„Devoratorii de stele“

Publicat în Dilema Veche nr. 959 din 25 august – 31 august 2022
E cool să postești jpeg

Un jongler francez are impresia că, prin talentul său de saltimbanc, a ajuns portavocea națiunii sale; un predicator evanghelist, care se dă în vînt după publicitate, e convins că e singurul care poate salva lumea de Diavol, confundînd elogiile publice cu puterea divină; o americancă alcoolică și nevrotică confundă, la rîndul ei, obsesia cu iubirea pură și, în încercarea ei disperată de a găsi o semnificație pentru viața ei, își arogă un statut de eroină; un toreador ratat, căzut în patima superstițiilor, crede că a ajuns dictatorul unei țări datorită faptului că a făcut pactul cu Diavolul. 

Însă totul nu este decît o iluzie – afirmă Romain Gary în cartea sa, apărută în 1966, Les Mangeurs d’étoiles: „Goethe ne-a tras pe sfoară. Faust nu s-a întîlnit niciodată cu Diavolul, cu atît mai puțin i-a vîndut sufletul, pentru că, de fapt, nu există nici un cumpărător interesat de sufletele noastre și nu e nimeni dispus să facă acest tîrg: perfecțiunea nu poate fi cumpărată cu prețul sufletului“. 

Acțiunea cărții, care se petrece într-o țară imaginară din America Latină, unde majoritatea locuitorilor trăiesc la limita supraviețuirii și se hrănesc cu substanțe halucinogene (metaforă extinsă și asupra personajelor care trăiesc în aburii iluziilor), m-a făcut să mă gîndesc la societatea noastră de azi, care ne îmbată cu ideea de succes, preamărind realizările sociale, și care ne bombardează încontinuu cu acea mantră ispititoare, „Poți să devii orice vrei“, în detrimentul vieții tihnite, obișnuite, mediocre. 

Dar ce înseamnă această mediocritate? De ce, pe de o parte, ne sperie și, pe de alta, ne înfurie? Dacă Aristotel considera mediocritatea o virtute morală, calea de mijloc între exces și lipsă, un turnesol pentru o viață bine trăită, cultura socială de azi ne inoculează, pe scurt, că nu trebuie să ne mulțumim cu ceea ce sîntem. Că trebuie să ne depășim limitele, ca și cum am putea să ne extindem oasele și mușchii dincolo de învelișul de piele. 

Dacă acele calități cu care ne-a înzestrat natura nu sînt pe măsura ambițiilor noastre, ne putem falsifica povestea, pentru a deveni „cea mai bună versiune a noastră“, asta fiind la îndemîna oricui. Iar aici stă realul pericol al promisiunilor de succes: pe de o parte, sîntem ademeniți cu ideea că sensul vieții noastre stă doar în „realizările personale“ – care sînt de fapt cele sociale – iar, pe de alta, trăim într-o societate din care ideea de efort a dispărut. Nu trebuie să mai studiezi ani de-a rîndul, ci doar să descarci un curs online sau să cumperi o carte cu rețete de succes. Nu mai trebuie să te antrenezi ani în șir, ci doar să-ți cumperi niște aparate care să-ți maseze mușchii, în timp ce te uiți la TV. Nu mai trebuie să ai o dietă cumpătată, ci să înghiți niște pastile care dizolvă grăsimile. Nu mai e necesar să fii competent, ci să cunoști „oamenii potriviți“. Sîntem îndemnați, așadar, pe drumul ambițiilor, dar sîntem oblojiți de muncă, ambițiile devenind nu „înhămare la treabă“, ci „obiective de bifat“. Și, cum mulți pică în această reverie a „realizărilor“ facile, ajung să se convingă pe sine că sînt mai buni decît sînt în realitate și, înhăitîndu-se cu alții aidoma lor, ajung să formeze o „elită“ de mediocri care se cred superoameni. 

Și abia atunci mediocritatea începe să enerveze – odată ajunși în locuri și posturi pentru care n-au calitățile necesare, „devoratorii de stele“ instaurează kakistocrația, înlăturînd valorile, cu care, în mod evident, nu se pot măsura. Nu sînt în stare să facă o treabă bună, dar nici nu sînt înlăturați, de vreme ce sînt înconjurați, din toate părțile, de semenii lor. 

