Despre iubire în – și pentru – cinema

Publicat în Dilema Veche nr. 985 din 23 februarie – 1 martie 2023
image

„[…] Călătoria aceasta a noastră e în întregime imaginară. Iată forţa sa. […] E un roman, nimic altceva decît o istorie închipuită. […] E destul să închizi ochii.” (L.-F. Céline, Călătorie la capătul nopții). Cinema-ul are această capacitate uluitoare de a-i contura spectatorului (fie în sala de proiecție, fie pe ecranul unui laptop) o călătorie imaginară extrem de veridică (în orice convenție ne-am afla, atît timp cît există deschiderea co-participării indirecte în această experiență), cu o durată evident determinată, dar care poate produce o reală întîlnire cu Celălalt. În prelungirea ideii lui François Truffaut (cinema-ul și cele 24 de frame-uri pe secundă), Michael Haneke vorbește despre film ca fiind un proces continuu de 24 de minciuni pe secundă în serviciul adevărului sau în încercarea căutării sale. Spectatorul, în mod firesc, își asumă ambele poziții: caută o remediere temporară într-o altă lume, pe care o crede sau nu (în funcție de cît de convingătoare este); se îmbarcă într-o călătorie susținută pînă la genericul de final și, în rare cazuri, și imediat după. 

Unele dintre convențiile care realmente reușeau să provoace starea de „imediat după”, prelungindu-i spectatorului această formă de remediere, au fost și încă rămîn filmele ce au în centrul lor povești de dragoste: fie că vorbim de forme idilice, idealiste sau catastrofale ale iubirii, de la Titanic (James Cameron, 1997) la Pride and Prejudice (Joe Wright, 2005), sau de forme identificabile contextual, mai aproape de spectator, de la Manchester by the Sea (Kenneth Lonergan, 2016) la Marriage Story (Noah Baumbach, 2019), povești pe care le regăsim încă din perioada Neorealismului italian (Roma città aperta, Roberto Rossellini, 1945) și a Noului Val francez (À bout de souffle, Jean-Luc Godard, 1960). În cele ce urmează, propun cîteva povești ce discută tipuri de iubiri cinematografice văzute și percepute altfel, nu sub forma unor categorisiri sau șablonări, ci mai degrabă ca modalități inedite de a scoate la suprafață adevăruri nespuse. 

Iubirea văzută prin gaura cheii. Un exemplu relevant pentru tipul de relație conjugală explorat de către Baumbach este celebrul Marriage Story, un film în toate privințele voit îngroșat, în care doi soți, el regizor de teatru, ea actriță (interpretați de Adam Driver și Scarlett Johansson), se îndreaptă rapid spre finalul relației lor. Multiple suprapuneri ale relației personale cu aceea profesională sînt prezente, subliniind și modul în care societatea în sine s-a schimbat: în Marriage Story, divorțul survine vizibil în urma unor clash-uri profesionale evidente, a unor vise profesionale neîmplinite, resimțite de către ambii parteneri în felul propriu. Apartamentul are rol de martor direct în conflictele ce se înmulțesc exponențial și care converg către separarea celor doi. La Baumbach dispare aproape total ideea de ars poetica a iubirii, de iubire pentru iubire; mai degrabă reapare convenția cineastului care pastișează cu grijă și cu empatie filmul de dragoste al anilor ’80 (referință directă la Kramer vs. Kramer, Robert Benton, 1979).

Iubirea în și pentru film. Îndepărtat contextual de timpul, spațiul și viziunea lui Baumbach, aș aminti un alt tip de abordare a iubirii, care problematizează discursul filmic, reușind să discute altfel tema iubirii în convenție metacinematografică – Through the Olive Trees (Abbas Kiarostami, 1994). Filmul propune o poveste de iubire aparent imposibilă dintre doi tineri (Hossein și Tahereh) și întîlnirea lor pe un platou de filmare. Hossein tot speră pînă la finalul ambelor secvențe de filmare (atît cea diegetică, în care echipa de filmare este surprinzător de răbdătoare, parcă transferîndu-i aceleași valențe și lui Hossein în raport cu fata de care este îndrăgostit, cît și secvența care încheie emblematic filmul lui Kiarostami) ca Tahereh să îl vadă și să îl accepte. Acesta depune duble eforturi: întîi, în calitate de actor, încercînd să încheie cu brio secvențele de filmare rămase, iar apoi, în pauzele dintre duble, să o convingă pe Tahereh să accepte să fie cu el. Există și un puternic conflict socio-cultural într-un context precar al Iranului post-cutremur (din 1990, complet devastator). Hossein nu provine dintr-o familie înstărită, iar bunica lui Tahereh (părinții acesteia se sting în timpul cutremurului) îi interzice fetei să se căsătorească cu un băiat neșcolit și, cu atît mai mult, șomer. Finalul încununează, într-un plan-secvență, această speranță parcă inepuizabilă prin călătoria poetică, dar cît se poate de simplă, a celor doi prin livada de măslini.

