Dilema piraţilor din fiecare

Andra MAZTAL & Miron GHIU
Publicat în Dilema Veche nr. 283 din 17 Iul 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Românii s-au născut piraţi. Dacă timp de zeci de ani am lipsit de pe harta media internaţională, nefiind încă obişnuiţi 100% nici măcar cu computerele, istoria ne-a învăţat că o copie poate valora mai mult decît originalul. Pirateria media a fost extrem de răspîndită din anii ’50 încoace, cînd se poate vorbi de o industrie a fonogramelor audio şi video, în esenţă doar un sistem de propagare a unor opere, de la vinilurile care înainte să ajungă la Bucureşti erau atent copiate, în Constanţa, pe magnetofoane multitrack, pînă la casete. Dacă bootlegging-ul de casete a fost extrem de răspîndit la sfîrşitul anilor ’80 şi de-a lungul anilor ’90, cu brio, în unele zone ale oraşelor existînd centre de copiere unde-ţi programai release-urile, la fel de comune ca şi centrele de închiriat casete video, începutul de secol XXI ne-a prins în plină eră a CD-urilor şi mp3-urilor. La fel de uşor cum în anii ’80 umblau, în forma unor copii xerox la a 35-a mînă, cărţile pe care sistemul le "interzisese", la mijlocul anilor ’90 s-au format marii colecţionari de casete. Şi, automat, audiofilii de mai tîrziu. Copiatul unei casete era un obicei comun, iar venirea la putere a CD-urilor, majoritatea de producţie bulgărească sau ucraineană, le-a ocupat multora nopţi întregi în vizite cînd totul se trăgea la 2X (Plextor!) şi noţiunea de "buffer underrun" nu exista. Ieşeau cam 6 din 10 CD-uri şi dura ore întregi. Cu zecile de CD-uri la îndemînă, puse frumos în sufragerie pe rafturi dedicate, lîngă setul TV, din ce în ce mai mare, românului i-a fost extrem de simplu să facă tranziţia la mp3. Portabil şi volatil, dar uşor de scris pe orice suport, mp3-ul a consumat, la sfîrşitul anilor ’90, sute de dolari pe abonamentul telefonic, viteza de 3.5 kilo pe secundă fiind o performanţă. E uşor să vorbeşti, aşadar, despre piraterie, din perspectiva unui român. La fel cum sîntem late-adopters ai televiziunii, de exemplu, adaptăm cu uşurinţă noile tehnologii nevoilor noastre, considerînd media ca fiind, din start, ceva gratuit. Se pare că nu e chiar aşa. Cazul notoriu al Pirate Bay, finalizat în stil Napster, mai exact cu o cumpărare a companiei de către nişte corporaţii care intenţionează să renunţe la principiul kopimi şi să plătească drepturi de folosire a operelor pe care le vor trafica în sistem p2p, e un bun exemplu despre cum merg lucrurile. Tendinţa organismelor de protejare a drepturilor de autor, cît şi a guvernelor europene e să nu mai tolereze traficul liber de media şi să impună taxe, similare celor radio. Fondatorii Pirate Bay şi-au asumat deja rolul de eroi ai fenomenului, Peter Sunde fiind şi primul acuzat care stă pe Twitter în timpul propriului proces, lucru care l-a transformat instantaneu într-un icon similar celor din lumea rock’n’roll, iar pretextul spectacolului media care a urmat, Spectrial, a servit drept platformă electorală Partidului Piraţilor, prezent din acest an în Parlamentul European. La fel cum procesul a fost un spectacol mediatic, la care au participat toate canalele de presă şi majoritatea internauţilor îmbătrîniţi în reţea, obişnuiţi că "free is the way to go", teoreticieni sau nu, implicarea noastră în fenomenul pirateriei este egală pentru fiecare. Toţi sîntem vinovaţi în procesul Pirate Bay, peer cu peer, şi conştientizarea acestui lucru ar trebui să transforme sharing-ul într-un fenomen cu adevărat de masă. Cînd ne vom da seama, însă, că a participa înseamnă upload şi nu doar download, vom fi suficient de maturi ca să participăm la ecosistemul media, la rîndul nostru, cu ceva. Fie el jurnalism cetăţenesc, vizibil în ultima vreme în cazul Moldovei şi al Iranului, fie comunităţi care să aplice open-source-ul pe orice, de la muzică la idei, software şi d.i.y.