De-a mama și de-a tata

Ileana BÎRSAN
Publicat în Dilema Veche nr. 1032 din 18 ianuarie – 24 ianuarie 2024
image

Cînd eram copil mă jucam foarte des „de-a mama și de-a tata” cu fetele în grădinița din fața blocului. Schimbam rolurile de părinți cu rîndul și ne bucuram cînd ne mai pica în plasă un „tată”, mai mic de vîrstă, care se simțea băgat în seamă și pe care îl manipulam cu diverse treburi domestice. Iar dacă nu se califica, îi dădeam rolul de copil. Părea că ne descurcăm foarte eficient în puținele și repetitivele activități casnice pe care le împrumutam din viața noastră de familie, așa cum era ea, cu bune și cu rele. Totul părea destul de simplu, clar și previzibil. Copilul trebuia hrănit, spălat, dus la grădiniță sau la școală, pus la teme și lăsat afară, chemat în casă, hrănit, spălat, somn. Avea program, nu ne ieșea din cuvînt și știam ce consecințe are fiecare mișcare sau activitate pe care o făceam. 

Din simulările inocente pe care le performam nu îmi aduc aminte să fi avut mari probleme, nici implicații emoționale sau decizii grave de cîntărit, nici conflicte sau îndoieli. Totul mergea șnur. Controlam tot.

În realitatea adultă, însă, ca mamă sau tată de-adevăratelea, de foarte multe ori omitem sau amînăm să verificăm ce se poate și vrem să controlăm ce nu se poate. Iar asta am observat din cele mai relevante lecții de parenting pe care mi le-au predat cei trei copii ai mei, lecții care mi-au fost de folos și în viața care ne aduce sau ne ține lîngă ceilalți. Nu mi-a ieșit tot timpul, iar efortul e continuu. 

Iubirea nu e doar sentiment

Iubirea necondiționată poate fi o sintagmă pe cît de nobilă, pe atît de abstractă atunci cînd vine momentul de pus în acțiune. Timpul și disponibilitatea fărîmițate de datoriile domestice, profesionale, sociale etc. ne faultează constant atunci cînd constatăm că nu ne sincronizăm emoțional cererile și nevoile cu reacțiile și răspunsurile copiilor.

Iubirea de care au nevoie copiii nu poate depinde de disponibilitatea, cheful sau starea noastră afectivă. Dacă ne vom cîntări iubirea doar în funcție de emoțiile pe care le avem, o să fim surprinși de o incapacitate de a simți constant, fără efort și fără rațiune această iubire necondiționată. E nevoie de o condiție, totuși, și anume să vrei, să alegi și să faci conștient binele pentru copilul tău, așa cum e el, deci indiferent de starea ta sufletească, interese, nevoile personale sau diverse proiecții pe care le avem despre copilul nostru. Astfel, înaintea oricăror sentimente și emoții, iubirea în acțiune este un act de voință.

Prezentul continuu

În misiunea de părinte, sîntem la dispoziția copiilor aproape tot timpul sau, în orice caz, în toate ocaziile în care nevoia o cere. În dinamica supraaglomerată și supertehnologizată pe care o trăim, sîntem de foarte multe ori într-un echilibru instabil permanent. Pare că trăim un provizorat perpetuu, că perioada de liniște întîrzie să se articuleze, că ceea ce visăm cu ochii deschiși în planificări bine puse la punct se transformă în coșmar, într-o secundă. Așa că ce ne rămîne de făcut este fie să intrăm în colaps, fie să ne concentrăm pe prezent, pe fragmente de plan, firimituri de vis, pe echilibristică în timp și spațiu, toate trăite aici și acum, dedicați trup, suflet și minte. Cele cinci sau treizeci de minute, cele două zile sau chiar 30 de secunde petrecute în ascultare reală, în conectare adevărată aduc o bucurie și o relevanță mult mai mari, care cumva compensează orice frustrare și neputință că nu am acoperit tot planul, șterg toți nervii că socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din tîrg. Și, în fapt, totul e o negociere. Cea mai dură negociere fiind cea cu noi înșine. Orice nu ne iese, așa cum, cît și unde vrem, în condițiile impuse de noi „pentru binele copilului”, ne lovește în moalele capului și ne trimite direct la impresia că ne pîndesc incapacitatea, eșecul și ratarea noastră, dar și îndărătnicia, ignoranța sau fronda copilului.

La un calcul simplu, un prezent de 30 de secunde plus un prezent de zece minute plus încă unul de o oră dau un rezultat mult mai relevant pentru comunicare și relație decît frustrarea și consumul de energie care pot ține zile întregi. Astfel, prezentul continuu este condiția de posibilitate a bucuriei de a fi alături de și pentru copii, fără stresul, presiunea și planurile nerealiste care ne anulează toate bunele intenții. 

N-o lua personal!

