Drumul către sărăcie

Bogdan GLĂVAN
Publicat în Dilema Veche nr. 965 din 6 octombrie – 12 octombrie 2022
© C.Hord
© C.Hord

Atît la nivel individual, cît și la nivel colectiv, bogăţia nu înseamnă să ai mulţi bani sau multe bunuri de consum, ci mai ales să ai capacitatea de a produce aceste bunuri. Iar această capacitate de a produce se numește capital. Bogăția este, deci, acumulare de capital. Sigur că putem spune că unii oameni sau unele ţări sînt bogate de la natură, dar nici acestea nu ajung prea departe dacă nu continuă să acumuleze capital și sînt cunoscute cazurile unor țări care, deși sînt foarte bogate de la natură, nu au acumulat capital şi au un nivel de trai scăzut. 

La nivel individual, lucrurile sînt mai simple. Să ne gîndim la cazul unui individ aflat în izolare. Ce face Robinson Crusoe cînd ajunge pe insulă? Este lipsit de resurse, exceptîndu-le pe cele naturale şi propria forţă de muncă. Şi atunci foloseşte aceste mijloace pentru a-şi procura nişte bunuri de consum elementare. Evident, nivelul lui de dezvoltare şi de bunăstare va fi foarte mic. Dacă vrea să avanseze, atunci Robinson trebuie să acumuleze capital, şi capitalul îi va creşte nivelul de trai. Această acumulare presupune în primul rînd economisire – să presupunem că Robinson prinde doi peşti într-o zi și astfel trăiește de pe o zi pe alta. Nu are nici un instrument, așa că îi prinde cu mîna. Pentru că are nevoie de timp ca să își satisfacă și alte nevoi, decide să devină mai productiv, să prindă peștele pe care-l mănîncă într-un timp mai scurt și își dă seama că-i trebuie o undiţă sau o plasă. Ca să își confecționeze undița, trebuie să economisească în primul rînd, adică trebuie să-şi reducă consumul de peşti pentru a putea să-şi dedice timpul, efortul, munca fabricării undiţei. Robinson va prinde tot doi pești, dar va mînca azi doar unul pentru că pe celălalt îl pune deoparte pentru mîine, urmînd ca a doua zi să nu mai iasă la prins pești cu mîna, pentru că se va ocupa cu confecționarea undiţei sau a plasei. Economiștii vor spune că Robinson produce bunul de capital care se numeşte undiţă realizînd o investiţie. De pe urma investiției, Robinson are un bun de capital, cu care în ziua următoare va putea prinde peşti mai mulți într-un timp mai scurt. Deci productivitatea muncii lui Robinson va creşte semnificativ datorită capitalului pe care l-a acumulat. Trebuie reținut că orice economisire presupune un sacrificiu iniţial.

Mai complicat este cînd încercăm să vedem formula asta funcţionînd într-o comunitate de oameni pentru că oamenii sînt diferiţi și au nevoi diferite și scopuri diferite. Într-o comunitate, problema eventualelor diferențe de opțiuni se reglează cu dreptul de proprietate privată, în baza căruia fiecare individ foloseşte mijloacele de care dispune pentru a-şi atinge scopurile pe care şi le propune, fără a agresa, fără a ameninţa sau a prejudicia pe cineva. Astfel că, pentru realizarea scopurilor, oamenii intră în relații de schimb, ajungînd ca fiecare să se specializeze. Simplul fapt că ne specializăm în ceea ce ştim mai bine să facem, în ceea ce se potriveşte mai bine capacităţilor noastre, oferă un cîştig tuturor pentru  că schimbul este un joc cu sumă pozitivă, toată lumea are de cîştigat. Mai departe, schimbul acesta, pentru a se putea derula în condiţii accelerate, nu în condiţii sporadice, are nevoie de nişte avansuri instituţionale, tehnologico-instituţionale – de exemplu, de bani. Iar apariția banilor, precum și acumularea echivalează cu descoperirea că Pămîntul nu este singura planetă din Univers şi că mai sînt încă un miliard pe care poţi ajunge. Ce face posibilă această expandare extraordinară a posibilităţilor noastre de producţie este calculul economic, care devine posibil în momentul în care avem preţuri. Privind constelaţia preţurilor de pe piaţă, poţi să faci calcule şi poţi să vezi cît de profitabil este ceea ce faci. Astfel, devine posibil un veritabil salt cosmic în economie, adică acumularea eficientă a capitalului. De acum încolo, economiile pe care le fac oamenii nu vor mai avea caracter repetitiv și puţin productiv, ci vor fi dedicate celorlalţi pentru că, atunci cînd priveşti preţurile şi iei o decizie de investiţie, descoperi de fapt ce se cere, de ce au nevoie ceilalţi şi răspunzi cu maximă acurateţe acestor nevoi. Subliniez, însă, această dezvoltare face acumularea eficientă de capital doar posibilă. N-o face nici probabilă, nici certă. Deci pot înţelege că, dacă încep să produc bere artizanală şi am un plan bine stabilit, pot ajunge la un anumit nivel și, în cele din urmă, voi avea profit. Dar se poate să n-ajung niciodată acolo.

