Despre sminteală o abordare interdisciplinară

Laurențiu GHEORGHE
Publicat în Dilema Veche nr. 994 din 27 aprilie – 3 mai 2023
image

În buna tradiție metafizică a sentimentului paraguayan al ființei vom selecta ceea ce geniul local a reușit să conceptualizeze atît de elocvent din manifestările universale ale smintelii, și anume: țăcăneala.

Nu putem face o taxonomie exhaustivă originală a țăcănelii deși ne-am dorit-o, dar am renunțat pe fondul reducerii finanțării alocate cercetării fundamentale, iar fără finanțare scientia non sequitur, că ne acuză referenții anonimi de încălcarea standardelor fiscalității academice, așa că vom recurge la un subterfugiu și vom aplica cinstit o taxonomie furată de la alții din străinătate, dar deja validată prin publicarea în limbi străine, ceea ce garantează în sine înalta ținută academică și relevanța pentru orice domeniu în general și pentru domeniul nostru în particular. 

Vom face așadar o distincție modernă între țăcăneala punctuală sau per accidens și cea structurală sau per necessitatem ca punct de plecare. Un cunoscut autor de literatură sapiențială din Semiluna fertilă ne atrăgea atenția însă că țăcăneala punctuală este izomorfă cu numerus stultorum,  ceea ce duce în derizoriu orice încercare de analiză din motive cardinale, cardinalul acestei mulțimi este imposibil de pronunțat fiind în ebraică, așa că vom renunța înainte de a începe, concentrîndu-ne pe țăcăneala structurală care este și mai la modă, dar simultan și mai obscură, ca orice țăcăneală care, nefiind definită pe o mulțime discretă, bagă în aporie toți consumatorii de cultură înaltă de pe platformele de socializare. 

Așadar țăcăneala structurală afectează prin definiție mai ales, dar nu numai structurile care dau sens existenței, pun ordine în univers și ne ajută la bătrînețe să obținem un loc în vehiculele de transport în comun recte teologia, geometria și bunul-simț. 

În materie de teologie, lucrurile sînt clare, după cum ne spune și psalmistul în traducerea liberă a ChatGPT: „Spus-a cel țăcănit în inima sa că nu există Dumnezeu”. Țăcăneala teologică este paradigma ultimă a țăcănelii universale și nu avem multe de comentat aici decît să dăm dreptate profeției amare a Cuviosului Antonie cel Mare cum că „va veni vremea ca oamenii să se țăcănească și cînd vor vedea pe cineva că nu s-a țăcănit se vor scula asupra lui, zicînd că el este țăcănit, pentru că nu este asemenea lor”.

Țăcăneala în geometrie are însă aspecte mai puțin cunoscute publicului larg și începe din fragedă pruncie cu sistemul euclidian care distruge orice încercare concretă de a înțelege natura continuă a lumii, introducînd noțiunea subversivă, insurecțională și anarhistă de punct, precum și individualismul metodologic avant la lettre, deși nimeni nu a văzut niciodată vreun punct sau ceva ce nu se poate divide cu un accelerator de particule mai mare sau cu patru cămile legate de membre (a-tom sau in-divid), ci doar reprezentări convenționale, adică minciuni. Și pentru că nu era suficient de ininteligibilă această construcție axiomatică artificială, cînd reușiserăm să ne obișnuim cu ea, interese obscure care urmăreau destabilizarea au inventat geometriile non-euclidiene care complică și mai mult lucrurile și bagă în azil, Parlament și paradigme holiste atîția oameni serioși cu diplome serioase obținute prin muncă originală în universități non-relativiste etic. 

Dar asta nu este tot: dată fiind natura fundamentală a geometriei, pentru a trăi o viață virtuală și fără excese, dușmanii ordinii și clarității morale au introdus teoria coardelor (sau string-urilor pour les connoisseurs)  care tratează cu dispreț numărul limitat, dar sigur al dimensiunilor existenței, ceea ce este inacceptabil pentru o civilizație umanistă, pluralistă și multilateral dezvoltată, ferm ancorată în realități economice și financiare dure, dar sănătoase și mai ales non-inflaționiste. 

În sfîrșit, ajungem la piatra de temelie a glorioasei noastre civilizații profund normală și firească precum toate civilizațiile din istorie: bunul-simț.  

În materie de țăcăneală bunul-simț desfide orice concurență și aici varietatea largă de țăcăneli structurale este și cea mai periculoasă pentru că, spre deosebire de teologie și geometrie, care presupun un oarecare interes specializat și cunoașterea unor limbi relativ moarte precum algebra sau aramaica, bunul-simț se presupune că este de interes general. Nu mai avem timp, ca spațiu, să dezvoltăm acest subiect adecvat lucrului și intelectului ca marele Thomas Aquinas, așa că ne vom concentra asupra unui singur aspect asupra căruia ne atrage atenția marele Aristotel: „Căci faptul de a spune că ceea-ce-este nu este sau că ceea-ce-nu-este este reprezintă un fals, în timp ce a spune că ceea-ce-este este şi că ceea-ce-nu-este nu este reprezintă un adevăr”. 