Se spune, despre aceștia, că „s-au ajuns“, că duc o viață bună, chiar dacă nu o merită. Întrebarea este însă dacă viața lor e într-adevăr bună. Dacă un mediocru, care se crede superior, merge prin viață mai fericit, în niște pantofi prea largi pentru el, decît un om obișnuit care, acceptîndu-și mediocritatea, își trăiește viața în tihnă, netulburat de demonii unor ambiții pentru care nu este croit. ­

Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg
Tribunalul Poporului
Vedem asta în fiecare zi: nimic din ceea ce se postează nu rămîne necorectat, necontestat, nejudecat, nesancționat. Mai devreme sau mai tîrziu – ca să fac o parafrază – fiecare are parte de cincisprezece minute de judecată publică.
p 10 jpg
Critica publică în online: virtuți și vicii
Am observat, de asemenea, și cum platometre digitale au fost utilizate pentru a instiga la ură, dispreț și sexism, pentru a delegitima această mișcare și a decredibiliza victimele violenței de gen.
p 11 Ostrakon WC jpg
Ostracizarea online ca dilemă liberală
Cu toate acestea, nu trebuie să uităm de pericolul pe care apelul la ostracizarea online îl deschide, ținînd cont de stimulentele pe care viața în mediul online ni le oferă în conjuncție cu impactul pe care emoțiile morale îl au la adresa modului în care interacționăm cu ceilalți
640px The Two Gossips (Les Deux Commères) MET DP808826 jpg
Gura satului global
Gura satului global nu este diferită de gura satului tradițional decît prin instrumentele sale.
640px Cyber bullying 122156 960 720 jpg
Cel fără de păcat – o sursă idiopatică?
Realitatea socială poate fi remarcabilă datorită ansamblului de creiere umane adunate pentru a influența evoluția societății în bine, și aici avem nevoie de etică – în lipsa acesteia, realitatea se poate transforma în factori și actori sociali maligni.
John George Brown The Bully of the Neighborhood jpg
Și cu copiii ce facem? Intruziune, expunere, violență, anulare
Spațiul virtual a căpătat dimensiuni tot mai mari în viața copiilor, marea lor majoritate preferînd o interacțiune mediată de un dispozitiv uneia reale.
p 14 sus jpg
J’accuse! Indignarea morală și ostracizarea digitală
Nu e mare lucru să ne gîndim mai mult înainte de a (re)acționa, cum nu e nici prea mare efortul de a încerca să vedem lucrurile dintr-o perspectivă mai largă, dincolo de interesele noastre imediate.
p 21 jpg
Linșajul contemporan
Strămoșii noștri nu aveau lideri, judecători sau poliție, dar aveau mijloace pentru a răspunde celor care încălcau normele sociale de a respecta autonomia celorlalți sau de a contribui în mod echitabil la bunăstarea socială
Cea mai bună parte din noi jpeg
Ce rol mai au valorile?
Am aflat că valorile sînt cele care ne dau un sens, iar acest lucru ne face să fim perseverenți și să depășim obstacolele.
p 10 sus jpg
Dihotomia fapte/valori a fost greşit înţeleasă
Valorile sînt ingredientele indispensabile ale realităţii sociale.
Elevi jpg
StateLibQld 2 198959 Planting a tree for Arbor Day at Ban Ban Springs State School, 1920 jpg
Tot ceea ce vreau să fiu
„Prietenia înseamnă să împarți punga de chips-uri cu celălalt.”
p 12 sus jpg
Mesajul corect
Într-o clinică de toxicomani e barometrul cel mai fidel al suferinței unei societăți.
640px Islamic   Garden Scene   1987 360 4   Art Institute of Chicago jpg
Valori, virtuți, viață în islam
Societățile musulmane sînt puternic condiționate de tradiții.
Social Media and Technology jpg
Social media și tribalizarea valorică
Viața noastră socială nu arată întotdeauna precum fluxul nostru de pe rețelele sociale.
962 t 14 VArsene jpeg
Mîntuirea biogeografică jpeg
La dolce vita vs La deutsche vita
O recentă zicală germană evocă, plastic și concis, „relația” dintre Germania și Italia – țările care ilustrează îndeobște șablonul nord-sud la nivel european: „Italienii îi respectă pe nemți, dar nu-i iubesc; nemții îi iubesc pe italieni, dar nu-i respectă”.
Crédit Suisse Zermatt JPG
Calitatea ce-am poftit, dar și tihna ce-am tihnit
Elveția, spre exemplu, este pe primul loc în topul Numbeo, pe locul 5 în cel al US News și pe locul secund, la egalitate cu Irlanda, în indexul UNDP. Alți „suspecți de serviciu” sînt Islanda, Danemarca, Suedia, Olanda, Germania, Finlanda sau Norvegia.
Left Former Movie Theater Balkan Right Hotel Bulgaria (158046439) jpeg
Geografia relativă a bunăstării
Diferențele dintre un Nord bogat, în ultimele decenii asociat de cercetătorii științelor sociale capitalismului în expansiune, și un Sud sărac, aflat sub dominația totală (pernicioasă poate?) a celui dintîi, au intrat în limbajul profesional al reprezentanților științelor sociale.
p 10 sus jpg
Greierele sobru și furnica hedonistă, sau despre noul clivaj Nord/Sud
Autenticitatea nu presupune mari sacrificii, iar „societatea singularităților” se regăsește în noul Pămînt al Făgăduinței: diferită, dar nu brutală, accesibilă, dar nu mizeră, simplă, dar nu banală.
p 12 WC jpg
De-a lungul și de-a latul vieții
Percepem viața ca pe o datorie sau ca pe o plăcere? În ce domenii e datorie și în care e plăcere? Ce preț sîntem dispuși să plătim pentru a ne trăi viața în propriii termeni? Și cîți dintre noi au oare luxul alegerii?
p 13 sus jpg
„Incategorisibila” fericire
La urma urmei, așa cum o spunea Helliwell, „fericirea” este în bună măsură un produs de marketing, iar etichetele contează prea puțin. Iar adeseori, căutînd un lucru cu lumînarea, riscăm să uităm ceea ce căutam cu adevărat.
640px Beer optimator glass bottle jpg
Lumea văzută prin fundul sticlei: bere versus vin
Ne-am găsit voia bună în deprinderile culinaro-bahice strămoșești și am stabilit ca etaloane pentru calitatea vieții sarmalele, mititeii și pruna curată. Mai la nord sau mai la sud, gastronomic vorbind, lucrurile stau altfel.
640px Overzicht van de drukte op Mokum 700, Bestanddeelnr 928 0112 jpg
Cum măsurăm bunăstarea și de ce
Avem totuși un alt mod de a înțelege dezvoltarea și feluritele ei moduri de a contribui (sau nu) la o viață bună, împlinită, umană?