-uri. Sharing-ul este departe însă de statutul de fenomen de masă. Pentru moment, pînă ne maturizăm cu toţii şi începem să tratăm virtualul ca pe-un element nou, dar atît de natural, poate că impunerea unei taxe, în locul imbecilului principiu "greşeşti de trei ori şi zbori", e o soluţie. Nu toţi muzicienii îşi permit, ca Radiohead sau Nine Inch Nails, să-şi pună muzica gratuit pe net şi să impună un model de business viabil. Exemplul lor, însă, ajută ghiolbanii care nu dau niciodată nimic la schimb. În plină criză economică, organismele de protecţie a drepturilor de autor şi guvernele gata să-şi apere ţara de adolescenţi lefteri care vor, totuşi, să asculte muzică şi să citească, îşi construiesc butaforii legale care să intimideze. În urmă cu vreo două săptămîni, canalele de ştiri transmiteau în valuri vestea că o mamă singură din Statele Unite a primit o amendă de 1,9 milioane de dolari pentru că a downloadat de pe Kazaa 24 de piese, asta după ce în 2007 mai avusese parte de un proces din acelaşi motiv, în urma căruia "nota de plată" s-a ridicat la 275.000 de dolari. Într-unul dintre spoturile campaniei anti-piraterie germane, o mamă şi fiul ei, un băieţel de vreo patru ani, îi cîntă tatălui "La mulţi ani" în faţa închisorii unde acesta se află pentru că a downloadat, ilegal cel mai probabil, vreo superproducţie animată pentru copilul lui. Francezii au de gînd nu doar să-ţi taie conexiunea dacă ai călcat strîmb de trei ori, ci şi să-l oblige pe utilizator să plătească taxa de Internet, chiar dacă nu va mai avea acces la www. Demonizarea file sharing-ului şi a consumului de bunuri culturale digitale fără achitarea tributului către marile companii care le produc se hrăneşte cu sperietori pe care "sistemul" le selectează mai mult sau mai puţin la întîmplare, atîta vreme cît mai toţi sîntem vinovaţi. Să încerci însă un război împotriva tuturor este o măsură nu doar ineficientă, ci şi iraţională. Argumentul cel mai puternic împotriva pirateriei " care, de altfel, şi el poate fi contracarat cu cifre care arată că vînzările de produse culturale digitale cresc, nu scad " îi are în vizor pe creativi, cei care, pentru a produce mai departe, au nevoie de banii consumatorilor. Însă pentru a reglementa acest raport, este necesară o simplă regîndire a cadrului legal privitor la chestiunea drepturilor de proprietate intelectuală, evident neadaptat noilor condiţii de piaţă şi, de ce nu, deontologie a obiectelor culturale, în care orice text sau orice piesă este copiabilă şi transmisibilă instantaneu. Războiul pornit împotriva utilizatorilor, mulţi dintre ei neîncadrîndu-se în statisticile care arată că oricine îşi poate permite să facă downloadări legale (un muncitor chinez ar trebui să muncească, de pildă, o sută de ore pentru a-şi cumpăra licenţa de Windows, în timp ce unui japonez i-ar fi suficiente 40 de minute de muncă), porneşte de la politici neadaptate noii paradigme informaţionale. Propunerea de a impune o aşa-numită "cultural flat fee", o taxă lunară pentru download de produse culturale digitale, al căror sistem de copyright este clar, ar putea fi o mutare mult mai inteligentă şi eficientă decît culpabilizarea şi sancţionarea a milioane de utilizatori. Open-source-ul nu are încă un long tail, cel la care se referea Chris Anderson cînd susţinea că produsele vor atinge toate nişele, într-o lungă coadă tehnologică, avînd în vedere că toate produsele au parte de rafturi virtuale identice, ca la Amazon. Pe măsură ce gadget-urile pe care le folosim devin din ce în ce mai uşor de hackuit, de multe ori fără să mai rămîi cu şuruburi pe afară, şi mediul înconjurător capătă straturi groase de augmentare, ca un machiaj care ni se va părea nu S.F., ci firesc, vom fi bine naturalizaţi într-un mediu din care nu ne vom putea extrage. Muzicienii se vor salva prin concerte şi marketing alternativ, mult mai profitabil decît cei 5-7% pe care-i iei, ca artist, de la casa de discuri, iar industria filmului s-a prins deja că avansul tehnologic le permite să desfăşoare destule trucuri, cum ar fi cinematografele 3D, 6D etc., care ne vor distra în spaţiul public mai bine decît acasă. Dependenţa media duce la apariţia unei lumi noi, e vizibil, dar cotidianul devine istorie analizabilă abia peste ani. Să împărtăşim, aşadar, cît mai mult, şi să învăţăm să folosim uneltele noilor media pînă vom începe să facem şi noi.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

viroza si gripa foto pexels jpg
Creștere neobișnuită a numărului de cazuri de gripă. Medicii trag un semnal de alarmă
5.700 de cazuri de gripă au fost înregistrate în România săptămâna trecută. Adică cu 88% mai multe decât în săptămâna anterioară. Medicul Octavian Jurma spune că în sezoanele precedente s-a ajuns la această cifră abia în vârf, nicidecum înainte de Sărbători.
