De ce ne e frică de sărăcie?

Călin COTOI
Publicat în Dilema Veche nr. 947 din 2 – 8 iunie 2022
image

Il faut, ou trouver un remède efficace à la plaie du paupérisme ou se préparer au bouleversement du monde. (Buret, 1840)

O glumă de sociologi, de prin anii 2000, spunea că una din căile cele mai sigure prin care te puteai îmbogăți în România era să studiezi sărăcia. Oricum ar fi, sociologii par să fi înțeles foarte repede că sărăcia nu există fără statistici, indici și bogăție.

Institutul Național de Statistică calculează sărăcia relativă, ca parte a indicatorilor de incluziune socială a UE; Ministerul Muncii și Protecției Sociale calculează indicatori privind sărăcia absolută, potrivit unei metodologii stabilite de experții Guvernului României, Institutului Național de Statistică și Băncii Mondiale. Povestea indicatorilor este una fascinantă – ne arată cum sărăcia ia naștere și se modifică la nivelul interfeței dintre statistici și realitatea socială. Sărăcia este însă ceva mai mult: un amestec istoric de conflicte, tipuri de cunoaștere și intervenție, transformări ale moralității publice, registre de distribuție a responsabilității individuale și colective. Chiar și metaforele sărăciei ne arată un peisaj complicat, cu contexte militare, medicale și morale: ne „luptăm” cu ea, o „combatem” și o „eradicăm” o descoperim și o izolăm în „pungi de sărăcie”, o facem să dispară prin „incluziune”, vorbim de o sărăcie „virtuoasă” etc. Povestea sărăciei se suprapune cu cea a revoluțiilor europene, a apariției socialului și a economiei, a științelor și tehnologiilor lor de administrare.

Economia politică britanică, ce apare ca un discurs despre bogăție, nu neglijează existența sărăciei, dar o vede doar ca pe o contraparte și un fundal natural al acesteia. Sărăcia face posibilă creșterea bogăției, fără să fie prinsă în legile economiei. Pentru Jeremy Bentham (1748-1832), chiar în stadiul cel mai înalt al prosperității sociale, majoritatea populației „va deține, probabil, puține resurse față de munca lor zilnică și, în consecință, va fi întotdeauna aproape de indigență” (1843: 314).

De-abia la Malthus (1766-1834), sărăcia devine parte a legilor economiei, sub forma țăranului irlandez care consumă doar cartofi și trăiește în zdrențe, fără să reușească să profite de oferta tot mai bogată a manufacturilor engleze. Țăranul irlandez malthusian încarnează, paradoxal, atît „subversiunea”, lipsa dorinței confortului asigurat de modernitate, cît și posibilitatea extinderii nevoilor „primitive” și a expansiunii bogăției într-o lume industrializată. Prin Malthus, sărăcia devine parte a unei „politici a sărăciei”, obiect de studiu, calcul și intervenție (Procacci 1989).

1848 e un an important pentru sărăcie. Mișcarea revoluționară franceză cerea un drept la muncă garantat de stat. Sărăcia trebuia legată de muncă și soluția era una juridică, articulată în limbajul drepturilor. Statul ajungea într-o situație delicată. Devenea un agent economic față de care cetățenii ar fi avut dreptul de a cere asigurarea subzistenței. Soluția economiștilor liberali, în fața propunerilor revoluționare de a lega juridic munca de rezolvarea problemelor sărăciei, a fost economia socială.

Sărăcia nu mai era un simplu fundal al științei bogăției și ieșea din zona drepturilor suverane ale indivizilor, pentru a deveni un spațiu de convergență a moralității cu economia, sub forma ordinii sociale. În interiorul sărăciei iluministe sau revoluționare se formează o ruptură între pauperism, forma fluidă, periculoasă și impredictibilă, și sărăcia individuală, forma gestionabilă și articulabilă cu proiectul statului liberal. Clasele muncitoare și periculoase (classes laborieuses et classes dangereuses) ale marilor aglomerări urbane din prima jumătate a secolului al XIX-lea sînt supuse unui vast program moral-științific de socializare, de (re)construcție a ordinii sociale.

Giovanna Procacci vede noile discursuri și practici ale pauperismului ca pe o încercare de eliminare nu a inegalității economice sau sociale, ci a diferenței, a unor serii de comportamente individuale și colective ce nu se încadrau în proiectul de socializare liberal. Pe fundalul luptei împotriva pauperismului se creează marile conglomerate instituțional-morale ale guvernării liberale prin normalizarea societății și, implicit, prin patologizarea comportamentelor unei populații văzute ca mobilă, promiscuă, ignorantă și nesubordonată (1989). O întreagă serie de instituții și tehnologii ale guvernării moral-economice și sociale se creează în acest spațiu al pauperismului: statistici amănunțite, bănci populare și cooperatiste, asistență socială, sedentarizare forțată, organizarea muncii și a timpului, igienă publică, impunerea familiei moderne, educație, muzee, magazine universale, parcuri și cultură (Bennet 1995, Donzelot 1979).

Cuplul pauperism/sărăcie este spațiul în care se întîlnesc proiecte și tehnologii diferite, nu întotdeauna omogene sau articulabile, dar care transformă relațiile dintre public și privat, individ și familie, drept și muncă, medicină, școală și familie. Transformarea istorică a pauperismului în sărăcie modernă este începutul unei povești dramatice, chiar dacă deseori ascunsă sub marile narațiuni epice ale modernizării. Este povestea apariției socialului, ca nou peisaj în care se desfășoară viețile indivizilor, și a populațiilor moderne.