Adevarul.ro

grefier
Grefier dat afară pentru că avea un handicap grav. Concedierea, declarată abuzivă
Un grefier de la o judecătorie din subordinea Curții de Apel Bacău a fost concediat, în contextul în care s-a descoperit că deține un certificat pentru grad de handicap accentuat, cu însoțitor.
arestare carabinieri Italia FOTO stiridiasoora
Român arestat pentru viol în Italia, amnezic. „Am băut 20 de litri de vin, nu mai știu ce am făcut“
Un român de 40 de ani a fost arestat în Italia, la Cuneo, fiind acuzat că a violat o femeie într-un parc din oraș. Bărbatul le-a spus anchetatorilor că nu-și mai amintește nimic din ce a făcut în ziua respectivă.
parc eolian apa FOTO profit ro jpg
Damen va construi fundaţii plutitoare pentru turbine eoliene. Ancorele vor avea dimensiuni fără precedent
Compania Damen Shipyards a anunţat că dezvoltă o nouă clasă de nave, capabilă să sprijine dezvoltarea eoliană offshore. Este vorba despre turbine eoliene plutitoare offshore, la scară largă (FOWT).

HIstoria.ro

image
Moștenirea legendară a lui Grigore „Nababul” Cantacuzino
Prinţul Gheorghe Grigore Cantacuzino (1832-1913), su- pranumit „Nababul“, a fost unul dintre cei mai mari proprietari de pământuri din România, dar și o personalitate politică marcantă (de două ori primar al Bucureștiului, și tot de două ori prim-ministru).
image
Sfârșitul tragic al copiilor lui Alexandru Ioan Cuza
Domnitorul Alexandru Ioan Cuza nu a avut copii cu soţia sa, Elena Cuza. A avut în schimb doi fii cu amanta Maria Obrenovici, pe Alexandru şi Dimitrie. Copiii au fost înfiaţi de soţia oficială a domnitorului, dar amândoi au avut parte de un destin tragic. Unul a murit bolnav, iar celălalt s-a sinucis
image
Air France, o companie înființată cu o semnificativă contribuție românească
Câți dintre noi știm că la originea și la baza Air France (înființată la 30 august 1933) stă și o semnificativă contribuție românească?