Așa credeam și noi în mediul rural unde s-au născut veșnicia și imuabilitatea definițiilor logice, dar din observațiile antropologice atente asupra cohortelor generaționale din mediul urban rezultă că a spune că ceea-ce-este este doar ceea ce este ar fi în sine și pentru altul o gravă abatere de la normele dreptului universal de a defini ceea-ce-este după cum dorește cel care este obiectul* definiției și o gravă încălcare a libertății de a fi ceea ce vrea să fie ceea-ce-este, inclusiv cînd vrea să fie ceea-ce-nu-este și viceversa, că nu e treaba nimănui ce vrea să fie sau să nu fie fiecare. 

De exemplu, dacă eu vreau să stau în mijlocele de transport în comun pe scaunul rezervat pentru persoanele în vîrstă în absența vizibilă a vîrstei necesare (un construct axiomatic la fel de artificial ca geometria euclidiană, singurul criteriu clar fiind calitatea de pensionar) este suficient să declar, la cerere, că am o vîrstă chiar dacă această vîrstă nu este ceea ce cred alții că este.  Cum nu i se poate reproșa nimănui că nu are toate atributele pe care cunoașterea comună le atribuie existenței, nici vîrstei nu i se poate reproșa o anumită valoare discretă, ceea ce ar fi cu adevărat un gest lipsit de empatie față de ființele care declarativ nu au nici o vîrstă.  

În aceste condiții, distribuția locurilor în mijloacele de transport în comun este viciată în mod structural, absența unei ordini intersubiectiv verificabile empiric prin intermediul simțului comun  duce la perpetuarea unei stări de nervozitate, anxietate și depresie atît în rîndul populației active, cît și în rîndul șomerilor, elevilor, studenților, gravidelor și pensionarilor care contribuie la scăderea PIB-ului per capita după unele surse sau invers după alte surse și la alte aspecte statistice pe baza cărora se fundamentează bugetul de stat și al Uniunii Europene, poziția măsurabilă a particulelor elementare în sistemele cuantice și echilibrul individual al complexității sociale în paradigma non-liniară a rezilienței termodinamice a manifestărilor ad Extra a Treimii ad Intra din perspectiva teologiei inclusive apofatice, singurele aspecte de bun-simț care încă mai contează din punctul de vedere al atingerii obiectivelor sectoriale ale programului-cadru de  finanțare pe ramură în acest exercițiu bugetar. Q.E.D.

* Pentru cititorii masochiști putem intra în subtilitățile atroce ale abolirii distincției subiect-obiect, dar desigur, în lipsa finanțării, nu putem decît să așteptăm contribuțiile eventualilor entuziaști pe Patreon/Substack/OnlyFans.

Laurențiu Gheorghe este lector univ. dr. la Facultatea de Filosofie a Universității din București.

Foto: wikimedia commons.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cu ce se ocupă românii când stau la rând să ia Lumină. „Un părinte m-a șocat. Mi-am făcut cruce când am auzit ce spunea”
O fostă profesoară de religie din Craiova spune că a rămas cu un gust amar după ce a participat la slujba de Înviere. A ales să meargă la Catedrala Sfântu Dumitru din centrul orașului unde erau adunați mii de oameni. Discret, femeia a ascultat ce discutau creștinii în timp ce așteptau să ia Lumină.
image
Putin a scos inima unei căprioare și i-a dăruit-o lui Berlusconi: „Vladimir mi-a arătat o natură violentă pe care nu mi-am imaginat-o”
În anul 2013, președintele Rusiei și fostul prim-ministru italian au fost împreună într-o vacanță. Vladimir Putin ar fi făcut atunci un gest de neimaginat în fața lui Silvio Berlusconi, pe care un fost senator din partidul său și-l amintește și acum.
image
Cum arată satul fantomă Curpenii Silvașului, părăsit de cinci decenii. Pădurea crescută în voie l-a înghițit complet VIDEO
Doar ruinele unei biserici mai sunt vizibile în imagini aeriene din satul Curpenii Silvașului din Hunedoara, părăsit în anii ’70. Așezarea izolată a fost înghițită de pădure

HIstoria.ro

image
În 1942, Armata Română a prăznuit Paștele pe Frontul de Est
Paştele din 1942 a căzut pe 5 aprilie 1942. Armata Română se afla în plină Campanie din Est. Mai erau șapte luni pînă la Dezastrul de la Stalingrad, moment de răsturnare strategică în cel de-al doilea Război mondial.
image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.
image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.