Dragoste, rușine și mulți bani - Crăciunul în stil japonez

Tettyo SAITO
Publicat în Dilema Veche nr. 872 din 23 decembrie 2020 - 6 ianuarie 2021
Dragoste, rușine și mulți bani   Crăciunul în stil japonez jpeg

Japonezilor le place să accepte ritualurile străine, precum Valentine’s Day, Halloween sau sărbătoarea sezonieră din China, numită Sekku. Chiar dacă străinii se gîndesc că asta se întîmplă pentru că japonezii sînt atei care dovedesc o anumită flexibilitate față de cultura străină, iar diversele ritualuri religioase pot coexista în Japonia, nu este adevărat. Japonezii „extermină” ideologiile religioase în ritualuri, încorporîndu-le sub numele de capitalism japonez. Da, japonezii caută un fabricant de bani. Bani! Recent, Halloween-ul a fost capitalizat complet în Japonia, altă victimă a acestei capitalizări fiind Crăciunul.

Pentru  început, să vedem istoria Crăciunului în Japonia. Creștinismul a venit în Japonia în secolul al XVI-lea, dar nu exista propriu-zis o sărbătoare a Crăciunului, creștinismul fiind destul de oprimat. Prin secolul al XIX-lea, Crăciunul creștin a început să fie imitat, acesta devenind popular pentru că era tratat ca o sărbătoare pentru copii.

După al Doilea Război Mondial, sărbătoarea ajunsese să fie acceptată pe scară largă, datorită grabei de a îmbrățișa cultura americană, ea fiind conectată și cu capitalismul la prosperitatea economică a anilor ’80. Atunci s-a născut Crăciunul (în stil) japonez – o sărbătoare care vizează mai ales relațiile romantice dintre oameni.

Astfel, în Japonia, Crăciunul a devenit cea mai importantă zi pentru iubiți, cînd ei își petrec timpul împreună și „verifică” iubirea celorlalți (mai importantă decît ziua de naștere sau Anul Nou, cînd japonezii petrec timpul cu familia lor, nu cu iubiții).

Astfel, cuplurile pregătesc diverse lucrurile pentru timpul minunat/romantic, irosind mulți bani și celebrînd propria lor dragoste, prin sex. Ceea ce este destul de ciudat, dat fiind că japonezii au una dintre cele mai asexuate (sau asexuale) culturi. Însă o zi în care japonezii fac sex cel mai mult este 25 decembrie, mai exact miezul nopții din această zi. Love hotel-urile (acel gen de hotel destinat pentru sex) sînt pline de Crăciun (prețurile pentru o noapte fiind între 7.000-30.000 yeni). Fapt antropologic interesant.

Probabil, se gîndesc japonezii, sexul devine astfel o ceremonie specială, mai degrabă decît o acțiune din viața cotidiană, și un mijloc de a face un copil mai degrabă decît o plăcere. Pentru ei, de altfel, este minunat dacă pot avea un copil conceput de Crăciun. Pe de altă parte, din această cauză, Crăciunul devine o sursă de depresie pentru japonezii care nu au parteneri. Cu o lună înainte de 25 decembrie, atît bărbații, cît și femeile încep să simtă frustrarea arzătoare a dragostei, dorind întîlnirea cu sufletul lor pereche. Atunci își „iau” un iubit de moment, ca să simtă fericirea imediată a Crăciunului, despărțindu-se însă de acel iubit curînd după ce Crăciunul a trecut.

Desigur că există oameni care nu-și găsesc un partener. Ei se întîlnesc la izakaya, bar japonez (bineînțeles, și acolo plătesc mulți bani pentru alcool), aruncînd un blestem pentru Crăciun și pentru oamenii fericiți care și-au găsit partenerul. În acest mod se serbează Crăciunul în Japonia. În această zi, oamenii care nu au un partener nu sînt admiși. Dar Crăciunul în stil japonez oprimă nu doar persoanele heterosexuale singure, ci și pe homosexuali, cărora le e mai dificil să-și găsească un partener din cauza societății homofobe, sau pe asexualii și pe a-romanticii care nu își doresc un iubit din prima fază.

De aici derivă un fenomen interesant: „Kurisumasu hunsai demo”, însemnînd „demonstrație pentru a nimici Crăciunul”. Oameni singuri, al căror scop este să submineze „capitalismul romantic”, demonstrează, susținînd că trebuie să anihileze Crăciunul. Acești oameni sînt numiți „himote” sau „incel” în engleză (celibatar involuntar).

Cum este Crăciunul pentru un bărbat de 28 ani care trăiește în Japonia contemporană, adică eu? Cinstit, nu este nimic deosebit deoarece nu am un partener și nu fac sex de mult timp. Îmi doream asta, la un moment dat, dar am renunțat. Acum, Crăciunul este una dintre zilele obișnuite pentru mine. Voi vedea un film, voi scrie o poveste (în limba română) și voi dormi singur în camera liniștită, chiar de Crăciun. Și există mulți tineri ca mine care suferă din cauza acestui capitalism romantic sau a culturii de cuplu. Atît.

În Japonia, Crăciunul evoluează împotriva diversității de vîrstă. Ar trebui să se schimbe, iar noi trebuie să schimbăm asta, așadar tinerii caută un nou drum chiar acum. Dragi prieteni, vă rog să ne încurajați din România. Și sper să petrecem timp pașnic de Crăciun.

Tettyo Saito este scriitor și critic de film.