Iubirea și comunitatea. Dacă în Through the Olive Trees, Kiarostami își face apariția fantomatic în fața camerei de filmat, remarcînd un anumit tip de iubire pentru cinema, în acest caz vorbim de o peliculă în care autorul se arată total în fața lumii pentru a vorbi cît mai onest despre propria-i lume. Xavier Dolan, în Matthias et Maxime (2019), reușește să scoată la lumină problematicile personale într-o poveste care o depășește pe cea doar de dragoste (cum la o primă vedere pare) și să îndrepte atenția către ideea de comunitate, de prietenie, de empatie și de încredere. Maxime (interpretat de regizorul însuși) și Matthias (interpretat de Gabriel D’Almeida Freitas) sînt doi prieteni din copilărie care realizează, într-o ieșire cu gașca extinsă de amici (în sine, o micro-comunitate), ceea ce există real între ei (și au renegat inconștient). Cineastul concentrează atenția asupra contradicției resimțite ce surclasează orice emoție afectivă dintre aceștia. Ambele personaje poziționate în situații personale de neapartenență au nevoia, prin aceste inițiale confuzii, să reconstruiască complet diferit întreg micro-universul pe care îl cunoșteau – să se accepte pe sine și să îmbrățișeze noile valențe ale relației lor. Dolan construiește un tip interiorizat de iubire, aducîndu-se pe sine în fața spectatorilor, așa cum a mai făcut-o în Tom à la ferme (2013) sau în filmul de debut, J’ai tué ma mère (2009). 

Iubirea în vreme de război. În spiritul comunității și al neapartenenței aș aminti și tipul de iubire în context tragic ca temă inepuizabilă. A Hidden Life (Terrence Malick, 2019) este un exemplu relevant al unei chemări ce transcende, la nivel pragmatic, iubirea față de familie a eroului Franz, al cărui destin este condus definitiv de apariția unor revelații inefabile. Franz refuză pînă în ultima clipă să lupte pentru naziști, cu riscul execuției. Recurentele sale întoarceri acasă, în universul din Radegund, de la poalele Alpilor, conduc către certitudinea că acesta a ales sau, mai degrabă, a fost ales. Malick concentrează atenția asupra celor doi soți și a unui tip de încredere ce depășește profanul: siguranța și pacea Franziskăi în legătură cu destinul lui Franz și calea aleasă. Cineastul propune o relație de iubire profundă în contextul exteriorului, al comunității și al războiului iminent, însă demarchează vizibil ce există în interiorul gospodăriei lor. Malick redă exact esența ce compune relația dintre cei doi soți, fără să canalizeze atenția asupra unui factor senzațional: războiul este cît se poate de prezent, în întregimea ororii sale, dar există acele cîteva momente din Radegund prin care Franz și Franziska transmit spectatorului senzația că poate exista, măcar temporar, și o proprie lume paralelă, în care viața se continuă firesc. 

Iubirea în vremea AI. Acum zece ani, cu o abordare la polul opus celei mai sus amintite, Spike Jonze lansa o peliculă exclusiv interiorizată, distopică și una dintre cele mai captivante povești de dragoste ale ultimei decade (de-o intensitate pe care Michel Gondry a generat-o spectatorilor în 2004 cu faimosul Eternal Sunshine of the Spotless Mind) – Her, o poveste prin definiție spusă altfel. Theodore Twombly (interpretat de Joaquin Phoenix), un scriitor cu o personalitate introvertită, cumpără un software de Inteligență Artificială (OS1) încercînd să-și ușureze munca. Însă, pe măsură ce descoperă acest soft pe nume Samantha, o identitate construită (interpretată de Scarlett Johansson), ajunge să se îndrăgostească iremediabil de ea. Imposibilitatea relației lor este bazată pe o motivație cît se poate de banală, în acest context deja provocator și neconvențional: Samantha, alături de alte sisteme AI, pleacă într-o altă lume, părăsindu-l definitiv pe Theodore. Jonze se apropie atît de personal și de vulnerabil de spectator, reinterpretînd în manieră inedită clasicul love-story-fără-happy-end. Cineastul confirmă faptul că cinema-ul are această forță imensă de a capta, prin toate instrumentele fabricării unei minciuni, o felie de viață verosimilă, fie că ne raportăm la o convenție realistă sau nu: Her este prin definiție o poveste de dragoste ce creează identificare la nivelul oricărui tip de spectator: Samantha poate fi oricine sau orice, o idee sau o propunere; relevant devine modul în care ambii prind viață în momentul conectării lor. 

