De-a lungul și de-a latul vieții

Alec BĂLĂȘESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 961 din 8 septembrie – 14 septembrie 2022
© wikimedia commons
© wikimedia commons

Aceasta este o poveste adevărată. Nimic din ce spune nu s-a întîmplat. Pe terasa unei cîrciumi uitate pe o plajă minusculă a unui golf paradiziac ascuns turiștilor, în marea lui Cortez, Baja California, doi studenți la Economie, de la Universitatea Chicago, vorbesc cu un pescar de-al locului, Juan. E ora 10 a unei dimineți care pare că meditează, așa-i de nemișcată în bătaia soarelui neumbrit de prezența vreunui nor, iar Juan tocmai a terminat cu descărcarea prăzii și aranjarea ei în lăzile frigorifice — cutii de poliester umplute pe jumătate cu gheață, pe jumătate cu pești, caracatițe și moluște comestibile. Doi oameni vin să le încarce într-o camionetă bătută de vîrstă, dar o lasă pe cea marcată în prealabil sub puntea bărcuței pescărești. 

Juan soarbe tacticos dintr-o cutie de Tecate, o bere locală, aruncă o privire critică micului dejun – trei tacos cu pește așezați tacticos pe o farfurie de porțelan albă – și schimbă cîteva vorbe cu camarazii pescari de la masa alăturată: Vin acum, stai să văd ce vor bobocii ăștia. Specie nouă: cică-s economiști. S-o fi terminat cu antropologii, că n-am mai văzut nici unul pe-aici de vara trecută. M-o fi ascultat cineva cînd am zis să punem semn la intrarea în sat: „Interzis antropologilor”, vine răspunsul amuzat al altui pescar.

Cei doi studenți rîd și ei cu subînțeles și se prefac că au priceput cînd, de fapt, spaniola lor școlărească și stricată abia putea susține conversația cu binevoitorul Juan, și numai engleza învățată de acesta în anul pe care l-a petrecut la sora lui, în California de dincolo de graniță, a salvat conversația.

– Juan, ai putea să ne descrii cum îți desfășori activitatea de pescar?

– Sigur, iaca, tocmai ce-am terminat. M-am trezit la patru dimineața, am luat barca, la cinci eram în larg. Am zis eu că azi nu poa’ să fie o zi grozavă, că te uiți pe cer. Am tras năvoadele cu ce-ați văzut și voi – nu-i mult; îs zile mult mai bune – le-am pus pe cele pentru mîine și iată-mă-s.

– Și cu peștele ce faci?

– Păi, uite, au venit deja vînzătorii și l-au încărcat pentru piață. Mi-am oprit și eu o lădiță pentru familie și unu-doi prieteni. Azi i-am promis niște calamari și domnului doctor, că iar s-a uitat la băiatul meu cînd a avut febră pe de-a gratis.

– Și mai ieși astăzi în larg?

– Nu, de ce aș face-o?

– Ca să mai prinzi un rînd de pești.

– De ce?

– Păi, i-ai putea vinde la piață.

– Așa, și ce să fac apoi? – întreabă Juan, vădit interesat de o altă viziune a lumii ce i se așterne în față prin vorbele studenților.

– Păi, îți mai cumperi o barcă, angajezi pe cineva… și cu două ieșiri pe zi prinzi de patru ori mai mult ca acum.

– Așa, și apoi?

– Păi, muncești mai mult, dar strîngi bani, eventual îi investești și îți asiguri viitorul.

– Și?

– Păi, după 15-20 de ani, de exemplu, poți să te retragi, ieși la pensie și îți petreci zilele cu prietenii la taclale, pe o plajă, după-amiezile cu cei dragi, acasă…

Sprîncenele pescarului Juan o iau în sus spre creștet și mai-mai că se fac una cu linia care marchează începutul podoabei capilare, negre ca smoala de reparat bărcile. Se ridică de la masă, salută politicos cu o înclinare a capului, își ia cutia de bere încă răcoritoare, farfuria cu tacos și se îndreaptă agale spre masa unde îl așteptau, ca în fiecare zi, cei dragi cu care stătea la taclale sub soarele strălucitor ale acelei plaje uitate de lume.

