Dragostea – poem simfonic

Alina PAVELESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 985 din 23 februarie – 1 martie 2023
image

„Dragostea a două persoane care se iubesc nu e aproape niciodată aceeași”, ne spune Stendhal în Despre dragoste, o carte pe care n-o mai citește azi aproape nimeni. Și tot Stendhal ne spune, în același loc, că dintre toate stimulentele iubirii, cel mai puternic și mai aproape de perfecțiune e muzica. Sînt multe alte afirmații din cartea lui Stendhal – altminteri o alcătuire curioasă, fără echivalent, ca însăși dragostea – la care nu se poate să nu te gîndești citind, via interesantele memorii ale protagonistei, detaliile iubirii pasionate, tumultuoase, plină de scene aprinse și de răsturnări spectaculoase, dintre Maruca Cantacuzino și George Enescu.

„Geniul și prințesa” sau „prințesa și artistul din popor” sînt cele două clișee cel mai des invocate atunci cînd se vorbește despre cei doi. Cu completarea pedantă a istoricului: în lumea exclusivistă a aristocrației de altădată, geniul și muzica erau aproape singurul pașaport de intrare dacă norocul – sau ghinionul – nașterii nu te proiectase din start acolo. Totuși, iubirea, iubirea adevărată, rareori ține seama de clișee. (Și de Istorie, dar aici intrăm deja în altă poveste.) Asta și fiindcă, așa cum ne-o spune tot Stendhal, „omul e lipsit de libertatea de a nu face lucrurile care îi produc cea mai mare plăcere posibilă”.

Prințesa și artistul ei nu erau cîtuși de puțin niște temperamente facile. Maruca era, așa cum se descrie ea însăși și cum o confirmă toți cei ce au cunoscut-o în epocă, o femeie bizară, capricioasă, nestăvilită, căreia îi plăceau clarobscurul, extravaganța, farsele de societate (cu condiția absolut necesară să fie ea aceea care le născocea); la fel ca regina Elisabeta, în căutarea unei lumi lipsite de limite, Maruca practica fervent spiritismul. Enescu era blînd, rezervat în public, workaholic, dar orgolios, încăpățînat și încrezător în steaua lui. Așa stînd lucrurile, iubirea înfiripată aproape întîmplător, pe drumul care ducea la Castelul Peleș, apoi „cristalizată” – tot de la Stendhal citire – într-o noapte de muzică în obscuritatea salonului Marucăi, n-avea nici ea cum să fie plicticoasă. De fapt, în primele ei faze, era atît de răvășitoare, încît impetuoasa Maruca a hotărît, la un moment dat, să o „porționeze”, să o alterneze cu momente de respiro, atît de mult simțea că o înstrăinează de sine. Apoi, fiindcă Maruca nu era chiar o madonă a statorniciei, crizele de gelozie ale rezervatului Enescu puteau lua proporții spectaculare: în mijlocul unei astfel de crize, Maestrul, reîntors de la Paris ca să îi ceară socoteală, a apucat un lemn de lîngă șemineu și mai că i-a crăpat princiarul cap femeii iubite. Doar mama și doica, pitite shakespearian pe sub ferestre, au reușit să împiedice la timp nenorocirea.

Dragostea s-ar fi putut sfîrși aici, cu o Marucă rătăcind prin Europa în compania unui aristocrat britanic, neconsolată și atît de șocată, încît simpla rostire a numelui lui Enescu în fața ei îi putea provoca o criză de inimă. Dar marele mister al relației dintre Maruca și Enescu – sau poate doar dovada simplă că se iubeau cu adevărat – e continuitatea, faptul că, odată ce s-au întîlnit, indiferent ce li se mai întîmplă, ce le oferă sau ce le răpește viitorul, indiferent cît de mult ajung să se înstrăineze fiecare de sine, cei doi rămîn împreună pînă la capăt. Nu e un basm, căci în basme nu știi niciodată ce a urmat cu adevărat după „și au trăit fericiți...”. Nu e nici tragedie clasică, fiindcă în tragediile clasice rareori eroii rămîn împreună. E viață pur și simplu, o iubire lungă cît viața, în care fidelitatea în sens pămîntesc ajunge să nici nu mai conteze, în care chipul îmbătrînit – sau sluțit de vitriolul altei iubiri – al Marucăi pare să rămînă mereu același, ca o efigie, în ochii bărbatului iubitor, în care geniul lui nu îi îndepărtează, ci îi apropie și mai mult. Printr-un paradox pe care, recunosc, mi-e greu să-l înțeleg, paginile din memoriile sale în care Maruca descrie nașterea operei Oedip, în vizuina boemă de la Châtelet, apoi în tihna moldovenească a conacului de la Tescani, sînt pline de o intimitate senină, neverosimil de senină pentru oricine a ascultat Oedip măcar o dată în viață.