Efectul acestui mecanism descris este creşterea continuă a cantităţii de capital acumulat pe locuitor fără să conteze că acest capital este distribuit inegal. Contează mai puţin pentru că, de fapt, capitalul acumulat la nivel societal asigură creşterea nivelului de trai al tuturor. 

Cam acesta este drumul către bogăţie și s-a cerut readus în discuție ca să vedem că drumul către sărăcie este pavat cu instituţii şi practici opuse celor descrise mai devreme. Un prim exemplu de practici care întorc drumul către bogăție spre sărăcie este suprareglementarea. Nu poţi să produci bere doar aşa, că vrei tu să produci bere și te-ai specializat – îți trebuie neapărat 70 de avize. În cazul meu, a durat doi ani de la planul concret pînă la deschiderea propriu-zisă a unei mici făbricuţe de bere, ceea ce este enorm la scara vieții active a unui om. Prin urmare, nu‑i de mirare că, dacă oamenii sînt împiedicaţi să producă sau au de-a face cu atîtea bariere, produsul lor implică un proces lent şi costisitor, iar această abundenţă, pe care altminteri capitalismul o produce cu siguranţă, va fi diminuată.

Apoi, mai există și presiunea asupra pieței exercitată de proprietatea de stat. În cadrul marilor companii de stat care, de exemplu, transportă călători cu avionul sau produc energie, avem alte resorturi ale acţiunii umane, alte motivaţii vor sta în spatele oamenilor care lucrează în acele locuri, decît cele ale oamenilor care pun la lucru proprietatea privată. Oamenii care lucrează în cadrul companiilor de stat pun la bătaie mijloacele altora, ale întregii societăți într-un fel, pentru atingerea propriilor scopuri. De aceea, vedem în cadrul acestor companii mai degrabă pierderi, costuri uriaşe, progres tehnic foarte lent, inhibarea inovaţiei. Cu cît vom avea industrii de stat şi investitor de stat mai amplu, cu atît economia va fi mai închistată şi va răsufla foarte greu.

Adaug printre instituțiile care întorc drumul către bogăție spre sărăcie sistemul redistributiv de pensii care este o uriaşă maşinărie de subminare a acumulării de capital. De fapt, e impropriu numit sistem de pensii, pentru că singura pensie autentică este pensia prin acumulare din timpul vieții productive. Sistemul public „pay as you go” nu este un sistem de pensii, ci un sistem de asistenţă socială prin care oamenii care sînt astăzi salariaţi plătesc taxe pentru a-și întreţine părinţii şi bunicii, dar nu numai, ci pe mulți alții. Apare astfel o incongruenţă formidabilă între stimulente, pentru că acestea nu mai au în vedere promovarea acumulării eficiente de capital, ci din contra, încep să o submineze. Evident că oamenii nu vor mai economisi dacă știu că statul le asigură venitul oricum, de la 65 de ani. Nu mai vorbesc de pensionarii de la 45 de ani... Cu cît se economiseşte mai puţin, cu atît se investeşte mai puţin, cu atît se acumulează mai puţin capital în societate. Deci iată de ce toate aceste sisteme de asistență socială sînt, de fapt, un uriaş mecanism de subminare a bogăției generale.

