Despre dinozauri şi mamifere conectate (şi tatuate)

Doru CĂSTĂIAN
Publicat în Dilema Veche nr. 1024 din 23 noiembrie – 29 noiembrie 2023
image

Nu sînt vremuri simple pentru educaţie. Asta presupunînd că au existat vreodată vremuri simple. Desigur, pentru educaţia românească, a cărei reformare se ȋncearcă fără succes de treizeci de ani, lucrurile sînt ȋncă şi mai mult complicate de factori endemici suplimentari: o clasă politică anemică şi mai degrabă interesată de conservarea propriilor privilegii, lipsa de viziune, lipsa de resurse, bariere de mentalitate, lucruri despre care s-a scris şi s-a vorbit ad nauseam.

În textul de faţă vreau ȋnsă să vorbesc mai puţin despre aceste lucruri arhicunoscute şi să-mi plasez mai degrabă analiza la un nivel structural, mai profund şi, de ce nu, mai filosofic plecînd ȋn construcţia textului de la ȋntrebarea fundamentală privind logica, ontologia şi estetica ȋntîlnirii dintre noi şi elevii noştri ȋn lumea de azi, o lume pe care o ȋnţelegem tot mai greu, ale cărei dinamici interne le intuim mai anevoie şi ale cărei tipare ne vizează ȋn moduri care adesea ne scapă. 

Vorbind despre pedagogie, vorbim aşadar despre ȋntîlnire. A fost valabil ȋn Antichitate, este valabil şi ȋn postmodernitate. Nu există foarte multe minţi la noi care să ȋncerce să ȋnţeleagă fenomenul educaţional ȋn contextul cultural mai larg al postmodernităţii, o epistemă teoretizată totuşi de mai bine de o jumătate de secol ȋn lumea occidentală. Dimpotrivă, cel mai adesea, reacţia noastră, a adulţilor care trebuie să educe, este aceea de a ne ȋnchide ȋntr-o recluziune ţîfnoasă, repetînd steril, exasperant mantra iritantă a decăderii generaţiilor. 

Despre postmodernitate ştim totuşi cîte ceva. Epocă a imanenţei caracaterizată de masive retrogradări metafizice, epocă postreligioasă şi postnarativă, o epocă de după Dumnezeu, cum ar spune unii filosofi. Totodată, o epocă a fragmentului, colajului, instantaneităţii, suprafeţei, a post-adevărului şi seducţiei. O epocă a naraţiunilor alternative, post-umană, digitală şi concupiscentă, o epocă fără doruri metafizice, dar care redescoperă plăcerea imaginii şi caracterul semnificant al corpului. O epocă a declinului democraţiilor, a redescoperirii fiorilor tribali, a apartenenţei juisante. Desigur, toate acestea nu puteau lăsa neafectate educaţia şi finalităţile ei. Înaintăm prin haosmosul acestor realităţi şi ne imaginăm că avem soluţii la tăcerea imensă şi zgmotoasă care se cască tot mai mult ȋntre noi şi elevii noştri, dar adesea nu facem decît să ne repetăm ȋn faţa nimănui, cu credinţă de fanatic, convingerile neputincioase.

