imprudente și la exteriorizarea celor mai adînci pasiuni și instincte. Un mod rapid de a rezuma toate operațiunile alcoolului este să spui că beția este un agent al adevărului. Al scoaterii la iveală. Sau, altfel spus, al autenticității. Atît confesiunea nesăbuită, cît și comportamentul dezinhibat sînt expresii diferite ale aceluiași instinct al firescului, al autocoerenței, al transparenței plenare. Un bețiv este congruent cu sine, o întruchipare a umanității netrucate și necosmetizate. Alcoolul afectează cortexul prefrontal, responsabil, între altele, pentru toate mașinațiunile și calculele prin care noi păstrăm aparențele în fața opiniei publice. Doar în beție te regăsești așa cum ești, departe de jocul ipocriziei sociale. Bețivul este așadar el însuși, probînd corelația dintre ebrietate și autenticitate.

Pe de altă parte, bețivul devine adesea de nerecunoscut, atît pentru sine, cît și pentru ceilalți. „N-am mai fost eu”, spune acesta cînd se trezește, rușinat de faptele sale. E ca și cum o forță străină l-ar poseda, împingîndu-l să spună și să facă cele mai mari grozăvii. „Am băut pînă nu am mai știut cine sînt” – e o altă mărturisire frecventă, care exprimă senzația de alienare, de pierdere a sinelui. Alcoolul este un falsificator al realului, un produs artificial care alterează percepțiile și ne decuplează nu doar din angrenajul neliniștilor cotidiene, ci chiar de la structura propriei noastre identități. Beția creează un univers butaforic și trezește străinul din noi, stînd așadar sub semnul distorsiunii şi al amăgirii de sine. Văzută din acest unghi, ebrietatea este tocmai contrariul autenticității. Iată cum – în funcție de cum o descriem (și, evident, în funcție de concentrația de alcool), beția oscilează amplu între două stări diametral opuse.

Alcoolul se profilează astfel ca un tratament paradoxal, un pharmakon ambivalent, atît leac, cît și otravă a sinelui autentic. Să fie această pendulare între contraste doar o chestiune de proporție, de dozaj optim? Majoritatea cercetărilor din medicină și din psihologia clinică au acreditat cu succes această idee. Pînă la un punct, alcoolul este un stimulent al dezinvolturii, al spontaneității și al exprimării autentice în limitele convivialității. Însă, consumat în cantități mari, acesta devine un element disruptiv și toxic, care te înstrăinează de tine și de ceilalți.

Însă, dincolo de aceste investigații mai degrabă empirice, relația dintre beție și autenticitate rămîne în continuare deschisă către întrebări filosofice. Una dintre acestea e: ce este sau, mai bine zis, cine este acest străin interior pe care beția îl scoate la suprafață, făcîndu-ne irecognoscibili în ochii noștri și ai altora? Este străinul din noi atît de exterior identității noastre? Răspunsul la această întrebare depinde de modul în care concepem natura sinelui. Dacă gîndim sinele – așa cum a făcut-o filosofia occidentală pînă la Nietzsche – ca o substanță omogenă și indivizibilă, dotată cu o identitate preexistentă, atunci beția este un inamic al adevărului nostru lăuntric. Consumat peste măsură, alcoolul alterează esența naturală a sinelui și îi răpește astfel autenticitatea. 

Există, pe de altă parte, un mod diferit de a concepe sinele, mai degrabă ca pe o configurație instabilă de impulsuri decît ca pe o monadă fixă, înzestrată cu o identitate predeterminată. Acest mod de a concepe sinele se cristalizează în filosofia lui Nietzsche, care înlocuiește ideea unui subiect stabil și unitar cu ipoteza „subiectului ca multiplicitate”. Pentru filosoful german, sinele este o colecție dezordonată de imbolduri, energii și afecte, aflate într-o înfruntare permanentă. Altfel spus, identitatea nu mai corespunde unei „voci” unice, singulare și statornice, ci unui multiplicități dinamice de „voci” distincte, ba chiar contradictorii. Prin urmare, autenticitatea nu mai este o descoperire a unei singure esențe lăuntrice, ci o stilizare a existenței, un experiment ludic cu toate aceste „glasuri” diferite care alcătuiesc sinele multiplu. Mai exact, autenticitatea este un proces de rearanjare a acestor impulsuri și afecte, într-o configurație care sporește vitalitatea, creativitatea și forța individului.