De la vîrste fragede inconștiente pînă la adolescența incontrolabilă, conflictele prostești, utile sau grave ne conduc pe noi, părinții, la reacții naturale, în care ne vedem toată strădania sabotată într-o fracțiune de secundă de vreo neobrăzare, lipsă de respect, minciună sau ignorare completă. Ne traversează atunci multiple autoînvinuiri, dar și nenumărate acuze aduse copilului care nu simte cît îl iubim, nu vede cîte facem, nu îl interesează efortul nostru, nu are încredere în părerea noastră matură, ne consideră irelevanți sau greșiți. E o capcană în care picăm vrînd-nevrînd și ego-ul se gonflează pînă la irațional. Măruntaiele și viscerele, nervii și fricile își scot colții și ne schimonosesc chipurile și sufletele pînă la vorbe și fapte care pot lăsa urme adînci, pentru că am luat-o personal. Nu e vorba despre noi în această relație. Copiii sînt în grija, responsabilitatea și misiunea noastră, nu invers.

Într-un exercițiu de imaginație copilărească, mă gîndesc la cei mai autentici părinți din filme – nici pe departe perfecți – pe care i-am adorat de cînd i-am adoptat, și anume: Atticus Finch, interpretat de Gregory Peck, în To Kill A Mockingbird și Mabel Longhetti, interpretată de Gena Rowlands, în A Woman Under the Influence. Nu știu cum ar arăta cei doi împreună într-o încercare artificială, știu doar că eu sînt un părinte care a furat cîte ceva de la aceste personaje. 

Ileana Bîrsan este critic de film, cofondator DOKStation.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

calin georgescu jpg
Călin Georgescu acuză o scădere masivă pe TikTok. Cum a ajuns de la „milioane de vizualizări” la doar „câteva zeci de mii”
Candidatul pro-rus Călin Georgescu spune despre contul său principal de TikTok că este victima unei operațiuni de shadowban, iar vizualizările au scăzut dramatic.
1 barbut jpg jpeg
„Nu vă jucați viitorul la barbut”. Un specialist în economie vorbește de „risc masiv de faliment si austeritate”, dacă Georgescu câștigă alegerile
Planurile lui Georgescu, puse în practică, înseamnă risc mare ca România să piardă zeci de miliarde fonduri europene din PIB. Calculați câte joburi se pierd aici, de la constructori, șoferi, la personal tehnic din diverse domenii, avertizează un specialist român.
banner Iasmina Hill png
Cât de bine s-a simțit Iasmina Hill de Ziua Recunoștinței în America! A lăsat curcanul pentru o super cină la un restaurant luxos! „Am mâncat ca regii”
De când este căsătorită cu milionarul american Bradford Hill, frumoasa româncă Iasmina Hill are o viață ca în povești și își face toate poftele.
victor ponta id76298 inquam photos octav ganea jpeg
Cu cine va vota Victor Ponta. Răspunsul neașteptat al fostului premier: „Nu o să votez cu..."
Victor Ponta a spus clar că nu o va vota pe Elena Lasconi în finala prezidențială de duminică, însă nu s-a exprimat nici în favoarea lui Călin Georgescu.
Diana Șoșoacă FOTO Inquam Photos / George Călin
Diana Șoșoacă: „Eu şi colegii mei primim să ne sacrificăm”. Cum arată guvernul cu 31 de membri al SOS România
Președinta SOS România, Diana Șoșoacă, a anunțat că partidul său se poate „sacrifica” la guvernare, în contextul perioadei grele care urmează, propunând o listă cu 31 de miniștri.
Elena Lasconi declaratii dupa primul tur 25 noiembrie 2024  Foto Inquam Photos Octav Ganea (3) jpg
Miting pro-Europa în Piața Victoriei, anunțat de Elena Lasconi: „Vino alături de mine”
Elena Lasconi, președinta și candidata USR în turul II al alegerilor prezidențiale, a anunțat pe rețelele de socializare un miting pro-Europa în Piața Victoriei.
IMG 2994 1536x1152 jpeg
Jaf armat la o bancă din Călărași. Un individ cu cagulă a amenințat angajații și a fugit cu o sumă importantă de bani
Un jaf armat a avut loc marți seară în municipiul Călărași. Un bărbat a amenințat angajații și a fugit cu o sumă importantă de bani. Polițiști au împânzit zona și îl caută pe atacator.
Refugiati cu copii din Mariupol ajung la punctul de evacuare din Zaporizhzhia Ucraina FOTO EPA-EFE
Avioane sub controlul lui Putin, folosite pentru a deporta copii ucraineni
Un raport al Yale School of Public Health arată că avioane şi fonduri prezidenţiale ruse au fost utilizate într-un program prin care sute de copii au fost luaţi din teritorii ucrainene ocupate, au fost privaţi de identitatea ucraineană şi plasaţi în familii ruse.
Valentina Aldea 3  jpeg
Iată pe cine trimite POT în Parlamentul României! De pe site-urile de adulți, direct în Senat?
Valentina Aldea, candidată din partea Partidului Oamenilor Tineri (POT) și cunoscută online sub numele Justin Jade, a fost aleasă senator, stârnind controverse din cauza trecutului său ca videochatistă, în contrast cu valorile promovate oficial de partidul său.