Darul imperfecțiunii și bucuria

Publicat în Dilema Veche nr. 959 din 25 august – 31 august 2022
image

De fiecare dată cînd mă apuc de scris un nou articol încep prin a mă lupta cu o formă insidioasă de blocaj. Un fel de astenie difuză care poartă amprenta gălăgiei critice din interiorul meu și care îmi strecoară toxina neîncrederii. Așa cum se întîmplă și acum. Dacă nu o să fie bine? Dacă îmi va scăpa ceva important? O să iasă o treabă mediocră! Și voi fi luat în rîs. Te-ai găsit să scrii iar... Vezi, de aia merge greu textul, pentru că, de fapt, nu e de tine. Mai bine te refugiezi în altceva! Oare ce se mai întîmplă pe Facebook? Ce-o mai fi prin frigider? 

Uneori sînt vizitat de fantomele celor care, sub pretextul discernămîntului, au manifestat față de mine o respingere disprețuitoare. Iar pentru a scăpa de aceste voci distructive, soluția a părut a fi mereu o improbabilă perfecțiune. Să le arăt eu că știu! Cuvinte șlefuite căznit în căutarea unei iluzorii desăvîrșiri. Fraze aranjate cu penseta fricii mele de a fi judecat și de a fi respins. 

Foarte mulți dintre noi avem o relație complicată cu perfecțiunea. Ne-o dorim pentru a ne asigura că sîntem văzuți și prețuiți de ceilalți. Dar o trăim ca pe o povară cumplită, ca pe un scop intangibil. În 1982, analista jungiană Marion Woodman scria Addiction to Perfection și dădea mai mult contur universului acestor răni cumplite numite respingere, dispreț, dezamăgire. Răni pe care mulți dintre noi le-am primit în locul unei iubiri necondiționate și în locul protecției. Răni pe care încercăm să le anesteziem gonind după această perfecțiune, care este o formă de putere și care ar trebui să joace rolul unei vize de liber acces către inima celuilalt. Ce paradoxal, de parcă am încerca să mituim iubirea! 

„În esență, sugerez că mulți dintre noi sîntem dependeți într-un fel sau altul, deoarece cultura noastră patriarhală pune accentul pe specializare și perfecțiune. Determinați să avem cele mai bune rezultate la școală, la serviciu, în relațiile noastre, încercăm să ne transformăm în opere de artă. Lucrînd atît de mult pentru a ne crea propria perfecțiune, uităm că sîntem ființe umane“ (Marion Woodman). 

În urmă cu mulți ani eram prezent în cadrul unui colocviu organizat la Colegiul Noua Europă. Îmi așteptam tensionat rîndul și îl urmăream pe unul dintre profesorii cei mai dragi inimii și minții mele. Remarcasem, de la un moment dat, că de fiecare dată cînd cineva lua cuvîntul, profesorul se întorcea spre acesta cu multă atenție și curiozitate. Ba chiar și cu un strop de speranță. Totul pînă cînd devenea clar faptul că cel care vorbea nu o făcea pentru ceilalți, nu pentru idee, ci pentru el însuși, într-o încercare dureroasă de a arăta cît de inteligent este. Mi-am dat atunci seama că sînt fix în aceeași situație. Că tocmai mă pregăteam să mă lansez într-o expunere la capătul căreia ar fi trebuit ca ceilalți să mă admire. Analiză conceptuală, argumente, note de subsol, cîteva etimologii. Ce mai, eram cu temele făcute! Un elev premiant în așteptarea unei coronițe care nu mai venea. Am schimbat atunci întreaga abordare. Fusesem adus acolo de entuziasmul scufundării oneste într-un univers de întrebări, nu pentru a face pe deșteptul. Așa că m-am străduit să evit asta, lăsîndu-mă călăuzit de acel sentiment plăcut al împărtășirii unei idei care, încet-încet, iese la suprafață. La finalul prezentării am observat pe buzele profesorului un „Bravo!“ discret și încîntat. Evident, am fost inundat de bucurie, străbătut de un sentiment al validării și al aparținerii. Eram tare! Doar că fusesem tare abia atunci cînd nu mai căutasem asta! Obținusem un crîmpei de admirație doar pentru că renunțasem la a mai fi admirat. Lăsasem perfecțiunea și mirajul puterii deoparte, mă asigurasem că ceea ce spun este suficient de bun și căutasem să împărtășesc bucuria unei explorări.

Spaima de mediocritate și adicția de per-fec-țiune sînt rodul unei profunde răni de a-bandon. O rană care se naște atunci cînd instanțele parentale inițiale – părinții, bunicii sau alte figuri care au purtat marca autorității în copilăria noastră – nu au manifestat iubirea și compasiunea de care aveam nevoie. Ne-au oferit, în schimb, varii forme de neglijare emoțională și de respingere. Se instalează sindromul elevului premiant, al băiatului sau al fetei bune. Învățăm să ne facem ireproșabil treaba, să luăm doar note mari, să excelăm în ceea ce facem, să ne sacrificăm pentru ceilalți, să nu spunem niciodată „nu“, să țintim mai sus, tot mai sus, fără a mai ține cont de noi. „Per aspera ad astra“ este și mantra celor pentru care performanța este o cale de acces către admirația și iubirea celorlalți. Prețul plătit este pierderea capacității de a fi conștienți de propriile lor dorințe și nevoi, de sentimentele lor adînci, de vulnerabilitatea lor. Palmaresul lor este expresia golului lor. 