O astfel de concepție asupra autenticității este posibilă doar prin inversiunea dintre unitate și multiplicitate. Pentru Nietzsche – şi, ulterior, pentru o bună parte a filosofiei contemporane – doar pluralitatea sinelui e reală; unitatea sa nu e nimic altceva decît o ficțiune, o simplă iluzie. Iar, din perspectiva acestei inversiuni, „adevăratul nostru sine” – cel pe care beția se presupune că îl alterează – este doar o plăsmuire, o proiecţie înşelătoare. Nu există o identitate unică şi stabilă, de care să ne înstrăineze alcoolul. Dar, în același timp, nu putem spune nici că starea de ebrietate ne scoate la iveală chipul nostru autentic, eul veritabil. Singurul lucru pe care beția îl face este să ne confrunte cu propria noastră alteritate, cu alcătuirea noastră încîlcită și contradictorie. Alcoolul este într-adevăr o oglindă a veridicităţii; însă aceasta nu reflectă adevărul unic al fiinţei noastre, ci multiplele adevăruri adăpostite în noi înșine. Cel care comite o crimă la beție nu este doar un ucigaș și atît, căruia alcoolul i-a dezvăluit adevărata natură. Dar nu e nici o făptură candidă, cu o inimă simplă și bună, pe care băutura l-a înstrăinat de esența lui lăuntrică. El este și un criminal. Nu are o identitate fixă. Căci, așa cum zicea şi Sartre, omul „este ceea nu este și nu este ceea ce este”. Sîntem fiinţe posibile, alcătuite din tot felul de tensiuni și disonanțe, sîntem simfonii atonale de instincte. Iar beția nu este altceva decît o formă de a fi în contact cu această pluralitate de impulsuri şi forţe, care compun identitatea noastră reală. (Nu o identitate unică, nici simplă, nici definitivă; dar reală, adică veridică.)

În aceste condiții, ar trebui să inversăm chiar termenii problemei puse mai sus. Întrebarea fundamentală cu privire la raportul dintre ebrietate și autenticitate nu este în ce măsură prima o stimulează sau, dimpotrivă, o alterează pe a doua, ci dacă nu cumva beția – privită, în sens generic, ca acces la propria multiplicitate – este chiar condiția de posibilitate a autenticității. Căci, dacă e să-l urmăm pe Nietzsche pînă la capăt, ajungem la concluzia că autenticitatea este, în fond, o formă de ebrietate. Adică un contact nemijlocit cu identitatea noastră reală, așadar cu multiplicitatea care ne definește. 

Iar, dacă așa stau lucrurile, nu cumva repulsia opiniei publice față de ebrietate este, în fond, o teamă de autenticitate? O astfel de idee e foarte plauzibilă. Cît de îndreptățită e această frică reprezintă un alt subiect de discuție. Oricum, dacă o astfel de teamă e într-adevăr justificată, ar trebui să modificăm celebra zicală românească și să spunem: cînd doi îți zic că ești autentic, du-te la culcare!

Daniel Nica este lector universitar la Universitatea din București, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicăriiunde predă etică. Ultima carte publicată: Cine sînt eu? Autenticitatea și limitele sale morale (2022).