Nu întîmplător, în povestea de mai sus, studenții sînt de la Universitatea Chicago, laboratorul în care, în anii ’70, Milton Friedman a inventat „mîna invizibilă a economiei”, teoria conform căreia piața schimburilor se reglează pe sine într-un echilibru perfect și intervenția oricărei regularizări financiare din partea statelor este perturbatoare și dăunătoare „funcționării” pieței. Nu întîmplător, Juan e din America de mai la sud de SUA, unde ideile coapte de „băieții de la Chicago” (cum erau numiți elevii lui Friedman) au fost experimentate pe viu, cu rezultate dezastruoase: începînd cu faimosul asasinat al președintelui chilian Allende în 1974 și continuînd cu războaiele civile, ale căror ecouri reverberează și astăzi. În 1976, Friedman primește Nobelul pentru economie. Între cele două viziuni radical opuse, prezente în povestea noastră, se află și experimentele sociale europene în care trăim, care au început între cele două războaie mondiale și care, pentru unii gînditori, își află expresia perfectă în țările scandinave: societăți care se iau pe sine în serios propunînd un contract social: cetățenii contribuie substanțial la bunul mers al societății, în principal prin taxe, și primesc în schimb servicii sociale gratuite, în special educație și sănătate. Acest model desconsideră faimoasele vorbe ale Doamnei de Fier, Margaret Thatcher, „Nu există acest lucru numit societate”, care transmit că lumea ar fi doar o colecție de indivizi interesați exclusiv de sine și de propriul profit. 

Paradisuri geografice și comunitare (lumea lui Juan), paradisuri sociale și arhitecturale (Scandinavia), paradisuri fiscale neoliberale ultrafuncționale… Iată că avem de-a face nu cu o opoziție binară, ci cu un tripod al modului de a gîndi lumea. Se poate argumenta că utopia contractului social este undeva la mijloc, între comunitate și individualism – acolo unde aspecte ale comunității sînt raționalizate birocratic (în sens weberian) de instituții posibil funcționale, susținute de contribuții individuale anonime, care evită astfel comunitarismul. Individul își menține autonomia de acțiune, dar contribuie, mai mult sau mai puțin substanțial, la o comunitate anonimizată și abstractă numită societate, care își ia seva tocmai din încrederea fermă a membrilor ei că ea există. 

Unde o fi mai bine? Ne punem această întrebare ca și cum aceste lumi ar exista într-adevăr exact așa cum ni le închipuim. Acestea, însă, sînt doar modele, tipuri ideale platoniciene pe care, după cum se pare, le-am luat prea în serios. Trebuie să ne aplecăm cu atenție asupra aforismului lui George Box, statistician și gînditor în sisteme: „Toate modelele sînt greșite, unele sînt folositoare” și să ne reamintim că lumile în care trăim sînt mult mai complexe și complicate, combinînd elemente ale fiecărei utopii posibile. Specia noastră nu trăiește lumea ca pe un model, ci o modelează continuu prin acțiune. Ceea ce ni se pare triumfător la un anumit moment se poate transforma, dintr-o dată, într-un dezastru cu rădăcina chiar în condițiile propriului succes, ca în orice povestire de mărire și decădere. De exemplu, doctrina neoliberală a dereglementării complete a economiei, cu toate corolarele sale, a dus la prăbușirea spectaculoasă a piețelor în 2006, tocmai din lipsa oricărui sistem de verificare și balanțe. Ironic, Friedman a murit în același an.

