De ce ne e frică de sărăcie?

Călin COTOI
Publicat în Dilema Veche nr. 947 din 2 – 8 iunie 2022
image

Il faut, ou trouver un remède efficace à la plaie du paupérisme ou se préparer au bouleversement du monde. (Buret, 1840)

O glumă de sociologi, de prin anii 2000, spunea că una din căile cele mai sigure prin care te puteai îmbogăți în România era să studiezi sărăcia. Oricum ar fi, sociologii par să fi înțeles foarte repede că sărăcia nu există fără statistici, indici și bogăție.

Institutul Național de Statistică calculează sărăcia relativă, ca parte a indicatorilor de incluziune socială a UE; Ministerul Muncii și Protecției Sociale calculează indicatori privind sărăcia absolută, potrivit unei metodologii stabilite de experții Guvernului României, Institutului Național de Statistică și Băncii Mondiale. Povestea indicatorilor este una fascinantă – ne arată cum sărăcia ia naștere și se modifică la nivelul interfeței dintre statistici și realitatea socială. Sărăcia este însă ceva mai mult: un amestec istoric de conflicte, tipuri de cunoaștere și intervenție, transformări ale moralității publice, registre de distribuție a responsabilității individuale și colective. Chiar și metaforele sărăciei ne arată un peisaj complicat, cu contexte militare, medicale și morale: ne „luptăm” cu ea, o „combatem” și o „eradicăm” o descoperim și o izolăm în „pungi de sărăcie”, o facem să dispară prin „incluziune”, vorbim de o sărăcie „virtuoasă” etc. Povestea sărăciei se suprapune cu cea a revoluțiilor europene, a apariției socialului și a economiei, a științelor și tehnologiilor lor de administrare.

Economia politică britanică, ce apare ca un discurs despre bogăție, nu neglijează existența sărăciei, dar o vede doar ca pe o contraparte și un fundal natural al acesteia. Sărăcia face posibilă creșterea bogăției, fără să fie prinsă în legile economiei. Pentru Jeremy Bentham (1748-1832), chiar în stadiul cel mai înalt al prosperității sociale, majoritatea populației „va deține, probabil, puține resurse față de munca lor zilnică și, în consecință, va fi întotdeauna aproape de indigență” (1843: 314).

De-abia la Malthus (1766-1834), sărăcia devine parte a legilor economiei, sub forma țăranului irlandez care consumă doar cartofi și trăiește în zdrențe, fără să reușească să profite de oferta tot mai bogată a manufacturilor engleze. Țăranul irlandez malthusian încarnează, paradoxal, atît „subversiunea”, lipsa dorinței confortului asigurat de modernitate, cît și posibilitatea extinderii nevoilor „primitive” și a expansiunii bogăției într-o lume industrializată. Prin Malthus, sărăcia devine parte a unei „politici a sărăciei”, obiect de studiu, calcul și intervenție (Procacci 1989).

1848 e un an important pentru sărăcie. Mișcarea revoluționară franceză cerea un drept la muncă garantat de stat. Sărăcia trebuia legată de muncă și soluția era una juridică, articulată în limbajul drepturilor. Statul ajungea într-o situație delicată. Devenea un agent economic față de care cetățenii ar fi avut dreptul de a cere asigurarea subzistenței. Soluția economiștilor liberali, în fața propunerilor revoluționare de a lega juridic munca de rezolvarea problemelor sărăciei, a fost economia socială.

Sărăcia nu mai era un simplu fundal al științei bogăției și ieșea din zona drepturilor suverane ale indivizilor, pentru a deveni un spațiu de convergență a moralității cu economia, sub forma ordinii sociale. În interiorul sărăciei iluministe sau revoluționare se formează o ruptură între pauperism, forma fluidă, periculoasă și impredictibilă, și sărăcia individuală, forma gestionabilă și articulabilă cu proiectul statului liberal. Clasele muncitoare și periculoase (classes laborieuses et classes dangereuses) ale marilor aglomerări urbane din prima jumătate a secolului al XIX-lea sînt supuse unui vast program moral-științific de socializare, de (re)construcție a ordinii sociale.

Giovanna Procacci vede noile discursuri și practici ale pauperismului ca pe o încercare de eliminare nu a inegalității economice sau sociale, ci a diferenței, a unor serii de comportamente individuale și colective ce nu se încadrau în proiectul de socializare liberal. Pe fundalul luptei împotriva pauperismului se creează marile conglomerate instituțional-morale ale guvernării liberale prin normalizarea societății și, implicit, prin patologizarea comportamentelor unei populații văzute ca mobilă, promiscuă, ignorantă și nesubordonată (1989). O întreagă serie de instituții și tehnologii ale guvernării moral-economice și sociale se creează în acest spațiu al pauperismului: statistici amănunțite, bănci populare și cooperatiste, asistență socială, sedentarizare forțată, organizarea muncii și a timpului, igienă publică, impunerea familiei moderne, educație, muzee, magazine universale, parcuri și cultură (Bennet 1995, Donzelot 1979).

Cuplul pauperism/sărăcie este spațiul în care se întîlnesc proiecte și tehnologii diferite, nu întotdeauna omogene sau articulabile, dar care transformă relațiile dintre public și privat, individ și familie, drept și muncă, medicină, școală și familie. Transformarea istorică a pauperismului în sărăcie modernă este începutul unei povești dramatice, chiar dacă deseori ascunsă sub marile narațiuni epice ale modernizării. Este povestea apariției socialului, ca nou peisaj în care se desfășoară viețile indivizilor, și a populațiilor moderne.