La nivelul statului, în plus, apare o altă mare problemă. Sigur că statele trebuie să există, căci au un rol de jucat, dar, din păcate, în epoca modernă statele trăiesc pe datorie și acumulează deficite bugetare permanente care le cresc datoriile. Deficitul bugetar al sectorului public înseamnă o ghiulea grea pentru efortul de acumulare al sectorului privat. Aşa cum s-a văzut în multe cazuri în istorie, doar acest element, datoria publică, a fost suficient pentru a crea crize imense și a ţine ţări întregi în subdezvoltare. 

Pe scurt: tot ceea ce subminează economisirea, investiţia înţeleaptă şi stimulentul muncii previne acumularea de capital şi ne duce pe drumul sărăciei.

Întrebarea cea mare, însă, este: de ce oamenii votează, aleg, aplaudă, se manifestă cu entuziasm sau în mod apreciativ la adresa acestor practici şi instituţii anticapitaliste, care subminează acumularea de capital? Sînt foarte multe explicaţii. Cea mai simplă, pentru mine, ca profesor de economie, ar fi aceea că oamenii nu înţeleg cum e cu economia în realitate. Dar lucrurile nu stau chiar așa. Ar fi suficient ca oamenii să proiecteze în spaţiul public obiceiurile pe care ei înşişi le au cînd vine vorba de acumularea lor de capital, în logica funcționării propriilor gospodării. Dacă-i întrebi: cum ai reuşit să-ţi construieşti o casă?, cum ai reuşit să-ţi iei o bicicletă?, cum ai reuşit să-ți întreții copilul la facultate?, cum ai reuşit să ajungi profesor? și îi faci să mediteze la răspuns, vor ajunge la concluzia că au ajuns să aibă aceste realizări muncind, răbdînd, mergînd pas cu pas, făcînd sacrificii, cu rate la bancă, economisind, punînd în puşculiţă, renunţînd la alte lucruri. În plan personal, nu e nevoie ca cineva să ţină o prelegere despre cît de importantă este acumularea de capital. Economistul observă și analizează, dar nu-i nevoie să-i înveţe pe oameni cum să acumuleze capital sau de ce e bine să acumuleze capital pentru că ei o fac instinctual, pentru că este în firea lucrurilor. Şi dacă oamenii ar proiecta în spațiul public și în spațiul politic această înţelepciune, această lecţie de viaţă pe care ei nu stau s-o analizeze, dar pe care o practică permanent, ar fi atît de uşor. Ar spune: „Eu ştiu pe unul-doi în sat care trăiesc pe datorii, de azi pe mîine, dar 99% din consătenii mei, dintre vecinii mei, dintre oamenii pe care-i cunosc nu fac aşa ceva. Şi atunci nici statul n-ar trebui să facă aşa ceva. De ce să aibă deficite bugetare timp de 30 de ani la rînd?”. 

Acestui gen de înțelepciune simplă i se opune, desigur, interesul politicienilor. Aceștia trebuie să justifice tot soiul de competenţe, de atribuţii, de puteri sporite. Şi atunci ei vor pune la cale o întreagă maşinărie de propagandă pentru a justifica nevoia de resurse către sectorul public și importanţa intervenţiilor statului. 