A fost nevoie să punem ceva în loc și atunci privirile s-au întors brusc către Scandinavia. Însă nu toate privirile sînt orbite de fascinație. Paradisul scandinav este la fel de găunos, dar găurile sînt în altă parte: Michael Booth, în cartea sa The Almost Nearly Perfect People. Behind the Myth of the Scandinavian Utopia, arată cu răbdare cum modelul scandinav este, de fapt, foarte particular și destul de diferit de felul în care este văzut din exterior. Taxele mari dau naștere unei economii paralele despre care toată lumea știe, dar nimeni nu discută și care nu este numită „corupție”. Nuuu, corupția este apanajul Sudului sărac unde trăiesc Juan și celelalte trei miliarde ca el, nu-i așa? Oameni care, în termeni economici, trăiesc cu patru dolari pe zi. Booth mai spune că paradisul scandinav aparține doar celor inițiați și (importantisim) acceptați într-o societate mai degrabă excluzionară, pentru că, de n-ar fi așa, nu ar putea funcționa așa cum o face. Acceptarea unor reguli stricte și a unui sistem de valori așa-zis „culturale” – care presupun, printre altele, și posibilitatea excluderii pe criterii de „incompatibilitate culturală” – sînt precondiții ale accesului. Excluderea se face implicit, nu explicit, însă decupajul perfect al pozei de vitrină nu ia în considerare „resturile umane” eliminate chirurgical din peisajul perfect.

Și ce ne facem cu Juan? După toți indicatorii economici, el trăiește la limita sărăciei, însă după cei care dau sens vieții, pare să fie în paradis: mare, plajă, căldură umană și legături comunitare semnificative. Toate bune, ideale chiar, pînă se întîmplă ceva care îi tulbură echilibrul fragil. Ar putea trăi pînă la 100 de ani, fericit, cu condiția să nu își rupă un picior, de exemplu, pentru că asistența medicală e departe, iar sistemul medical precar riscă să i-l repare defectuos.

Dacă se întîmplă asta, s-a zis cu pescuitul și, deși comunitatea celor apropiați îl va ajuta, el va simți lipsa unei societăți care funcționează prin contract social, una care i-ar fi asigurat asistență medicală gratuită și pensie socială pentru restul vieții.

Pe de altă parte, în mod paradoxal, Juan se afla în aceeași situație ca o persoană din paradisul fiscalității joase din utopia neoliberală, care trebuie să își îngrijească sănătatea prin mijloace proprii. Diferența o face sprijinul comunitar de care se bucură Juan, subminat însă de lipsa accesului la facilitățile moderne de care se bucură cineva situat mai la nord pe același continent. Nordicul american cu mai puțin sprijin comunitar are acces la medicina superioară, dar, în lipsa contractului social reprezentat de tipul ideal scandinav, i se impune condiția să aibă suficienți bani ca să nu-și piardă casa pentru a plăti factura medicală. Extremele se ating. Ambii trăiesc în lipsa unui contract social (numit arbitrar, și din motive ideologice, „comunism” de către promotorii neoliberalismului), unul în virtutea eșuării statului, celălalt chiar în virtutea definiției sistemului: în neoliberalism nu există societate, ești propria întreprindere și te poți bizui doar pe tine. Înapoi la Thatcher.

Unde e mai bine? Nu am un răspuns. Singurul lucru complicat și găunos este mintea umană care crede că există perfecțiune, este convinsă că aceasta e reprezentată de propria viziune asupra lumii și de multe ori dorește să o impună și celor care nu o împărtășesc, fiind convinsă că aceștia din urmă sînt cel puțin proști. Singurul răspuns sincer depinde de așteptările fiecăruia, de ce anume ne face mai fericiți și de modul în care vedem lumea: ca pe o cursă în lungime către un țel unic sau ca pe o explorare în lărgime și acumulare experiențială? Percepem viața ca pe o datorie sau ca pe o plăcere? În ce domenii e datorie și în care e plăcere? Ce preț sîntem dispuși să plătim pentru a ne trăi viața în propriii termeni? Și cîți dintre noi au oare luxul alegerii? Chiar dacă sîntem privilegiați de soartă și avem impresia că putem alege să trăim aici sau acolo, e posibil ca viziunea asupra vieții, întipărită adînc în primii ani de viață, să nu ne permită să trăim în alt mod decît o facem, oriunde am fi și oricît timp am petrece visînd la altceva… Și, pînă la urmă, individual și colectiv, creăm cu intelectul modele ideale, dar trăim în acțiunea care ne modelează viețile. Cel mai important pare a fi, indiferent de tipul de paradis în care trăim, să dăm un sens propriei existențe. Deci răspunsul meu ar fi: e cel mai bine acolo unde simțim că existența noastră are sens, iar sensul vine doar prin acțiunea împreună cu ceilalți în serviciul unui mai bine colectiv.