Sărăcia românească a fost parte a sărăciei europene încă de la început. Lupta cu pauperismul nu era una urbană, ci ținea de ceea ce H. Stahl numea „psihoza chestiunii rurale”, dar țăranul ce întrupa acest pauperism local, chiar dacă nu semăna cu proletarul parizian, se suprapunea bine cu țăranul irlandez malthusian.

Tehnologiile socialului care instituie sărăcia românească modernă în secolul al XIX-lea ca problemă obiectivă, rezolvabilă în moduri specifice, sînt similare, importate și adaptate din sărăciile franceze, germane, habsburgice sau britanice. Igiena publică, corelată cu holera și comerțul cu grîne, impunerea cadrelor familiei modern-burgheze, reglarea proprietății private, apariția diferitelor discipline ale cunoașterii populației au prins la un loc imagini dramatice ale unei țărănimi devastate de pelagră, tuberculoză, sifilis, holeră și foamete, cu planuri de moralizare, igienizare, educație și control.

Cuplul pauperism/sărăcie s-a dizolvat, la un moment dat, în angajat/șomer, și acesta din urmă a dispărut în zona ambiguă a precariatului neoliberal. Sărăcia însă rămîne și astăzi nu doar o „problemă” rezolvabilă sau gestionabilă, ci parte importantă din instrumentele de guvernare, semnificare și cunoaștere ale liberalismului și modernității europene. Săracii sînt ceilalți, cei fără individualitate, familie, morală, proprietate și responsabilitate modernă, dar și un fel de contraparte/fundal neliniștitor al vieților noastre. Ca pe vremea lui Malthus, cumva.

Cătălin Cotoi, doctor în filozofie, este profesor la Departamentul de Sociologie al Universității din București.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

netflix pixabay jpg
Filmul genial de pe Netflix care rupe topul din România! Este un thriller captivant, iar în rolul principal joacă un actor legendar
Filmul care rupe toate topurile pe platforma Netflix este "Un spion care știa prea multe". Acest thriller captivant despre spionajul din Războiul Rece reprezintă povestea unui agent englez revenit la MI-6 și bănuit de colaborare cu sovieticii.
bela karoly pe coperta cartii fara teama amazon com
Bela Karolyi, despre primii ani de antrenorat: „Erau copii sălbatici. Era înspăimântător să stau în faţa lor și să-i îndrum”
Bela Karolyi, antrenorul Nadiei Comăneci, s-a stins din viață la vârsta de 82 de ani, în Statele Unite ale Americii. Bela și Marta Karoly au făcut istorie în gimnastica internațională, însă povestea lor ca antrenori a început în anii ‘60, în Valea Jiului.
variola maimutei
Primul caz de infectare cu noua tulpină mpox, confirmată în California
Oficialii americani din domeniul sanitar au confirmat primul caz de infectare cu noua variantă mpox (variola maimuței). Potrivit Departamentului de Sănătate Publică din California, pacientul este o persoană care s-a întors recent din Africa de Est.
index webp
Povestea celui mai spectaculos castel din Moldova. A supraviețuit războaielor, comunismului, incendiilor și invaziei sovietice
Pe meleagurile Moldovei, între județele Neamț și Iași, se ascunde în pădure un castel unic. Bijuteria arhitecturală a rezistat în fața tuturor războaielor, invaziei sovietice, incendiilor, chiar și comunismului.
GcXF4ZYXcAAG6ou jfif
Navă de spionaj rusă, escortată de Marea Britanie, după ce a fost observată în preajma cablurilor submarine în Marea Irlandei
O navă de spionaj rusă a fost escortată în afara Mării Irlandei după ce a patrulat o zonă cu infrastructură submarină critică.
image png
Miss Universe 2024 vine din Danemarca. Cine este ardeleanca care a reprezentat România
Victoria Kjær Theilvig din Danemarca este finalista Miss Universe 2024, devenind prima daneză din istorie care câştigă concursul.
Povestea tânărului care a ajuns milionar la 24 de ani Foto Ben Grant jfif
Povestea tânărului care a ajuns milionar la 24 de ani. De ce a ales să se mute în Dubai: „Oamenii nu mă tratează diferit aici. Sunt un pește mic într-un iaz foarte mare”
Un tânăr antreprenor și-a povestit experiența sa de viață. A crescut într-un oraș muncitoresc, a intrat în vânzări la 16 ani și a devenit milionar la 24 de ani.
milky way 67504 1280 jpg
Mesajul trimis din spațiu acum un an a fost descifrat! Care este, de fapt, semnificația acestuia
Un mesaj trimis de extratereștri, acum un an, a fost descifrat de o echipă formată dintr-un tată și fiica lui. Mesajul arată ca niște grupuri de pixeli albi pe un fundal negru, care reprezintă de fapt aminoacizi, componente esențiale pentru apariția vieții pe Pământ.
Nadia comaneci platformax jpg
Nadia Comăneci, dezvăluiri cutremurătoare. Sportiva antrenată de Bela Karolyi a fentat moartea de mai multe ori: „Sunt iubită de Dumnezeu”
Nadia Comăneci (63 de ani) este una dintre cele mai faimoase gimnaste și se poate lăuda cu o carieră impresionantă. Cu toate acestea, viața ei nu a fost mereu doar lapte și miere, întrucât a fost nevoită să treacă prin momente grele.