Povestea aceasta, care pentru fiecare dintre noi a început demult, are la bază „disprețul și privirea distrugătoare a părintelui traumatizant. Rușinea toxică poate fi provocată și de neglijența sau de respingerea parentală“ -(Pete Walker, PTSD, recuperarea în urma tra-umei, abuzului sau neglijenței emoționale, Editura Herald, București, 2022, p. 35). Copilăria mea și a multora dintre cei cu care lucrez în cabinet este presărată de formele de indisponibilitate ale părinților noștri: spiritul critic al acestora, depresia lor devitalizantă, furia provocată de frustrările vieții, incapacitatea de a-și proteja copilul atunci cînd acesta are atît de multă nevoie. „Părinții care ignoră sau întorc în mod frecvent spatele apelurilor pentru atenție, conexiune sau ajutor din partea copilului îl abandonează pe acesta în fața unei cantități de frică greu de gestionat, iar copilul, în cele din urmă, renunță și cedează în fața sentimentelor de neputință și lipsă de speranță deprimante“ -(Pete Walker, p. 41). Cel mai adesea, într-un gest inconștient pur defensiv, în psihicul copilului are loc o polarizare. Pe de o parte, copilul își însușește armele persecutorului, adică în el se naște un critic interior indisponibil, care cere neîncetat perfecțiunea și care controlează cu instrumentele disprețului și ale rușinii. Pe de altă parte, în copil se solidifică o parte regresată, un copil veșnic neajutorat, o victimă care tînjește neîncetat după acceptarea și validarea pe care figura indisponibilă emoțional nu o oferă. Criticul abuziv interior este cel care pretinde perfecțiunea. Copilul rănit interior este cel care tinde către această iluzorie perfecțiune. Cei doi sînt cele două fețe ale aceleiași monede: trauma abandonului emoțional.

La jumătatea secolului XX, Donald Winnicott, un psihanalist și pediatru britanic, sublinia în mai multe dintre lucrările sale faptul că a fi un părinte bun nu înseamnă a fi un părinte perfect, ci doar „a good enough father or mother“. Această înțelegere îi ajută pe părinți să se elibereze de tendința de a fi prea preocupați de copiii lor, sufocant de grijulii cu aceștia. Dacă în primii doi ani de viață copilul primește o iubire necondiționată, care pune bazele sentimentului sănătos de a fi văzut, auzit și înțeles, ulterior el începe să fie introdus treptat în lumea condițiilor și a regulilor care limitează grandoarea specifică vîrstei. Cei mici sînt ajutați să aibă experiența limitei, a faptului că nu este totul despre ei, a separării de părinte, dar și a reparării relației cu acesta. Astfel sînt ajutați să gestioneze pierderea iluziei narcisice a omnipotenței și a nevoii de a fi atotputernici. Ceea ce copiii primesc este darul imperfecțiunii, al posibilității de a face greșeli. Ei învață treptat că se pot manifesta autentic, că pot eșua, că pot greși fără teama abandonului. Acesta este momentul simbolic expus în povești și mituri în care eroul moare – altfel spus, în care cel plecat pe drumul aventurii propriei vieți își acceptă limitele, descoperă smerenia și compensează lipsurile sale cerînd ajutorul sau căutînd să repare într-un fel sau altul aroganța manifestată pînă atunci.  

M-am gîndit adesea la acel pasaj din cea de-a doua epistolă către Corinteni în care Sfîntul Apostol Pavel spune: „De aceea mă bucur în slăbiciuni, în defăimări, în nevoi, în prigoniri, în strîmtorări pentru Hristos, căci, cînd sînt slab, atunci sînt tare“ (2 Cor. 12, 9-10). Să accepți slăbiciunile stînjenitoare, imperfecțiunea inevitabilă, injuriile care ți-au fost adresate, privirile piezișe, ironiile aruncate ca pe un prilej al testării stabilității interioare. Sînt suficient de în contact cu mine însumi, cu Taina sufletului meu încît să nu fiu dezechilibrat de potrivnicul din mine și de criticii din exterior? Am nevoie să fiu apreciat de ceilalți ca să fiu bine? Sau îmi sînt suficiente iubirea și grija care izvorăsc din adîncul meu?

Într-un tîrziu, mi-am dat seama că îmi scăpase din vedere ceea ce era mai important. Fusesem fascinat de acest dar al imperfecțiunii care are puterea de a mă elibera de mecanismele mele de supraviețuire și care mă deschide către resursele neștiute ale sufletului meu. Mă lipisem de acel „cînd sînt slab, atunci sînt tare“, de acea putere de dincolo de putere. Și nu observasem că în acest fel căzusem iar în capcana nevoii de putere manifestate, de această dată, prin acceptarea imperfecțiunii. Ceea ce ratasem era acel „mă bucur“. Trecusem cu vederea peste ceea ce este mai important: bucuria. 

Și acum, regăsind-o pe acest final de text, îmi dau seama că bucuria a fost lîngă mine tot timpul. Fusese doar acoperită de gălăgia neîncrederii în mine însumi. Acum, văzînd-o cu mai multă claritate, este liniște.

Andrei Găitănaru este psihoterapeut și publicist.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.