Pentru profesorii generaţiei mele, dar şi pentru sistemul de ȋnvăţămînt ȋn ansamblul lui, ne aflăm ȋncă ȋntr-o paradigmă a cunoaşterii şi a formării, o paradigmă definită ȋn interiorul umanismului european de la Platon pînă la Heidegger (celebra Scrisoare despre umanism este ȋncă un demers profund umanist). Cunoaşterea şi ȋnţelegerea lumii sînt deziderate finale, iar ele sînt preluate ȋntr-un proiect de formare şi autoformare, un proiect (auto)poiectic dinamizat de nenumărate tehnici ale sinelui şi metode didactice. Elevii şi studenţii noştri ȋnsă s-ar putea să se fi născut deja ȋntr-o lume ȋn care cunoaşterea devine ȋn primul rînd instrumentală şi subordonată actelor de comunicare pură, fără valenţe formative şi paideutice. Pentru profesori, tehnologiile digitale sînt ȋn mod fundamental instrumente ȋn vederea a altceva, cu alte cuvinte sînt ontologic neutre şi, la limită, inofensive, transparente. Pentru nativii digital, ele sînt ȋn sine suficiente, dorite pentru sine, producînd satisfacţie şi completitudine prin simpla utilizare. Mai mult, mediile digitale nu susţin satisfăcător o cultură a introspecţiei şi formării, prin faptul că sînt antireflexive, reticente la profunzime şi procese subterane adînci, sînt antimetafizice şi hedoniste. Aceste lucruri sînt vizibile ȋncă de acum două-trei decenii. Blog-ul nu este diary, tendinţa lui nu este de a ascunde o interioritate fragilă şi sîngerîndă pentru a o vindeca descoperind-o, blog-ul este deja orientat către exterior, menirea lui e seducţia, este dinamic, superficial şi asertiv. Filmele de pe TikTok au renunţat la orice pretenţie estetică şi s-au desprins voios de eşafodajul cultural al societăţii cunoaşterii. Pe Instagram sau Snapchat, fluxurile abnorme de conţinut se epuizează ȋntr-o continuă sărbătoare a neȋnsemnătăţii. Nothing you can measure anymore, cum ar spune Leo Cohen. Că s-ar putea să avem o problemă fundamentală de ȋntîlnire cu elevii noştri a devenit şi mai evident ȋn timpul pandemiei, atunci cînd entuziasmul nereflectat al profesorilor cu privire la posibilităţile pe care le aduceau instrumentele digitale n-a fost aproape nicăieri dublat de un entuziasm simetric al educabililor. Dimpotrivă, intruziunii profesorale ȋntr-o lume pe care, pînă atunci, tinerii o locuiau tăcut, hedonist şi involuntar subversiv, i s-a răspuns adesea cu o tăcere obstinată, cu camere video ȋnchise care transformau ceea ce ar fi trebuit să fie noile spaţii educaţionale, luminoase ȋn sens kantian, ȋn veritabile cimitire virtuale. Ochiului care vede, feţei care se expune şi gurii care vorbeşte (simboluri fundamentale ale umanismului) i s-a răspuns cu ecrane negre, avataruri (adică simulacre) şi tăcere. Răspunsul posac, depresiv, a fost pus pe seama recluziunii forţate, a anxietăţii faţă de boală. Surprinzător (sau poate nu), studiile au arătat că nivelul general de anxietate al elevilor mai degrabă a scăzut ȋn timpul pandemiei. 

Aşadar, o lume care devine altfel ȋn feluri deloc triviale, o lume care resemnifică forme vechi şi produce altele radical noi, o lume definită de un extaz nesfîrşit al comunicării, o lume a circulaţiei voluptuoase a semnificanţilor, o lume ȋn care corpurile se (re)descoperă pe sine ca obiecte ale seducţiei şi fermecării mutuale şi, totodată, ca suprafeţe semnificante (tatuate, ornate, lucrate), o lume care redescoperă ritualul local şi tribul, o lume a reţelelor şi circulaţiei infinite, o lume ȋn care sensul se produce şi dispare ȋn ritm de TikTok şi pentru care sistemele noastre de ȋnvăţămînt nu sînt ȋntru totul pregătite. 

Poate că, ȋntr-o astfel de lume, filosofia are de oferit mai multe decît ȋn oricare alta, filosofia cu vocaţia ei permanentă pentru joc, dislocare, provocare şi dramatizare a unei forme de infantilitate formativă. O bravă lume nouă se naşte sub ochii noştri. ȋn fiecare pliu al realităţii mamifere mici, conectate (şi tatuate), consumă şi creează neobosit carnea realităţii. Al lor este viitorul. De pe margine, cei care privesc melancolic şi neputincios sînt doar dinozaurii.