Nota autorului: Mulțumiri Iuliei Hau pentru editarea atentă (care a adăugat savoare poveștii), încurajare și grijă pentru text.

Alec Bălășescu este antropolog, autor al volumelor Paris Elegant, Teheran Incitant, Voioasa expunere a ordinii mondialeși Într-o zi, orașul. Predă la Universitatea Royal Roads din Victoria, Canada.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Marea Neagră FOTO Shutterstock
Alertă la Marea Neagră. Riscurile unui dezastru ecologic: „În ceea ce privește eventuale păsări afectate, delfini eșuați sau plajă afectată...”
Autoritățile române sunt în alertă cu privire la situația din Marea Neagră. După ce s-au scufundat în mare cele două petroliere ruseşti, există riscul ca o pată de carburant să ajungă pe litoralul nostru.
Ciorba de burta FOTO Shutterstock
Ce ingrediente conține, de fapt, ciorba de burtă preparată în restaurante. Mulți români comandă acest fel de mâncare fără să știe adevărul
În urma unui studiu realizat de InfoCons, s-a descoperit ce conțin, de fapt, ciorbele de burtă preparate în restaurante. Care sunt ingredientele și valorile nutriționale pe care bucătarii din localuri le adaugă în celebrul preparat.
profimedia 0952903048 jpg
Rusia a pierdut peste 6.000 de soldați de elită în Ucraina
După aproape trei ani de război pe scară largă împotriva Ucrainei, Rusia a pierdut cel puțin 6.083 de soldați de elită, potrivit BBC Rusia.
rafinarie taneko FOTO Captură video
Forțele ucrainene au lovit o rafinărie considerată esențială pentru aprovizionarea energetică a Rusiei
Rafinăria Taneko, considerată esențială pentru aprovizionarea energetică și logistica militară a Rusiei, a fost lovită de drone ucrainene.
Vlad Ciurea Foto Captură YouTube jpg
Boala gravă provocată de folosirea telefonului în mod abuziv. Ce a pățit un milionar român tratat de medicul Vlad Ciurea: „A venit la mine”
Telefonul mobil a creat dependență printre utilizatori în ultimii ani. Cu toate acestea, mulți nu știu că acest dispozitiv se află pe lista celor care provoacă boli deosebit de grave. Specialistul Vlad Ciurea a explicat factorii de risc și a povestit experiența unuia dintre pacienții săi.
pericol public (3) jpeg
Șofer urmărit pentru că nu a oprit la semnal: era drogat și a lovit mașina poliției
Șofer pericol public, urmărit de poliție pentru că nu s-a suspus semnalelor de oprire. El era drogat și a lovit mașina poliției.
Kate Middleton Foto Instagram jpg
Mesajul secret pe care Kate Middleton i l-a transmis prințului William. Detaliul pe care nimeni nu l-a observat în ultima fotografie a prințesei
Kate Middleton a făcut o fotografie publică la împlinirea vârstei de 43 de ani. A optat pentru un look casual, iar singura bijuterie pe care a ales să o poarte a fost inelul de logodnă. Astfel, un specialist spune că aceasta a vrut, de fapt, să îi trimită un mesaj "secret" prințului William.
politia nu treceti jpeg
Moarte misterioasă: cadavrul unei femei a fost găsit lângă un gard, pe Șoseaua de Centură a Capitalei. Polițiștii fac cercetări pentru crimă
Cadavrul unei femei de 35-45 de ani a fost găsit pe terenul unui depozit aflat pe Șoseaua de Centură a Capitalei. Polițiștii fac cercetări pentru crimă.
Dr  Corina Aurelia Zugravu   Facebook jpg
INTERVIU Medic nutriționist: „Instituțiile în care studenții își petrec majoritatea timpului ar trebui să le ofere acces la mâncare sănătoasă“
„Weekend Adevărul“ a discutat cu prof. univ. dr. Corina-Aurelia Zugravu, medic primar nutriție și igiena alimentației, şefa catedrei de Igienă şi Ecologie la Facultatea de Medicină „Carol Davila“, despre tendințele alimentare nesănătoase în rândul studenților.