În plus, apar și vocile intelectualilor. Mulți intelectuali publici au căzut și cad sub vraja ideilor socialiste, colectiviste sau direct sub vraja puterii politice. Lumea e condusă de idei, e adevărat. Dar aceste idei, precum întreaga noastră rațiune, se îmbină cu anumite trăsături de caracter sau sufletești, cu care intră în rezonanță. Dacă eşti mînat de invidie, dacă ai o ambiție nemăsurată de a parveni, de a urca cît mai repede, lucrurile degenerează și ne depărtăm de modelul economiei capitaliste. Dacă am fi mai buni, dacă am fi mai îngăduitori, dacă am avea mai mult respect pentru toţi cei de lîngă noi, sînt convins că am privi cu alţi ochi şi ideile liberale, filozofia liberală, sprijinind această ordine pe care am numit-o capitalism. Dacă eşti o persoană care încearcă să-l înţeleagă pe celălalt, încearcă să se pună în locul lui, încearcă să-i cunoască nevoile, îl acceptă aşa cum este, dacă eşti o persoană tolerantă, atunci nu vei derapa. 

Bogdan Glăvan este profesor de economie la Universitatea Româno-Americană din București.

* Acest text reprezintă versiunea scrisă a unui fragment din conferința susținută de autor în cadrul Conferințelor „Dilema veche” care au avut loc la Cluj Napoca în zilele de 14, 15 si 16 septembrie. Inevitabil, trecerea de la versiunea orală la forma scrisă a impus editarea materialului.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Horoscop dragoste iubire FOTO Shutterstock jpg
Horoscop luni, 16 decembrie. Nativii unei zodii trebuie să fie pregătiți să primească noi membri în familie
Lorina, astrologul Click!, vine cu predicțiile complete pentru toate cele 12 semne zodiacale, pentru ziua de luni, 16 decembrie. Ce rezervă prima zi a săptămânii pentru nativi.
Târgul de Crăciun de la Craiova Foto Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului jpg
Cât a plătit o turistă pe mâncare la Târgul de Crăciun din Craiova. „Nici pe bulevardul Champs-Élysées nu costă atât”
O turistă a dezvăluit, într-un videoclip publicat pe TikTok, cât a plătit pentru un cârnat, trei mici, jumări și cartofi la Târgul de Crăciun din Craiova. Femeia a gustat din fiecare produs și s-a declarat încântată.
ungaria handbal nemzeti sport webp
Catrinel Dumitrescu si Mircea Diaconu in Buletin de Bucuresti jpg
Visurile neîmplinite ale lui Mircea Diaconu. Răspuns înduioșător la întrebarea „Cum v-ați trăi ultima săptămână de viață?”
„Doamne! M-aș duce repede acasă, ca să mi se întâmple acolo, să nu fiu printre străini” – a răspuns Mircea Diaconu când a fost întrebat cum și-ar trăi ultima săptămână din viață. Îndrăgitul actor a dezvăluit și lista de visuri pe care nu și le-a îndeplinit.
image png
Totul despre operația de blefaroplastie. Cauze, costuri și recuperare
După ce s-a vehiculat că președintele Klaus Iohannis și-ar fi făcut o operație de blefaroplastie, tot mai multe persoane se întreabă ce este, cum se face și cât costă?
image png
Irina Margareta Nistor, șocată de moartea lui Mircea Diaconu. Cum a aflat că actorul nu mai este printre noi
Mircea Diaconu s-a stins din viață în urmă cu o zi, pe data de 14 decembrie. Actorul a murit cu câteva zile înainte de a împlini 75 de ani, iar apropiații săi au fost șocați de decesul acestuia. Printre ei s-a numărat și Irina Margareta Nistor.
surori minore violate de tata jpg
Țara în care abuzul copiilor ar putea deveni legal. Căsătoria cu fete de 9 ani, la un pas să fie permisă
Propunerile stârnesc îngrijorări în rândul grupurilor de drepturile omului, care avertizează că acestea ar putea încuraja violul și abuzul asupra copiilor.
dan petrescu fb1 jpeg
Zaharia Stancu   Foto Revista Teatrul nr 12 1974 png
Zaharia Stancu, „intelectualul oportunist“ care nu l-a uitat pe „Darie“
De la activismul socialist din perioada interbelică, la succesul literar obținut sub egida realismului socialist și până la controversa privind compromisurile politice, Zaharia Stancu rămâne o figură aparte a literaturii române.