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

catuse politia romana 1024x576 jpg
Accident tragic în Ialomița: un șofer băut a lovit mortal un copil de 12 ani pasager pe un moped condus tot de un bărbat beat
Un bărbat din municipiul Feteşti a fost reţinut pentru 24 de ore după ce a condus sub influența alcoolului și a lovit un moped condus de un tânăr, de asemenea băut. Un copil de 12 ani, pasager pe moped, a murit în urma accidentului.
Matilda Pascal Cojocarita, Stefan Cigu, foto Facebook jpg
Cum l-a cucerit Matilda Pascal Cojocărița pe Ștefan Cigu în urmă cu 38 de ani: „Dumnezeu mi-a dat-o”. Cine este „șeful” în familia lor
Matilda Pascal Cojocărița (67 de ani) și Ștefan Cigu (75 de ani) sunt dovada vie că dragostea adevărată poate trece testul timpului. Cei doi sunt împreună de 33 de ani, iar legătura lor este mai solidă ca oricând
Chaos at Heathrow Airport  jpg
Încă doi suspecți au fost arestați în legătură cu atacul cu spray iritant de la aeroportul Heathrow
Încă două persoane au fost arestate în legătură cu atacul cu spray iritant de la aeroportul Heathrow din Londra de duminică, 7 decembrie. Două femei ar fi fost jefuite de gențile lor de voiaj înainte de incident.
Simina Tănăsescu la CSM FOTO Eduard Enea
Decizia anulării alegerilor de anul trecut a fost „eminamente tehnică”, spune șefa CCR. Cum vede primele de pensionare ale judecătorilor Curții Constituționale
Simina Tănăsescu, președinta CCR, a vorbit, de Ziua Constituției, despre competențele Curții, o ipotetică revizuire a legii supreme, primele de pensionare pe care le primesc judecătorii autorității jurisdicționale pe care o reprezintă și decizia de anulare a alegerilor prezidențiale de anul trecut.
Pete Hegseth FOTO Profimedia
Hegseth spunea în 2016 că armata trebuie să refuze ordinele ilegale ale lui Trump. Acum îi atacă pe democrații care gândesc astfel
Secretarul american al apărării, Pete Hegseth, afirma în repetate rânduri în 2016, la Fox News, că militarii americani ar trebui să refuze ordinele „ilegale” ale unui posibil președinte Trump
Ciprian Ciucu si Ilie Bolojan  Ludovic Orban Foto Inquam Photo    Codrin Unici (2) jpg
Paradoxul alegerilor din Capitală: Ciprian Ciucu, un primar legitim, votat de numai 11% dintre bucureșteni. „E o mare frustrare în societate”
Victoria lui Ciprian Ciucu la alegerile pentru funcția de primar general al Capitalei, cu votul a doar 11,7% dintre alegătorii înscriși pe listele electorale, a readus în discuție problema reprezentativității, dar și cea a scrutinului într-un singur tur.
Premierul britanic Keir Starmer FOTO AFP
Premierul britanic și-a făcut cont pe TikTok. Ilie Bolojan are deja zeci de mii de urmăritori. Ce postează premierii pe rețelele de socializare
Premierul britanic Keir Starmer și-a făcut luni, pentru prima dată, cont pe platforma TikTok, rețeaua socială preferată de tineri. Debutul său a fost marcat printr-o înregistrare video filmată sub bradul de Crăciun din Downing Street.
Banner Nicoleta Luciu
Nicoleta Luciu dezvăluie motivul pentru care s-a retras din televiziune și nu a mai acceptat proiecte TV: „Mi s-a părut că am reînviat”
Nicoleta Luciu era la un moment dat una dintre cele mai dese apariții feminine pe micile ecrane. După ce își consolidase o carieră de succes, aceasta a decis să se retragă acum ani în urmă, dar a revenit recent în lumina reflectoarelor, lansându-și propriul podcast. Recent, a dezvăluit motivul pauze
cristina pruna foto facebook png
Încep disensiunile în USR. Deputata Cristina Prună atacă „axa de conducere Fritz-Moșteanu”: „Nu mai putem să continuăm așa”
Deputata USR Cristina Prună a declarat luni, 8 decembrie, că, la nivelul conducerii partidului există „această axă de conducere Fritz-Moșteanu”, în contextul rezultatului pe care l-a obținut Cătălin Drulă la alegerile pentru Primăria Capitalei, de 13,9%.