În cinema, poveștile de iubire au libertatea să fie poziționate în aproape orice convenție și totuși să poată fi receptate veridic prin prisma identificării cu emoția propriu-zisă (deși contextual sînt îndepărtate de realitatea imediată a spectatorului): vedem asta atît la Baumbach, în apartamentul în care doi soți își trăiesc cît se poate de firesc viața, cît și în apartamentul futurist al lui Theodore, în care asistăm în calitate de martori la noul său parteneriat alături de Samantha. Într-o oarecare măsură, spectatorul primește această provocare de a căuta însuși adevărul, de a adăuga cîteva frame-uri în plus din propriul univers experiențial celor 24 de minciuni pe secundă ce compun filmul. Iar love-story-urile au capacitatea să creeze imersivitate tocmai printr-o identificare afectivă și instinctivă, în care spectatorul se lasă (conștient sau nu) captivat. 

Filmele discutate rulează pe: Her – Amazon Prime; A Hidden Life – Disney+; Marriage Story, White Noise – Netflix; Matthias et Maxime – MUBI; Manchester by the Sea – HBO Max.

Ilinca Straton este cineastă.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Nationala fotbal Romania (Sportpictures) jpg
restaurant foto unsplash jpg
Cum au reacționat 2 italieni, după ce au văzut prețurile restaurantelor din România: „Nu ne venea să credem”
Un cuplu italian a vizitat recent România pentru prima dată. Atracțiile din București i-au impresionat, dar în afară de asta, cuplul a observat ceva de care se plâng mulți străini. Prețurile de la terasele și restaurantele românești îi uimesc chiar și pe români.
dulciuri jpg
Un român a dat lovitura cu afacerea lui! Ce le vinde străinilor: „S-au folosit de rudele din țară ca să le poată savura”
Cu toții apreciem gustul delicios al dulciurilor tradiționale din țara noastră. Iar pentru unii români, acestea pot fi și o afacere de succes! Astfel de produse sunt apreciate, în mod special, de către cei care locuiesc dincolo de hotare și care își doresc să se bucure de gusturile de acasă.
Horațiu Potra. Sursa: Facebook Horațiu Potra
Concluzia reporterilor de la Casa Jurnalistului despre întreg episodul lui Horațiu Potra: „Mercenarul este liber să meargă unde vrea”
Casa Jurnalistului a relatat într-o postare întregul episod cu protestul organizat de Horațiu Potra, întâlnirile candidatului Georgescu cu Eugen Sechila și mercenarul din Africa și eliberarea lui Potra la decizia judecătoriei Ploiești.
Consiliul Europei blog unteanu
Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei a sesizat Comisia de la Veneția după ce CCR a anulat alegerile prezidențiale
Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei a sesizat Comisia de la Veneția pentru a dezbate standardele în interiorul cărora o curte constituțională poate invalida alegerile, după ce CCR a anulat primul tur al alegerilor prezidențiale.
Blocuri Bucuresti FOTO Shutterstock jpg
Tot mai mulți români pleacă din București și se mută în acest oraș! Aici îți poți cumpăra un apartament cu doar 40.000 de euro
Bucureștiul este cel mai mare oraș al României și este greu să negăm faptul că aici avem parte de cele mai multe oportunități economice din țară. Însă, dezavantajele sunt din ce în ce mai greu de ignroat.
denisa tanase instagram jpg
Câți bani face cu adevărat Denisa Tănase din afacerea cu parfumuri și „chinezării”. Și-a cumpărat mașini de lux și trăiește ca o prințesă
De la fosta solistă a trupei Bambi, la milionară! Denisa Tănase trăiește acum ca o regină și are o afacere care îi aduce sume enorme în conturi. După ce a renunțat la marea ei pasiune, s-a orientat către un alt domeniu, care a făcut-o să dea lovitura și să devină cunoscută în străinătate. Câți bani
Rusia Ungaria gaz FOTO Shutterstock
Ungaria a găsit o soluție pentru plata gazelor rusești, fără să încalce sancțiunile impuse de SUA
Ungaria a găsit o soluție pentru a plăti gazele rusești fără a încălca sancţiunile americane, a anunţat vineri ministrul ungar al Afacerilor Externe, Peter Szijjarto.
Cancelarul austriac Karl Nehammer FOTO Profimedia jpg
Guvernul Austriei oferă un „bonus de întoarcere” refugiaților care se duc acasă în Siria
Guvernul austriac a anunțat vineri că oferă câte 1.000 de euro refugiaților sirieni care se întorc înapoi în țara de origine, potrivit Reuters.