Fontana di Trevi (foto: Pixabay)
Acces contra cost la Fontana di Trevi, pentru turiști
Turiștii vor fi obligați să plătească doi euro pentru a avea acces la Fontana di Trevi din Roma începând cu luna februarie, taxă care ar urma să aducă municipalității 6,5 milioane de euro pe an, a anunțat primarul Romei, Roberto Gualtieri.
Stalin, în  1937 (© Wikimedia Commons)
Decizia lui Iosif Vissarionovici Stalin din 11 ianuarie 1939
Anul 1939. Ianuarie. Ger cumplit prin Europa. Oamenii stau prin case sau merg zgribuliți spre locurile de muncă și se gândesc ce să mai facă să le fie bine. Grijile zilnice erau multe și fiecare om era preocupat să obțină ceva bani pentru a avea un trai mai bun și mai fericit.
601821454 10164679458664203 553866820226005632 n jpg
Ciprian Ciucu, după discuții cu premierul Ilie Bolojan și ministrul de Finanțe: Soluții de urgență pentru Termoenergetica și STB
Ciprian Ciucu a semnalat duminică, la Guvern, situația financiară „extrem de gravă” a primăriei municipiului București. De asemenea, a discutat cu premierul Ilie Bolojan și ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, măsuri urgente pentru salvarea Termoenergetica.
zodiac chinezesc jpeg
Horoscop luni, 22 decembrie. Berbecii și Leii trebuie să-şi tempereze impulsurile
Lorina, astrologul Click!, a pregătit previziunile complete pentru ziua de luni, 22 decembrie, pentru fiecare dintre cele 12 semne zodiacale, astfel încât fiecare să ştie la ce să fie atent.
EasyJet
Incident șocant la bordul unui avion. O familie, acuzată că a îmbarcat cadavrul bunicii de 89 de ani. „Este în regulă, este doar obosită”
Un zbor EasyJet a fost oprit înainte de decolare după ce o pasageră în vârstă de 89 de ani a fost găsită moartă la bord, iar familia acesteia este acuzată că a încercat să o transporte astfel, pretextând că doarme.
600412177 1410945030387734 5814058564986087769 n jpg
Cozonacul Babka, desertul european cu umplutură de ciocolată și fără frământare. Rețeta dezvăluită de Jamila: „Răsfățul suprem pentru sărbători”
Cozonacul rămâne, fără îndoială, vedeta sărbătorilor de iarnă, iar Jamila Cuisine propune o variantă diferită de tradiționalul desert românesc. „Este o rețetă minunată, plină de umplutură delicioasă și mi se pare chiar mai ușor de făcut decât cel cu care suntem obișnuiți”, a spus aceasta.
Principele Mihai și colegii săi de Clasă Palatină cu plugușorul, 23 decembrie 1937 (© ANIC, Documente fotografice, dos. II.347)
Sărbătorile Familiei Regale, între Crăciun, Anul Nou și Bobotează
Încă din 1866, odată cu instaurarea dinastiei naționalei, marile sărbători religioase au fost integrate în cadrul oficial al Curții, devenind momente publice în prezența suveranului.
rx9MAcAKofrp3uDBM0kEMJrgrQCPaG58 jpg
Ce se ascunde în spatele discursului lui Putin. Radu Carp: „Războiul se va intensifica și va fi și mai aproape de granițele României”
Vladimir Putin a reafirmat intențiile beligerante ale Federației Ruse spulberând astfel speranțele occidentale privind un eventual acord de încetare a focului în Ucraina.