Doru Căstăian este profesor de filozofie și științe socio-umane, publicist, traducător.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

semafor jpeg
Provocarea care dă bătăi de cap multor șoferi. Care este ordinea de trecere a mașinilor, având în vedere că semafoarele nu funcționează?
Atunci când ne urcăm la volan, este extrem de important să cunoaștem cât mai bine regulile de circulație. Acestea sunt menite să ne țină în siguranță, iar chiar și situațiile ieșite din comun sunt prevăzute în legislație.
dragusin jpg
Radu Drăgușin, la munca de jos. Stoperul naționalei a cărat lăzi cu mâncare
Radu Drăgușin, 22 de ani, a împărțit alimente în prejma sărbătorilor.
Candidatul independent Călin Georgescu face declarații de presă, în Izvorani, județul Ilfov. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
Călin Georgescu ar fi plagiat proiectul „Hrană, apă, energie” de la oligarhul pro-rus Ilan Șor care l-a publicat în 2022
Proiectul „Hrană, apă, energie”, denumirea programului electoral cu care a mers Călin Georgescu în campania electorală pentru Cotroceni, este identic cu ce lansat cu câţiva ani în urmă de către fostul deputat de la Chişinău, Ilan Şor, un oligarh pro-rus condamnat la închisoare.
Polițiștii de frontieră l au prins pe falsul medic în tren, la Vama Curtici jpeg
Sorin Grindeanu despre Schengen: „Se reduc timpii de staţionare în frontiere cu aproximativ 30 de minute pentru fiecare tren”
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat, joi, că timpii de staţionare în frontiere se vor reduce cu aproximativ 30 de minute pentru fiecare tren, în urma intrării depline în spaţiul Schengen de la 1 ianuarie 2025, iar transportatorii rutieri vor tranzita mai repede frontierele UE.
tribunal
Rapid face sărbătorile în liniște. Ce a decis instanța în procesul privind folosirea abuzivă a imnului
Rapid, clubul sportiv și cel de fotbal, a fost acționat în justiție de Andrei Păunescu, fiului fostului poet Adrian Păunescu.
Vama Nădlac (© Raimond Spekking / CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons)
România și Bulgaria intră în spațiul terestru Schengen de la 1 ianuarie 2025
Miniștrii de interne din țările UE, reuniți în Consiliul Justiție și Afaceri Interne (JAI), au decis să ridice controalele asupra persoanelor la frontierele terestre interne cu și între Bulgaria și România începând cu 1 ianuarie 2025, a anunțat Consiliul Uniunii Europene.
Stațiunea Borsec. Foto Statiunea Borsec
Locul din țara noastră, vechi din 1850, care va fi revitalizat cu fonduri europene. Este una dintre cele mai vechi stațiuni balneoclimaterice din România
Stațiunea Borsec, cunoscută pentru apele sale minerale și peisajele montane spectaculoase, va beneficia de un proiect amplu de revitalizare finanțat prin fonduri europene.
italia pixabay jpg
Țara din Europa, aproape de România, în care toată lumea vrea să trăiască. Are condiții bioclimatice unice în lume, ocupă 0,5% din Pământ, iar 0,83% din omenire trăiește acolo
Este o țară de o frumusețe rară, cu o climă plăcută și o istorie incredibilă. Iar, de-a lungul deceniilor, undeva în jur de un milion de români și-au început o nouă viață aici. Este vorba despre Italia, o țară incredibilă, care impresionează prin biodiversitatea ei!
castigator loto, captura video jpg
Cine este românul care a câştigat 1,62 milioane de lei la Loto 6/49
Miercuri, ieşeanul care a câştigat marele premiul la Loto 6/49 la extragerea din 8 decembrie şi-a ridicat de la Loteria Română premiul în valoare de 1,62 milioane de lei (peste 325.000 de euro).