Iar paginile în care alții – de pildă, simpaticul bîrfitor Ilie Kogălniceanu, fiul celebrului Mihail – descriu, cu parti-pris-ul celui mărginit, convins că, într-un cuplu, femeia e întotdeauna de vină, ultimii ani din viața lor în exil nu dovedesc, în ultimă instanță, nimic despre această atît de complicată țesătură a sufletelor.

Dacă într-o poveste de dragoste poate exista ceva pilduitor – deși, cel mai probabil, nu poate, fiindcă nici o poveste de dragoste nu are cum să semene cu alta –, atunci asta ar avea de învățat istoricii iubirii de la Maruca și Enescu: nu e deloc o regulă ca dragostea pasionată să dureze trei ani, trei acte și-un antract, flacără trecătoare urmată, în cel mai fericit caz, de lunga plictiseală mocnită numită pios prietenie. Dimpotrivă, dragostea poate să ardă la fel toată viața și, de ce nu, și dincolo de ea. Un lanț nesfîrșit de cristalizări, delicat și rezistent în același timp, mistuitor și dătător de seninătate, atît de inexplicabil și de uimitor încît însuși Stendhal – nu doar epigonii lui din zilele noastre – s-ar vedea obligat să-și revizuiască radical teoriile.

Alina Pavelescu este arhivistă și scriitoare. Cea mai recentă carte publicată: Sindromul Stavroghin, Editura Humanitas, 2019.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Banner Marina Voica
banner cotabiță 1 2 2 2 png
Ce spunea Alina, soția lui Gabriel Cotabiță, în vara acestui an, despre starea de sănătate a artistului: „Nu ne-am putut descurca cu...”
Gabriel Cotabiță era internat la Spitalul Universitar București, iar sâmbătă dimineață, 23 noiembrie 2024, ar fi suferit un accident cerebral, potrivit unor informații venite din partea cunoscuților artistului. În vara acestui an, în luna iunie, Alina Munteanu, soția artistului, spunea care este, de
PNL CIUCA FB png
Ședință de mobilizare la PNL: „Totul a fost pe atacul asupra noastră cu mizerii. E nevoie să lăsăm deoparte aceste fake-news-uri”
Înaintea primului tur al alegerilor prezidențiale 2024, liderii PNL au lansat un apel la mobilizare. „Să avem dialog cu primarii. Să mai explicăm, dacă e nevoie, importanța vitală a momentului”, a îndemnat președintele partidului, Nicolae Ciucă.
marius batu jpg
Încă un artist a plecat la ceruri: Marius Bațu. „Aveai tu, Marius, o melodie care se numea "Voi fi stea"
Cântărețul de folk Marius Bațu a murit sâmbătă, 23 noiembrie. Avea doar 65 de ani. Anunțul a fost făcut de organizatorii unui concert care la care
Gabriel Cotabita
Marea cumpănă a lui Gabriel Cotabiță: „Nu trebuie să vă fie frică de moarte, dacă ai făcut bine, vei fi primit bine”
Marele artist, Gabriel Cotabiță, s-a stins din viață în urma unui accident vascular cerebral. În ultimii ani, îndrăgitul cântăreț a avut o sănătate fragilă, fiind internat de mai multe ori în spital.
image png
Artiștii români, val de reacții după moartea lui Gabriel Cotabiță: „Toată copilăria mea am încercat să îl imit”
Industria românească, în doliu după moartea artistului Gabriel Cotabiță. S-a stins din viață astăzi, 23 noiembrie, la vârsta de 69 de ani. Vestea tristă a fost oferită de compozitorul Ionel Tudor, unul dintre prietenii de suflet ai regretatului cântăreț. De asemenea, un șir de mesaje de „adio” curg
banner cotabiță 1 2 png
Cum arată acum prima soţie a lui Gabriel Cotabiţă. Cei doi au fost căsătoriți timp de 19 ani
Gabriel Cotabiță și Alina și-au unit destinele în 2016, devenind un cuplu care a uimit pe toată lumea. Însă, înainte de aceasta, în viața artistului altă femeie i-a fost alături: Ioana Nagy. Prima căsătorie a solistului a început în 1996 și a durat 19 ani.
vot tur 1 prezidentiale 2024 strainatate   foto FB MAE jpg
Alegeri prezidențiale 2024. Votul în zonele de conflict, după reguli stricte. „Procesul va fi întrerupt în timpul alertei aeriene”
Românii care votează la Alegerile prezidențiale 2024 în străinătate, în zone de conflict, sunt obligați să respecte câteva reguli suplimentare față de procesul electoral obișnuit.
Marous Bațu FB nicu Alifantis jpg
A murit folkistul Marius Baţu. „Unde vă repeziți așa, toți, că ne năuciți?”
Folkistul Marius Marius Baţu, o legendă a muzicii folk, a murit. Vestea vine în aceeași zi în care s-a stins și artistul Gabriel Cotabiță.