Sărăcia românească a fost parte a sărăciei europene încă de la început. Lupta cu pauperismul nu era una urbană, ci ținea de ceea ce H. Stahl numea „psihoza chestiunii rurale”, dar țăranul ce întrupa acest pauperism local, chiar dacă nu semăna cu proletarul parizian, se suprapunea bine cu țăranul irlandez malthusian.

Tehnologiile socialului care instituie sărăcia românească modernă în secolul al XIX-lea ca problemă obiectivă, rezolvabilă în moduri specifice, sînt similare, importate și adaptate din sărăciile franceze, germane, habsburgice sau britanice. Igiena publică, corelată cu holera și comerțul cu grîne, impunerea cadrelor familiei modern-burgheze, reglarea proprietății private, apariția diferitelor discipline ale cunoașterii populației au prins la un loc imagini dramatice ale unei țărănimi devastate de pelagră, tuberculoză, sifilis, holeră și foamete, cu planuri de moralizare, igienizare, educație și control.

Cuplul pauperism/sărăcie s-a dizolvat, la un moment dat, în angajat/șomer, și acesta din urmă a dispărut în zona ambiguă a precariatului neoliberal. Sărăcia însă rămîne și astăzi nu doar o „problemă” rezolvabilă sau gestionabilă, ci parte importantă din instrumentele de guvernare, semnificare și cunoaștere ale liberalismului și modernității europene. Săracii sînt ceilalți, cei fără individualitate, familie, morală, proprietate și responsabilitate modernă, dar și un fel de contraparte/fundal neliniștitor al vieților noastre. Ca pe vremea lui Malthus, cumva.

Cătălin Cotoi, doctor în filozofie, este profesor la Departamentul de Sociologie al Universității din București.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Efecte apa de trandafiri si cum s o prepari in casa  Sursa foto shutterstock 411614062 jpg
Femeile cu piele impecabilă pariază pe apa de trandafiri. Un truc de frumusețe care face pielea să strălucească rapid
Fața ta poartă povestea ta în fiecare zi, așa că merită mai mult decât o îngrijire obișnuită. Apa de trandafiri nu este doar un parfum subtil, ci o atingere delicată a naturii care redă pielii prospețime și strălucire.
image png
Portret de candidat. Cine este John Ion Banu Muscel, românul ajuns milionar în SUA
John Ion Banu Muscel este printre candidații mai puțini cunoscuți. Românul plecat în SUA și-a mai încercat norocul într-o cursă prezidențială, însă fără succes. Acum pare că este hotărât să câștige, pornind în campanie cu mai multe teme surprinzătoare.
Nucile caju fructele bogate în colagen cunoscute drept „aurul tinereții” Colaj DMS
„Aurul tinereții”. Fructele uscate bogate în colagen care încetinesc îmbătrânirea și ajută la slăbit
Deși nu sunt printre cele mai consumate alimente de acest tip în România, nucile caju sunt o adevărată comoară nutrițională, oferind o sursă bogată de „vitamine, proteine și colagen”.
durere genunchi jpg
Planta medicinală cu proprietăți curative care alină durerea de genunchi și reduce rigiditatea
Durerea de genunchi este o afecțiune comună care afectează milioane de persoane din întreaga lume, cauzată de uzura articulațiilor, artrită sau îmbătrânirea naturală a corpului.
image png
Celebrul prezentator care spune „adio” unei cariere de 43 de ani în televiziune: „Nu e păcăleală!”
Unul dintre cei mai cunoscuți prezentatori de la TVR a anunțat ieri, 1 aprilie 2025, că pune punct carierei sale de 43 de ani în televiziune. Acesta a postat un anunț pe rețelele de socializare prin care își ia rămas-bun de la publicul său.
Cea mai bine vândută casă din Spania în acest moment   cabana din prefabricate Colaj El Espanol & pineca es
O casă de vis la preț de mașină second-hand. Unde și cum poți avea propria locuință cu doar 7.595 de euro
Îți poți imagina să ai o casă modernă, bine compartimentată și luminoasă, la un preț mai mic decât cel al unei garsoniere la marginea unui oraș din România sau chiar în mijlocul naturii?
Papadie  Sursa Freepik com jpg
Ierburile din farmacia dacilor, căutate de români primăvara. Cât de sănătoase sunt urzica, leurda, izma și păpădia
La început de aprilie, natura revine la viață, pajiștile înverzesc și se împodobesc de ierburi căutate pentru proprietățile lor curative. Folosite din cele mai vechi timpuri de români, urzica, leurda, izma și păpădia sunt printre cele mai apreciate.
evaluare nationala
Notele la Matematică de la simularea Evaluării Naționale, cele mai bune din ultimii ani. „Ne-am furat, din nou, căciula”
Rezultatele obținute de elevi la simularea examenului de Evaluare Națională 2025 la Matematică au fost cele mai bune din ultimii ani. Copiii au rezolvat subiectele pe bandă rulantă, unele exerciții fiind atât de simple încât, în anumite cazuri, nici nu au mai avut nevoie de ciorne.
luna 10 urss
3 aprilie, ziua în care stația sovietică Luna 10 a devenit primul satelit artificial al Lunii
La această dată se împlinesc 175 de ani de la înființarea Jandarmeriei Române. Pe 3 aprilie 1973, s-a înregistrat apariţia primului telefon mobil la New York și, astfel, prima convorbire telefonică.