„De pămînt trîntesc condeiul, meseria o urăsc”

Publicat în Dilema Veche nr. 1034 din 1 februarie – 7 februarie 2024
image

Despre profesia scriitorului s-a vorbit încă de la apariția ei în cultura română. Deși unii autori, printre care se numără și Ion Heliade Rădulescu, vor încerca să mențină ocupația scrisului într-un spectru mesianic; în fond, poetul nu e altceva decît un rapsod menit a intona imnuri de proslăvire a neamului și a faptelor strămoșești (căci miza scrisului se împletește cu o miză națională la momentul respectiv), alții, precum Grigore Alexandrescu, se gîndesc încă de pe-atunci că scrisul pe speze proprii nu prevestește un viitor prea bun pentru autori. Așa se face că Heliade o să spună, în manifestul intitulat „Destinul poetului”, că a scrie înseamnă să îndeplinești o sarcină divină, aici: „Poetul este strein și călător [...] Parcă ar zice lumei din marele său zbor: / Pămîntul mi-este leagăn dar lăcuiesc în cer”. 

Cu adevărat interesat de condiția socială a scriitorilor și de nevoia de „profesionalizare” a îndeletnicirii a fost Gr. Alexandrescu. Două aspecte îl îngrijorau pe Alexandrescu, care, de altfel, se brodau în jurul dilemei sale în ceea ce privește legitimitatea actului de a scrie literatură: poetul nu se arăta foarte lămurit asupra a ceea ce înseamnă talentul în lipsa unei certificări și era preocupat de dimensiunea non-lucrativă a ocupației scriitoricești. 

Într-un celebru articol intitulat Le champ littéraire, Pierre Bourdieu așază scrisul, laolaltă cu alte profesii artistice liberale, în categoria profesiilor simbolice. Sociologul arată că, prin natura sa de activitate simbolică, orice ocupație artistică reclamă o profesie alimentară, secundară, necesară asigurării de resurse indispensabile traiului. 

Pesemne că primul autor din cultura română care a pus în evidență acest destin nedrept al scriitorimii este Gr. Alexandrescu. La început de secol XIX, nu doar că are suspiciuni temeinice vizavi de lucrătura muzelor în creația poeților, dar scrisul i se pare chiar un moft, o cochetărie care doar îngreunează viața celor care ajung să o practice: „Cum să mă scap de muze, de vechea tiranie / De-ale lor capriții, de-a lor cochetărie”. Mai mult, scrisul constituie și o povară materială, incapabilă să asigure măcar plata unei datorii: „În ce muzele noastre pot să ne foloseasc? / Nici chiar de un datornic nu știu să ne plătească! / În zadar mai dăunăzi, am vrut, prin poezie / Să scap d-o bagatelă, d-o mică datorie”. 

Dacă scrisul ar trebui profesionalizat și remunerat sau nu a rămas o lungă dezbatere constant revizitată în deceniile următoare. Prima legislație modernă asupra drepturilor de autor este implementată în anul 1862 și este orchestrată de către Constantin Hamangiu, care se aliniază cu scriitorii atunci cînd vine vorba de necesitatea remunerării lor. De cealaltă parte, viitorul ministru al Justiției, Constantin Dissescu, se opune „mercantilizării” scrisului și introducerii recompensei în lumea ideilor. Scrisul, la fel ca alte arte, este un bun realizat în numele națiunii, nu este precum o proprietate imobiliară. 

Nici lui Ion Heliade Rădulescu nu i-a luat prea mult timp pînă să scrie textele sale despre sarsailism și autorlîc. Ce deplînge Heliade este tocmai acest cîmp al profesiunii scrisului, care e generos cu impostorii. După Heliade, există o generație de scriitori solizi, precum cea a lui, făuritori de limbă și cultură literare, și el se arată îngrijorat de ceea ce are să vină, căci scrisul ajunge să fie pervertit într-o strategie personală a unora de a se distinge de ceilalți, nu o ocupație autentică.

Se pare că istoria ocupației scrisului a fost complicată încă din fașă.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

image png
Specialist medical, semnal de alarmă cu privire la unul dintre cele mai consumate produse. Pare inofensiv, dar este foarte periculos: „Nu le cumpărați copiilor această mizerie”
Timpul pentru gătit este din ce în ce mai limitat, alimentele ultraprocesate devin alegerea principală a multor persoane. Totuși, un specialist medical din Spania trage un semnal de alarmă asupra unuia dintre cele mai populare produse din supermarketuri: tăițeii instant.
Meta Facebook FOTO Shutterstock
Facebook va avea un flux dedicat exclusiv prietenilor
Meta anunţă că va lansa o secţiune numită Friends în aplicaţia Facebook, unde vor fi afişate exclusiv postări ale prietenilor.
Donald Trump: Putin este un geniu  Nu ar fi făcut niciodată sub administraţia Trump ceea ce face acum jpeg
Administrația Trump, obligată de justiție să păstreze mesajele scurgerii de informații de pe aplicația Signal
Administraţiei Trump I s-a ordonat de către un judecător federal să „păstreze" mesajele schimbate între înalţi responsabili americani într-un grup al aplicaţiei Signal, unde discutau despre viitoarele lovituri împotriva rebelilor houthi în Yemen.
rusia fotbal jpeg
FIFA, somată de Rusia să-i acorde un wild-card pentru CM 2026. „Așa are șansa să-și achite datoria”
„Sbornaia” are de 3 ani interdicție de a juca în competițiile FIFA și UEFA.
elena lasconi criticata dur de fiica sa oana lasconi jpg
Fiica Elenei Lasconi îl atacă pe Nicușor Dan și își laudă mama: „Un Iohannis 2 care a spus cu gurița lui că nu are empatie”
Oana Lasconi, fiica Elenei Lasconi, l-a criticat pe Nicușor Dan, primarul general al Capitalei, pe care îl compară cu Iohannis și despre care susține că a intrat în cursa pentru alegerile prezidențiale „din ură”.
3 friptura porc jpg jpeg
Rețeta tradițională de care nu ne vom mai sătura! Cum pregătim rapid o friptură delicioasă de porc
Este o rețetă simplă, delicioasă și care va avea un gust tradițional de care nu ne vom mai sătura! Această friptură țărănească de porc se poate face foarte ușor, folosind numai câteva ingrediente simple!
tiroida jpg
Obiceiurile pe care trebuie să le incluzi în stilul tău de viață pentru a slăbi dacă suferi de hipotiroidism
Hipotiroidismul este o afecțiune în care glanda tiroidă nu funcționează corect, afectând metabolismul și îngreunând pierderea în greutate.
1 zodii ghinion dragoste jpg jpeg
Horoscopul dragostei pentru aprilie 2025. Va fi o lună sclipitoare, imprevizibilă și fatidică pentru mulți
Aprilie 2025 vine cu o energie specială în plan amoros, fiind o perioadă a revelațiilor, a pasiunii și a alegerilor curajoase.
oli jpg
Cosmin Olăroiu, cerut la „naționala miliardarilor”, ajunsă pe mâna unui antrenor român de fitness
Antrenorul român, văzut drept salvatorul reprezentativei în tentativa de a ajunge la Cupa Mondială.