Foto: flickr.com

Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg
Nu mai citiți nimic!
Noua lege a Educației face cititul opțional, un prim pas înainte de a scoate cu totul educația din școală. În locul reformei, s-a ales abandonul.
3251104421 3a5f60ad8c k jpg
„Porții mici și gustoase”
Oamenii vor continua să citească, dar acea lume veche a dispărut. Hîrtia – dispare. Știrile – dispar.
CeMaFac ro, #TuCeFaciAcum?, taxiuri gratuite jpeg
Ce citesc tinerii adulți între BookTok și wattpad
Știm ce se citește, ce se caută, ce așteptări au și ne-am însușit și un limbaj specific.
p 1 jpg
Liste alternative
Mulți citesc literatura străină în original, în special în limba engleză, chiar și atunci cînd au la dispoziție traducerile românești.
p 12 jpg
Alfabetul imaginilor pentru cultura din spatele blocului
Sînt picături într-un ocean, sticle cu răvașe aruncate-n mare.
p 13 jpg
Gîndirea critică morală și alte fantezii de deșteptat copiii
Cum educăm, cum ne autoeducăm și cum ne lăsăm astăzi educați pentru a ne forma abilitățile morale de mîine?
p 14 jpg
Lecturi alternative din romanul românesc modern
Care ar trebui să fie scopul acestor lecturi formatoare? Să creeze oameni care să funcționeze moral?
Mîntuirea biogeografică jpeg
În capul mesei și în băncile dintîi
Ambiția pare să fie una dintre cele mai dilematice și contrariante trăsături de caracter.
p 10 sus jpg
Jocuri şi poturi ale ambiţiei
Ambiţia devine o poftă de mărire şi faimă pe care nimic nu ar putea-o vreodată ostoi.
Silk route jpg
Ambîț strategic Made in China
Supremația Chinei este pe cît de „inevitabilă“, pe atît de „naturală“.
p 12 jpg
De-a dreapta și de-a stînga ambiției: a plăcea oamenilor sau lui Dumnezeu?
Adevăratul creștin este un străin pentru această lume, adevărata lui țintă fiind viața cerească.
p 10 jos jpg
Scurte considerații psihologice despre ambiția la români
Ambiția nu este pozitivă (bună/funcțională) sau negativă (rea/disfuncțională).
p 1 jpg
Radio Itsy-Ambitsy
„Dacă eu n-am putut, măcar tu să poţi. Răzbună-mă, copile, şi o să fiu fericit. O să pot închide ochii cu inima împăcată.”
p 14 WC jpg
Ieșirea din „Machu Kitschu” / (Supra-)realism socialist
Replica din Bucureşti, realizată în 1951, deşi se aseamănă izbitor ca planimetrie şi tipologie a decoraţiei cu cele de la Moscova, este semnificativ mai joasă decît acestea.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
p 10 Ion D  Sirbu jpg
Amicul Dexter & amicul Sinister
Văd în Ion D. Sîrbu un fel de „ambasador” necesar acelora dintre noi care au obosit să tot empatizeze cu colaboratorii Securității.
p 11 J  Habermas WC jpg
Între think-tank și Denk-Panzer: intelectualul german
Sincronizarea limbajului educațional cu îmbogățirea limbajului specializat este imposibilă.
p 12 sus WC jpg
Turma minților independente
Multe se iartă în America. Mai multe decît în Europa.
p 23 jos jpg
Rusia și cultura ei (neo)imperială sau despre cum se autoîndeplinesc profețiile politice
În realitate, nimeni nu-i pune la colț pe clasicii ruși, fie ei scriitori, compozitori sau poeți.
p 22 jos jpg
Ecou (nu prea) îndepărtat. Intelectualii și puterea la 1996
Ar fi util cititorului dilematic de azi să vadă cum gîndeau acest subiect, acum aproape 30 de ani, stîrniți de revista noastră, trei intelectuali români majori: Ștefan Augustin Doinaș, Livius Ciocârlie și Ion Vianu.
E cool să postești jpeg
Un examen de conștiință
MeToo poate însemna mai mult decît mediatizare, scandal, procese: poate fi un real examen de conștiință.
p 10 sus Alyssa Milano WC jpg
MeToo, scurt istoric
Incriminarea hărțuirii sexuale nu a început cu mișcarea MeToo, iar cazul Weinstein nu a fost primul.
p 11 jpg jpg
De ce stîrnește abuzul sexual atîtea reacții contradictorii?
Reacția la trauma sexuală este una socială, cu rădăcini și ramificații profunde.
p,12 jpg
#MeToo, din nou. Tot despre putere, recunoaștere, dar și hermeneutică
Încercările de delegitimare a mișcării #MeToo înseamnă și o lipsă de recunoaștere a victimelor abuzurilor sexuale și conferă putere abuzatorilor.

HIstoria.ro

image
Războiul Troian, între mit și realitate. A existat cu adevărat?
Conform legendei, Troia a fost asediată timp de zece ani și apoi cucerită de grecii regelui Agamemnon. Motivul izbucnirii Războiului Troiei ar fi fost, conform „Iliadei”, răpirea Elenei, cunoscută drept frumoasa Elena, Elena din Argos sau Elena a Spartei, fata lui Zeus și a Ledei.
image
Şiretlicurile lui Vlad Țepeș: Începutul războiului cu otomanii
În 1460, câțiva dintre boierii nemulțumiți de Vlad Țepeș au sosit la Curtea lui Mahomed al II-lea și i-au prezentat situația din Valahia și probabil unele povești exagerate de-ale lor. Chemat imediat la Edirne/Adrianopol pentru a duce tributul și 500 de băieți, Vlad a trimis vorbă sultanului...
image
Dacia romană, o provincie puternic militarizată
Distribuţia armatei în interiorul teritoriului provinciei Dacia a servit scopului strategic principal al acestei provincii, şi anume de a separa şi supraveghea neamuri „barbare” care erau potenţial periculoase, în special dacă se aliau între ele contra Romei, cum au fost în special sarmaţii iazigi.